GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)

Legg inn av Globe »

ArcticTiger skrev:Ja du Globe du Globe, du er nå en arrti kar :roll
Det var en flott video, som bringer tankene tilbake til ungdommens breisladder i det hvite element :thumleft jeg må si det frister mer og mer å få seg en Vinter-sykkel!
Men hvorfor ikke la oss få nyte Thumperens sang på videoen, istedet for den sayko-mussikken :-k
Og så er det nå litt drøyt av deg å kalle deg Helårs-kjører syns jeg, for du kjører jo ikke om.....sommern :knegg
:vs Godt Nytt Mottor-sykkelår Globe :thumleft

Godt nytt mottorår til deg også ArcticTiger :thumleft

Her har du en av "råfilene" som jeg hentet noen klipp fra. Den er etter en tur i går. Årets siste tur...på årets siste dag :-) Ingen ekstra lydeffekter på denne :-)

Min bror handlet seg nylig en Honda NX650 Dominator 1991 modell...og vi måtte ut å prøve litt etter å ha lagt om til vinterdekk på den.

Ble en fin tur!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=sNkP0qRHBD0[/video]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft :yeyeye :knegg Hææærrlig Globe :prop: :-)å

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?

Legg inn av Globe »

Hei, skylder vel å gi dere løsningen på den situasjonen jeg hadde med Suzukien (se utganspunkt lengre ned i sitatfeltet).

FIkk mange gode tips og forslag, alle absolutt kvalifiserte til å kunne løse problemet og dekke den diagnosen jeg selv også satt med på sykkelen.

ERFARING = LÆRING
MEN...av og til...kan feil og løsning være så enkelt at det er bare å riste på hodet, le og lære....til neste gang...en ANNEN opplever det samme.

PROSESS
Jeg tok av tank og gasser, rensket, vasket, tørket og skiftet pakninger, plugger og gikk over pluggledninger og annet generelt vedlikehold som kunne berøre "dioagnosepunkter". Fikk satt det hele sammen, fylt på ny og fresh bensin, fyret opp og den gikk som en klokke.


INGEN LØSNING
Kledde på meg utstyret, kjørte ut og....ikke mange 100 meterne....så begynte den å fuske, igjen ](*,) ](*,) :ills
Jeg var på vei til klubben, så jeg hadde noen start og stopp...før jeg ankom!
Tok et par kaffekopper, diskuterte litt, hva var gjort...hva kunne det FORTSATT være...... :-k :-k

LØSNING
Skulle så en tur ned til byen, innom "KawaLars". Kjørte nedover Okstadbakken (E6) inn mot sentrum. Dette er en nedoverbakke på noen kilometer (6 felts motorvei) inn mot sentrum. Motorren stoppet, hadde 90 km/t, inn med klutchen, første å starte den underveis ned bakken, ikke noe liv....det vil si..ikke noe liv i STARTMOTOREN....DA....ja..DAAA....kom det til meg hva dette mkunne/måtte være. Ingen reaksjon fra starteren,,,hmmmm.......jeg la meg inn til høyre.....fikk farten ned, fik satt den i FRI, starteren gikk og sykkelen startet. Opp i andre, drop på videre nedover, kom meg litt opp i hastighet og i gear, etter en viss hastighet/turtall...sykkelen stoppet. Løsning: Ut med venstre hæl, spark i sidestøtta, og motoren startet :lol :lol

Så, løsningen var "startsperra" på sidestøtta. Så bar det hjem, klippe av ledningene til "føleren", koble lederne sammen, og VIPS, alt ok :-) (eller, alt ok foruten "startsperra" da)


ENKELT :-)
Så enkelt kan det være..av og til! :-)

bilde kopi 2.JPG


Globe skrev:Ja, ja...jeg skjønte nok at mitt navn på Suzukien, "Toer'n", ville gi en del utfordringer, rent språklig, som nå når det har dukket opp et lite issue jeg tenkte å lufte med dere. Ser dette når jeg skriver overskriften :knegg


HOST OG HARK
Var en tur på klubben i dag og fikk da et par små "dødsoner" i motorgangen, i løpet av turen dit. Tenkte ikke mer over det, men ble påminnet det på returen. Etter å ha kjørt noen hundrede meter, stoppet motoren, midt i et pådrag. Kjente vel igjen reaksjonen fra noe ala "får ikke bensin"-diagnose. Den stoppet helt og jeg trillet inn til siden. Satte den i nøytral og startet den igjen. Startet med en gang, men så fort jeg satt den i gir og skulle til å kjøre, døde den igjen. Etter et par slike forsøk startet den og gikk.

TRILLESTART
Kjøre en liten kilometer, samme skjer igjen. Trillestarter den, før sykkelen har sluttet å trille....kjører noen meter og den begynner å hoste igjen. Flere slike øvelser, før jeg kommer meg hjem.

Regner med at det her er snakk om gasserproblem. Forsøkte å kjøre på med litt choke under trillestartperiodene, virket ikke som om det bidro noe særlig.

KONDENS?
Blir vel til å ta av tank og rense gasser i morgen.
Kom til å tenke på at det mest sannsynlig er kondens/vann. Kjører jo i 10 minusgrader og setter den rett inn i 18 grader varm garasje. Bør vel sørge for alltid å fylle tanken, før jeg setter den inn etter en utflukt :-k
Regner også med at sykkelen har et drivstoffilter...muligens. (Laster ned rep.manual nå)

Motorer er jo enkle. Gnist, drivstoff og litt luft (bare ikke falsk luft ;-) ), så starter de. Ut i fra denne enkle innsikten, så regner jeg dette for å være et drivstoffproblem. Skulle noen her inne kjenne igjen symptomene og eventuelt har erfart noe annet, så kom gjerne med tips! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av ArcticTiger »

Ja salt, fuktighet og frost er en utfordring for sykkerns elektriske system vinterstid. Saltet kryper inn overalt, og kan lage jævelskap som er værre å finne ut av enn støtte-kontakten.
Men uansett skadet det nok ikke med en liten forgasser-rensking :-k Så vet du det er i orden. En skvett West-Frost i bensintanken i ny og ne, så går du resten av vintern trygt i møte :vs

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?

Legg inn av joo »

Globe skrev:Hei, skylder vel å gi dere løsningen på den situasjonen jeg hadde med Suzukien (se utganspunkt lengre ned i sitatfeltet).

FIkk mange gode tips og forslag, alle absolutt kvalifiserte til å kunne løse problemet og dekke den diagnosen jeg selv også satt med på sykkelen.
Hater å si det, men nevnte vel den bryteren i ei bisetning et par sider tidligere i denne tråden... :-k
Bra problemet er løst!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av Globe »

joo.....jeg fortjente at du sa det ja!! :thumleft

Lesson learned :)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av joo »

Vel, var jo ei veldig beskjeden, innskutt og diskret bisetning bare. Tenkte at den italieneren jeg har sikkert har mye dårligere elektriske saken enn en japse. Italienerne er nok ikke av de beste i klassen der vet du :vs
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av fikse »

Jeg sier bare: ACF-50 :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av Globe »

fikse skrev:Jeg sier bare: ACF-50 :knegg
:thumleft Ser den....bruker WD-40 har "burckat" opp :)

BildeBildeBildeBildeBilde

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av fikse »

Både du og jeg har nok brukt ymse oljer oppigjennom årene, og merket at noe funker bedre enn annet. Den ACF-en den nærmest sjokkerer meg. Nå har jeg brukt ACF-en på ikke bare syklene, men også ymse annet elektromekaniske dingser, som slitne potentiometre på forsterkere/radioer og mye anna rart. Både på syklene og på alt anna imponerer det stoffet meg med å vare veldig lenge, unormalt lenge egentlig. Og himla drøyt. Så dette kan jeg si er noe helt spesielt. Anbefales!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av joo »

Fikk nesten pakke med ACF50 før jul...
Flaskene hadde funnet ut at de skulle leke inkontinens-leken på turen så det ble "beslag" i herligheta. Var visst ACF50 på noen julegavepakkenelliker også, så det blir vel noe rabalder hos Posten... I verste fall noen som ikke fikk alle gavene til jul heller ... ?
Tennplugger til GSer og diverse bremsebelegg for storservice på landeveisdyran var også oppi der.

Kanskje finne leverandør her på berget, for stoffet er flott!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av Æljen »

Vi får håpe at acf50 hjalp på utålmodige unger på julaften også :knegg

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av bakern 42 »

hei og godt nytt år globe, det er en fryd å se filmene du legger inn her og lurer bare på hvilket program er det du bruker, det vil si vil du anbefale noe for en som ikke er noe reser på data.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av Globe »

Hei bakern 42 :vs og takk for hyggelig tilbakemelding. Moro å dele, gjør opplevelser mer verdt, for meg også det :thumleft

Jeg er såpass "macifisert" at jeg bruker iPhoto som er levert av Apple, til Apple IOS og OSX-operativsystem.

Lav brukerterskel...om man har kommet seg inn i mac-verden :thumleft

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D

Legg inn av ZZR-Tom »

Globe skrev:Hei bakern 42 :vs og takk for hyggelig tilbakemelding. Moro å dele, gjør opplevelser mer verdt, for meg også det :thumleft

Jeg er såpass "macifisert" at jeg bruker iPhoto som er levert av Apple, til Apple IOS og OSX-operativsystem.

Lav brukerterskel...om man har kommet seg inn i mac-verden :thumleft
MAC er best :lol

Men Windows movie maker er et bra program til å begynne med det og, ivertfall til en har fått leika seg litt og finner ut om en har behov for å invistere i et bedre program.
Bruk youtuben til å finne instruksjon filmer for bruk av WMM.

Svar