Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Intruder »

Hjelmkamera....LITT artigere enn Hurtigruta minutt for minutt... :lol :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Plumber »

Takk Elolz den fungerte ypperlig :thumleft
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Snikendeugle »

Mcsiden resizer bildene automatisk om de embeddes inn her, så det gjør ikke så mye om de er for store. Eksempel:

Bildet under er 2560x1440 pixler, men sizer seg ned av mcsiden for å passe i layouten
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Fikk netopp mikrofonen jeg hadde bestilt fra Dealextreme for Drift Ghost kameraet mitt.
https://dx.com/p/mini-clip-on-microphone-7080" onclick="window.open(this.href);return false;
2 dollar, gratis frakt! er jo omtrent gratis. Kvaliteten var veldig bra også : )

Og for "montéring" i hjelmen, fant jeg en geniaaal løsning i Schuberth C3 Pro hjelmen min.
I sideputene for kinnene er det glidelåser i bunn, hvor stroppene går igjennom. I disse rommene er det mye plass, og det fører også lenger "ned" i putene ved skinnene. Her fikk jeg plass til den ganske lange kabelen (nesten 1.5 Meter) uten at the ble messy idetheletatt. Inne i venstre "pute" stappet jeg store deler av kabelen, og på høyresiden plasserte jeg mikrofonen dypt inn i puten (lurte litt på om det kom til å fange opp særlig med lyd derfra, med tanke på at puten er inntil skinnet, og at puten er såppas tykk, men joda det fungerte strålende : ))
Kabelen fra kameraet går under hals "kragen" i hjelmen, ca 10 cm, som da kobles på mikrofonen.

Nå gjenstår egentlig bare å "fartsteste" dette.. Jeg har uansett trua på at det blir bra uten noe vindstøy, med tanke på hvor "stille" C3 Pro hjelmene er også.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Inne i denne puten ligger mikrofonen.
Bilde

Bilde
Gammel post dette kanskje, men siden vi har helt lik hjelm og kamera så tenkte jeg at jeg kunne poste bilder av min montasje også :)
20131128_154129.jpg
20131128_153943.jpg
Je gser at jeg har plassert lenger ned enn deg samt litt lenger frem. Faktisk har jeg limt fast klipset så langt frem og ned som overhodet mulig for å få med minst mulig av hjelmen på videoen.

Mikrofonen som fulgte med passet ikke da denne hadde en 2.5mm minijack plugg og Ghost har jo en 3.5mm ingang, så jeg har ikke fått lagt opp dette ennå.

Sikkert litt komsik dette, men i mitt hode blir det helt feil og ha mikrofonen på høyre side. Aner ikke hvorfor, selv om dette kanskej er det smarteste med tanke på at det er lettere etc. men det har nok en sammenheng med at jeg helst vil høre musikk kun på venstre øre hvis jeg måtte velge side, og da blir det kanskje mest naturlig å feste mic der også... ?

Uansett.. jeg mangler alt av argumenter. Jeg synes bare det føles feil i mitt hode, hehe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg hører musikk på begge ører med Schubert SRC anlegget. Men har gjort om kablingen litt nå iforhold til den gamle posten. Nå ligger alt av ledninger inne i nakkeputen til Schubert SRC'en, da det var plenty med plass inni der uten at jeg merker noe.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23133
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Jeg hører musikk på begge ører med Schubert SRC anlegget. Men har gjort om kablingen litt nå iforhold til den gamle posten. Nå ligger alt av ledninger inne i nakkeputen til Schubert SRC'en, da det var plenty med plass inni der uten at jeg merker noe.
Blir spennende å prøve å plassere denne mikrofonen skikkelig når jeg får en med riktig plugg :)
Musikk er nok ikke noe jeg kommer til å høre så mye på når jeg kjører sykkel da jeg føler den ødelegger litt av frihetsfølelsen... men det er jo mulig jeg ombestemmer meg...

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Har et billi contour roam kamera men tenker på å oppgradere. Etter litt youtubing så står valget mellom Sony AZ1R og Gopro4 silver.
Netonnet.no har Sony med fjern kontrol med for nette 2990kr no og silver til 3200kr, fjernkontrollen koster 800kr. Synest sony sin virker voldsom men for 1000kr mindre så kan eg leve med det. Er det noken meninger ute om valget av dissa to?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

Kawajens.... Styr unna Gopro'en.... Av den enkle grunn... Det er latterlig batterikapasitet. Gå for drift ghost S..... Langt bedre egnet for motorsykkel filming.

Note 4

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Kor lang tid ca er det med filming med 1080p på Drift og Gopro?
Gopro får en vel klippsa på et ekstra batteri og dobler vel kapasiteten?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

Gopro har bedre bildekvalitet, men ikke så stor forskjell at det er verdt det.
Det gopro batteriet gir deg i beste fall 30 min ekstra.... Og jeg er heldig om jeg har mer enn en time på min hero 3 black sammenhengende filming. Det er på grensen til fortvilt. Det er med tanke på størrelse skremmende lite mAh i det ekstra batteriet.

Gopro er allsidig og du får masse forskjellige mounts til det. Men filmer du i hovedsak fra hjelm, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gått for.... Drift ghost S. De sier at batteriet varer i 3,5 timer. Men hvor mye det utgjør in real life er jeg usikker på. Du har hvertfall 2 til 2,5 timer.... Der har jeg lest flere plasser på nettet. Jeg kommer til å bruke Gopro'en min til alternative vinkler, men drift på hjelmen....

Note 4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Flanker »

For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Vilken kvalitet er det du filer med? Ser et klip på youtube der batteriet på 3+ black, 4 silver og 4 black blir testet i 1080p 24fps. 3 varer 2.10t, 4s 2.5t og 4b 1.44t. Er det andre faktorer som kan spele inn på bruk ute i bevegelse som tapper strøm så mye mer? Eg har ikke mye peiling på slikt.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av gorbys »

Går en ned til 720p oppløsning så hjelper det en del på kapasiteten men eg er ening i at det godt kunne vert bedre batteri. Men sånn er det vel med det meste no til dags....batteriteknologien henger ikkje heilt med...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

Jeg filmer det meste i 1080p og 30 fps.... Har også prøvd litt med 60 fps og det har vært liten forskjell på disse to i batterikapasitet....

Jeg har sett mange slike tester selv. Har mange kompiser med samme kamera, å du kan bare drite i å få 2 timer med filming. Kanskje første gangene du bruker det, men når det er blitt noen uker gammelt er dette bare en ønskedrøm.

Batteriene er ikke noe å si på... Det er fult mulig å få batteri langt bedre og høyere kvalitet, men da tjener de ikke like mye penger på ekstrautstyr... Og selve kamera blir dyrere i innkjøp. Dette er ikke bra for konkurransen i markedet. Som gopro dominerer så til de grader.

Skal du på tur, og gjerne filmer litt nå og litt da, så tappes batteriet enda mer. Det suger tydeligvis en del batteri å drive å skru av og på kamera. Samt holde kontakt med fjernkontrollen osv.

Kvaliteten på gopro er bedre enn konkurrentene... Så enkelt er det. Men i 1080p og filmer som deles på YouTube er det jaggu ikke lett å se forskjell med et utrent øye. Det viktigste med slike kamera er enkelt å greit batterikapasiteten....

Note 4

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Flanker skrev:For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/
Du din snik :orefk
Ikke nok at eg alerede er forvirret då alternative er gåt fra sony og Gopro, til sony og drift og så kjem du og hiv inn et alternativ til ](*,)

Ser bra ut den Replay XD men, der er sjølsagt altid et men virker det som. Ekstra batteri er vel ikke mulig på den?

Svar