JRO blogg: 2015

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av MH434 »

JRO skrev:
spiritofwinter skrev:Moro å se video fra Ruudskogen, har selv blitt invitert med på banekurs der i August, men det passer dårlig i forhold til termindato til samboer.

Men leste over nettsiden til Ruudskogen, og der står det at det er kun tillatt med originalt eksosanlegg, og at alle MC'er skal støytestes. Er dette noe som blir tatt veldig seriøst eller er det bare noe de skriver på nettsiden? Har veldig lite lyst å bytte eksosanlegg for en dag på Ruudskogen, og de så ikke helt originalt ut det eksosanlegget som var på ZX-10'en på bilde.
Slik jeg oppfattet det var støytesten viktig, ikke over 100db ved 5 500 rpm. Arrangøren sa i alle fall at de hadde avvist sykler tidligere. Men min Ducati med original anlegg holdt så vidt under 100 Db. Det var flere med uoriginalt anlegg med de måtte ha Db killer installert.
Min blåste 104db med DB killern satt i. Skjønner ikke helt det der, for ifjor målte den 102/103db uten db killern, så jeg tok den ut før kjøring igår. Grensa på rudskogen under trening og løp er 102db, dvs 102.9db er greit, men ikke 103.
Jeg fikk kjøre selv om min blåste 104db, lyden føltes snillere enn mange av de som ble testet, det mente de som målte også, men DB er noe rare greier...
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av ojda »

Ikke sikker på om du fikk kjørt fra deg i svingene jeg JRO :-k
Men om ikke er det smart (men vanskelig) å holde noe igjen på rettstrekkene,
og kose seg med det "oppsparte" spillerommet :prop:
Så du fikk justert fothvilerne, så da ordnet det seg vel :thumleft
Fin liten repotasje. Trond snøt meg for min banetur denne sessongen :sorry
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

ojda skrev:Ikke sikker på om du fikk kjørt fra deg i svingene jeg JRO :-k
Men om ikke er det smart (men vanskelig) å holde noe igjen på rettstrekkene,
og kose seg med det "oppsparte" spillerommet :prop:
Så du fikk justert fothvilerne, så da ordnet det seg vel :thumleft
Fin liten repotasje. Trond snøt meg for min banetur denne sessongen :sorry
Tror jeg lett skal klare forskjellen mellom bane og vei, og tilpasse meg gatekjøring igjen veldig greit.
Men håper at ved å kjøre på bane skal jeg være bedre rustet til å håndtere uforutsette hendelser på vei.

Jaså, snøt Trond deg for banedag. Så du MH434 skrev i et tidligere innlegg, at kanskje det er en mulighet i juli / august med Michelin. :D
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Rudskogen mandag 12.mai

Legg inn av JRO »

Da er sykkelen ferdig vaska etter en våt helg og mye kjøring i regn.

Bilde

Men jeg har et spørsmål, jeg syns jeg har dårlig bakbrems på Multistradaen, tok dette opp med Løvaas når jeg var der i påsken. Fikk beskjed om at dette var et vanlig problem på Ducati og at det var ingenting å gjøre med. Når jeg kikket på nye Multistradaer så jeg at bremsevæsken til bakbremsen var veldig lys. Her har dere et bilde av min væskebeholder for bakbremsen. Her er fargen nesten svart noe som kan bety at det har vært mye varme i væska. Syns dere at det er grunnlag for å be om skifte av bremsevæske på garantien?

Bilde

Andreas har du meninger om dette?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av DrGreve »

Hvis man uforvarende blander silikonbasert bremsevæske (dot 5) med ikke silikonbasert (polyethylene glycol= dot 5.1) så vil væsken se ut som gørr... De skal ikke blandes..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

DrGreve skrev:Hvis man uforvarende blander silikonbasert bremsevæske (dot 5) med ikke silikonbasert (polyethylene glycol= dot 5.1) så vil væsken se ut som gørr... De skal ikke blandes..
Sykkelen er 1 år, jeg har ikke gjort noe med denne bremsevæsken siden jeg fikk sykkelen.

Slik er et bilde av en ny Multistrada bremsevæske.
Ducati brems.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om det er en kjent sak at det blir fort mørkt - men uten å påvirke funksjonalitet.
http://ducati1199.com/ducati-1199/4076- ... ark-2.html
http://www.advrider.com/forums/showthre ... 2&page=342

Så spørs om det er en helt egen type væske som brukes av Ducati - spørre forhandleren ville jeg gjort.

Personlig ville jeg foretrukket den vanlige som går fra å være lys oljefarget til brun/mørkebrun (=> tegn på at den bør skiftes) - men følger man intervallene på merkeverksted og det rutinemessig byttes bremsevæske, så ville jeg kanskje ikke tenkt så mye på det.

P.S. Fin rapport fra banen :thumleft
Sist redigert av RuneMC den 14 mai 2014, 20:11, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Det ser jammen meg ut som du hadde en fin dag på banen, moro med video :thumleft
Nå må du ikke glemme å legge ut bilde av fothvilerne dine da :[-X

Du har en ny sykkel så bremsevæske problemet tar du med butikken.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

Takker for linker Rune, og til Trond enig at på en ny sykkel så bør forhandler komme på banen. Men i og med at Rune's linker sier at bremsevæsken blir mørk uten at funksjon minker, har jeg følgende spørsmål.

Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

SuperMorten skrev:Jeg skal innrømme at bakbremsen kun brukes i full-stopp situasjoner (f.eks lyskryss) hvor jeg har behov for å slippe forbrems.
Enig SM, men hvis du kjører i for eksempel 60 - 70 og kun bruker bakbrems syns du den biter ganske bra?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

På V-Strom'en er bakbremsen også svak... må trampe hardt og lenge for å f.eks. komme ned i fart fra motorveishastighet. Tipper det er en 90/10 fordeling mellom forbrems/bakbrems.

Dog finner jeg at bakbremsen er nyttig på grusvei og spesielt i løsgrus hvor det ofte blir helt feil å bruke forbrems. Dvs styrefart opprettholdes og forhjulet flyter oppå grusen kontra å grave seg ned og evt tverrstille styret så en velter...

Kun bakbremsen alene ble vi bedt om å prøve på kjøreskolen også (kjøregård Valle Hovin) og den var generelt mye svakere enn forbremsen, slik at bremselengden ble altfor lang - og et godt argument for å kun fokusere på forbrems (der 90% +/- av bremseeffekten ligger).

Unntaket er hvis man kjører cruiser - a la Harley osv - da kan det være en 60/40 fordeling, dvs pga vektfordeling og hjul, så må man der bruke bakbremsen aktivt for å få kortest mulig bremselengde. Men kjørelæreren sa at til vanlig kjøring brukte han allikevel nesten bare forbremsen (Han kjørte V-Rod på den tiden). Bakbremsen var mest av og til for å fjerne rust fra skivene...

Visstnok optimalt i forhold til kortest mulig bremsestrekk på MC'er med den vanlige 90/10 fordelingen er å bremse så hardt på forhjulet at bakhjulet nesten begynner å lette fra asfalten. Da sier det seg selv at det ikke er mye hjelp uansett hvor god bakbremsen er.

Bremsing med forbrems uten å clutche inn er også ganske optimalt ift kortest mulig bremsestrekk - for da får du hjelp av motorbremsen (forutsatt at du går helt av gassen selvfølgelig...) Men er det aktuelt å styre samtidig, så er det enklere å bruke litt bakbrems i tillegg til forbremsen for å få en bremseeffekt som er lettere å porsjonere ut helt nøyaktig.
Sist redigert av RuneMC den 14 mai 2014, 21:15, redigert 4 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av AJ »

JRO skrev: Så da er spørsmålet hvor kraftig er deres bakbrems, bruker dere bakbrems aktivt. Jeg erfarer at motorbrems og forbrems er det som brukes 95 % av tiden når jeg er ute å kjører. Bakbrems brukes nesten ikke. Men på bane merket jeg at bakbrems også er viktig i enkelte situasjoner, spesielt kanskje i nødbrems situasjoner. Hva mener dere?
Nevner først at jeg aldri har opplevd fenomenet du beskriver på Stelvio'en. Og må si jeg synes det er rart at bremsevæsken farges så fort på så kort tid som på Multistada'en... :eh

Så til bruk av bakbremsen: den bruke jeg kanskje oftere enn mange andre her inne, virker det som. Jeg kombinerer nemlig denne ganske ofte med forbemsen, men med kraft på forbremsen, selvfølgelig. Syns slik kombi-bremsing gir god og retningstabil nedbremsing.
Bruker også bakbremsen, ved behov, ved krypkjøring. Og opplever at dette gir bedre kontroll over sykkelen og god retningstabilitet i lav krypkjøringsfart der jeg kan holde flyten sånn noenlunde uten å måtte clutch-kjøre.

Er for øvrig bare å erkjenne at big block Guzzi'er ikke skriker etter å kjøre mye i kø... :roll
:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av LordShaft »

Nå kan vel kanskje ikke sykkelen min sammenlignes helt, men bakbremsen på min fungerer overraskende bra. Kan ikke si det samme om bakbremsen jeg hadde på Ducati 748'en min :lol

Sony Z2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av RuneMC »

Ser klart bruksområde for bakbrems med skikkelig bitt... f.eks. teste hvor glatt føret er, så er det bedre å få et lite slipp/sladd på bakdekket enn fordekket :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar