Luftkjølt VS vannkjøling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

Har vert å "googlet" litt på nettet, og ser her at Stelvio har olje kjøling, med to oljepumper som er parallell koplet, hvor den ene kjøler toppen, og den andre pumper oljen igjennom kanaler som b.l.a ligger rundt eksos porten. Ellers så holder denne utslippskravene til EURO3, men ser på sidene til NMCU, at disse kravene skal innskjerpes for MC frem mot 2020, og etter hvert bli EURO 4 og 5. Ja,ja, blir spennende å se da, om det blir luftkjølt motorer i 2020??

Husker jeg ellers riktig, så økte MG størrelsen på Oljekjøleren på denne maskinen i 2010 mod.
Hmmm...sikkert en grunn til dette. Jeg har bestilt olje temp. måleren.
Den er på vei... :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

Ja, neste ERUO-norm for MC skal oppfylles innen 2014, så ny i 2017 og 2020 ser det ut til.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:
Husker jeg ellers riktig, så økte MG størrelsen på Oljekjøleren på denne maskinen i 2010 mod.
Hmmm...sikkert en grunn til dette. Jeg har bestilt olje temp. måleren.
Den er på vei... :thumleft
Stelvio'en jeg testkjørte i sommer (2011 modell?) hadde åtte registerrader på kjøleren mens 2012 modellen jeg kjøpte i september har 12 slike rader, det samme som nye California 1400 har.
Så ja, kapasiteten på oljekjølerregisteret er økt.
Men fortsatt har ikke Stelvio kjølevifte, noe nye California og den eksisterende Norge modellen har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

Det blir stadig flere spørsmål ut av dette her.... :-k ser "joo" skriver om de nye EURO kravene som kommer i årene fremover. Det kan jo bli interessant å se om produsentene klarer å kontrollere varmeutviklingen ved å bruke Luft/olje kjøling slik at de klarer å holde seg innenfor denne normen?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Jompa »

Bikeridr skrev:
JohnnyTh skrev: Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.
Jepp, det er nok her den der "åttehundrefaktoren" kommer inn. En radiator (som jo er luftkjølt) har ganske mange fler kvadratmeter flate å transportere varmen ut på enn de der (relativt) knøttsmå kjøleflensene på en luftkjølt sylinder.
JohnnyTh skrev:Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2 :-k
Umm, vel, var det ikke både Kawasaki og Suzuki (GSX-R) som hadde den der "skryte-dekalen" med "Liquid Cooled", som jo, oversatt til litt mer lokalt språk skulle bety noe slikt som "væskekjølt"..? ;-)

Forøvrig, vann/væske/frostvæske/glyol osv; skipsmotorer (som jeg jobber med) skal ha *kun* ferskvann (destillert) med et lavere kloridinnhold ("salt") enn 20ppm eller 0,002% salt. Vi tilsetter nitritt, som også er en type salt som korrosjonshindrende. Det er rådyrt stoff og kan forøvrig ikke brukes på aluminiumsmotorer (i praksis *samtlige* MC-motorer), så da er det like greit å bruke glykolinnblanding. :-)
(Og ja, skipsmotorer kalles væskekjølt eller "liquid cooled").

Og ja, én gang til; Porsche 911 og alle dens avarter er luft/oljekjølte, derfor har den relativt lille 3,3l motoren 16 liter olje i systemet, mot normalt gjennomsnittlig 4-5 liter på en væskekjølt bensinmotor (eller "ottomotor" på fagspråket). Dieselmotorer har som regel 7-10 liter olje pga den utnytter oljens renseeffekt siden dieselmotorer
soter litt mer, spesielt når de er kalde.
Suzuki kalte sitt olje/luftkjølesystem for SACS, Suzuki Advansed CoolingSystem.
Det hadde kjølekanaler i toppen, stor oljekjøler og spyling av stemplene med dyser plassert i veivhuset.
Lignende spyling er et på min GPz 1100 fra 83.
Yamaha var vel først med betegnelsen "liquid cooled" på RD 350 LC.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av JohnnyTh »

Min gsx1100 er luft og oljekjølt og det er jo kjempegreier. Eneste gngen jeg savnet vannkjøling var i bytrafikk i Paris. Da gikk den litt varm. Er nok greit med luftkjøling på adventure sykkler. Så slipper man å stå uten vann et eller annet avsides sted etter at den har kokt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av tagesk »

Først må vi huske på at alle motorer er luftkjølte. Hvor skulle ellers varmen bli av? Det vi snakker om er altså om varmen transporteres bort fra sylindrene av bare metall, eller om man (også) bruker væske til det.

BMW har på det 1999 - 2010 (oilhead og camhead) vært det vi passe ukorrekt kaller oljekjølt. Det sprutes olje på undersiden av stempelet og så kjøles oljen i en (liten) oljekjøler.

Min ti år gamle 1150 kan gå ti-femten minutter på tomgang i 30 varmegrader før olje-termometeret viser at enten må jeg bevege sykkelen eller så må jeg stoppe motoren. Erfaring tilsier at det er ikke mye bevegelse som skal til for å få nok kjøling. Problemet er altså ikke at jeg blir varm; sylindrene stikker ut og varmen stiger opp fremfor meg.

Finnes det forresten sykler i 2012, året hvor menneskeheten satte en bil på Mars, som ikke har noe så enkelt som et oljetermometer på instrumentpanelet?

Jeg har en venn med en HD. Sist han besøkte meg og vi kjørte lenge i gangfart i en stor by så ble motoren hans så varm at elektronikken skrudde av bakre sylinder. Der er det (svært) dårlig kjøling når farten er lav. Men han, stakkars mann, ble meget het i toppen. Her stiger varmen rett opp i ansiktet. Og, forresten: Om du synes en HD rister på to sylindre skal du forsøke å kjøre den på én :-)

BMWs nye 1200 (waterhead) har skiftet til vann istedenfor olje; vann har bedre terminske egenskaper (tar opp mer varme). Vannet brukes til å kjøle toppen, særlig rundt eksosventilen. For å konkurrere med Ducati og KTM er det ikke mulig med luftkjøling. Markedet vil ha 125 HK og da må man ty til vannkjøling for å holde seg innenfor de strenge kravene til utslipp. Prisen å betale er naturligvis radiator, vifte og greier. En BMW har snart like mye mikk-makk som alle andre :-)

Og det fungerer: En ny 1200 GS bruker 30% mindre drivstoff enn min ti år gamle 1150 men tilbyr 20% mer ytelse.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Finnes det forresten sykler i 2012, året hvor menneskeheten satte en bil på Mars, som ikke har noe så enkelt som et oljetermometer på instrumentpanelet?

Og det fungerer: En ny 1200 GS bruker 30% mindre drivstoff enn min ti år gamle 1150 men tilbyr 20% mer ytelse.

[TaSK]
Om bilen på Mars har så veldig mye med saken å gjøre annet enn at det viser god ingeniørkløkt og kunnskap som muliggjør denslags "månelandinger", skal jeg ikke mene så mye om. Men kan slå fast at; joda, det finnes sykler som ikke har oljetermometer på instrumentpanelet.
Min 2012 modell Moto Guzzi Stelvio har ikke noe slikt... Sitter her og studerer den omfattende 'Use & maintenance book' og heller ikke her funnet noen opplysninger om sykkelen er utstyrt med denslags måleinstrument.
Mulig det står noe om at en varsellampe tennes når oljetemp.'en når et farenivå, men har heller ikke så langt funnet info om dette.
En glipp fra de som lager Stelvio? Mulig det... Ellers kanskje der har såpass stor tro på konseptet og dets tåleevne at de rett og slett ikke så nødvendigheten av et slikt termometer? :dontknow

Uansett skal det bli spennende å følge Moto Guzzi utviklingen videre. Den nye 1400 kubikkeren, den største V-motoren for motorsykler noensinne utviklet i Europa, er fortsatt luft- og oljekjølt og det er all grunn til å tro at fabrikken har laget denne med tanke på at den skal vare en stund. Ikke bare i mekanisk holdbarhet i all slags vær og temperaturforhold, men også i forhold til framtidige støy og utslippskrav.
Det Moto Guzzi kan tape terreng på er nettopp poenget med å kunne følge med på "effekthysteriet", hvor produsenter og forbrukere langt på vei gjensidig påvirker hverandre uten at man kan si noe helt klart om hva som kom først; "høna eller egget"... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Crinos »

Min custom bygde 2liters V-twin harley hadde ingen problemer med kø kjøring. Men det er også klart... når den var varm, var det jo "fem dunk i minuttet" hadde ikke tacho så aner ikke hva rpm var. Men kan ikke ha vert veldig mye. Noe som også er en "kjølende effekt" i forhold til om den skulle ha idla på si 800rpm.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av JohnnyTh »

@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
tagesk skrev: Finnes det forresten sykler i 2012, året hvor menneskeheten satte en bil på Mars, som ikke har noe så enkelt som et oljetermometer på instrumentpanelet?

Og det fungerer: En ny 1200 GS bruker 30% mindre drivstoff enn min ti år gamle 1150 men tilbyr 20% mer ytelse.

[TaSK]
Om bilen på Mars har så veldig mye med saken å gjøre annet enn at det viser god ingeniørkløkt og kunnskap som muliggjør denslags "månelandinger", skal jeg ikke mene så mye om. Men kan slå fast at; joda, det finnes sykler som ikke har oljetermometer på instrumentpanelet.
Min 2012 modell Moto Guzzi Stelvio har ikke noe slikt... Sitter her og studerer den omfattende 'Use & maintenance book' og heller ikke her funnet noen opplysninger om sykkelen er utstyrt med denslags måleinstrument.
Mulig det står noe om at en varsellampe tennes når oljetemp.'en når et farenivå, men har heller ikke så langt funnet info om dette.
En glipp fra de som lager Stelvio? Mulig det... Ellers kanskje der har såpass stor tro på konseptet og dets tåleevne at de rett og slett ikke så nødvendigheten av et slikt termometer? :dontknow

Uansett skal det bli spennende å følge Moto Guzzi utviklingen videre. Den nye 1400 kubikkeren, den største V-motoren for motorsykler noensinne utviklet i Europa, er fortsatt luft- og oljekjølt og det er all grunn til å tro at fabrikken har laget denne med tanke på at den skal vare en stund. Ikke bare i mekanisk holdbarhet i all slags vær og temperaturforhold, men også i forhold til framtidige støy og utslippskrav.
Det Moto Guzzi kan tape terreng på er nettopp poenget med å kunne følge med på "effekthysteriet", hvor produsenter og forbrukere langt på vei gjensidig påvirker hverandre uten at man kan si noe helt klart om hva som kom først; "høna eller egget"... :-k

Tja, nok en gang så vandre jeg ut på glatt isen og roter meg bort i noe jeg har lite greie på. "Noen" har jo uttalt seg om "Noe" som muligens kunne vert oppfattet som negativt om min Stelvio. :-)

Jeg nevnte tidligere at Sm Oljen, mister smøre effekten ved Ca 120 grader. Men før dette skjer -vil den endre viskositet, bli mer tynt flytende, og du vil miste olje trykket, og dermed få en indikasjon ved at Olje lyset lyser. Tror vel egentlig at når ingeniørene i Italia, som jo har konstruert dette mesterstykket, også har tenkt/testet dette i forhold til temperaturer med forskjelligste belastninger etc.

Jeg spurte en gang en service mekaniker for Twindisc båt gir, om ikke det hadde vert en ide å installert en temperatur måler på Giret. Svaret jeg fikk var at det kunne han gjøre om jeg ønsket, men skulle det bli problemer, ville jeg få alarm på oljetrykket lenge før temperaturen vart noe problem. Vet ikke hvilket pumpe type som brukes, men jeg stoler på de Italienske Ingeniørforene her også.

Ja,ja. Jeg bestilte temp måler til oljen i går...og det er en grunn til det :-)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

tagesk skrev: For å konkurrere med Ducati og KTM er det ikke mulig med luftkjøling. Markedet vil ha 125 HK og da må man ty til vannkjøling for å holde seg innenfor de strenge kravene til utslipp.

[TaSK]
Min forrige luftkjølte boxer hadde 122-123 HK originalt. Men så var neppe utslippene iht de nye kravene som kommer. Gikk ikke ekstremt silkemykt under 3500RPM heller...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

joo skrev:
tagesk skrev: For å konkurrere med Ducati og KTM er det ikke mulig med luftkjøling. Markedet vil ha 125 HK og da må man ty til vannkjøling for å holde seg innenfor de strenge kravene til utslipp.

[TaSK]
Min forrige luftkjølte boxer hadde 122-123 HK originalt. Men så var neppe utslippene iht de nye kravene som kommer. Gikk ikke ekstremt silkemykt under 3500RPM heller...
Moto Guzzi Stelvio har beskjedne 105 HK, men ble målt til 106 i den svenske Motorrad-testen tidligere i år.
Med noen modifiseringsløsninger er det trolig en god del mer å hente i denne motoren...
I samme test ble den målt av testfolkene til å ha oppgitt dreiemomentverdier, mens konkurrentene med et unntak fikk til dels lang lavere måleverdier på dreiemomentet enn det produsentene oppga.
Unntaket var Ducati Multistrada som fikk høyere måleverdier.

Interessant. Italienerne ser altså ut til å være en smule omtrentlige med slike spesifikasjoner. Men i stedet for å "ta i" en drøy smule, ser det ut til at de heller går motsatt vei...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

Fant en artig sak som passer i denne tråden. Her et lite utklipp (klikk på utklippet for å lese mer...):

Luftvannkjøling.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

Vel... har ofte brent meg på lankene og vifta dem frenetisk rundt i lufta for å kjøle dem...
Men så e æ ikkje smed heller.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar