Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av PCP »

FJZZR skrev:Det hender en sjelden gang at fabrikantene underestimerer skift intervall.

Eksempelvis Toyota HiAce diesel tidlig 90 tall.
Arbeidsgiver hadde slike, og flere skar seg. Fikk da beskjed om å skifte olje oftere.
Ja, i bil-verden har det vært en god del av dette med for optimistiske intervaller, for olje, remmer, og ikke minst girkasser som var såkalt "filled for life" som nok ikke tok nevneverdig hensyn til at mange biler også prøver å ha et liv etter at garanti har gått ut. Det har gjort livet surt for en del, men mange produsenter har også endret på service-regimet i ettertid, andre benekter problemet.

Men en del av årsaken til dette har nok vært at driftkostnader og lange service-intervaller er et vesentlig "selling point" for nye biler. Mitt inntrykk er at dette kappløpet ikke er like hektisk for MC, snarere tvert i mot.

Ellers var jo BMW biler veldig tidlig ute (ca 1981) med oljeskift basert på noe mer vettugt og relevant enn bare kjørte km. Idag er dette nokså avansert med sensorer som smaker på oljen og en lang rekke parametre i tillegg til kjørelengde, som feks antall kaldstart, tid kjørt med kjølevann under 60 grader, oljetemperatur, tid på tomgang, turtall, tid med full gass, osv, osv. Jeg vil jo tro raketten til trådstarter har adoptert mye av dette smarte når det nevnes at den har et varsel-system for oljeskift.

På bilen min, som brukes mye til det som må kalles småkjøring, "tjente" jeg nettopp 200 km utsatt kjørelengde til oljeskift, på å kjøre en langtur på ca 400 km. Da jeg startet var det oljeskift om 12.500 km, og nå er det istedenfor 12.100 blitt 12.700. Så mottoet er; kom dere ut på langtur, hvis vi bare kjører langt nok trenger vi kanskje aldri skifte olje!!! :lol

Personlig er jeg ikke redd for å strekke skiftintervall på VFR'en litt fra 12 opp mot 15.000 og det er dels fordi jeg er enig med Tage ang oljekvalitet, og fordi den utelukkende brukes til langtur, for det aller meste på lavt turtall med en liten opprenskning i ny og ne. I tillegg er det en bunnsolid motor. På bilen med bensin-turbo gjør jeg faktisk omvendt, bruker sensorsystemet, men skifter ca 8K før den kommer til 0. Det er fordi dette er av de motorene som har havarert i fleng, og produsentens innrømmelser begrenser seg til at de nå benytter/anbefaler et større oljefilter, for å øke total oljemengde (som forøvrig etter "filter-fiksen" er like mye som det går på VFR'en.)
Jo mer olje man har, jo lenger tid tar det å ødelegge den, litt enkelt sagt. :-)

Svar