Rustne bremseskiver

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:
simpson skrev:
PCP skrev:Men dette blir vel nesten like håpløst som å skulle kåre "det beste" dekket. Noe slikt finnes ikke, og selv om karbonskiver ville gjort underverker for ufjæret vekt og tålt uendelig lange fjellpass er det ikke nødvendigvis noe jeg savner for min bruk, som har kalde skiver ved 80% av oppbremsingene.

Man kan jo som regel velge forskjellige typer klosser, med forskjellige kompromisser av egenskaper og for å avgjøre hva som er best må man nesten vite hva de skal være best til. Best for turbruk er etter mitt syn ikke det samme som best til bane.
Det var vel det jeg sa med litt andre ord?
Min sykkel stopper lenge før ZZR, GTR i samme hastighet
Har jeg de beste bremsene på markedet?
Vel ikke i dag, men kanskje i 2007
Det har kun med vekt å gjøre, my 10 cent...ikke så mye annet
Mine Brembo enda the best

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av PCP »

simpson skrev: Det var vel det jeg sa med litt andre ord?
Kan hende du sa det, mitt svar var generelt, men også som en liten kommentar til ditt resonnement om at "Jo for da hadde de råeste syklene hatt de........enkelt og greit"

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

PCP skrev:
simpson skrev: Det var vel det jeg sa med litt andre ord?
Kan hende du sa det, mitt svar var generelt, men også som en liten kommentar til ditt resonnement om at "Jo for da hadde de råeste syklene hatt de........enkelt og greit"
Hos meg så er ZZR1400 blant de råeste. Gode bremser måles da ikke kun i stopplengde. Hvordan bremsen kan doseres og føles er og viktig for meg.
Hvordan mine bremser er sammenlignet med Simpson sin sykelens bremser vet jeg ikke, for jeg har ikke kjørt den. Men at bremsene jeg har idag uten tvil er de beste jeg har prøvd er jeg ikke i tvil om. De er nok enda bedre på en ZZR som jo er endel lettere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

Fant en artikkel idag som kanskje er litt overraskende :D

Riktignok uten Kwak og andre modeller..men det forteller vel litt om myter og hva som skjer når man synser for mye. Husk at dette er ft og omregningen er 0.304 i meter

Mission Viejo-based Motorcycle Consumer News is the only US motorcycle magazine that regularly tests braking performance. Here are their 10 best 60-0 stops from 2009 (I haven't yet collected 2010 data in my Motorcycle Performance Database From Hell):

motorcycle 60mph-0 stopping distance (ft)
Harley-Davidson XR1200 109.5
Ducati Monster 1100S 112.4
BMW K1300S (ABS) 113.0
Yamaha FZ6R 113.1
Triumph Street Triple R 114.6
Suzuki SFV650 Gladius 115.7
Moto Guzzi Griso 1200 8V 116.3
Triumph Bonneville 117.2
Aprilia Mana 850 117.4
Triumph 1050 Speed Triple 120.0
Memento mori

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av SuperMorten »

Siden tråden allerede har sporet av... Det er fullstendig uvesentlig hvor gode eller dårlige bremsene er hvis fører er bare bittelitt ukonsentrert. I 100 km/t kjører du mer enn 27 meter pr sekund...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Siden tråden allerede har sporet av... Det er fullstendig uvesentlig hvor gode eller dårlige bremsene er hvis fører er bare bittelitt ukonsentrert. I 100 km/t kjører du mer enn 27 meter pr sekund...
Nå babler du fælt! Er da helt på sporet her :) Reaksjonstid kommer jo alltid uansett før de dårlige eller gode bremsene brukes.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Siden tråden allerede har sporet av... Det er fullstendig uvesentlig hvor gode eller dårlige bremsene er hvis fører er bare bittelitt ukonsentrert. I 100 km/t kjører du mer enn 27 meter pr sekund...
Nå babler du fælt! Er da helt på sporet her :) Reaksjonstid kommer jo alltid uansett før de dårlige eller gode bremsene brukes.
:knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av PCP »

JohnnyTh skrev: Gode bremser måles da ikke kun i stopplengde. Hvordan bremsen kan doseres og føles er og viktig for meg.
Ja, det var nettopp i de baner jeg også tenker. Det var nok lettere å snakke om gode eller dårlige bremser uten å samtidig være mer spesifikk på hva man egentlig legger i det, for noen år siden, når en normalt sterk klype ikke nødvendigvis var i stand til å låse eller nær låse hjulet. Idag går det vel mer på hvor lett det er å dosere under forskjellige omstendigheter, hvordan det føles, og selvsagt også "utholdenhet".

Men da er man jo over på subjektive saker. Selv har jeg feks Nissin 2-stempel kalipere på 2x 300mm skiver (som jeg ser går på alt fra CBR400 til CBR900RR og VTR1000). Av VFR-tester jeg har lest blir de omtalt som svake, og suverene. Virkeligheten er sikkert et sted midt i mellom, men virker i alle fall til å være nokså delte meninger, og det er neppe unikt for min sykkel.

Jeg visste alt du skrev fra før av Barbarozza! :prf
Haha, nei, det var jo som du sier både oppsiktsvekkende og interessant, dersom det stemmer! :scratch Er det sånn og forstå at de det ikke står (ABS) er sykler uten ABS, eller at det er testet uten ABS?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

Det er sjukt mye som skal stemme for maksimal bremseeffekt...det er ikke bare krafta som du bruker på hendel og som blir overført til kalipper og igjen friksjonen mellom klosser og skiver som bestemmer det og krafta du da har på hjulet

Først har du den krafta eller energien forover som har med vekt og fart å gjøre, så har du friksjonen mellom dekk og evt asfalt (dekkmerke\type)

( et godt eksempel her er effekt måling på dyno som kan avvike mye (3-4 hk) avhengig av dekk du har på og hvor godt grep det er mellom den serraterte rulla og dekket bare at det blir omvendt med bremsinga )

Så har du effekten du mister når du bremser hardt med forhjulet som gjør at bakhjulet løfter seg og du mister grep bak fordi hjulet løfter, og bremseeffekt\friksjon dekk\asfalt blir borte fra bakhjulet..

Racingførere bruker timesvis på bremseteknikk for å lære seg hvordan de skal ballansere det hele...og mange ganger bommer de jo enda så mye de trener...

Så tross alt er det kanskje ikke så rart at en relativt tung Harley som ikke løfter seg bak faktisk stopper fort fordi vekta i seg selv virker på friksjonen

Jeg er dog ikke bremseekspert, ei heller så himla god i fysikk..men det er jo en logikk i mye av det. Høyere vekt gir normalt lengre bremsestrekke fordi krafta forover er større, men har fordel med høyere marktrykk som gir mer friksjon andre veien uten at jeg kan den formelen.

ABS gir bestandig lengre bremselengde men du kan styre..

Ang tester, så må det jo være dønn likt, samma dekkmerke, samme temp osv osv...

Så ja...hva som er gode bremser...ikke lett å si..har mye med følelse å gjøre og trygghet ville jeg tro :)
Memento mori

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av SuperMorten »

