Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

KawaJens skrev:
Flanker skrev:For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/
Du din snik :orefk
Ikke nok at eg alerede er forvirret då alternative er gåt fra sony og Gopro, til sony og drift og så kjem du og hiv inn et alternativ til ](*,)

Ser bra ut den Replay XD men, der er sjølsagt altid et men virker det som. Ekstra batteri er vel ikke mulig på den?
Kan jo slenge inn contour roam 2 / 3 også :lol

Jeg har et roam 2 som jeg er veldig fornøyd med, kjekkere med slike "bullet" kamera enn type GoPro. Roam 2 har 1080HD@30fps og 720@60fps.
Men det som irriterer meg er de nylig lanserte Roam 3 uten noe særlig forbedringer mtp video. Nå som GoPro hero 4 har kommet med 4K og 1080HD@120fps kommer det nye Roam 3 med bare 1080HD@30fps... Jeg sendte mail til Contour og spurte om de har planlagt flere lanseringer, men fikk til svar at de ikke kunne svare på dette... Men at de stadig jobbet med nye ting :P :p

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

@Lordshaft Jo batteri verigheten er nok like viktig som bilde kvaliteten og ikke minst andre bruker venligheter.
I utgangs punktet virker Sony sit AZ1VR til å vere et godt kamera. Er sprut sikker,GPS og fjern kontroll.
Eg får google litt til.....vi er no merklige vi mennesker, bruker veker og månder på å finne ut vilket kamera/tv vi skal ha men kjøper bolig til millioner med bere gjenomsnitslig 15min på visning :scratch

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Toven skrev:
KawaJens skrev:
Flanker skrev:For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/
Du din snik :orefk
Ikke nok at eg alerede er forvirret då alternative er gåt fra sony og Gopro, til sony og drift og så kjem du og hiv inn et alternativ til ](*,)

Ser bra ut den Replay XD men, der er sjølsagt altid et men virker det som. Ekstra batteri er vel ikke mulig på den?
Kan jo slenge inn contour roam 2 / 3 også :lol

Jeg har et roam 2 som jeg er veldig fornøyd med, kjekkere med slike "bullet" kamera enn type GoPro. Roam 2 har 1080HD@30fps og 720@60fps.
Men det som irriterer meg er de nylig lanserte Roam 3 uten noe særlig forbedringer mtp video. Nå som GoPro hero 4 har kommet med 4K og 1080HD@120fps kommer det nye Roam 3 med bare 1080HD@30fps... Jeg sendte mail til Contour og spurte om de har planlagt flere lanseringer, men fikk til svar at de ikke kunne svare på dette... Men at de stadig jobbet med nye ting :P :p
Contoure er nok ikke aktuelt. Har den gamle roam selv og formen er grei den. 4K bryr eg meg svært lite om då eg verken har tv eller pc som takler slikt ;-)

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

KawaJens skrev:
Toven skrev:
KawaJens skrev:
Flanker skrev:For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/
Du din snik :orefk
Ikke nok at eg alerede er forvirret då alternative er gåt fra sony og Gopro, til sony og drift og så kjem du og hiv inn et alternativ til ](*,)

Ser bra ut den Replay XD men, der er sjølsagt altid et men virker det som. Ekstra batteri er vel ikke mulig på den?
Kan jo slenge inn contour roam 2 / 3 også :lol

Jeg har et roam 2 som jeg er veldig fornøyd med, kjekkere med slike "bullet" kamera enn type GoPro. Roam 2 har 1080HD@30fps og 720@60fps.
Men det som irriterer meg er de nylig lanserte Roam 3 uten noe særlig forbedringer mtp video. Nå som GoPro hero 4 har kommet med 4K og 1080HD@120fps kommer det nye Roam 3 med bare 1080HD@30fps... Jeg sendte mail til Contour og spurte om de har planlagt flere lanseringer, men fikk til svar at de ikke kunne svare på dette... Men at de stadig jobbet med nye ting :P :p
Contoure er nok ikke aktuelt. Har den gamle roam selv og formen er grei den. 4K bryr eg meg svært lite om då eg verken har tv eller pc som takler slikt ;-)
Nevnte også 1080@120fps - GoPro Hero 4 :) Men skjønner at du ikke gidder roam da, latskapen tar overhånd så leste ikke gjennom mye av tråden.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Flanker »

KawaJens skrev:
Flanker skrev:For hjelm-montering anbefaler jeg å ta en titt å Replay XD sine kamera. Har selv et XD Mini, som funker fjell og er veldig rimelig. Bakdelen med det er ingen app eller skjerm, slik at hva du faktisk filmer blir litt "eyeballing" som ikke alltid treffer. Selv om det stort sett går greit! Replay XD Prime X er et nytt kamera fra dem, som både har bedre batteri, optikk og kan integereres med smarttelefoner. Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde det vært mitt valg: http://replayxd.com/product/prime-x/
Du din snik :orefk
Ikke nok at eg alerede er forvirret då alternative er gåt fra sony og Gopro, til sony og drift og så kjem du og hiv inn et alternativ til ](*,)

Ser bra ut den Replay XD men, der er sjølsagt altid et men virker det som. Ekstra batteri er vel ikke mulig på den?
Joda, går så fint atte... Både ekstra batteri, batteripakke m/ adapter eller så kan den tjores inn i 12V anlegget på sykkelen. Se her: http://replayxd.com/products/power/

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av gorbys »

Nokon som prøvd biltema sitt action cam da? :-D

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Toven skrev: Nevnte også 1080@120fps - GoPro Hero 4 :) Men skjønner at du ikke gidder roam da, latskapen tar overhånd så leste ikke gjennom mye av tråden.
120fps er vel mest for å lage slowmotion sekvenser eller? :scratch
Trur det er og en ting eg ikke komer til å vekt legge så mye ved valg av kamera.
Vist du ser på Sony sit AZ1VR kamera så ser du kvifor contour ikke er med vurderinga. Det er vel noko slikt Roam3 skulle ha vert. Mulig 3+ blir slik vist det noke gang kjem.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Flanker skrev:Joda, går så fint atte... Både ekstra batteri, batteripakke m/ adapter eller så kan den tjores inn i 12V anlegget på sykkelen. Se her: http://replayxd.com/products/power/
Tenkte mest på muligheten ved å bytte batteriet men er muligens ikke så dum løsning det der heller.

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

KawaJens skrev:
Toven skrev: Nevnte også 1080@120fps - GoPro Hero 4 :) Men skjønner at du ikke gidder roam da, latskapen tar overhånd så leste ikke gjennom mye av tråden.
120fps er vel mest for å lage slowmotion sekvenser eller? :scratch
Trur det er og en ting eg ikke komer til å vekt legge så mye ved valg av kamera.
Vist du ser på Sony sit AZ1VR kamera så ser du kvifor contour ikke er med vurderinga. Det er vel noko slikt Roam3 skulle ha vert. Mulig 3+ blir slik vist det noke gang kjem.
Eksempelvis om du skal laste opp til youtube, så fungerer youtube med 60fps nå. Før var det bare 30fps som gikk ann å laste opp. Natt og dag forskjell på 30fps og 60fps ihvertfall. Om 120fps forskjell igjen fra 60fps i vanlig hastighet vet jeg ikke, det har ikke jeg sett. Kan godt hende at 120fps kun er ment for slow-mo som du sier ja :-) Var kun ment som en sammenligning mellom roam3 og siste go-pro :P :p

Jupp, for min del håper jeg at roam tar et spark bak og får ut i det minste 60fps på en roam3+ evt :-)

EDIT: Ah ja, leste litt feil i starten der. Vektlegge 120fps skjønner jeg, men i det minste 60fps som du sikkert skal ha :-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av MLeikarnes »

Filmer i ca 2 timer med Hero HD 2 og ca 1,5t med Hero 3+ Black... På HD2'n går det i 1080p 30fps og på HD3+'n i 1080p 60fps Superview, er natt og dag i forskjell på disse to kameraene ihvertfall!
På HD2'n har jeg alt av ekstrautstyr samt 12 batterier og 4-5 minnekort, da holder det i en uke på tur ca. På HD3+'n har jeg 2 batterier og ett minnekort, men det holder bra på en tur til og fra Trollstigen f.eks. (3 timers tur) jeg filmer kun der jeg syns det er noe å filme...

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av KawaJens »

Begynner å helle mot Drift ghost S. Men Sony sitt AZ1VR er det litt lite info om enda som eg har funnet så eg får sjå litt. Er virklig en lekker og slank form på Sony sitt. Er no et par månder til sesong start uansett så har litt tid

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ireit »

Kjøpet for 3 år siden Drift HD 170. Valgte da den pga. pris, form og at fjernkontroll var med. Monterte fjernkontrollen på styret og det fungerte fint. Men alt året etter ble fjernkontroll bytte ut med flere minnekort og batterier. Fikk 5 ok batterier på eby for kr 200… Så i dag brukes ikke fjernkontrollen. Samboer og jeg vurderte nytteverdien av kamera så høyt at vi til denne sesongen skaffet et til, og nå Drift Ghost. Og verden går helt klart fremover og spesielt på fargegjengivelse. Ta en titt på denne ca 1:00 inn i filmen og se hvor mye gulere det gamle Hd170 kameraet er når samboer kjører forbi med sitt nye.

https://www.youtube.com/watch?v=sBlnwZzxxuw" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så i denne filmen kommer den kvalitetsforskjellen godt fram. Ca 2:10 inn i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=HXP854u5RSA" onclick="window.open(this.href);return false;

På ønskelista er en funksjon som kunne ha redusert vindstøy slik at heller motorlyd hadde kommet bedre fram. Du skal ikke høyt opp i fart før begge disse kameraene er ubrukelig i forhold til lyd. Men dette gjelder muligens de fleste merker.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Toven

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Toven »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=LrOF4Yi5OrU[/video]

Har selv en sånn fra deadcatdot, funker utmerket opp til 100

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ireit »

Takker Toven
Først så ble jeg irritert på meg selv for at jeg ikke hadde greie å tenke ut det der selv… Og så mange gode eksempler på youtube.
Tenk å ha så mange timer med dårlig lyd bare fordi en dun dott mangler. Må slutte å innbill meg at glatt er best.
Det enkle er ofte det beste.

------------
Min kanal: https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bjerknez »

Når dte gjelder hjelmkamera som skal monteres på siden så mener jeg Drift Ghost S HD er det absolutt beste valget. GoPro vinner mange tester, men personlig skjønner jeg ikke helt dette. Vertfall ikke til mitt bruk.

Følgende argumenter mener jeg taler i Drift Ghost S HD's favør:

- Den er vanntett rett ut av boksen
- Langt bedre batterkapasitet enn GoPro. (3.5 timer i teorien og 3 timer i praksis)
- Stor LCD skjerm
- Linsen i front kan dreies slik at bildet blir rett
- Fjernkontrollen kan lett bemannes med hansker og er også vanntett

Jeg synes rett og slett GoPro er noe oppskrytte greier. Jeg har hatt tre GoPro kameraer og jeg har hatt problemer med alle tre. Det første hang seg hele tiden og måtte restartes. Fikk ny på garanti. Det andre hang seg også ofte og fikk beskjed om å bytte til et raskere minnekort. Det hjalp ikke. Jeg kjøpte meg det nyeste GoPro kameraet og det funket greit, men batteritiden var elendig og knappene samt menysystemet var knotete.

Da tror jeg Contour og Sony har bedre alternativer. Garmin har også kommet med en som har GPS. Slik at man får høydedata, fart etc. rett inn på videoen grafisk. Har ikke testet dette men har lest om det.

Svar