RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av taco »

Takk for flotte skildringer og som vanlig - KNALLBILDER! Du er flink til å få øye på motivene du!
Gleder meg til fortsettelsen.
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av RuneMC »

:vs og takk taco
Sees sikkert engang i løpet av sesongen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg irriterer meg ofte over elbiler, for det virker som at mange av de som kjører elbil er unntatt trafikkregler! :-P


Tæppatå'k!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av RuneMC »

Kjørte nesten samme tur idag som igår, bortsett fra at jeg svingte ut om Ingierstrandveien og holdt den til Svartskog.
Fin vei med stort sett 60 sone, men et parti med 40. Dessverre så det ut som om et kompani "EU-besøkende" hadde anrettet en søppeldynge på en av de første parkeringsplassene. Synes ikke noe om forsøpling av fine uteområder...

Over til det positive var Ingierstrandveien en fin, litt smalere vei, enn det som er vanlig nå, med "gammeldags autovern" (steinblokker) og jeg oppdaget en ny grusstrekning på hele 1 km! http://goo.gl/maps/ZDKiQ :-)

Bilde

Midtveis var det skilt om en oldtidsvei...
[img]http://farm9.staticflickr.com/8524/8675 ... a160_m.jpg[/img]
...men den lignet nå mer på en sti nå
[img]http://farm9.staticflickr.com/8523/8675 ... f4a7_m.jpg[/img]


Ned til Gjersjøen fra Svartskog er det forresten noen fantastisk krappe svinger her

Det ble en fin kombinasjon av jobbpendling og tur idag også :thumleft

Gjersjøen burde jeg sikkert tatt bilde av idag, men hender seg jeg prioriterert kjøring jeg også - det er noen fine svingkombinasjoner der, men det kjenner nok alle som har vært på Tyrigrava til.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av Bjønnavind »

Det er bare å legge ut kart over morsomme grusstrekninger!! :[-o<

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Kosetur i kveldinga...

Legg inn av RuneMC »

Årets første "kosetur i kveldinga" ble kjørt idag.
Sundbyveien var kveldens mål - dvs jeg tenkte å forsøke igjen, for å se om den var blitt isfri - og det var den :thumleft
=>NB! Om du tenker å kjøre denne nå, så vær obs på at den er stengt ca midtveis man-tor kl 7-19 fram til 3mai

Starten av Sundbyveien ved Rødbyvannet
Bilde

Som jeg stod der og tok foto, ble jeg obs på noen stokkender.
Bilde

Veien er målet... utrolig flott vei å putre fram på sånn i skumringstimen...
Bilde

Man kan trygt si at det var ganske variabelt dekke, med mange "synkehull" og utraste veiskuldre markert med diverse kjegler - og stedvis veldig "bulkete" vei :D Et sted var det markert absolutt midt på veien at det var et svakt parti med store hull, så der vil jeg tro biler har problem med å komme forbi. Den her kjeglen markerte en relativt snill dump i forhold til noen av de andre...
Bilde

Dammen som markerer at det nærmer seg Tofte og slutten på veien (vel det er noen lange bakker, som for anledningen var fylt opp med mengder av småpukk da...)
Bilde

Og gikk av MC'n her for å ta et bilde andre retningen
Bilde

Vel nede fra grusveien er det bare en kort stubb til Tofte på asfaltert vei... Husker i begynnelsen at jeg brukte lang tid på å omstille meg fra å ha kjørt på grus til å kjøre på asfalt igjen - en blir liksom litt reservert i forhold til nedlegg... men nå etter å ha fått opp mengden gruskjøring så er omstillingen nesten momentan.

Jeg kjørte ned på Tofte brygge og tok et bilde av fullmånen som vistes godt selv om solen ikke var helt nede
Bilde

På tilbaketuren nordover fra Tofte fikk jeg et innfall å kjøre inn en grusvei som jeg har lagt merke til her.
Har egentlig ikke kikket så nøye på kartet, men tenkte jeg kunne prøve å følge den så langt den gikk.... og den gikk faktisk et stykke. Jeg kjørte visst forbi et lite hjemmelaget "Privat vei" skilt som stod litt vindskjevt og i veikanten (så jeg når jeg kjørte tilbake). Kom tilslutt til det som virket som slutten av veien der den endte opp i en gård og tror også jeg passerte et skilt med "Advarsel" og noe om løse hunder... og det var et par hunder som kom nysgjerrig løpende. De virket forsåvidt snille nok, men tenkte at det sikkert var best å snu, når noen setter opp "Advarsel" skilt... Et lite bilde fra der veien fulgte en bekk.
Bilde
Jeg tenkte at det er jammen noen bortgjemte plasser som enkelte bor på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@ArcticTiger - aha, se det, hva forummedlemmene kan!

Ble forsåvidt en liten tur i kveldinga også - jeg brukte jo som vanlig noen timer på å bytte dekk :doh

Dekkskiftet idag gikk egentlig veldig bra... fikk av gamledekket etter litt streving og den geniale ideen å ta litt såpevann på kanten.
Nye dekket gikk greit på - denne gangen hadde jeg tegnet inn pil med sølvskrift på dekket (har montert det feil en gang før... og det er kjedelig det...)
...og det nye dekket tok luft etter bare litt "massering" (fordypning midt på felgen gjør det enkelt å få på nytt dekk, men samtidig gjør det det vanskelig hvis kanten på dekket ikke går nok ut, da lekker lufta like fort ut som kompressoren fylller...). Men denne gangen... psssss, pop! pop! :banansplit

Så da trodde jeg at jeg var i mål... men, denne gangen strevde jeg lenge med å løfte dekket på plass samtidig som avstandsstykkene ikke måtte falle ut, samtidig som bremseskiven måtte passes inn mellom klossene, samtidig som hjulbolten måtte dyttes inn... av en eller annen grunn gikk det meste ikke "smooth" idag... men, fikk det da montert tilslutt. :-)å

Og da måtte jeg jo ta en liten tur så det er klart til bruk imorgen.

Ble et foto langs Drammensfjorden av det
Bilde
Et lite tips for å slipe å løfte hjulet samtidig "som avstandsstykkene ikke måtte falle ut, samtidig som bremseskiven måtte passes inn mellom klossene, samtidig som hjulbolten måtte dyttes inn..." og som jeg bruker er å legge en 2 tom 2 tom under hjulet. Da er det bare å trille det på plass i stedet for løfting samtidig med alt det andre styret med å få det på plass. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av RuneMC »

@jonnykr - hehe, joda, var inne på den ideen også, men hadde ikke noe dugelig plankestykke for hånden, bare ett som var i korteste laget til å legge på tvers over depotstøtta under hjulet - jeg må nemlig legge endel plankebiter under depotstøtta for å få hekken et stykke opp fra bakken, ellers er det vansker med å trille ut hjulet som tar oppi bakskjermen selv uten luft i... Så jeg styra litt med at den plankebiten skvatt unna og datt ned i tillegg til alt det andre. Men det gikk tilslutt med rå makt :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: RuneMC's blogg - ut på tur aldri sur!

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:@jonnykr - hehe, joda, var inne på den ideen også, men hadde ikke noe dugelig plankestykke for hånden, bare ett som var i korteste laget til å legge på tvers over depotstøtta under hjulet - jeg må nemlig legge endel plankebiter under depotstøtta for å få hekken et stykke opp fra bakken, ellers er det vansker med å trille ut hjulet som tar oppi bakskjermen selv uten luft i... Så jeg styra litt med at den plankebiten skvatt unna og datt ned i tillegg til alt det andre. Men det gikk tilslutt med rå makt :lol
HeHe, ja det der kjenner jeg godt til. Har en beta 2 tom liggende jeg nå og bruker den. Sparer meg for mye knoting. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når...

Legg inn av RuneMC »

Ble en liten tur i kveldinga idag også - i tillegg til jobb-pendling da, som ikke var verst spennende idag med kun tur/retur Nydalen.
Igår kjørte jeg forresten om Skaret-Sylling på vei hjem. Gode forhold bortsett fra det vanlige lappeteppet av asfalt her og der.

Men tilbake til dagens tur, så gikk den igjen via Sundbyveien, og i litt høyere fart med endel stående kjøring over tildels store dumper.
Asfaltveiene på Hurumlandet har jo også stedvis kraftig telehiv.
Varierende vær også med litt smådrypp her og der, men ikke noe å bli våt av.
Her mot Sandungen
Bilde

Uansett oppdaget jeg når jeg kom hjem at skivelåsen (den er en ganske tung forvokst hengelås) nok har slått hull på toppboksen :oh
Bilde

:scratch Noen som har erfaring med om dette skjer lett når skivelåsene ligger der usikret i toppboksen - eller er det rett og slett tegn på at jeg kjører i hardeste laget :lol

Hmm, får vurdere litt nå
- gaffa-tape ?
- aluplate som skrus fast, så det blir tyverisikkert når den står parkert i byen f.eks. ?
- fleske til og kjøpe ny toppboks?
- andre forslag?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når... ?

Legg inn av Rottenikken »

Så du har startet med mc-pendling, Rune-mc :thumleft , her på Konnerud er det fremdeles minusgrader på morgenen, men til uka håper jeg at det går greit og komme seg ned Konnerudbakken i god behold :-k :prop:
Veien er viktigere enn målet.

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når... ?

Legg inn av Welshen »

Hvis plasten i toppboksen har begynt å bli sliten kommer det jo fort skader. Plasten kan jo bli "sprø"... Hvordan er festene? Sitter den fortsatt godt? Kan være greit å ta litt i den, så ikke hele boksen løsner på en av de "tøffe" turene.......

Tja , kjøpe nytt? Usikker på hvordan du skal få lappet den så det holder, men kan jo være verdt et forsøk.....

Jeg har også startet pendlingen nå. Gårsdagen var det 0,5 grader i bånn av lierdalen, men på veien hjem var det jo nydelig! 15+
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-pendling... Toppboks...

Legg inn av RuneMC »

@Rotteniken: Går fint med pendling herfra - har vært fra 1,5C til 3C om morgenen denne uka. Tørt og fint i veien.

Forskjell fra ifjor er at det nå ikke er en og annen elbil, men kolonner av elbiler i kollektivfeltet - men det går da heldigvis fortsatt sånn tålelig effektivt innover mot byen. Virker faktisk som de har blitt litt mer erfarne og fått opp farten litt, disse elbilene.

@Welshen: Festene er OK ennå... tror jeg. Testet med å rugge den litt og virket som den satt greit, men tok ikke så voldsomt i da... Får ta en skikkelig test imorgen. Hmm, er kanskje ny som er best hvis dette er alderstegn på plasten.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når... ?

Legg inn av Rottenikken »

El-biler, ja, det blir nok bare flere og flere av de, tror jeg, den typen som heter "Raw" er forresten lett og komme forbi.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kjører jeg for hardt når... ?

Legg inn av RuneMC »

@Rottenikken: Tja, mange nye Nissan Leaf og de er ganske brede... men iMiev, buddy og Reva er smale og fine :janikk
Det hender jo uansett at det er en "sperreballong" i form av en buss fremst - de som ligger foran ruta og har allverdens tid til å kjøre sakte er favoritten... :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar