RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

PCP skrev:Men hva er egentlig hensikten med bølgeformet kant på bremseskiver?
Ikke så mye, utover at det sparer litt vekt, dermed mindre rullende vekt (det er alltid bra), uten at det går på kompromiss med andre egenskaper. Kan vel også tenkes det er mer effektivt til å fjerne dritt fra bremseklossene :scratch - og så ser det jo hakket mer moderne ut :knegg De bølgete kostet 200 kr mer pr stk, men gikk nå for de allikevel - er ikke gnien...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

Da har man handlet seg nye støvler på Monsterbike - TCX Airtech XCR - har hatt disse før engang men da begynte ene støvelen å lekke etter en drøy sesong. Hadde dog ikke tatt vare på kvitteringen - det gjør jeg denne gangen (livstids garanti på Gore Tex).
Uansett ekstremt luftige og behagelige støvler i sånt vær som vi har nå :janikk

BMW Allround støvlene som jeg har brukt til nå, har begynt å utvikle et eget mikrobielt univers, så går sannsynligvis i bøtta om ikke en omgang klor hjelper.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: BMW Allround støvlene som jeg har brukt til nå, har begynt å utvikle et eget mikrobielt univers, så går sannsynligvis i bøtta om ikke en omgang klor hjelper.
Putt de i fryseren, og la de ligge der til våren :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av LordShaft »

Å putte de i fryseren hjelper en uke, også er det like jævlig igjen :lol

Har jeg hørt *plystre*

Jeg ser du har RX kameraet, har du prøvd nex 6? Er dette mye større fysisk enn RX'en?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - Har NEX 5 også. Kamerahuset er ikke mye større på NEX.
Like høye (5,6 cm) , NEX er 5mm bredere (10,7 vs 10,2 cm) ca og 1-2 mm tykkere (pga vippbar skjerm)

Største forskjellen er linse. RX100 med linse er like tykt (3,3cm) som kamerahuset til NEX med linsefatning (dvs uten linse).
Standard (ikke-powerzoom) 18-55mm linse til NEX er 6,5cm lang (med linselokk) mens den nye powerzoom linsen (16-50mm) er en god del kortere (3cm).
Finnes også et 16mm "pancake" objektiv til NEX, men litt for mye vidvinkel for min smak, pluss at det har ikke verdens beste optikk...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av LordShaft »

Takk for meget utfyllende info.
Jeg har lenge gått å siklet på rx 100, men må si det frister veldig å vente på oppgraderingen :thumleft men den blir vel så dyr igjen at da blir vel den første modellen så billig at det blir for dumt å oppgradere? Har du noe formening rundt dette?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

RX100 MkII koster nok mer enn den smaker i starten - ihvertfall for min del. Prisen på Sony produkter har en tendens til å droppe endel over tid, men det koster jo mye tålmodighet.
Sikkert noe bedre bildekvalitet under vanskelige forhold pluss den har skjerm som kan vippes. Å kunne vippe skjermen er egentlig ganske praktisk når man tar bilder og eneste jeg savner fra NEX kameraet.
Mer om forskjellene i denne videoen http://d20u58shr0t985.cloudfront.net/SGNL_RX100II.mp4 (1 fullt stopp bedre eksponering er ganske mye, så fotografering i lite lys blir nok en god del bedre (dvs du kan da bruke lavere ISO og få mindre bildestøy under samme lysforhold)).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av LordShaft »

Hvordan er skjermen på RX100!? Jeg var veldig fornøyd med at s100 ga veldig godt bilde i forhold til justeringer du gjorde i M modus. Når du forandret lukkertid, blenderåpning osv. Er dette bra på RX100?

Det skal sies at det frister veeeldig å gå for RX'en :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - oppfatter skjermen på RX100 a la den på S95. Du ser greit forsåvidt når du stepper ned EV, men den er ikke så bra i solskinn som man skulle tro fra reklamen. Helt grei. Dog er det slik at når du tar opp bildene på PC så er de jevnt over bedre enn hva skjermen ga inntrykk av :thumleft

Over til dagens søndagstur som ble startet 11:24 og tilbake nå 21:10 - nemlig tur/retur Gjendesheim. Begynner å bli tradisjon at jeg tar en slik tur... har ihvertfall gjort den 3 ggr nå :D

Jotunheimen er flott. Tok masse bilder, oppdaterer om litt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av RuneMC »

Dagens rute http://goo.gl/maps/EJ01k ... 57mil
21juli2013.jpg
Idag fikk jeg lyst til å ta en tur som jeg har tatt før - nemlig opp til Jotunheimen. Få steder som har så flott utsikt i dette landet (vel innenfor rimelig avstand da).

Tenkte litt forskjellige ruter, men med en dagstur så ble det til at jeg etter å ha kjørt om Liertoppen, Vestsideveien i Lier og Sylling - Skaret fulgte E16 oppover.
Det var så godt og varmt at for en gangs skyld tiltalte det meg med hastigheten og de slake svingene oppover langs Sperillen.

På Tyrifjorden var det full aktivitet med båter og folk som badet, var nesten så jeg angret på å ikke ha med badebukse - det så helt topp ut.
Tok en kjapp stopp på Vik for handling av matpakke, iskaffe og vann.

Et stykke etter Hønefoss var det forresten blitt gjennomsnittsmåling på et langt strekk over flere km - stusser litt på disse gjennomsnittsmålingene i det som hovedsaklig er øde strekning med skog og hvor det ellers kunne vært fine forbikjøringsmuligheter. Ikke at vi på MC blir fanget inn av disse p.t., men ser det som lurt å følge farten det slik at det ikke blir endring i dagens fotobokser/regelverk.

Fulgte stort sett trafikken men kjørte forbi noen oppover. Plutselig var det en svart Audi A5 i speilet - men ikke lenge, for den kjørte forbi meg og endel biler... en etter en som lå foran meg. MC har jo noen fordeler når det gjelder forbikjøring, så ble til at jeg kjørte forbi den og noen flere biler etter en stund. Trodde han muligens ville bli liggende bak da, men så i en 50-sone var den like plutselig tilbake i speilet. Kjørte forbi meg igjen straks etter, men så ble den liggende etter en annen bil som om den ventet på meg. Jaja, jeg kjørte forbi igjen og den etter. Var litt moro et gjennom noen svinger, men jeg tenker jo tross alt på lappen, så sakket av etter det, og den kjørte straks forbi og forsvant videre - lastet med ungdommer tror jeg det var.

Rett etter svingte jeg av Austsidevegen - dvs veien oppover på andre siden av elva Begna for E16. Det er en smalere vei, men veldig liten trafikk de gangene jeg har kjørt her, så bedre enn å bli liggende bak biler, og en får definitivt roet pulsen og sett mer natur.

Her var det ekte revebjeller og ikke lupiner :thumleft
Bilde

Et stykke oppover veien kom det tre stykk hest med kjerre imot. Jeg la meg helt ut til høyre og rullet omtrent på tomgang. Første hesten ble tydelig redd allikevel og skvatt til med forbena, men han som gikk ved siden av fikk kontroll på den med en gang. Sikkert liten erfaring med å se motorsykkel :-) Uansett hest med gammeldags kjerre - det ser man ikke på E16 :thumleft

Mulig hestene var fra gården Piltingsrud som jeg så det var severdighets-skilt for litt lenger opp langs veien.

Synes det er finere på denne siden av elva
Bilde

Før Bagn var det endel km med veiarbeid, et par små partier med grus, ellers endel hullete/humpete asfalt, skiltet 50 og ned i 30 der det var en brå omkjøring.
Etter Bagn var veien fin igjen og opp fra Bagn kommer endel fine svinger oppover, og det var heldigvis ikke særlig biler foran, sånn at det ble litt fart oppover de :-)

Ved Fagernes var været fortsatt like flott og akkurat idag var Stondafjorden like fin som Tyrifjorden. Badende på stranda og fullt av båtliv ute på vannet.

Rett etter å ha svingt av mot Beitostølen ble jeg obs på en gård som var anlagt oppe i åsen med et bratt stup som avslutning på tomta (klikk for å zoome inn)
[img]http://farm8.staticflickr.com/7301/9339 ... d6c1_h.jpg[/img]

På vei til Beitostølen er det stadig noen glimt av Jotunheimen der framme
Bilde

Her en utsikten fra en rasteplass jeg tok en liten stopp på. Greit å strekke på bena innimellom (...og gi beskjed om at en ikke rekker middagen hjemme :knegg )
Bilde

Litt nærmere Beitostølen dukker profilen til det karakteristiske Båtskaret opp. Veien til Valdresflye går rett på høyre side av det.
Bilde

På Beitostølen tok jeg en tanking før jeg kjørte videre. Rimelig fullt på uterestaurantene langs hovedgata og ditto fullt av biler og bobiler ellers.

Båtskaret er så fint at jeg tok en foto-stopp
Bilde

Veien over Valdresflye var forresten nyasfaltert for det meste, og det virket som om den også var breddet endel når en kommer over det høyeste og er på vei nedover på andre siden :thumleft En hel rasteplass var også fullpakket med asfaltmaskiner, så det er nok mer asfaltering på gang.

Nå begynner jeg å nærme meg Gjendesheim. Det er vel Besshøe og Besseggen vi ser i det fjerne... (retning nord)
Bilde

Retning litt mer nordvestover
Bilde

Retning vestover
Bilde

Kjempefine rette og nyasfalterte veier nedover og svingte av ved Maurvangen mot Gjendesheim. Det er vel en 3 km - interessant å vite om du skal gå tur, fordi parkeringen ved Gjendesheim er som regel full og da er det parkering rett etter avkjøring og en liten gåtur som gjelder.

Det viste seg at jeg kom til brygga ganske nøyaktig kl 16, når siste båten for dagen går innover Gjendevannet. Båten anbefales om du skal gå tur over Besseggen, dvs ta den til Memurubu og gå tilbake. Normert gåtid 5 timer. De ekstra spreke kan ta båten helt inn til Gjendebu i motsatt ende av vannet (dobbelt så langt som til Memurubu) og gå den turen. Når været er fint er det en opplevelse av de sjeldne. Men noe grunnlag bør en ha og skikkelig fottøy. Varme og vindtette klær også - og regntøy hvis det ikke er 100% sikker værmelding. Været kan endre seg på 15 min i fjellet sies det - og det er en god tommelfingerregel.

Uansett fikk jeg tatt noen bilder av båten "Gjendine" akkurat idet den forlot brygga. Ganske bra fart på den båten når den setter avgårde :thumleft
Bilde

Bilde

Bilde

Memurubu ligger akkurat der fjellene møtes i en "V" nede ved vannet.
Bilde

Litt av folkelivet ved Gjendesheim - virkelig en praktdag
Bilde

Båten allerede et godt stykke avgårde - virkelig flott tur med båten for de som lurer. De som evt ser mørkt på å gå over Besseggen kan følge sti langs vannet tilbake fra Memurubu - eller planlegge det sånn at de blir med på en rundtur med båten. Rutetider og priser her: http://gjende.no
Bilde

Bilde

Fra Gjendesheim med elva som går ut fra Gjendevannet
Bilde

Folk på vei ned fra fjellet - muligens noen som startet 5 timer tidligere fra Memurubu :-)
Det sies at turen over Besseggen er noe alle fra 8 til 80 år kan legge ut på, men littebitt gåtrening anbefales.
Bilde

Hvis du ikke vil gå i kø, så ta siste båt, da møter du noen i motsatt retning i starten, men så er det god sjanse for ingen imot.

Her er det mulig å bo hvis en vil overnatte i høyfjellet - evt på Bygdin (hotellrom) eller Maurvangen (camping)
Bilde

Står fortsatt ved Gjendesheim men tar bildet mer i retning av der elva flyter ned mot Maurvangen
Bilde

Liten foto-stopp på veien ned til Maurvangen
Bilde

Bilde

Resten av returen følger imorgen...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av RuneMC den 22 jul 2013, 15:57, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av joo »

Jøss, er det så fint der...? Har ikke hatt klaff med Valdresflya, bare sett en grå strek i tåke eller regn.
Ser at jeg må over der i sommer når værmeldingene sier at det garantert er bra sikt!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av RuneMC »

Været er alfa og omega når det gjelder Valdresflya og Jotunheimen. Sjekk værmeldingen samme dag om morgenen - er det sol og varslet sol hele dagen og gjerne påfølgende dag også så er det "safe". Titter gjerne på webcam'ene i området også. Fint vær = tut & kjør, ellers ikke!

Har gått over Besseggen midt på sommeren med blanding av pissregn, tåke og sludd(!) og tidvis ikke sett mer en 5m. Da blir steinene opp bratteste partiet glatte også, siden de har blitt polert av alle fotturistene.
I finvær derimot - Utsikt = Wow ! :thumleft :thumleft :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av hakhap »

Vi kjørde forbi der søndag og fredag forrige uke, på søndagen lade de ny asfalt rett etter beitostølen og ja det var veldig flott tur oppover.

Ser fram mot å kjøre der igjen.

Ser ut til du fikk en flott tur :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av RuneMC »

Flott tur ja - varmt selv oppe i høyden og det er sjelden :janikk

Ja, asfalten så rimelig fersk ut - hadde ikke fått stiplede merker ennå opp fra Beitostølen.

Så forresten plakater for http://trollrock.no/ fra 25 juli på Beitostølen. OK varsel for 25te, men til helgen ser det jo typisk ikke så bra ut mhp værmelding... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - t/r Gjendesheim... (nesten tradisjon)

Legg inn av RuneMC »

Returen

Nede ved Maurvangen er det et fint sted for foto-stopp ved broen som går over elva som får (fjell)vann fra Gjende og Nedre Leirungen :-)
Bilde

Flotte farger
Bilde

Oppover elva
Bilde

Jeg kjørte et stykke oppover og fant en lomme ved veien som hadde en sti ned til et trebord med benker.
Sjelden det er såpass varmt her oppe, men nå var det godt å ta av seg både jakke og ryggskinne.
Her tok jeg dagens lunch/middag i form av matpakken jeg hadde kjøpt på Vik med iskaffe og vann ved siden av.

Litt MC orientert for vi jo holde bildene på et MC-forum :D
Bilde

Zoomet inn på Øvre Leirungen med Knutshø til høyre. Hvis du går turen over Besseggen, så ser dette området ganske eventyraktig ut fra den vinkelen, med små bekker som slynger seg ut fra vannet midt i bildet.
Bilde

Fra rasteplassen vestover
Bilde

I såpass sparsom vegetasjon skulle en ikke tro det var mye dyreliv, men når vinden løyet litt så skal jeg si det kom fram både mygg og diverse små veps-arter i rikt monn :lol Tror jeg fikk 3-4 myggstikk bare den korte stunden jeg satt der.

På vei tilbake tok jeg også en stopp på en plass med utsikt ut over Vinstre-vannet og Jotunheimvegen som går på nærmeste siden (nordsiden) av vannet. Også en flott tur - men litt utenfor tidsbudsjettet. Starter du tidligere på dagen er det fullt mulig å rekke denne også.
Bilde

Sydover retning Bygdin
Bilde

Tenkte å stoppe ved Bygdin å ta noe foto også, men litt mye trafikk og betalingsparkering og bomvei den veien som går litt langs vannet, så droppet det.
Tok heller en ny stopp nedenfor Båtskaret
Bilde

Retning sørover fra samme sted - usikker på hvor langt man ser her, men det var ganske så klar luft :janikk
Bilde

Nedover gikk trafikken greit. Noe kø forbi veiarbeidsområdet sør for Bagn, hvor bilene var nede i 40 i 50-sone, så da tok jeg og kjørte forbi en rekke når det var en lang slette uten trafikk imot. En Volvo XC la seg plutselig til venstre for å unngå sikkert noe dårlig vei idet jeg passerte. Kan være skummelt med sånne som ikke ser i speilene. 1-0 til SUV-MC kontra SUV-bil.

Tok igjen Austbygdveien når jeg kom nedover Begnadalen.
Fant meg en liten plass nede ved elva for en benstrekk og resten av matpakka
Bilde

Riktig så idyllisk
Bilde

Fine linjer på tradisjonelle robåter
Bilde

MC'n parkert klar for oppkjøring på veien. En lur regel er å parkere slik at en kan kjøre greit avgårde.
Bilde

Langs veien litt senere
Bilde

Nok et bilde fra Austbygdveien.
Og jammen møtte jeg ikke samme tre hestene med kjerre igjen rett før dette bildet - denne gangen var kjerrene fullastet med høy, sikkert hesjet - itt'no rundballer her nei. Igjen var samme hesten nervøs, men litt mindre kanskje...

Bilde

Videre nedover er forsåvidt mest transport, men selv Sperillen viste seg fra beste side i finværet
Bilde

Bilde

Valgte å ta over til Bjoneroa ved Randsfjorden via 243 for å få vei som hadde enda mindre trafikk.
Tror det bare tok ca 15 min over og her er fra et vann langs den veien
Bilde

Veien ned langs Randsfjorden var herlig fri for biler. Var vel bare et par stk som jeg passerte på hele turen ned til Jevnaker
Her nærmer vi oss Jevnaker
Bilde

Fra Jevnaker tok jeg mot Norderhov og på vei ned mot Klækken der det er 80-sone så jeg en bil som kjørte i en 40km/t så satte på fjernlys og blinket meg ut for å kjøre forbi før det blir midtdeler.
Bilen satte på blinklys til venstre omtrent 5m før den skulle svinge til venstre til en avkjøring rett før midtdelerne (!) Jeg skal si jeg brukte hornet! Får si det var dagens nesten-ulykke. Jeg skjønner og begriper ikke hvorfor bilistene er så dårlige til å bruke blinklys. :doh Når en kjører 40km/t på en 80-vei så bør en absolutt bruke blinklyset i goood tid.

Rett før Norderhov så jeg noen firkantballer (?) på et jorde som jeg tenkte kunne bli et motiv :knegg
Bilde

Avsluttet turen med Skaret-Sylling og hjem.

Alt i alt en flott dagstur :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar