SneakyOwl log - Nye eventyr (gammel 690 Duke logg)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av mortenolb »

Du har nok rett i at det er sånn man ikke bør kjøre, men fy faen så gøy det er :D

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av maglil »

Tror jeg hadde fjernet denne videosnutten. Kvalifiserer vel nesten til førerkortbeslag om "onkel" ser den =;
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av AJ »

Snikendeugle skrev: Så da lagde jeg en lære-video på hvordan en helst ikke bør kjøre i trafikken!
:)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2sZW2kY ... e=youtu.be[/video]
Nja... Si ikke det ;-)
Syns dette så greit og artig ut jeg, da :-). Bruken av blinklys var kanskje noe begrenset, men utover det bra kjøring så langt jeg kan se :thumleft
En video med potensial til å bli en Youtube-favoritt for en del MC-folk, helt klart :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Snikendeugle »

Ja jeg har jo forholdsvis god kontroll på det, men kan hende bilistene som får en mc susende forbi rett vedsiden av seg blir litt skremte.

Kan kun se én potensielt farlig situasjon for min del. Når jeg så fort ut på kollektivfeltet og svinge ut med en gang. Hadde det kommet en bil i kollektiven, så hadde jeg ikke hatt nok tid tilå bremse ned før jeg hadde truffet bilen foran :) Men visste allerede at kollektiven var ganske tom, fordi den var korka lenger bak når jeg svingte ut fra den.

Ser jo at det hjelper mye med fjernlys ihvertfall på dagtid (IKKE BRUK DET NÅR DET ER MØRKT!). Mange snille bilister som svinger litt unna og lager plass.


Men ja, mye morro! :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Bjerknez »

maglil skrev:Tror jeg hadde fjernet denne videosnutten. Kvalifiserer vel nesten til førerkortbeslag om "onkel" ser den =;
Nå ser jeg ikke hvor fort det går her dajeg ikke ser speedometeret tydelig, men jeg vet at det virker fortere enn det ser ut til da vidvinkelen på videokameret dramatiserer litt.

Skal jeg dømme videoen for seg selv ut fra det jeg ser, så kan jeg ikke helt se at den er så ille. Jeg ville ikke gjort noe slikt med min tunge cruiser, men med en sykkel som dette kan jeg se for meg at dette kunne blitt gjort den dagen jeg ble varm i trøya.

Vi hadde ikke så mye om dette på trafikkskolen, men er det ikke en uskreven regel som gir motorsyklister "lov" til å kjøre slik da, i rimelighetens grenser så klart, eller gjelder dette kun krypkjøring og eller stillestående trafikk?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:
maglil skrev:Tror jeg hadde fjernet denne videosnutten. Kvalifiserer vel nesten til førerkortbeslag om "onkel" ser den =;
Nå ser jeg ikke hvor fort det går her dajeg ikke ser speedometeret tydelig, men jeg vet at det virker fortere enn det ser ut til da vidvinkelen på videokameret dramatiserer litt.

Skal jeg dømme videoen for seg selv ut fra det jeg ser, så kan jeg ikke helt se at den er så ille. Jeg ville ikke gjort noe slikt med min tunge cruiser, men med en sykkel som dette kan jeg se for meg at dette kunne blitt gjort den dagen jeg ble varm i trøya.

Vi hadde ikke så mye om dette på trafikkskolen, men er det ikke en uskreven regel som gir motorsyklister "lov" til å kjøre slik da, i rimelighetens grenser så klart, eller gjelder dette kun krypkjøring og eller stillestående trafikk?
Det er lov ja, men tror ikke det er noen veldig tydelige grenser på hva som blir sett på som "utrygg" kjøring eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:
maglil skrev:Tror jeg hadde fjernet denne videosnutten. Kvalifiserer vel nesten til førerkortbeslag om "onkel" ser den =;
Nå ser jeg ikke hvor fort det går her dajeg ikke ser speedometeret tydelig, men jeg vet at det virker fortere enn det ser ut til da vidvinkelen på videokameret dramatiserer litt.

Skal jeg dømme videoen for seg selv ut fra det jeg ser, så kan jeg ikke helt se at den er så ille. Jeg ville ikke gjort noe slikt med min tunge cruiser, men med en sykkel som dette kan jeg se for meg at dette kunne blitt gjort den dagen jeg ble varm i trøya.

Vi hadde ikke så mye om dette på trafikkskolen, men er det ikke en uskreven regel som gir motorsyklister "lov" til å kjøre slik da, i rimelighetens grenser så klart, eller gjelder dette kun krypkjøring og eller stillestående trafikk?
Det er lov ja, men tror ikke det er noen veldig tydelige grenser på hva som blir sett på som "utrygg" kjøring eller ikke.
Jeg tror vertfall ikke politiet hadde gjort en pøkk med den videoen hvis dem hadde sett den. Ryddig, men aktiv kjøring synes jeg (ut fra hvordan jeg tolker videoen og det jeg ser) med ett par tvilsomme vurderinger. Bortsett fra det, så synes jeg dette ser fint ut jeg...

Uansett så liker jeg dårlig å dømme andres kjøring på et offentlig forum. Synes jeg det ser bra ut så sier jeg noen positive velmenende ord, men er det opplagt grisekjøring så taler videoen nok for seg selv, uten at jeg bør komme med noen pekefinger av den grunn. Vertfall med tanke på at jeg mes stor sannsynlighet har gjort en like dum ting eller flere selv. Er ingen som har kjørt plettfritt i alle år. Man gjør daglig feilvurderinger i trafikken. Noen smiler av det og tar det positivt, mens andre legger seg på hornet og nermest tvinger deg av veien. Vi er alle et offer for hverandre, så det for være opp til vær enkelt hvordan man vil bli oppfattet i trafikken.

jeg er så absolutt ikke noen perfekt trafikant selv, men aggresiv og utolmodig er jeg ikke. Jeg kan bli aggresiv når jeg blir direkte skremt som kanskje er en naturlig raksjon, men ikke såpass aggresiv at det tyr til noe basketak. Stort sett så er jeg ganske rolig i trafikken med litt utaggerende kjøring inni mellom. Altså som folk flest vil jeg tro.

Såpass takhøyde bør det være her inne synes jeg at man kan legge ut noen kjørevideoer uten at andre skal moralisere det man ser. Tenk litt gjennom hvordan du kjører selv og på feilene du har gjort før du krittiserer andre. Send gjerne en kritikk pr. PM til vedkommede, men ikke forsur poster på et offentlig forum med slikt takk :vs

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Carpa »

Vel, han sier jo selv at han har laget en video om hvordan man IKKE bør kjøre.
Jeg tenker at om den bilisten som bare vrenger over uten å se seg for og uten å bruke blinklys plutselig dukker opp her så kan du være så god du bare vil, men sjansen for å unnslippe en kollisjon tror jeg er minimal.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av ega16 »

Snikendeugle skrev:Idag har jeg vært på et jobbintervju i byen, og klarte ikke å holde meg på motorveien med proppa trafikk når det kommer til lanesplitting.
Så da lagde jeg en lære-video på hvordan en helst ikke bør kjøre i trafikken!
:)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2sZW2kY ... e=youtu.be[/video]
Synes det var grei kjøring jeg. Gikk kanskje litt fort noen steder inni tunellen der, bør alltid passe på ekstra når det ikke er biler i begge felt, men det vet du vel sikkert :) Er også veldig greit å ha på blinklys når man splitter.

Lol@ den stygge røde riskokern (mazda?) på slutten med prompe potte :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Snikendeugle »

Hehe smilte litt av den på slutten der ja. Mye lyd, men flytta seg omtrent ikke :)

Ser meg litt ekstra for i "åpne" felt ja.
Skulle ønske jeg hadde hatt hazard blinkers på sykkelen (blinker begge veier). Føler det blir litt feil å blinke til venstre når jeg svaier begge veier hele tiden. Om jeg skulle ha blinket frem og tilbake hele tiden hadde det nok brutt en god del konsentrasjon.

Sent from my Galaxy Nexus
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Bjerknez »

Carpa skrev:Vel, han sier jo selv at han har laget en video om hvordan man IKKE bør kjøre.
Jeg tenker at om den bilisten som bare vrenger over uten å se seg for og uten å bruke blinklys plutselig dukker opp her så kan du være så god du bare vil, men sjansen for å unnslippe en kollisjon tror jeg er minimal.
Jeg ser den... men jeg klarer rett og slett ikke å moralisere andres kjøring. Jeg synes bare det blir for dumt. Jeg gjør daglig feilvurderinger i trafikken selv og det siste jeg ønsker er at noen skal moralisere disse feilene. Det er MANGE faktorer som skal stemme i et trafikkbilde for at alt skal bli perfekt og det er rett og slett ikke mulig å få til. Man kan gjøre ting rett i følge lovverket for sin egen del, men noen ganger må man bryte loven for å redde sitt eget skinn og slik baller det på seg.

Joda.. klart han kunne lagt seg bak en av bilene og fulgt køen, men noen ganger i livet så synes jeg det er greit at man gjør noen små utskeielser. Det gjør vi alle. Altså innen rimelighetens grenser.

Når han skriver "slik man ikke bør kjøre" så er jeg ikke enig i det utsagnet ut fra hva jeg ser. Men det er noe helt annet hva man følte selv når man satt på sykkelen enn hvordan andre betrakter videoen.

Uansett, det bryr meg midt i ryggen. Jeg synes kjøringen ser morsom ut. Noen feilvurderinger eller sikkerhetssjekker ble kanskje gjort, men jeg bryr meg ikke.

Var forresten en som sendte meg en mail etter å ha sett en video jeg la ut på youtube hvor jeg filmet min egen øvekjøring med en kompis. Jeg kjørte egentlig ganske ryddig og greit men jeg glemte blinklyset EN gang på en nesten 10 mils tur på mer eller mindre trafikkert vei. Det hadde han sett og han gjorde et nummer ut av hvor viktig det var at jeg husket dette. Han brukte altså 10-15 minutter av sin egen tid til å lete etter feil jeg gjorde og valgte ved siden av dette å begynne å diskutere med meg angående dette. Han nevnte derimot ikke en dritt om hva jeg gjorde som var bra...

Hva er det med slike mennsker'a??? :lol

Konklusjonen her er at jeg liker å se litt smådristige samt hyggelige videoer av sykkelturer her inne og jeg vil gjerne ha fler av dem. Vær så snill og ikke skrem bort de som liker å krydre forumet med annet enn tørre diskusjoner. Bilder og videoer sier mer enn tusen ord og ved siden av gode skriblerier så er det bare å ta frem kaffekoppen og more seg med innholdet :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av RuneMC »

Synes det er mange steder oppover (ca 2 min sammenlagt ) at du kjører imellom bilene mens kollektivfeltet ligger der helt tomt på høyre side - den skjønner jeg ikke... :dontknow

Greit at bilistene er velvillige ved "lanesplitting" og at de er så ryddige som i tunnelen til Lillestrøm (litt mer uryddige filskifter i Festnings-/Operatunnelen iflg min lille erfaring) - men vet også endel ønsker forbud. Lastebilsjåførene har f.eks. vært flere ggr i media og krevet forbud. Så jeg vil vel si at å kjøre moderat er bedre for motorsyklistene på lang sikt, så beholder vi fordelene.

Neste sekvens med tunnelen til Lillestrøm - OK, du kjører mye raskere enn meg, men så får du nesten velge risiko selv... rundkjøringer spesielt kan det lønne seg å roe ned, det er ofte snille bilister stopper for å slippe fram de fra siden når det er kø som her - og her var det jo en Voyager på tur over... ikke sikkert den hadde oppfattet deg uten den røde bilen foran...
Sist redigert av RuneMC den 11 okt 2013, 10:08, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Bjerknez »

Det kan også hende at det var et gigantisk hull i veien man kunne ramle ned i. Kanskje også det var oljesøl lenger fremme? Kanskje man t.o.m. kom til å støte borti en biljakt lenger fremme? Eller muligens en illsint bilist som fikk for seg at han skulle bråopne døren akkurat når man passerte?

Det blir mye hvis/hva/hvem her og man kan ikke forutse alt. Joda, i en perfekt verden så forutser man alt hvis man er ytterst varsom og alle holder seg til "reglene". Jeg skal ikke kommentere kjøringen hans utover det jeg allerede har gjort, men vær så snill og spar meg for dobeltmoral her inne. Hadde du kjørt sammens med han så hadde du neppe kommentert kjøringen slik rett i fleisen på vedkommede. Det er liksom litt lettere når man sitter bak tastaturet.

Legg ut en 10 minutters video av din kjøring i tett trafikk. jeg skal vedde på at jeg og flere andre kan plukke frem flere faremomenter samt legge til noen hvis/om kommentarer og til slutt så blir man stemplet som den reneste drapsmaskin. La ossikke glemme at vi skal ha det litt morsomt også her inne. Uansett hva man gjør så vil man mer eller mindre utsette andre for fare. La oss si du tar med deg ungene å kjører til bensinstasjonen for å kjøpe IS... På veien så kjører du ned ei gammel dame ved et uhell... Var det verdt turen, bare for at ungene skulle ha litt IS?

Man kan ikke hele tiden forutse hva som kommer til å skje og man kan ikke tenke slik.

Alt med måte sier nå jeg. Det vil alltid være en fare og ferdes i trafikken. Ja, faktisk er ALT farlig. Drikker man for mye vann så drukner mann...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Snikendeugle »

Kontrovers er bra :) Point made (ingen grunn til å hisse seg opp mot hverandre for min del).

Og jepp, vet at kollektiven var der, men mye av poenget med videoen av lanesplitting, ikke kollektivfelts kjøring.

I disse kalde dager hvor flere har parkert er det fint å ha noe å diskutere :knegg.

RuneMC skrev:rundkjøringer spesielt kan det lønne seg å roe ned, det er ofte snille bilister stopper for å slippe fram de fra siden når det er kø som her - og her var det jo en Voyager på tur over... ikke sikkert den hadde oppfattet deg uten den røde bilen foran...
Her hadde jeg såppas lav fart at jeg kunne enkelt ha stoppet fort og ryddig om han hadde bestemt seg for å dratt ut i rundkjøringen (kjører somregel også alltid med to fingre på clutch og to fingre på frambrems i såppass tett kjøring for å minimere reaksjonstid litt ihvertfall). Det var fullstendig stopp fra venstre også, så klar bane.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: SneakyOwl log - Duke 690 2013!

Legg inn av Carpa »

Nå er det slik at man kan velge å kjøre så aktivt som her, eller man kan velge å kjøre pent og rolig. Som det sies så kan det oppstå farer under begge disse forholdene, men risikoen for at noe skjer ved så aktiv kjøring er nok mangedoblet og jeg synes det må være lov til å ytre noe om det. Vi ønsker da ikke å tie om risikoen ved å kjøre sykkel, tvert i mot er det viktig å belyse det slik at spesielt nye og uerfarne motorsyklister er klar over den og kan lære noe av det.

Dette er helt generelt og ikke myntet på Snikendeugle sin kjøring spesielt, og kanskje vi heller burde ha en egen tråd hvor vi kan diskutere forskjellig adferd og risikokalkulering i trafikken?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar