Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Førstehjelp

Legg inn av SheDevil »

Det kan se ut til at det kommer en hjelm som tar hensyn til hodeskader etterhvert.
Den er i utgangspunktet ferdig utviklet og det er meningen den skal testes ut på vanlig vei i disse dager:

Her er artikkelen:

http://www.bikeport.no/article.php?id=3522
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Førstehjelp

Legg inn av Geir »

evike skrev:Vi har jo vært gjennom dette temaet tidligere. Jeg vil fremdeles påstå at hjelmen skal av, UANSETT. Dødeligheten ved å ha hjelmen på er større enn ved at den er tatt av. Det vil alltid være saker som KUNNE ha vært behandlet annerledes, men: Når ambulansepersonalet tar av hjelmen, så vil fremdeles skaden ha skjedd. Har skaden kommet til desidert sluttpunkt, så vil faktisk pasienten dø av trykket inni hodet og at blodet renner ut i hjernemassen hvor det ikke skal være, ikke at hjernen "renner ut". I verste fall så dør pasienten enten det er Ola medtrafikant eller Petter Ambulansepersonell som tar av hjelmen. Det er langt større fare for at pasienten dør av oppkast som ikke kommer ut tidsnok, men derimot aspireres ned i lungene.
Kollisjonen utenfra er ikke det aller verste, men at hjernen slås mot veggene i skallen innenfra.

Jeg er langt på vei med deg i det meste du skriver, men ikke den bastante UANSETT påstanden. I utgangspunktet er det rimelig å anta at Petter Ambulansepersonell har noe mer roen på potensielle følgeskader av hjelmavtrekk og hvordan disse kan unngås enn Ola medtrafikant. På alle førstehjelpskurs jeg har vært på gjennom tiden (bla. i løpet av utdanningen til brannkonstabel) både i regi av Luftambulansen og Røde Kors har den generelle regelen vært som følger: (Utdrag av en pdf-fil jeg fikk på et kurs i 2009 må det vel ha vært... Kilde: NLA)
NLA dokument skrev:Åpne visir, forsøk å få kontakt. Dersom pasienten kommuniserer med deg, gjør tiltak i SAMARBEID med pasient! Foretrekker pasienten å ligge/sitte/støttes opp etc. Hvis pasienten ikke kommuniserer, legg pasienten over på rygg og ta av hjelmen. Undersøk om pasienten puster. Dersom du oppfatter at pasienten puster, legg pasienten tilrett på en fornuftig måte, sideleie er å foretrekke. Omstendigheter rundt pasienten (steiner, vanskelig terreng etc.) kan gjøre sideleie vanskelig å utføre - gjør da det beste ut av situasjonen. Vær ALLTID overbevist om at pasienten puster.
Ut fra dette tolker jeg det slik at man kan la hjelmen være på og overlate hjelmavtrekket til profesjonelle dersom pasienten er våken, puster greit og kommuniserer. I ettertid har jeg også lært at dersom man tar av hjelmen i et slikt tilfelle skal hode/nakke stabiliseres slik at det beholder samme posisjon i fht. kroppen som om hjelmen fremdeles var på.
NLA dokument skrev:Hvis pasienten IKKE puster, start øyeblikkelig med munn til munn og hjertekompresjon. Dette skal man fortsette med inntil ambulanse ankommer.

I det øyeblikket kollisjonen er "over", har hjelmen utspilt sin rolle, og begynner nå å bli en kompliserende faktor for den forulykkede. Liggende på bakken med hjelm på, skaper det en unormal stilling i nakke, som kan forverre pasientens pusteevne. Luftmiljøet inne i en hjelm er ikke bra når man står stille (CO2). Skulle pasienten bli kvalm og kaste opp, er det absolutt ingen fordel å ha hjelm på (spesielt helhjelm). Det forvansker undersøkelsen av en pasient, dersom hjelm er på. Så konklusjonen - hjelm SKAL av, uansett hel/halv/åpning eller variasjoner over disse tema.
Det vil som oftest være en forutsetning for HLR at man har tilgang til et hjelmfritt hode - hjelmavtrekk vil altså være nødvendig. Det er meningsløst å la hjelmen sitte på fordi man frykter hode/nakkeskader dersom pasienten ikke får puste... Jeg tlker NLA slik i dette tilfellet; hjelm av uansett hvis pasienten ikke puster - det kan likevel ikke bli stort verre.
evike skrev:Som ansatt på Nevrologisk avd. på Sykehuset i Tønsberg, så påberoper jeg meg en liten smule ekstra innsikt: I løpet av mine 15 år på sykehus så har jeg ennå til gode å se/skrive om en pasient med problemstillingen at "Skallen er knust" som følge av en MC-ulykke. Det store problemet er blødninger inni skallen. De vil være der enten hjelmen er på eller av. Derimot vil så godt som alle hodeskader medføre at pasienten blir kvalm og uvel og inni en hjelm vil hodestilling være unaturlig i forhold til ryggradens posisjon og dermed fremtvinge ekstra tilleggsskader.

Tror jeg skal gi meg der mht. medisinske vurderinger, men de som er interessert kan gjerne få et LANGT foredrag en gang det passer sånn.
Mulig at alle andre her vet hva du jobber med på sykehuset. For meg og andre som ikke vet kunne det være greit å vite grunnlaget for den påberopte ekstra innsikten...? Du kan være akuttlege med dette som spesielfelt for alt jeg vet, og så ofte som metodene for HLR og andre førstehjelpstiltak endrer seg kan jo ting ha endret seg slik at det jeg siteter fra NLA over her er utgått på dato... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Mine uttalelser gjelder bevisstløse pasienter. Våkne pasienter skal selvfølgelig samarbeide om sin egen situasjon, men da overtales til å ta av hjelmen, særlig hvis vedkommende kan vise tegn til å være på vei til å bli dårligere. Er man helt frisk, klar, orientert og våken, ikke viser tegn til hjerneskade og det er kaldt på ørene, så kan hjelmen selvfølgelig sitte på.

Mitt utgangspunkt for litt mer medisinsk innsikt er at jeg er utdannet helsesekretær, ca. 15 års erfaringer med å skrive journaler (og spesialisterklæringer, også nakkeskader) og snakke med pasienter samt at jeg er utdannet innen førstehjelp fra Røde Kors med utvidet kurs og instruktør i TGF (Trafikalt grunnkurs førstehjelp - obligatorisk førstehjelpskurs for alle som skal ta sertifikat første gang).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Førstehjelp

Legg inn av Geir »

evike skrev:Mine uttalelser gjelder bevisstløse pasienter. Våkne pasienter skal selvfølgelig samarbeide om sin egen situasjon, men da overtales til å ta av hjelmen, særlig hvis vedkommende kan vise tegn til å være på vei til å bli dårligere. Er man helt frisk, klar, orientert og våken, ikke viser tegn til hjerneskade og det er kaldt på ørene, så kan hjelmen selvfølgelig sitte på.

Mitt utgangspunkt for litt mer medisinsk innsikt er at jeg er utdannet helsesekretær, ca. 15 års erfaringer med å skrive journaler (og spesialisterklæringer, også nakkeskader) og snakke med pasienter samt at jeg er utdannet innen førstehjelp fra Røde Kors med utvidet kurs og instruktør i TGF (Trafikalt grunnkurs førstehjelp - obligatorisk førstehjelpskurs for alle som skal ta sertifikat første gang).
Se det! Har ikke fått med meg at utgangspunktet ditt var bevisstløse pasienter - det stiller jo saken i et annet lys & vi skulle være rimelig greit på linje! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Geir skrev:
evike skrev:Mine uttalelser gjelder bevisstløse pasienter. Våkne pasienter skal selvfølgelig samarbeide om sin egen situasjon, men da overtales til å ta av hjelmen, særlig hvis vedkommende kan vise tegn til å være på vei til å bli dårligere. Er man helt frisk, klar, orientert og våken, ikke viser tegn til hjerneskade og det er kaldt på ørene, så kan hjelmen selvfølgelig sitte på.

Mitt utgangspunkt for litt mer medisinsk innsikt er at jeg er utdannet helsesekretær, ca. 15 års erfaringer med å skrive journaler (og spesialisterklæringer, også nakkeskader) og snakke med pasienter samt at jeg er utdannet innen førstehjelp fra Røde Kors med utvidet kurs og instruktør i TGF (Trafikalt grunnkurs førstehjelp - obligatorisk førstehjelpskurs for alle som skal ta sertifikat første gang).
Se det! Har ikke fått med meg at utgangspunktet ditt var bevisstløse pasienter - det stiller jo saken i et annet lys & vi skulle være rimelig greit på linje! :thumleft
Jammen så fint. Koselig å bli enig med folk :vs
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Førstehjelp

Legg inn av Iron76 »

Hei folkens!
Selv om jeg er helt ferskt som medlem i forumet, uten helt kjenne til dere andre medlemmer i noen grad, tror jeg at jeg kanskje kan bidra med noen praktiske tips i denne førstehjelpstråden.
Min bakgrunn hva førstehjelp angår er at jeg var svært så aktivt medlem i hjelpekorpset der jeg bodde i min ville ungdom (ca. 15år siden) jobbet til og med med førstehjelpsopplæring og bedriftsvern et år hvor arbeidet besto av å arrangere og evaluere øvelser (er ingen instruktør eller noe). I senere år har jeg stort sett bare deltatt på vanlige “alt-for-få-timers-kurs” på jobben. Av praksis har jeg i årenes løp snublet borti noen titalls førstehjelpssituasjoner i jobb og fritid. En god del av disse har endt med ambulanseutrykninger dessverre har en av dem omkommet av skadene. Jeg har aldri vært en del av en nødetat eller sitter på noen form for ekspertise, men kan være noen av mine tjuvtips kan bidra til at noen av dere bidrar til å berge liv eller helse for noen. Fagfolk eller legmenn må bare føle seg fri til å rette eller tilføye noe.
Når det gjelder situasjoner hvor noen trenger akutt hjelp bør mann så raskt som man klarer varsle en nødetat på et tresifret nummer (110, 112,113), alle hevder de kan dem, men jeg har selv, og sett andre, fomle verre med å slå de riktige tallene på telefonen på grunn av stress og adrenalin. Her må man bare prøve å puste dypt se vekk og tenke for så slå nummeret på nytt, rolig. Hjelpen nødetatene gir starter når de tar telefonen. Operatøren bør utnyttes for det de er verd via telefon, de kan som regel gi de rette rådene, stille de viktige spørsmålene og sette de riktige prioriteringene. Ringer du galt nødnummer setter de deg over til riktig, involverer innsatsen flere nødetater setter de like gjerne deg og de andre etatene på konferansesamtale.
Hold linjen til hjelpen kommer. Dette er en finfin vane. Har du et “hva-i-himmelens-navn-gjør-jeg-nå spørsmål”, får du svar og du får formidlet tidsriktig informasjon om ulykkesfuglen(e), og rabalderet rundt dere til dem som kommer for fulle sirener for å hjelpe. Min erfaring er at dem som besvarer deg på et nødnummer vet hva dem baler med og er en god resurs i litt “svette” situasjoner. I en trafikkulykke jeg kom løpende til sammen med en god venn av meg, fordelte vi oppgavene enkelt og greit, han ringte jeg fikk oversikt. Da vi kjenner hverandre veldig godt var kommunikasjonen oss i mellom veldig bra og det endte med en tilbakemelding fra politiets innsatsleder at det var et av de ryddigste skadestedene han hadde kommet til. Det ryktes at det gikk bra med begge skadde (både han med hjerteinfarkt og bløderen)…
Har man håndfrienhet eller høytalerfunksjon på telefonen så kan man bruke begge hendene til noe nyttig samtidig som man kan holde en viss kontakt med operatøren i andre enden, tror de fleste av dem er tålmodig for pauser i samtalen og diverse rare bakgrunns lyder.
Et siste tips for kvelden: for enkel sjel, som meg, har jeg erfart at det er svært nyttig å konsentrere seg om det enkle. Det vi i gamledager kalte ABC (heter det det ennå?) Air, breath & cirkulation eller noe sånt. Uten luft dauer man, uten blod dauer man. De gangene noen har holdt på å daue, og måtte ta til takke med meg til sykebilen kom, så har det stort sett vært nok å forholde seg til dette. Hva som har forårsaket eller ligger bak har aldri vært så viktig i akuttfasen i de tilfellene jeg har vært involvert i. Det har for meg holdt å se til at de puster og at de ikke lekker for mye. Det som overrasker meg er hvor mange som har vært bevistløs med ufrie luftveier, og kvikner til kort tid etter at luftveiene er sikret. Dette selv når det har vært mange mennesker der som kunne sikret luftveiene, men nølt.

Beklager litt lang tekst

Let the road lead you

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Førstehjelp

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:25, redigert 1 gang totalt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Førstehjelp

Legg inn av TheHaughom »

TheBandit skrev:Hei. :vs Vekker liv igjen i denne tråden med ett spørsmål. :scratch

Jeg er jo som mange her inne ute å kjører mye og har så langt ikke vært med eller vitne til noen alvorlig ulykke. Men det kan fort endre seg, så derfor lurer jeg på om noen her vet om det finnes noen kompakte og vanntette førstehjelpskit man kan ha liggende under salen på motorsykkelen? Jeg har funnet noen kompakte kit, men ingen er vanntette. Det kan jo selvsagt løses med å ha de i en vanntett pose, men finnes det kit som er laget for mc så er jeg interessert i å høre om det. :-)
Jeg fant ganske mye når jeg søkte på "motorcycle waterproof first aid kit" på Google, men vet ikke helt om kittene er "omfattende" nok. Men noe er jo bedre enn ingenting :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Førstehjelp

Legg inn av joo »

Kjøpte nettopp et nytt førstehjelps-"MC-kit" fra Louis. Der er all innmaten i en forseglet plastpose, og så er det ei veske utenpå. Blir vel 12x12x5cm. Regner med plastposen holder det tørt?

Når man evt har bruk for det og åpner posen så mener jeg at det er "oppbrukt" og man handler nytt. De få gangene jeg har vært på skadested og hatt med utstyr har det ikke vært tema å bruke resten av sakene lenger siden man gjerne får både blod og annet på det som ikke brukes oppi stresset likevel. I alle fall når jeg som ikke kan dette bedre enn de fleste andre sjåfører skal bidra. De profesjonelle klarer sikkert sakene bedre...

Ellers kan man sikkert kjøpe en vanntett beholder som passer under setet og så fylle den med førstehjelpsutstyr?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Førstehjelp

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Knut Morten »

I en akutt situasjon,er det ikke mye du trenger.
Noen enkeltmannspakker,trekanttørkle - da er det meste dekket. :thumleft :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Førstehjelp

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Førstehjelp

Legg inn av SuperMorten »

Er det virkelig akutt, så kan man faktisk klare mye med de klærne/tekstiler man måtte ha tilgjengelig. Jeg tenker bare på at man ikke må se seg blind på å være nødt til å ha et velutstyrt førstehjelpsskrin. Kunnskap er viktigere enn utstyr.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av Epylypzon »

Jeg har selv en liten vanntett pakksekk/ førstehjelps kit fra xxl. Har det utenpå kofferten, så jeg eller andre selv kan se det og det er lett tilgjengelig.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Førstehjelp

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:24, redigert 1 gang totalt.

Svar