Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Lonely rider

Legg inn av detvarvondtdet »

Egentlig litt facinerende hvor forskjellige jobber folk har. Jobber selv som fagansvarlig ved en større institusjon. "bo og behandling" av ulike utfordringer som psykose, schizofreni, dobbeldiagnoser, destruktiv atferd, autisme med mer.

Din jobb virker særs eksotisk i forhold :D (Og bedre betalt :P :p )

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

detvarvondtdet skrev:Egentlig litt facinerende hvor forskjellige jobber folk har. Jobber selv som fagansvarlig ved en større institusjon. "bo og behandling" av ulike utfordringer som psykose, schizofreni, dobbeldiagnoser, destruktiv atferd, autisme med mer.

Din jobb virker særs eksotisk i forhold :D (Og bedre betalt :P :p )
Høres ikke ut som vi har ulike jobber vi har :roll . Tror vi har noen av de diagnosene her om bord og for å være helt ærlig. Men de er nok litt mer alvorlig rammet enn de her om bord :D
Bedre betalt vet jeg ikke noe om, men jeg klager ikke. Selv om jeg har sagt opp i nåværende firma pga for lite betalt. Penger er eneste grunnen jeg har til å jobbe på andre siden av verden i lengre perioder borte fra familien... og sykkelen. Så da må lønnen opp skal jeg holde på med dette. Nå er det litt Klondyke stemning for mitt fag her i Asia så det er mange muligheter, men om 5 til 10 år så tipper jeg det er slutt. Da har de samme kompetansen her og sender oss hjem til Norge :prf så får man bare smi mens liket er varmt!

I dag ligger vi stille langt ute på havet utenfor Singapore og får bunkers (drivstoff), vann og mat om bord. Noe verktøy og material kommer og. 14 mann går av og 13 kommer på. De har en 6-8 timers båttur for å komme inn til Singapore i liten båt. Håper de er sjøsterke. Jeg klarte å skaffe de 2 jeg har som skal av en overnatting i Singapore og sent fly dagen etterpå så de får 24 timer i Singapore. Er jo sikkert en spennende by å oppleve for dem, selv har jeg aldri vært der.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Ikke bare de som reiste til Singapore som opplever spennende ting. Natt til idag så så kolegaene mine tre nødraketter som ble skutt opp et stykke fra oss. Det viste seg senere at det var et skip 40 km unna som ble angrepet av pirater. Tre personer ble skadet og de ble frastjålet diesel, visakort og pc'er.
Rart at sånt foregår fremdeles. Tydlig at det ikke er Oslofjorden vi seiler i :-k
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Lonely rider

Legg inn av Snikendeugle »

Spørsmålstid:
Siden pirater fremdeles er aktuelt på sjøen, hvorfor utstyrer ikke større båter seg med vektere / våpen? Er det på grunn av kostnader?
De piratene er vel somregel i mindretall og i mindre skip/båter, og jeg vil tro det ikke trengs mange folkene på plass for å skremme bort med en kapabel skytter (?).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Snikendeugle skrev:Spørsmålstid:
Siden pirater fremdeles er aktuelt på sjøen, hvorfor utstyrer ikke større båter seg med vektere / våpen? Er det på grunn av kostnader?
De piratene er vel somregel i mindretall og i mindre skip/båter, og jeg vil tro det ikke trengs mange folkene på plass for å skremme bort med en kapabel skytter (?).
Nå er ikke jeg noe pirat ekspert og sikkerhetstiltakene her ombord kan jeg ikke diskutere.
Men jeg hadde en nå avdød venn som tidligere jobbet som sikkerhetsvakt på tankskip. Noen skip har vepnede vakter, men Norge er ikke glad i våpen. Nå er det slik at i -værtfall utenfor Afrika som han kompisen min hadde mest greie på- så er ikke nødvendigvis piratene så få og de er ofte tungt bevepnet. Gjerne med rakettkastere. Et engelsk sikkerhetsteam hadde en shoot out utenfor Afrika for noen årsiden. Piratene dro til land og hentet mer våpen og til slutt gikk vaktene tom for ammo.

Men helt klart er det mange nok vakter og nok resurser så vil jeg tro det hadde vært vanskelig for disse piratene. Vi er 122 mann ombord så tror ikke vi er så veldig aktuelt mål. Pluss at vi har meget høyt fribord.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lonely rider

Legg inn av SuperMorten »

Kan litt om det der. De fleste rederier ønsker ikke å utsette sine ansatte for mer fare enn nødvendig. Derfor handler det om å gjøre det så vanskelig for piratene som mulig å komme ombord. Dersom de kommer ombord har ikke rederiene noe ønske om å starte en lokal krig som koster mannskap livet. Det er derfor man stort sett har latt marinefartøy ta seg av bevæpning. Det er selvsagt unntak.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av LordShaft »

Akkurat dette er igrunn en veldig interessant diskusjon!
De fleste båter har store fordeler med å ha høye fribord, og gjerne kraftige vannkanoner ombord... Vet ikke hvor mye hensikt det er eller har å utruste flere båter med skarp ammunisjon. Da dette kan føre til mye større fare for mannskapet ombord.

Der finnes en del klipp på YouTube, hvor tilsynelatende amerikanere skyter fritt mot pirater i små båter som prøver å komme seg inntil skutesiden. Det er liten tvil at de skader eller kanskje dreper deler av pirat mannskapet.

Sony Z2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Akkurat dette er igrunn en veldig interessant diskusjon!
De fleste båter har store fordeler med å ha høye fribord, og gjerne kraftige vannkanoner ombord... Vet ikke hvor mye hensikt det er eller har å utruste flere båter med skarp ammunisjon. Da dette kan føre til mye større fare for mannskapet ombord.

Der finnes en del klipp på YouTube, hvor tilsynelatende amerikanere skyter fritt mot pirater i små båter som prøver å komme seg inntil skutesiden. Det er liten tvil at de skader eller kanskje dreper deler av pirat mannskapet.

Sony Z2
Kan ikke si jeg har så veldig stor sympati for skadde aller drepte pirater når man ser hvordan gislene har blitt behandlet i fangenskap i Afrika. Noen sitter jo i flere år under kummerlige forhold. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 96110.html
Piratene her i dette området er vist nok litt "snillere" De tar ikke gisler og er kun ute etter å stjele verdier.

Tror ikke jeg ville brukt vannkanoner mot et bevæpnet pirat. Kunne blitt kipt etterpå.

Ellers så har vi krysset Ekvator og på full fart videre. Temperaturen i natt var 38° på det varmeste. Blir sikkert ikke noe mindre på dagtid i dag.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av LordShaft »

Nei jeg forstår godt at det er vanskelig å gi sympati til piratene.
Vannkanoner er visst ekstremt effektivt for å holde de unna skutesiden... Du fyller båtene fort med vann... Heller det, enn å skyte med skarpt!

Satan det er hett... Vi har hatt noen gode uker her på berget med over 30 grader. Jeg kan bare si at jeg trives ikke veldig godt i slik varme ;-)

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lonely rider

Legg inn av PCP »

Jeg klarer ikke komme på noen formildende omstendigheter, så piratene kan bare skytes hvis de trosser advarsler om å trekke seg unna. :mk

Men du verden, 38 grader om natten, det er jo nokså mildt... :-)å
Selv deler jeg nok LordShaft's manglende entusiasme for voldsom varme. Kom nylig hjem fra en 4 dagers vestlands-runde og noe av det jeg husker som absolutt "høydepunkt" var Eiksundtunnelen, 8km lang og verdens dypeste biltunnel (ca 290muh), der var det befriende 14-15 grader. Herlig! :knegg

Du får kobba på Johnny, håper for din skyld at ventilasjons-gutta har gjort seg ferdig der dere maler og isolerer. ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

PCP skrev:Jeg klarer ikke komme på noen formildende omstendigheter, så piratene kan bare skytes hvis de trosser advarsler om å trekke seg unna. :mk

Men du verden, 38 grader om natten, det er jo nokså mildt... :-)å
Selv deler jeg nok LordShaft's manglende entusiasme for voldsom varme. Kom nylig hjem fra en 4 dagers vestlands-runde og noe av det jeg husker som absolutt "høydepunkt" var Eiksundtunnelen, 8km lang og verdens dypeste biltunnel (ca 290muh), der var det befriende 14-15 grader. Herlig! :knegg

Du får kobba på Johnny, håper for din skyld at ventilasjons-gutta har gjort seg ferdig der dere maler og isolerer. ;-)
Takk for det. Er dessverre lite innendørs, men kontoret mitt er deilig og svalt. Og så har det jo blitt vinter, så kanskje det blir litt svalere her og snart. I morgen er vi i Sunda stredet og får sett Krakatoa. Deretter er det rett ut på det Indiske hav og strake veien til Mauritius. Flere av oss vurderer å ha noen hviledager på et hotell der. JEg er i tenkeboksen enda.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lonely rider

Legg inn av PCP »

Hehe, ok så det er vinter ja, da vet jeg hvor jeg ikke skal om sommeren. :P :p

Så forresten nettopp at det er spådd 34 grader her i Oslo i dag, det er jo uvanlig mye her på berget. Men hvis dere er mye ute, så er det vel kanskje litt greit å være på en båt i bevegelse, så lenge det ikke er nøyaktig 10 knop medvind. Og som andre har sagt før meg høres det om ikke annet ut som en eksotisk reise hvor du tydeligvis får sett noe mer enn bare hav også. :-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

PCP skrev:Hehe, ok så det er vinter ja, da vet jeg hvor jeg ikke skal om sommeren. :P :p

Så forresten nettopp at det er spådd 34 grader her i Oslo i dag, det er jo uvanlig mye her på berget. Men hvis dere er mye ute, så er det vel kanskje litt greit å være på en båt i bevegelse, så lenge det ikke er nøyaktig 10 knop medvind. Og som andre har sagt før meg høres det om ikke annet ut som en eksotisk reise hvor du tydeligvis får sett noe mer enn bare hav også. :-)
Idet vi krysset Ekvator så ble det jo vinter. Kan ikke si vi merker så mye til det enda :D
Har heldig vis litt vind og det hjelper litt. men er ikke kald vind som jeg er vandt med hjemmefra.
Eksotisk er det. Første gangen jeg er med på noe sånt og det har vært veldig spennende.
Når vi er ute av Sunda stredet og ute av pirat infiserte farvann skal jeg legge ut litt mer bilder og info. Er restriksjoner på det nå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Nå er vi langt ute på Indiahavet og forbi pirat infisert farvann. Uten uhell av noe slag kan jeg legge til. Kan og fortelle mer om sikkerhetstiltakene om bord.

For det første så har vi meget høyt fribord, altså avstanden fra havet og opp til nederste dekket. Så det er vanskelig å ta seg opp skipssiden hvis man er en ubuden gjest. Vi hadde patruljerende vakter med signalpistoler og kikkerter. To store lyskastere monter oppe på helidekket. Vi hadde og en fordel i at vi var en konvoi med 4 skip, selv om de 3 slepebåtene ble ansett som litt mer utsatt for piratangrep.
Det siste og sikkert beste tiltaket var at vi hadde en patruljebåt fra et sikkerhetsselskap som patruljerte.

http://www.gmss.ae/

Dette var en ganske heftig båt med toppfart på 40 knop.
Bilde


I utkanten av Sundastredet ligger Vulkanen Krakataoa, Den hadde sitt største utbrudd i 1863, Drepte 36 000 mennesker og forandret klimaet på jorden i 3 år. Hendelsen er og kjent som The day the world eksploded og smellet ble hørt i Australia. Sjokkbølgen gikk 7 ganger rundt jorden og førte til minisunamier i den Engelske kanal.
Den er fremdeles aktiv og hadde sitt siste utbrudd i 2012. Når vi gikk forbi så så vi kun damp fra vulkanen, men stilig var det uansett.
Bilde

Edit:Glemte å si at den høye landmassen dere ser til venstre i bildet er det som er igjen av den opprinnelige veggen. 2/3 av øya forsvant i eksplosjonen, restene er 600meter høye . Den "lille" toppen dere ser ca midt i bildet er den aktive vulkanen, den er 250 meter høy. Den vokste frem etter det store vulkanutbruddet.
Sist redigert av JohnnyTh den 31 jul 2014, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Lonely rider

Legg inn av Haymaker »

Mye morsom lesing.
Her må man følge med :thumleft

Svar