Valg av helhjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

Kjørte med musikkpropper en stund, vant til at biler legger seg ut for å gjøre plass til mc.
Men når jeg hadde ambulansen helt oppi ræva sluttet jeg å kjøre med musikk.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Er det tett bytrafikk hjelper signalfarge på bilisters oppmerksomhet. Meeen, er blitt for lei den signalgulgrønne selv, så har havnet på hvit med sort stripe. Kontraster hjelper også.
Har Shoei XR-1100 og blir nok til at jeg bytter den i år, den er relativt god/komfortabel men kan bli bedre både mhp støy og lufting. Spesielt bak vindskjerm kan man nesten ikke få en luftig nok hjelm. Visir med pinlock er et must for meg med tanke på dugg når det er kjølig og i regnvær.
Tror visst jeg bør prøve GT Air utifra hva som skrives her...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av DelRey83 »

Er på utkikk etter hjelm, ser Shoei sine blir godt likt av mange..har alle de sol-innervisir? Er det et must..? Ser for meg at det er en fin ting å ha.
Så er jeg usikker på om jeg skal velge åpne-hjelm eller helhjelm.. any thoughts? :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av LordShaft »

Så vidt meg bekjent, er det bare Gt-Air til shoei som har solvisir.... De fleste modellene har ikke dette.

Veldig mange synes dette er en fantastisk greie, og de kan kjøre med klart visir hele tiden (en fordel på kveld, eller tidlig morgen) for ikke å snakke om mørke tunneler som finnes en del av her på vestlandet blandt annet.

Selv kjører jeg med Shoei x-spirit 2 hjelmen (racing) har dark smoke visir, og syns dette er best å kjøre med hele dagen. Det blir litt mørkt om kvelden, og i helt svarte tunneler, men da vipper jeg bare opp visiret og slakker litt på farten. Belyste tunneler er ikke noe problem. Noen vil sikkert hevde noe helt annet, men shoei gt-air er en kjempe hjelm.

Pass bare på at den passer til ditt hode. At den kjennes behagelig når du trør den på nepa, er ikke nok...du må gjerne sitte eller gå rundt med den i 1 time for å kjenne om den presser mot pannen, eller "kulen" på bakhodet. Noen hjelmer er mer ovale, mens andre er mere rund. Du må finne det som stemmer mot hodet ditt :vs

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

shoei neotec har også solvisir.

ble gt air på meg og er kjempefornøyd.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.

Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100 :doh
(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)

Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.

Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av LoneRider »

Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av Tonys »

RuneMC skrev:Kjøpte meg jo GT-Air på messa som var.

Pluss for solvisir (det funker veldig bra) og en anelse mindre støy enn XR-1100
Minus for mindre lufting, som gjør at tøystykket under haken evt fjernes for å få mer lufting, noe som igjen gir mer støy enn XR-1100 :doh
(Endel større luftinntak foran munnen hadde fikset dette, så rart de ikke har tatt hensyn til at touring-segmentet ofte har høye vindskjermer.)

Kjører man MC uten høy vindskjerm kan opplevelsen bli annerledes - dvs passe lufting.

Konklusjon - vil ikke kjøpe GT-Air igjen.
Jeg kjører sykkel uten kåpe og det blåser i hjelmen min når ventilene er åpne, minimalt med støy synes jeg det også er.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av detvarvondtdet »

Kan anbefale LS2-cr1. Plenty med lufting. Meget lett, og fåes også med solvisir.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Wcd0aNVHeMY[/video]

http://www.fc-moto.de/LS2-FF396-CR1-Dia ... cgodpGAAew

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av ATWindsor »

LoneRider skrev:Jeg kjøpte Shark Vision R pga det vide synsfeltet og er fornøyd med denne, men kan styre min begeistring for det innebygde solvisiret, pga av forstyrrende gjenskinn. Vet ikke om dette er et problem på andre hjelmer? I stedet har jeg satt på light tinted pinlock som jeg synes fungerer veldig bra.
Synes det virker som de fleste solvisir har relativt laber kvalitet på "Optikken".

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av 45316 »

Er greit fornøyd med solvisiret på min C3, dog blir det "melkehvitt" av og til. Blir borte med en liten vask. Bruker kun vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av gorbys »

Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av RuneMC »

gorbys skrev:Lite lufting på GT air? Beklager, uenig. Med ventil under visiret, over visiret og en i bakkant blir det nå jaggu luftig nok for min del. Med og uten skjermsykkel. :-)
Solvisir er topp, har det no og hadde det på min forrige, kjem sannsynligvis ikkje til å kjøpe hjelm uten sålenge eg kjører sykkel...
Bak V-Strom skjermen så blir det greit med lufting på toppen (luftstrømmen treffer toppen av hjelmen) - men ikke i luftinntaktet nede. (Både luftinntak og luft-exit er maks åpne på toppen, samt den foran munnen). Jeg sammenligner f.eks. med XR-1100 som har både noe større luftåpning og muligheten til å ha en liten glippe på visiret. Glippen på GT-Air er i praksis omtrent tett (mikro heter den visst) fordi det er lagt opp til mye mindre glippe.
Og når jeg stopper helt opp i trafikken når det er type +3C som jeg har kjørt et par ggr nå så dugger det faktisk - på innsiden av inner-visiret. (Ikke mellom inner-visir og visir) Det har jeg ikke opplevd på XR-1100 (bare litt dugg imellom inner-visir og visiret hvis det ikke har vært satt helt riktig så det holder tett.) Så noe rart er det...

Dvs det er noe a la dette https://netrider.net.au/threads/gt-air- ... es.160222/" onclick="window.open(this.href);return false; men langtfra så ekstremt da...

Har prøvd å klaske på litt Fogtech-væske nå, så får jeg teste når det blir kjøreforhold igjen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av gorbys »

Hmm, hadde ikkje det problemet når eg kjørte vstrom, men den hadde original skjermen på, det kan kanskje ha noko å seie?

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Valg av helhjelm

Legg inn av DelRey83 »

Etter en tur på SV`n i går så har jeg bemerket en ting..blir så sliten i nakken! Har en gammel type hjelm(bare lånt) mistenker at det er en billigtype. Håper ny hjelm med lettere vekt og bedre passform vil gjøre det mer komfortabelt.
Hva anbefaler dere i forhold til vekt? Hva er de letteste hjelmene på markedet..? :)

Svar