MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: INTERCOM? Hva? Hvor? Hvilken?

Legg inn av Chanten »

ZZR-Erling skrev:
jonas.johnstad skrev:
ZZR-Erling skrev:
jonas.johnstad skrev:Hei!
Er nå i full gang med Lett-MC lappen, og vil nå gå til innskaffelse av en slik "Intercom". Som dere ser i overskriften har jeg ikke PEILING på dette... :-k
Håper da at det er noen her som kan hjelpe med? :)
Hva er bra, hva er dårlig? Forskjeller? Priser? Og hvor kan jeg få kjøpt dette.
Det eneste jeg er sikker på er at jeg ønsker trådløs, helst med en såppass rekkevidde at man kan kjøre på hver sin sykkel! (Hørt at det finnes slikt...)
Min kone og jeg er på tredje året med Sena SMH-10. Vi bruker det bike til bike og det rekker ca 500m. Tåler alt av regn. Vi er veldig fornøyde!
Vi kjøpte det over eBAY.
Feks:
http://www.ebay.com/itm/Sena-SMH10D-10- ... 3f24542f9c" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Virker som en bra sak! Etter hva jeg forstod, kan man med denne koble til f.eks. en iPhone med telefonsamtale eller musikk?
Har ikke prøvd, da jeg ikke liker annet enn kona innpå der, (og ikke alltid det heller :) ), men du kan få til tlf-samtale og gps-beskjeder via BT, men musikk må gå via phonejack/plugg.
Når det gjelder strøm...så holder disse i dagesvis, og vi skrur dem ikke av ved hver stopp, kun når vi avslutter for dagen. Radio har den ikke.
Er veldig enkelt å bruke til samtale bike-bike. Jeg trykker bare inn det store hjulet en gang, får et lite blipp etter 2-3s, så er kanalen åpen begge veier samtidig, selvf, (full duplex). Volumet justeres også på det store hjulet ved å vris. Jeg bruker maks volum iom jeg kjører med propper. Hører a godt, og har testa samtale i 200km/t.
Automatisk aktivering av samtale funker ikke. Støy gjør at den slår seg på av det..mulig den kan kalibreres, men det bryr meg ikke, så jeg bruker kun manuel aktivering.
Hjemmesiden til SENA: http://www.senabluetooth.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Her må jeg korrigere deg litt... Ingen problem å høre på musikk via BT!:) Jeg har kun teste ut bike til bike funksjonen, og den fungerer ypperlig! I mitt daglige bruk, er det musikk som gjelder! Har kobla intercomen til mobilen, og der kjører jeg Spotify!

Må ellers henge meg på og si at dette virkelig er valuta for pengen! Kjøpte også mitt sett fra Ebay, og har ingenting annet enn gode ting å si!:)

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av boblehue »

Var på Motorport i Drammen og sikret meg en ny hjelm av typen Neotec til redusert pris. :-) Har i dag en Nolan hjelm med deres eget integrerte intercom system N-Com, som har fungert tilfredsstillende. Nå hadde jeg plutselig behov for nytt intercom system og etter litt googling så falt valget på Interphone F5. Kjørte til med dual pack slik at jeg kan montere i hjelmen som ungene bruker også, er greit å kunne snakke litt med de når de sitter på. Pakken ankommer til uka og jeg er spent på hvordan den fungerer. I de tester og vurderinger jeg har lest så er vist lyden veldig bra og de sparer ikke på deler i pakken.

Er det noen her på forumet som har erfaring med Interphone F5?
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av omaas »

boblehue skrev:Var på Motorport i Drammen og sikret meg en ny hjelm av typen Neotec til redusert pris. :-) Har i dag en Nolan hjelm med deres eget integrerte intercom system N-Com, som har fungert tilfredsstillende. Nå hadde jeg plutselig behov for nytt intercom system og etter litt googling så falt valget på Interphone F5. Kjørte til med dual pack slik at jeg kan montere i hjelmen som ungene bruker også, er greit å kunne snakke litt med de når de sitter på. Pakken ankommer til uka og jeg er spent på hvordan den fungerer. I de tester og vurderinger jeg har lest så er vist lyden veldig bra og de sparer ikke på deler i pakken.

Er det noen her på forumet som har erfaring med Interphone F5?
Jeg har hatt interphone siden sessongen 2004, var vell F3?
Har i dag en F4 og en F5. Kjøpte F5 for å ha mulighet for radio når jeg kjører alene.
Radion krever relativt bra signal for å fungere, men er OK.

Har hele tiden vært fornøyd med Interphone, både som fører/pasasjer og bike to bike.
Jeg hører ikke på musikk, men lyden er i alle fall bra på tale.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av gorbys »

TheHaughom skrev:Har nå fått testet uclear settet en stund, og så langt er jeg veldig fornøyd. Lyd og kvalitet overgår Scala Rider G4 og G9.
Faller litt igjennom på musikk, noe flat lyd.

Snakking via tlf fungerer også meget bra.

Kunne hatt noe høyere volum på tale, knappene er vanskelige å finne med tykke hansker før man blir vandt med plasseringen og noe knotete switching mellom musikk og rider-> rider kommunikasjon.

Enkelt oppsett, og batteriet varte en mnd med jobbpendling (musikk på hver ukedag til/fra).

Å slippe mikrofonen er heller ikke helt feil :)

Så jeg kan trygt anbefale Uclear-intercomen!



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
HBC 200??

Hvor bestillte du? Ebay?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TheHaughom »

gorbys skrev:
TheHaughom skrev:Har nå fått testet uclear settet en stund, og så langt er jeg veldig fornøyd. Lyd og kvalitet overgår Scala Rider G4 og G9.
Faller litt igjennom på musikk, noe flat lyd.

Snakking via tlf fungerer også meget bra.

Kunne hatt noe høyere volum på tale, knappene er vanskelige å finne med tykke hansker før man blir vandt med plasseringen og noe knotete switching mellom musikk og rider-> rider kommunikasjon.

Enkelt oppsett, og batteriet varte en mnd med jobbpendling (musikk på hver ukedag til/fra).

Å slippe mikrofonen er heller ikke helt feil :)

Så jeg kan trygt anbefale Uclear-intercomen!



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
HBC 200??

Hvor bestillte du? Ebay?
HBC 200, ja.

Bestilte på Revzilla, det var det billigste jeg fant.
http://www.revzilla.com/motorcycle/u-cl ... -dual-pack" onclick="window.open(this.href);return false;

Det positive er:
Enkel å sette opp/koble sammen med annen Uclear og mobil.
Gode knapper og virker veldig solid/værbestandig - når man har lært seg til knappene treffer man dem veldig lett.
Veldig god batteritid. Er i bruk daglig, og har kun ladet settet 2 ganger siden jeg kjøpte det.
Slipper mikrofonen, fungerer overraskende bra!
God støydemping bike2bike. Du får av og til litt motordur - spesielt når du gir på litt (motorlyden øker brått), men den henter seg kjapt inn for å filtrere bort denne.

Negativt:
Lyse stemmer faller lett igjennom.
Litt flat lyd i musikk.
Funker dårlig over 80 km/t - kan være pga. Biltema-hjelmen den er testet mot, da den har veldig mye vindstøy!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av gorbys »

Kjører du med øreplugger? Jeg har en hjelm som også er plaget med vindstøy over 80 så på lengre turer bruker jeg propper. Lurer derfor på om jeg skal gå for scala rider g9 siden jeg har hørt at de har bra høy lyd selv om man kjører med propper eller har mye vindstøy.

Noen som har erfaringer med intercom kombinert med ørepropper/plugger??

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TheHaughom »

Øreplugger avhenger av om jeg kjører med eller uten DB-killer.
Jeg har en Shoei Qwest, så den er veldig stille uansett hastighet egentlig.

Det er madammen som er test-passasjer med Biltema-hjelm.
Det er forøvrig god nok lyd i Uclearen til å bruke øreplugger samtidig, men har bare testet disse med hull igjennom (som kun blokkerer vind/motorstøy).
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av omaas »

gorbys skrev:Kjører du med øreplugger? Jeg har en hjelm som også er plaget med vindstøy over 80 så på lengre turer bruker jeg propper. Lurer derfor på om jeg skal gå for scala rider g9 siden jeg har hørt at de har bra høy lyd selv om man kjører med propper eller har mye vindstøy.

Noen som har erfaringer med intercom kombinert med ørepropper/plugger??
Jeg bruker max lite ørepropper (kjøpes på apotek) sammen med F5 og har da ingen problemer med å føre en samtale opp til 120 km/t.
Med MCøreplugger eller andre med hull, ville det vært nok mulig med høyere fart.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av omaas »

TheHaughom skrev:Øreplugger avhenger av om jeg kjører med eller uten DB-killer.
Jeg har en Shoei Qwest, så den er veldig stille uansett hastighet egentlig.

Det er madammen som er test-passasjer med Biltema-hjelm.
Det er forøvrig god nok lyd i Uclearen til å bruke øreplugger samtidig, men har bare testet disse med hull igjennom (som kun blokkerer vind/motorstøy).
Er det stor forskjell på "vanlige" plugger og slike med hull i når det gjelder å høre intercom?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TheHaughom »

OMAAS skrev:
TheHaughom skrev:Øreplugger avhenger av om jeg kjører med eller uten DB-killer.
Jeg har en Shoei Qwest, så den er veldig stille uansett hastighet egentlig.

Det er madammen som er test-passasjer med Biltema-hjelm.
Det er forøvrig god nok lyd i Uclearen til å bruke øreplugger samtidig, men har bare testet disse med hull igjennom (som kun blokkerer vind/motorstøy).
Er det stor forskjell på "vanlige" plugger og slike med hull i når det gjelder å høre intercom?
Helt ærlig så vet jeg ikke. Har ikke testet med vanlige ørepropper da jeg fant noen med hull som var like billige som vanlige.
Med de jeg har hører jeg intercomen like godt som uten ørepropper i det hele tatt...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av gorbys »

Ørepluggene jeg bruker er slike jeg tar med meg fra jobb, de er rosa og gule og gjør jobben sin selv om de sikkert ikke koster mer enn et par øre stykket.
Verre er det å bestemme seg for hvilken intercom jeg skal handle.... :roll

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av omaas »

TheHaughom skrev: Er det stor forskjell på "vanlige" plugger og slike med hull i når det gjelder å høre intercom?
Helt ærlig så vet jeg ikke. Har ikke testet med vanlige ørepropper da jeg fant noen med hull som var like billige som vanlige.
Med de jeg har hører jeg intercomen like godt som uten ørepropper i det hele tatt...[/quote]
Hvilket merke?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av TheHaughom »

Kjøpte disse her: http://www.earplugstore.com/quietnrr14.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Koster jo litt mer enn vanlige ørepropper man kjøper i 100-1000 stk om gangen, men er til gjengjeld vaskbare osv. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

odelien
Innlegg: 25
Registrert: 27 okt 2012, 14:20
Motorsykkelen din: Suzuki gsr 750 2012

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av odelien »

Vi var 4 stk som kjøpte to sett scala rider g9 på mc messa. Vi har brukt disse litt.
Men først sliter vi med å få paret alle opp mot hverandre. Noen som kan forklare det veldig enkelt? Har lest bruksanvisninga. ;)
Når vi etter en del styr får alle paret, så hender det ganske ofte att en eller annen detter ut i noen sekunder før den blir koblet ttil igjen. dette skjer under kjøring. og trenger ikke være den som er bakerst. Noen forslag?

Brukeravatar
CCOB
Innlegg: 7
Registrert: 11 mai 2013, 23:01
Motorsykkelen din: YAMAHA 1300 V Star A

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av CCOB »

Jeg har leitet men finner ikke det jeg lurer på, er det noen som har erfaring eller aner om det finnes, jeg leiter etter en 27 mhz som kan sende på blåtann mot head sett er det noe slikt i markedet i dag?

Bra forum :-)

Svar