Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med mindre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38122
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Skal bare prøve å gjette.

Sittestillinga på en R-sykkel er vel ikke helt god for en "voksen" rygg ?

Og man trenger vel strengt tatt ikke minst 100 hester ?
Ække så gæernt gjetta det der, tror jeg ;-)
Selv har jeg testkjørt sykler med mindre kubikk enn de jeg selv har hatt og nesten gitt etter for fristelsen til å kjøpe. Det som har holdt meg igjen er det faktum at jeg kjører mye med passasjer og bagasje og da kan en 600 - 800 kubikker bli litt lite.
Men hadde jeg kun kjørt alene er sannsynligheten meget stor for at jeg hadde kjørt en Kawa ER6 eller kanskje aller helst en KTM 690 Duke i dag :D. Utrolig morsomme sykler!!!
Eller kanskje en kliss ny Moto Guzzi V7 Stone :yeyeye

http://www.motoguzziv7.com/#lang/en/video" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg trives godt i Liters-klassen, 1000ccm :thumleft Syns det er akkurat passe for meg. Massevis av kraft som man skjelden utnytter, men som er kjekk og ha :knegg , og godt dreiemoment for en uanstrengt og avlappet kjøring. Hendige sykkler med modderat vekt, som er leikne og lettkjørte på svingete norske veier.

Hadde jeg hatt masse stål tilovers, så kunne jeg tenkt meg et par Liter-bikes til i stallen:
- 2008 Ducati S4rs Tricolore Monster http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... colore.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , og en
- 2012 Triumph 1050 Speed Triple R http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... 91245.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, også en 5-600ccm endonker offroader til offseason bruk....
Sånn i første omgang :thumleft :D

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av L-NA »

En Kawasaki ZXR 400, 1991 hadde originalt 64 Hk, mens en i 1995 så var Intruder VS 1400 også oppgitt med 64 Gamper.
Må dessverre innrømme at jeg har en dragning mot Intruder`n.

Jeg trives særdeles godt i ett rolig tempo med lavt turtall, god plass, og dreiemoment i mengder. Men så er det jo trivelig å ha litt i bakhånd, om behovet skulle melde seg.
Sist redigert av L-NA den 04 des 2012, 19:49, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
Bikeridr skrev:
Kanskje jeg ikke venter forgjeves på en TDM 1400 Twin engang i fremtiden..?

(Ja, det er svært store sjanser for at det blir en neste Yamaha også, og mikroskopisk, for ikke å si usannsynlig forsvinnende liten sjanse, for at det blir Suzuki). :prop:
Artig lesning, Bikeridr :thumleft
Tror absolutt Yamaha har spennende ting på gang. Ikke minst med denne nye trippelmaskinen de har laget.
Men ønskedrømmen om en 1400 linjetoer tror jeg neppe går i oppfyllelse, men en ny type gatesykkel med tresylindret motor og en ikke altfor fjern slektning av TDM'en , tror jeg fort kan bli en realiteten om ikke lenge.

Og når først 1400 kubikk er nevnt...: lurer på når den nye Moto Guzzi 1400 kubikkeren i en mer effektfull og turtallsvillig versjon blir å bruke i andre modeller enn nye California. En Stelvio med en slik maskin kunne jo vært noe :yeyeye
Ja, Yamaha har jo lenge holdt på med 3 syl 4T, her i 2010, men kom vel ca 2000?
http://www.snowmobile.com/manufacturers ... -1015.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Crinos »

Har ikke lest igjennom alle poster.

For meg betyr kubikk en del. Men ingen MUST.
Jeg har kjørt 1200 som jeg senere oppgraderte til 1340.
Jeg har kjørt 2 liter med super stroker kit
Nå kjører jeg 1630 big bore og er kjempe godt fornøyd.

Vurderer dog en liten lett sykkel som jeg kan "hive rundt" i trafikken. Type Ducati Monster 900 el lignende.
(Diavel'n er fremdeles for dyr for meg).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Sted: Hvittingfoss

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Jinta »

AJ skrev:
Jompa skrev:Skal bare prøve å gjette.

Sittestillinga på en R-sykkel er vel ikke helt god for en "voksen" rygg ?

Og man trenger vel strengt tatt ikke minst 100 hester ?
Ække så gæernt gjetta det der, tror jeg ;-)
Selv har jeg testkjørt sykler med mindre kubikk enn de jeg selv har hatt og nesten gitt etter for fristelsen til å kjøpe. Det som har holdt meg igjen er det faktum at jeg kjører mye med passasjer og bagasje og da kan en 600 - 800 kubikker bli litt lite.
Men hadde jeg kun kjørt alene er sannsynligheten meget stor for at jeg hadde kjørt en Kawa ER6 eller kanskje aller helst en KTM 690 Duke i dag :D. Utrolig morsomme sykler!!!
Eller kanskje en kliss ny Moto Guzzi V7 Stone :yeyeye

http://www.motoguzziv7.com/#lang/en/video" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå er jeg 45 år og er snart igang med min 11`te store MC. De fleste av disse MC har vært R-sykler. I gjennomsnitt så har jeg kjørt mellom 15-32 tusen km i året. Mange langturer - både i inn og utland. Hvis R-sykler hadde vært så uegnet og vonde å sitte på og kjøre med som mange skal ha det til, så er det merkelig at jeg har hatt det sååå vanvittig mange fine kjøreopplevelser og flotte turer som jeg har ;-) En ting er imidlertid sikkert....når man kjører en R-sykkel så må man ha litt styrke og spenst i kroppen....ikke jumpe oppå som en slækk brøddeig og så klage på vondt i armer, rygg etc. Venne seg til å klemme beina rundt tanken, bruke muskulatur i mage og rygg, slakke armer, så går resaten av seg sjøl :D

R-sykler kan være flotte MC å dra på langtur med :thumleft Om en MC passer deg og din kropp ergonomisk er så individuelt. Jeg er 1,65 høy, myk i kroppen og har digga spesiellt de to gixxera jeg har hatt - 750/1000 ccm. Dessverre så fikk jeg meg en skikkelig smell i ei mc-ulykke for to år siden som gjør at jeg nå må på en annen mc. Har derfor bestillt meg en Kawa Z 1000 SX. Det nærmeste jeg kunne komme en R-sykkel uten å ha det. Spent på om den vil gi meg den samme kjøregleden. Men så lenge jeg kan kose meg i svinga og dra på lengre turer så er jeg optimist :thumleft Får jeg bytta hofta i uoverskuelig framtid så ser jeg derimot ikke bort ifra at jeg investerer i en ny gixxer 1000 igjen i framtida :prop:
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av TheHaughom »

GsxR-Hege skrev:
AJ skrev:
Jompa skrev:Skal bare prøve å gjette.

Sittestillinga på en R-sykkel er vel ikke helt god for en "voksen" rygg ?

Og man trenger vel strengt tatt ikke minst 100 hester ?
Ække så gæernt gjetta det der, tror jeg ;-)
Selv har jeg testkjørt sykler med mindre kubikk enn de jeg selv har hatt og nesten gitt etter for fristelsen til å kjøpe. Det som har holdt meg igjen er det faktum at jeg kjører mye med passasjer og bagasje og da kan en 600 - 800 kubikker bli litt lite.
Men hadde jeg kun kjørt alene er sannsynligheten meget stor for at jeg hadde kjørt en Kawa ER6 eller kanskje aller helst en KTM 690 Duke i dag :D. Utrolig morsomme sykler!!!
Eller kanskje en kliss ny Moto Guzzi V7 Stone :yeyeye

http://www.motoguzziv7.com/#lang/en/video" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå er jeg 45 år og er snart igang med min 11`te store MC. De fleste av disse MC har vært R-sykler. I gjennomsnitt så har jeg kjørt mellom 15-32 tusen km i året. Mange langturer - både i inn og utland. Hvis R-sykler hadde vært så uegnet og vonde å sitte på og kjøre med som mange skal ha det til, så er det merkelig at jeg har hatt det sååå vanvittig mange fine kjøreopplevelser og flotte turer som jeg har ;-) En ting er imidlertid sikkert....når man kjører en R-sykkel så må man ha litt styrke og spenst i kroppen....ikke jumpe oppå som en slækk brøddeig og så klage på vondt i armer, rygg etc. Venne seg til å klemme beina rundt tanken, bruke muskulatur i mage og rygg, slakke armer, så går resaten av seg sjøl :D

R-sykler kan være flotte MC å dra på langtur med :thumleft Om en MC passer deg og din kropp ergonomisk er så individuelt. Jeg er 1,65 høy, myk i kroppen og har digga spesiellt de to gixxera jeg har hatt - 750/1000 ccm. Dessverre så fikk jeg meg en skikkelig smell i ei mc-ulykke for to år siden som gjør at jeg nå må på en annen mc. Har derfor bestillt meg en Kawa Z 1000 SX. Det nærmeste jeg kunne komme en R-sykkel uten å ha det. Spent på om den vil gi meg den samme kjøregleden. Men så lenge jeg kan kose meg i svinga og dra på lengre turer så er jeg optimist :thumleft Får jeg bytta hofta i uoverskuelig framtid så ser jeg derimot ikke bort ifra at jeg investerer i en ny gixxer 1000 igjen i framtida :prop:
Er en annen historie for oss som har litt mer høyde. Er selv 190cm og det å sitte timevis i fosterstilling blir for slitsomt for min del.
Når det er sagt har jeg aldri vendt meg til en racing-sykkel, annet enn å prøvekjøre en ZX-6R et par timer iblandt. Komforten øker jo med brukstid, men jeg tror ikke det er en sykkelklasse som passer meg.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar