Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av Welshen »

Har en 2006 modell, Suzuki Bandit gsf 650 bandit med 120/70 17 fordekk og 160/60 17 bakdekk. På sykkelen står det samme trykk foran og bak, dvs 36 psi.

Bør jeg som bil legge på noe trykk da jeg ikke får sjekket med kalde hjul og evt hvor mye? Er det slik at dette trykket er "riktig" uansett?
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Riktig lufttrykk Suzuki Bandit 650

Legg inn av Snikkeren »

Kjøp deg en sånn billig digital lufttrykkmåler. Og så kan du kjøpe deg en sånn kompressor som kobles til 12V til å pumpe opp dekkene med. Kommer vel på rundt 250Kr totalt. Da kan du sjekke dekktrykket før du kjører hjemmefra. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Riktig lufttrykk Suzuki Bandit 650

Legg inn av Kris »

Søker du litt på google vil du få opp milioner av meninger ang lufttrykk, har tatt meg 5 år og finne min personlige favorit, hehe :P :p

Normal kjøring har jeg 32/34 i mine, er det varmt i lufta og jeg vet det blir noen nedlegg :redface dropper jeg de til 30/30, noen ganger så lavt som 26/28

Bruker denne og den fungerer utmerket: http://www.clasohlson.com/no/Digital-lu ... r351710000" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Riktig lufttrykk Suzuki Bandit 650

Legg inn av AJ »

Hva med å kalle denne tråden for "Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd" ?

Kan jo være greit å samle de fleste meninger, spørsmål, erfaringer, dokumentasjon (fra f.eks. brukermanualer/verkstedhåndbøker) osv. om nettopp lufttrykk / dekktrykk uavhengig av MCmerke og modell, i én tråd, vil jeg tro...?

Vi prøver og ser hvordan det utvikler seg ;-)
Hm... :skriver Tenker jeg også slår sammen tidligere tråder om mye av det samme med denne...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?

Legg inn av Snikkeren »

tagesk skrev:Noen som vet hvor mye luft skal skal være i et dekk?

Svaret er ikke "Det står i håndboken"! Det eneste som er grensen her er hva som er maksimalt
trykk i dekket (og det står på dekket, ikke i håndboken).

Point in case: Jeg kjører rundt med 60 kg mer på sykkelen enn Registrert Totalvekt. Det aller meste er over bakhjulet.
En god del er i toppkuffert og sidevesker bak bakhjulet.

Så spørsmålet er: Hvordan skal jeg beregne dekktrykket?

I gamle dager (med bil) brukte vi at 100 kg på dekket måtte kompenseres med omlag 0.5 bar.

[TaSK]
For hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører skal du øke med 0,1 bar bak, og 0,05 bar foran er tommelfingerregelen. Dette fikk jeg vite da jeg var på "Inspirasjonskveld" hos MC-deler på Vartdal i fjor. Der var det en kar fra Michelin som holdt foredrag om dekk. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg fyller på til pumpa gir seg jeg... Har aldri hatt noen problemer med det! :thumleft

:lol

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av mammut89 »

er vanskelig å si eksakt riktig luft i dekket mener jeg for det har litt å gjøre med kjørestil, litt å gjøre med vekten på sykkelen + vekten til føreren + eventuell bagasje i det aktuelle tilfellet, temperatur ute. osv.

Som regel får man mer grep og mindre varighet på dekket når man holder seg på lavt trykk. Men det kommer jo til et punkt hvor dekket kan gå for vamt og da kan det bli farlig.

man skal som regel ha mindre luft foran enn bak. Nettopp på grunn av at grep er viktigere foran enn bak.

Har man mye vekt bak på grunn av pasasjer og koffert så burde man kompensere litt med å øke trykket på bakdekket.

Til syvende og sist er det profilen på dekket der det møter asfalten som endres når man endrer lufttrykk og faktorene endres når variablene over endres. Derfor et det ikke et eksakt lufttrykk som passer. Det kan være bikkjekaldt ute og du kan være en mcfører på 110kg med masse bagasje eller det kan være 30+ og du er en fører på 70kg og du kan kjøre samme sykkelen uten bagasje , da kan du sikkert slippe ut 3-4psi

for meg har det fungert bra med 32 foran og 34 bak på beynnelsen og slutten av sesongen når jeg helst vil ha litt mer grep på grunn av kulda. og på midtsommern liker jeg 34 foran og 38bak. sitter det en person bakpå og jeg skal på langur øker jeg bak til 39. Men for alt jeg vet kan det være riv røskende gale :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av SuperMorten »

Bjønnavind skrev:Jeg fyller på til pumpa gir seg jeg... Har aldri hatt noen problemer med det! :thumleft

:lol
Samme her. Fyller til jeg er sikker på at det er nok..

Advarsel.. Litt OT :-k :

Jeg hadde for noen år siden en Dodge Ram 3500 pick up, med masse mod. Noe i nærheten av 500 gamp (diesel). Husker ikke annet om dekkdimensjonen enn at de var 375 brede. Men når det kom til riktig trykk sleit jeg. Den lokale bensinstasjonen (den eneste innenfor en times kjøring, bodde nordpå da) sleit med å levere nok. Løsningen ble å starte fylling av luft, tape fast "påfyllingsknappen", gå å ta seg en kaffe kopp hos personalet, en røyk på baksiden, og fortelle noen skrøner. Alt mens kompressoren jobbet som en gal. Etter et kvarters tid var trykket nesten der det skulle være, og vi kom til at det fikk holde...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Sjekke lufttrykk

Legg inn av Duville »

Kjellrf skrev:Husker en gang det kom et kvinnfolk med lite luft i fordekket til butikken jeg jobbet. Dette var i begynnelsen av juni.

Da fikk jeg huden full av kjeft, *mas for hun hadde hatt sykkelen på service hos oss i september (året før)!

Hun synes vi hadde gjort dårlig jobb....
oG ----- DET VAR DU KANSKJE IKKE ENIG I? :-)å :-k
Sist redigert av Duville den 29 apr 2012, 22:01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av Sprint »

Følger boka ,36 psi forann og 42 bak :D
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av Welshen »

Ja da har jeg fått sjekket dekktrykk og det var ganske så lavt i forhold til anbefalt....fylte i og merket faktisk forskjell. Spesielt i bykjøringa ble det en forskjell.....så jeg tror jeg skal bli noe flinkere til dette.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?

Legg inn av Tysnes »

Snikkeren skrev:
tagesk skrev:Noen som vet hvor mye luft skal skal være i et dekk?

Svaret er ikke "Det står i håndboken"! Det eneste som er grensen her er hva som er maksimalt
trykk i dekket (og det står på dekket, ikke i håndboken).

Point in case: Jeg kjører rundt med 60 kg mer på sykkelen enn Registrert Totalvekt. Det aller meste er over bakhjulet.
En god del er i toppkuffert og sidevesker bak bakhjulet.

Så spørsmålet er: Hvordan skal jeg beregne dekktrykket?

I gamle dager (med bil) brukte vi at 100 kg på dekket måtte kompenseres med omlag 0.5 bar.

[TaSK]
For hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører skal du øke med 0,1 bar bak, og 0,05 bar foran er tommelfingerregelen. Dette fikk jeg vite da jeg var på "Inspirasjonskveld" hos MC-deler på Vartdal i fjor. Der var det en kar fra Michelin som holdt foredrag om dekk. :thumleft
OK, då kan eg i allefall plusse på ca 0,15 bar bak :-k Luft er ennå gratis :-)

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av hjc »

En kompis prøvekjørte Bandit'en min før jeg kjøpte den. Han måtte "bryte" den ned i svingene. Da vi sjekket lufttrykket var det 12 pund i bakdekket ! Det viste seg at det satt en liten spiker i dekket. Jeg lærte jo litt av det, men hadde glemt det da jeg selv prøvde en annen sykkel. Den hadde også minimalt med luft i bakdekket ! "Litt" over fartsgrensen med lite luft i dekket er ikke å anbefale ! Rådet er å sjekke lufttrykk og andre viktige ting før en prøver en ukjent sykkel !!! :redface
Nå har jeg skaffet meg både kompressor og dig. lufttrykksmåler.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av LordShaft »

På Ducatien min skal det være 2,4 foran og mellom 2,4 - 2,6 bak.... vet ikke hva det blir i psi!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:På Ducatien min skal det være 2,4 foran og mellom 2,4 - 2,6 bak.... vet ikke hva det blir i psi!
Bruke denne så finner du det kjapt ut, ska' du se... ;-) :

http://www.convert-me.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar