Triumph Tiger Explorer 1200
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Det forumet er nok lest fra a til å for lenge siden, så det er ikke så store risken ved å nevne det en gang til.
Desuten blir vel dette forumet ordentlig interesant først etter første testkjøring.
Er veldig spent på de første testene.
McSiden kaster man ikke tilside med det første, til det er det en altfor bra gjeng
Desuten blir vel dette forumet ordentlig interesant først etter første testkjøring.
Er veldig spent på de første testene.
McSiden kaster man ikke tilside med det første, til det er det en altfor bra gjeng
Sist redigert av ojda den 19 des 2011, 21:58, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Grrattelere med Stor-Tigern Ojda Dette blir nok en helt Ny Verden, ingenting blir som før.... Gleder meg til å sen på Karlstad-turen
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Håper vi kan gratulere, den har uten tvil utseende med seg. Gør fin.ojda skrev:OOPS!! .
Regner med at prøvekjøringa blir en stor opptur så dette går nok i orden.
- Busa Trond
- Innlegg: 2737
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Dette var helt Konge Ojda Stor Busa gratulasjon også.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Takk og takk og takk!
Har vært helt hekta siden jeg så det første bildet av den for lenge siden.
Hadde behov for å være helt alene i prosessen om og velge mellom
denne, Gs og Guzzi Stelvio.
Derfor har jeg ikke nevnt noe.
Har vært helt hekta siden jeg så det første bildet av den for lenge siden.
Hadde behov for å være helt alene i prosessen om og velge mellom
denne, Gs og Guzzi Stelvio.
Derfor har jeg ikke nevnt noe.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Sted: Skien
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Hey hey! Grattis! :=D>
Ser skikkelig tøff ut den!
Ser skikkelig tøff ut den!
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
gratulerer, men det var vel ikke så mye vits i å vurdere andre enn den du hadde lyst på.ojda skrev:Takk og takk og takk!
Har vært helt hekta siden jeg så det første bildet av den for lenge siden.
Hadde behov for å være helt alene i prosessen om og velge mellom
denne, Gs og Guzzi Stelvio.
Derfor har jeg ikke nevnt noe.
Man havner jo på den man har lyst på uansett, så lenge økonomien tillater det.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Du har sansynligvis helt rett, men det er ingen vei utenom "The prosess"pelsen skrev:gratulerer, men det var vel ikke så mye vits i å vurdere andre enn den du hadde lyst på.ojda skrev:Takk og takk og takk!
Har vært helt hekta siden jeg så det første bildet av den for lenge siden.
Hadde behov for å være helt alene i prosessen om og velge mellom
denne, Gs og Guzzi Stelvio.
Derfor har jeg ikke nevnt noe.
Man havner jo på den man har lyst på uansett, så lenge økonomien tillater det.
Det var forskjellige tekniske data og estetiske faktorer på de forskjellige som krevde endel frem og tilbake før jeg var helt overbevist på valget.
Har heletiden hatt tiger som favoritt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Prosesser som handler om valg som dette er alltid spennende og pendelen svinger alltids litt mellom de ulike alternativene en intens periode. Har kjent dette dette rimelig godt "på kroppen" selv et par ganger, for å si det slik.ojda skrev:det er ingen vei utenom "The prosess"
Det var forskjellige tekniske data og estetiske faktorer på de forskjellige som krevde endel frem og tilbake før jeg var helt overbevist på valget.
Har heletiden hatt tiger som favoritt.
Mens det pågår er det nesten en altoppslukende prosess. Inntil det endelig valget tas. Da begynner en annen prosess.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Her er fakta:ArcticTiger skrev:Jeg mener "å ha hørt" at vinkel-drevene på kardangdriften stjeler endel kraft, og her er det jo 2 vinklinger av kraften før den når bakhjulet.
Noen som har "synspunkter" evt fakta på dette ?
Tap i kraftoverføring regnes i prosent av effekten som passerer gjennom.
Et 90° drev (fra kardangen og inn i hjulet, for eksempel) koster mellom 3 og 5% av effekten.
Kjede er mye billigere (men her kjenner jeg ikke prosentsatsen men kjedet blir jo også varmt).
Et 90° drev i girkassen koster like mye som ett i bakhjulet. Derfor er det (også) viktig i denne sammenhengen hvilken vei motoren står i forhold til hvor akslinghen kommer ut (enten den nå skal drive et kjede eller en kardang).
EN motor på 100kW (134 HK) vil altså tape 3-5kW i drevet i enden av kardangen når den går på fullt.
Det vil si, tapet er bare 3-5kW når 100kW passerer.
Det gjør det bare noen få sekunder av gangen.
En sykkel som ruller avgårde i 100km/t bruker omlag 20-40kW.
Effekttapet (som konverteres til varme) i bakdrevet er da mindre enn 1kW.
På min GS blir bakdrevet kokvarmt når jeg kjører i 180 km/t men uansett hvor hardt jeg kjører i vanlige hastigheter blir det aldri mer enn lunket.
Uansett - 3-5% er veldig lite. Husk: luftmotstand, rullemotstand et cetera utgjør 95-97% og er mye viktigere.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Forsiktig med prøvekjøringer, det kan bli dyrtAJ skrev:Satser på testkjøring til våren.
Men blir ikke no' bytte av sykkel neste år.
Har mange Tiger 1050 opplevelser som skal gjennomføres før det skjer
Då eg kjøpte Dragstar 1100 var det en sykkel eg skulle ha nokre år, heilt til eg prøvekjørte en FJ1200.
Så sesongen etter vart det innkjøpt en Triumph Sprint ST 955i og den skulle eg ivertfall ha lenge, ehh ja men så var eg å prøvde andre sykkler då, så stod det en ZZR1400 på tunet.
Så den nye ZZR1400 kjem ikkje til å bli prøvd før tidligast 2014 håper eg
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Jo'a. Ser den...ZZR-Tom skrev: Forsiktig med prøvekjøringer, det kan bli dyrt
Prøvde jo Moto Guzzi 1200 Sport og Aprila Shiver 750 uten at eierskapet til TDM'en sto i fare etter disse prøvekjøringene.
Verre ble det da jeg prøvde Kawasiki ER 6, faktisk! En utrolig morsom sykkel å kjøre
Og verst ble det selvfølgelig da jeg heiv meg på en Tiger 1050 og var "solgt" etter noen få kilometer...
Så joda... ellers skal vi si... ojda! prøvekjøringer kan fort bli dyrt, ja!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Å ska'n si da, når'n blir hekta utenatt det finnes en eneste sykkel registrert.
Det hele begynte med en kraftig ide om en brukt Bmv 1200GS som både jeg og kjerringa var ineforstått med.
Men så begynte bilder, filmklipp og data på Tiger 1200 å hagle inn på dataen.
Det var enklere før, da man måtte i butikken eller på messe for å samle brosjyrer.
Takker ZZR-Tom.
Det hele begynte med en kraftig ide om en brukt Bmv 1200GS som både jeg og kjerringa var ineforstått med.
Men så begynte bilder, filmklipp og data på Tiger 1200 å hagle inn på dataen.
Det var enklere før, da man måtte i butikken eller på messe for å samle brosjyrer.
Takker ZZR-Tom.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Tiger Explorer 1200
Litt mere fakta og tegninger/forklaringer.
Dog på Germansk
Dog på Germansk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]