Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Det er ingen menneskerett å ferdes i trafikken, det er heller ingen menneskerett å holde på sin rett, det er faktisk ulovlig å være til hinder for andre. Så klarer du ikke å slippe forbi trafikken eller vike for andre bør din førerrett fjernes.

Note4
Det unnskylder ikke å foreta livsfarlige forbikjøringer.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av LordShaft »

Nei det er jeg helt enig i... men det forbauser meg like mye hvorfor i helvete folk ikke kan sleppe forbi andre som gjerne har det litt mere travelt enn seg selv. I beste fall så unngår du en stygg forbikjøring og alle kan ferdes videre i sitt tempo.

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Snikkeren »

Nå har ikke jeg sett noen av videoene det linkes til, så jeg uttaler meg bare på generelt grunnlag.
Det er ikke mye som irriterer meg i trafikken, men tullinger som ligger under fartsgrensen jevnt over hele tiden, for så å gasse på der det er mulig å kjøre forbi irriterer meg. De skaper jo farlige situasjoner. Klart at man bør holde hodet kaldt og la vær å kjøre forbi, men prøv det etter mil etter mil bak en sånn tulling. Skulle hatt i ræven skulle de.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av mekkern »

Som fører av motorvogn har man INGEN rett/rettighet-kun PLIKTER.
Dette BØR være det første en lærer under trafikkopplæringen.

§ 12.Forbikjøring
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Hvilken hastighet den som vil kjøre forbi vil holde eller om det er uforsvarlig å kjøre forbi er en sak for politiet/påtalemyndigheter-IKKE wannabe sheriffer(som setter seg selv i en strafferettslig situasjon.)
Vil man melde fra om uforsvarlig kjøring ringer man :02800.


Ps: Førerrett er en forvaltningssak og ingen "rettighet"
Forkjørsrett er en skiltregel og ikke noe som overføres til fører-som har plikt til å følge skilting.

Selv om en møter en idiot i trafikken TRENGER en ikke å prøve å overgå denne.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av Voksen »

Som det gikk frem av kommentarene fra han som ble forbikjørt så fikk jeg ingen inntrykk av at han var noen sinke. Han påstod etter det jeg husker at han hadde mange mil på veien som yrkessjåfør uten å ha opplevdv lignende. Om han i så fall skulle være en sinke så er det uansett ingenting som gir grunn til denne "hissigkjøringen".
Dere må helt seriøst slutte å prøve å rettferdiggjøre denne forbikjøringen og oppbremsingen.

Tenk om det var en MC som ble forbikjørt på denne måten. Da hadde nok pipa hatt en annen lyd? :-k

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva tror dere er årsaken til denne forbikjøringen?

Legg inn av jhn »

KåreDump skrev: Opplever langt flere idioter som ikke tåler å bli forbikjørt, enn idioter som MÅ forbi! Man har faktisk plikt til å slippe forbi trafikk som holder større hastighet enn deg.
Det kommer jo av at du har høyere hastighet enn gjennomsnittet. Hadde du hatt som vane å kjøre etter fartsgrensene, så hadde du opplevd langt flere idioter som må forbi. Det betyr vel bare egentlig at du kanskje er en av Idiotene som MÅ forbi.

Man har faktisk også plikt til å bidra til best mulig trafikkflyt ... dvs tilpasse farta etter den øvrige trafikk. Om man skal kjøre forbi, har man plikt til å sørge for at det foregår på en forsvarlig måte ... helt uavhengig av hva han foran gjør. Man har også plikt til å følge fartsgrensene.
Disse pliktene er det ingen som nevner ... man er vel for opptatt av å betegne de som kjører tre km/h saktere enn en selv som idioter.
Det er faktisk lov, og ganske vanlig her inne, å beskrive andre trafikanter som idioter, men man kan ikke si hvilke sykler man synes er stygge ... noen kan jo eie en sånn sykkel, og bli såret.

I alle andre sammenhenger i livet er det den innhentede som har "vikeplikt" ... både lovmessig og i henhold til god gammeldags folkeskikk.
Når dere går bortover et fortau, roper dere fremover og ber alle sinker trekke unna ... fordi du vil forbi?
Er det noen gode grunner til at vi skal snu på disse prinsippene i trafikken? Eller er det kun egoisme og en oppfatning av at man selv har mere fornuft og bedre trafikk-forståelse og derfor en moralsk rett til å opptre som drittsekk

Svar