Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror det går fint å bare bytte instrumentene, så vil det se ut som den er gått så mye som de nye instrumentene viser.

Min bror måtte bytte instrumentene etter en krasj, og da fikk han helt nye instrumenter. De viste 0 km når han fikk de. Men da skrev de jo selvsagt inn hvor langt den hadde gått ved skifte i servicehefte.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Etter å ha gått litt dypere inn i syklenes priser og drivstofføkonomi, har jeg ombestemt meg. Jeg kjøper en Yamaha Fazer. Ønsker en årsmodell mellom 2004 og 2006. Ser det er mange muligheter på Finn.no. Jeg tenker jeg har førerkortet i boks innen august, så nå begynner jeg å bli kjøpeklar.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av fikse »

Honda Deauville har ikke vært nevnt her. Det kunne den fint.. :D
Du vil ha:
* Lave kostnader: Deauville-en er ekstremt slitesterk, og ikke minst har den kardang! Drivstofforbruket er hyggelig i forhold til andre sykler.
* Langkjøringegenskaper: Deauville-en er ypperlig som singel-sykkel på tur i Norge. Med 2 kan den kanskje bli en anelse effektsvak, det kommer litt an på kravene.
* Kan utmerket brukes i bykjøring også.
* God annenhåndsverdi.

Den har litt høyere vekt enn de fleste av de du har sett på. Det bør ikke skremme deg vekk fra å se på den, den er lettkjørt. Men er du veldig liten (under 1.65 f.eks) er den kanskje ikke idealsykkel akkurat. Du bør heller ikke være særlig mer enn 1.90 høy for å trives på den.

Jeg kjøpte en ny slik i 2003. Kjørte den 40-45.000, og hadde minimalt med utgifter. Nå skrudde jeg rett nok på den selv, så jeg slapp unna servicekostnadene. Kan ikke huske jeg hadde en eneste feil på den. Jo vent litt nå, bensinpumpen ga seg. Men den er ikke mye nødvendig, så den bare koblet jeg fra, uten at jeg merket noenting. Hadde mange flotte turer med den sykkelen, brukte den også til jobbpendling. I den grad jeg hadde passasjer med meg, var tilbakemeldingene at den var meget komfortabel. Svakheten med disse (spesielt 2003 og nyere) er at lakken er sørgelig svak, slik det dessverre er på enkelte sykler idag. Så den må få litt kjærlighet og voks, om du har lyst å beholde glansen i de nedre deler. Kardang er bærre lækkert! Har kjede på dagens sykkel. Fordrar det ikke. Et helsikes søl, og latterlig mye stell, i forhold til kardangen som bare virker.
Utrolig praktisk at sideveskene er med deg hele veien. Får et bærenett inn i hver veske, og du merker det ikke på sykkelen om du har litt last der. Bremsene på den jeg hadde var nydelige, med blant annet "kombinertbremser" (CBS). De modellene før 2003/2002 hadde et litt enklere oppsett på bremsene, men likefullt helt kurante greier. Kjøreegenskapene er det intet å si på. Den _ser_ kanskje stor og tung ut, men er overraskende trygg og relativt leken. Kåpen beskytter bra, opptil skulderhøyde. Sittestillingen er komfortabel og egnet for både kortere og lengre turer.
I f.eks England er dette en særs populær sykkel, kanskje fordi der er ikke "presset" for å ha mest mulig kubikk og HK i kombinasjon med en sittestilling som ligner på den en hadde i mors liv, noe videre påtrengende :knegg

Uansett hva du ender opp med: Grattis med valget om å ta lapp og komme deg inn i det beste felleskapet en kan finne på veien i dag :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Ter »

2000Touring skrev:Prøv denne også, så ser du hvordan du sitter på de forskjellige syklene:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
er det noen som vet hva høyde 162 cm blir i denne målestokken som nettsiden viser til?
Jeg kan ikke omregningen...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av fikse »

Ter skrev:
2000Touring skrev:Prøv denne også, så ser du hvordan du sitter på de forskjellige syklene:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
er det noen som vet hva høyde 162 cm blir i denne målestokken som nettsiden viser til?
Jeg kan ikke omregningen...
Bare å velge metrisk på sidelinjen, så blir det hele straks litt lettere :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Ter »

Bare å velge metrisk på sidelinjen, så blir det hele straks litt lettere :-)[/quote]


Tusen takk :-)
Var egentlig en genial side. Man kan både se ulike modeller og sittestillinger. me like.

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Ter »

Det ble jammen et blogginnlegg om det :-) Så godt likte jeg siden...
http://nyttogbedreliv.blogspot.no/2012/ ... ykkel.html

Svar