Barbarozza skrev: Så ja...hva som er gode bremser...ikke lett å si..har mye med følelse å gjøre og trygghet ville jeg tro :)
En dårlig fører kan få de beste bremsene til å bli helt elendige... Og omvendt.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Barbarozza skrev: Så ja...hva som er gode bremser...ikke lett å si..har mye med følelse å gjøre og trygghet ville jeg tro :)
En dårlig fører kan få de beste bremsene til å bli helt elendige... Og omvendt.. :knegg
Helt uenig :D . En god fører kan aldri få dårlige bremser til å bli gode. Ikke uten å skru. Men en god fører med de beste bremser, som man finner hos Kawasaki sine touringlokomotiv, så blir det overlegent :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:
Barbarozza skrev: Så ja...hva som er gode bremser...ikke lett å si..har mye med følelse å gjøre og trygghet ville jeg tro :)
En dårlig fører kan få de beste bremsene til å bli helt elendige... Og omvendt.. :knegg
Helt uenig :D . En god fører kan aldri få dårlige bremser til å bli gode. Ikke uten å skru. Men en god fører med de beste bremser, som man finner hos Kawasaki sine touringlokomotiv, så blir det overlegent :lol
Jeg tenkte mer på meg selv og egne ferdigheter. Jeg ser ikke på meg selv som noe mer enn en middels MC'er, og derfor vil jeg, uansett hva slags sykkel jeg kjører, aldri ha noe annet enn middels dårlige (middels gode) bremser, fordi jeg ikke er i stand til å bruke de (tør ikke). Satt litt på spissen, hvis jeg i tillegg sitter og ser på småfuglene i stedet for å følge med på veien, hjelper det ikke..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av PCP »

Nå fant jeg "MCN Performance Index" listene i sin helhet, og den siste for 2010 ser det sånn ut på bremsing:

TEN BEST60–0 STOPS

1) 2006 Triumph Speed Triple ..................................104.8'
2) 2008 BMW Megamoto ........................................106.4'
3) 1999 Triumph Speed Triple ..................................106.7'
4) 1997 F6 Valkyrie..............................................107.4'
5) 1997 Suzuki Marauder 800 ..................................107.6'
6) 1998 Honda VFR800FI Interceptor ..........................107.9'
7) 1997 Yamaha YZF600R......................................108.2'
8 ) 1999 Suzuki SV650 ..........................................108.8'
9) 1998 Ducati 750 Monster....................................109.1'
10) 1997 Suzuki TL1000S ........................................109.4

Hele listen med alle modellene som er testet kan dere se her (PDF); http://www.mcnews.com/mcn/articles/2010JanIndex.pdf

Det fremgår ikke eksplisitt noe om ABS. Ser at 1998 VFR stopper ca 12 fot kortere enn 2002 VFR ABS, men ellers ser jeg ikke noe om det. Det er gjort flere forsøk på samme sted, og ca 4 fot +- må anses som feilmargin.

Triumph har både første og sisteplass.

Jeg syns ellers det er litt interessant (og rart) at det med unntak av de to første plassene kun er 90-talls sykler på topp 10 bremsende sykler. Ser man på alle de andre topp-10 kategoriene, ytelse, toppfart, dreiemoment på hjul, 1/4mil, osv så er det stort sett bare Hayabusa som er fra 90 tallet.

Jeg og (Valkyrien-gutta) er nok for lengst i gang med kaffen, innen dere har fått somlet de moderne fartsmonstrene og lokomotivene til stopp. :mk ( :P :p )
(Tar rett nok litt mer tid å komme opp i fart, men hvem bryr seg vel om akselerasjon... :roll )

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

Veldig kult :thumleft Jeg har sett denne før, men fant den ikke igår :vs

Ser at CBR XX 99 har omtrent like god bremseeffekt fra 60 mph som en 1098 S

Skiller en knapp ft eller 30 cm ;) mens pre 99 har bedre

Mens ZZR1400 har 117,5 eller ca 65 cm dårligere en XX som jeg hadde før :)

Men det kuleste er jo ...alle Harleyene som bremser rompa av det meste :D :D

1098 S blir jo forbigått av både Harley modellene, VFR modeller...samt mye annet ymse :yeyeye

Riktignok er det 4 ft i variasjon ...men det gir jo et pekepinn om hvor farlig det er å synse...for oss alle :-)å

Se på Yamaha FZ6r...stopper jo 2 meter før en 1098 eller over 3 meter før en ZZR1400 :knegg
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Min GTR 2,1 foot etter ZZR'en din. Hvis jeg har lest riktig. Ikke dårlig av the fat kid.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar