Diskusjoner, analyser og statistikk om MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Og årsaken til det da? Er det fordi vi ikke kjører så mye når det regner eller fordi vi kjører mer forsiktig, eller kanskje mest en kombinasjon av disse to?
. . . og like selvfølgelig er det at på tørr vei gasses det mer, av både bil og MC.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ojda »

Å fordi ferske motorsyklister og "lånere" trives best på tørt føre.
Falsk trygghet .......
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av EasyRider »

RuneMC skrev:Et annet tankekors - 98% av MC-ulykkene skjer når det er sol og tørt vær, kun 2% når det regner.
Er ikke så rart egentlig.

Fleste som har MC har også tilgang til bil. Og helt ærlig, hvor moro er det å kjøre motorsykkel når det sprutregner?
Jeg synes ikke det er moro ihverfall. Hvis det starter å regne når jeg først er ute å kjører så er det greit. Eller når du er på en lengre weekend tur eller feire, så må du jo bare. Men Jeg tar aldri luftetur med MC'n hvis det regner ute. Da gjør jeg noe annet.

Og er rimelig sikker på at når folk først er ute å kjører MC i regnvær er dem rimelig mye mer forsiktig og kjører pent i forhold til å vri litt på rulla når det er tørt og fint ute.

For min egen del kjørte aftenposten når jeg hadde moped, under alle mulige værtyper, sommer som vinter. Og er rimelig vaksinert mot dårlig vær på 2 hjuling.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av jodlevann »

Sant nok.

Ser en bort ifra forutgående diskusjoner om årsak og årsakssammenhenger, statistikk og analyser, så er nok den største årsak til ulykker, å finne mellom setet og styret.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

jodlevann skrev:Sant nok.

Ser en bort ifra forutgående diskusjoner om årsak og årsakssammenhenger, statistikk og analyser, så er nok den største årsak til ulykker, å finne mellom setet og styret.
Etter å ha lest den rapporten til SVV, er det vel også min konklusjon. En svært liten prosentdel av ulykkene skyldes feil på utstyr. Det var ikke stor delen som skyldtes veiforhold eller andre trafikanter heller, så uten å ha regnet på det mener jeg, som deg at den største årsaken er det som er under hjelmen.. Med andre ord, så lenge man kjører med vett og forstand, er man ganske trygg :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av taco »

Enig, det viktigste er å kjøre med hue, dvs kjøre defensivt! Kjører jeg på vei med mange avkjørsler og sideveier er jeg helt på hugget, og er klar hvis en plutselig spretter ut. Da hjelper det at du har 40-50 km/t enn 70 eller mer..

Tror mange ulykker skyldes for høy fart, lite erfaring og lite tanker om konsekvenser.
Vi er alle glad i å kjøre sykkel, derfor er det bedre å ta det med ro og kunne få kjøre i mange år, enn å havne et visst sted. Det er nå slik jeg tenker til daglig i hvert fall.

De som ha fart og spenning får heller dra på bane, fremfor å utsette seg selv, pårørende og kanskje andre trafikanter for en ny og uønsket livssituasjon.
Jeg kjører hver dag uansett vær, ikke koseturer da, men til jobb. Det syns jeg er nyttig erfaring og derfor bekymrer det meg ikke. De som kjører i regn to ganger i løpet av sesongen vil kanskje oftere få prolemer med å stivne i svingen.

Nei, ut å kjøre uansett vær, men kjør pent venner!
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ref http://dt.no/nyheter/mc-forer-floy-16-m ... -1.7892540

Her var det mye upresist i artikkelen. Det er stor forskjell på om føreren fløy igjennom lufta i 16m eller om det er dels luftetur pluss skliing og/eller rulling som tilsammen er 16m.
Det finnes forsåvidt matematikk på området:
http://x.vceinc.com/tag/speed-formula/
Med første variant - dvs 16m i lufta - får en 60-75 km/t (ca, litt for mange ukjente variable) i trefftidspunktet, mens andre variant der de 16 meterne er totalsummen av luftetur og sklitur gir en betraktelig lavere hastighet på MC i trefftidspunktet.

Motsatt kommer det an på om det er oppbremsing forut for kollisjon (dvs høy fart men fartsreduksjon i siste øyeblikk). Hvis bil ikke blinket og svingte plutselig kan det forklare null bremsespor. ABS kan også forklare null bremsespor.

Ble vi klokere ? :scratch Nei... ikke uten flere fakta. Nøyaktig høyde til massesenter (ca navlehøyde) for fører. Nøyaktig luftbåren distanse og nøyaktig skli/rulle distanse på fører. Nøyaktig vinkel som han forlot MC med. Så vitnene om bilen blinket forut for svingen eller ei?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av MLeikarnes »

Da jeg ble påkjørt i siden var det null bremsespor...
Fløy rundt 3-4 meter, over panseret på Caravellen og inn i en brøytekant ett par meter til sides for bilen.
Dette var i 50 km/t uten noen som helst forvarsel om at det kom til å si pang... :-k
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Ble akkurat sluppet en rapport med statistikk over motorsykkel ulykker i USA fra 2011.

http://rideapart.com/2013/05/what-the-l ... le-safety/" onclick="window.open(this.href);return false;
According to the findings 2,449 (49%) of all fatal motorcycle crashes were the result of a bike colliding with another vehicle. Only 6% of deaths in 2011 were due to a bike being hit from behind
More than 42% (1,998) of motorcyclists in 2011 were killed in two vehicle accident and 38% (757) of these were the result of another vehicle turning left in front of the motorcycle that was either going straight, passing or overtaking another vehicle.
However, 22% of riders involved in fatal crashes in 2011 did not have a valid motorcycle license and were 1.4 times more likely than a car driver to have a previous license suspension or revocation.
The really scary part of all these statistics is that 42% of motorcycle riders who died in single vehicle crashes in the U.S. in 2011 had blood alcohol levels (BAC) of 0.8g/dL or higher
Across the U.S. in 2011, Texas had the most motorcycle fatalities with 441 riders killed and 37% of these had 0.8g/Dl BAC readings or higher. Florida was second with 426 riders killed and 34% impaired by drinking and riding and California third with 386 of which 22% of riders who died were under the influence of alcohol.
NHTSA’s figures also show that in 2011 of the 4000 plus motorcycle riders killed on the roads in the U.S. 40% were not wearing a helmet. And based upon all 2011 motorcycle crash information NHTSA estimates that 1,617 lives of riders were saved by wearing a helmet and a further 703 may have survived if they had been wearing a helmet. This data makes no distinction between types of helmets (full or open face).
However, the staggering number in all of NHTSA’s research is that of the 4,323 motorcyclists killed in 2011, 33% (1426) of the riders were under the influence of alcohol. That’s almost 1 in 3 fatal motorcycle accidents attributed to drinking and riding.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ja, skjønner ikke helt at de er så liberale i USA at det er OK å ta en øl samtidig med at man kjører :scratch

Hører ikke sammen i det hele tatt og jeg mener alle som drikker/ruser seg og kjører MC automatisk kvalifiserer seg til Darwin Awards

Men så protesterer de jo selv mot hjelmbruk "over there" : http://darwinawards.com/darwin/darwin2011-03.html
Protesting motorcycle helmet laws, an Onondaga, NY man was participating in a bare-noggin protest ride when he was killed via flipping over the handlebars. The motorcycle accident injured the noggin of Mr. Contos, 55, fatally damaging a brain that was unable to determine the physics of the situation. Moreover, he´d do it again if he could, according to his elder brother
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Ja :) Det betyr jo at man allerede stiller endel sterkere mot statistikken dersom kjører edru og bruker hjelm.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Lamberghini »

USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge. Man kan se f.eks. på rnickeymouse-videoene at enkelte førere ikke behersker noe så basalt som kontrastyring - de styrer med kroppsvekten. Her til lands er man det jeg vil kalle en "avansert nybegynner" før man i det hele tatt slipper løs på egenhånd. Problemet er at folk som liker å skumle om motorsykkel gjerne benytter seg av statistikk fra fjerne himmelstrøk.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Lamberghini skrev:USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge. Man kan se f.eks. på rnickeymouse-videoene at enkelte førere ikke behersker noe så basalt som kontrastyring - de styrer med kroppsvekten. Her til lands er man det jeg vil kalle en "avansert nybegynner" før man i det hele tatt slipper løs på egenhånd. Problemet er at folk som liker å skumle om motorsykkel gjerne benytter seg av statistikk fra fjerne himmelstrøk.
Nei det er det nok ikke, men likevel interessant å se statistiken. Ja, omtrent tilsvarende det stoffet vi må igjennom før vi i det hele tatt kan begynne å kjøre opp er det som kalles motorcycle safety foundation course i USA og er helt frivillig som man tar etter at man har lappen.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av Vagabond60 »

Statistikk er som lyktestolper, gode å lene seg til, men opplyser et begrenset område !

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Analyser og statistikk om MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Lamberghini skrev:USA er vel ikke helt sammenlignbart med Norge.
Husk at vi snakker om landet hvor en synet av en pupp kan skape nasjonalt hysteri.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar