Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Fy faen....såpass mye ja. Snakker fort en mill da om det varer i 6 måneder :thumleft

Note 4
Ja det er det tallet jeg har kommet frem til. Kan forvente månedslønninger på ca 170.000kr. Så da har jeg bestemt meg for å bite tenna sammen og holde ut.

Har faktisk en kompis som har samme bakgrunn som meg som jobber i Korea med dagrater på 14.000kr. Det blir penger av sånt. :prf selv om han må betale forsikring og arbeidsgiveravgift.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:Har du planer om å pensjonere deg tidlig da? 4 - 6 måneder der nede hadde blitt glammesak for min del....hele sesongen er jo vekke, også er det hjem til vinter igjen.
Skulle faen bare mangle at du fikk greit betalt. Det er jo helt sjukt å dra vekk så lenge

Note 4
Jeg får 7000kr dagen. 6 dager i uka.... Det er vanskelig å si nei :-k Og når prosjektet er ferdig så har jeg ikke noe nytt å gå til. Så eneste alternativet er å la seg ansette et sted igjen.
Det er bra betalt, men ikke vanvittig.
Omtrent det jeg har når jeg er på jobb, bortsett fra at jeg jobber 7 dager i uka og har betalt fri når jeg kommer hjem.
Går i 4/4 ordning.

Og som ansatt har du mange fordeler i forhold til selvstendig, du må legge av feriepenger, betale sykeforsikringer selv, moms, arbeidsklær, ikke rett til ledighet/permisjonspenger osv som selvstendig.
Hvis du legger sammen alt du må betale i forhold til det som blir dekket av en arbeidsgiver så er det en betydelig sum.
Når jeg som ansatt var i Korea så hadde jeg 3800kr dagen inkludert diett, pluss feriepenger. Og så blandet arbeidsgiver seg opp i rotasjonene mine og siden jeg fikk for mange timer så måtte jeg avspasere 7 uker uten lønn når jeg kom hjem fra sist Korea tur. Hadde det ikke vært for at oppsigelsestiden min var omme etter de 7 ukene så måtte jeg avspasert 6 uker til uten lønn. Hvis man tar hensyn til at jeg måtte avspasere så hadde jeg under 3000kr dagen. Så jeg går kraftig opp i lønn nå.
Om man må betale arbeidsklær selv kommer an på hva man har i kontrakten med kunden. Jeg må ikke holde det selv. Har og gratis reise og bolig. Moms betaler man ikke på tjenester utført i utlandet.

Hvis du har fått en jobb som betaler 7000kr dagen også når du er hjemme på fri så må du ta godt vare på den jobben. Det er jo en timelønn på over 500kr. Fantastisk bra. Jeg kan nok bare drømme om å tjene en million her hjemme i Norge i det faget jeg er i. Klarer halvparten hvis jeg jobber tett. Vi har grunnlønn på 178kr/t.
Har ikke 7000 kr dagen når jeg er hjemme, da er det grunnlønn, 245 kr/t 7,5 t pr dag.
Hvorfor hang arbeidsgiver seg opp i timene? Arbeidsmiljøloven gjelder ikke i utlandet, så du kan jobbe så my som du vil utenlands uten at de kan si noe.
Hadde du hatt visum til korea, som du egentlig må ha for å jobbe lovlig der, hadde du i tillegg bare betalt 13% i skatt+7,8% i trygdeavgift til Norge.
De som går fast i Korea for oss har ca. 1.000.000 nok. utbetalt i året for 6 mnd. arbeid. pga gunstig skatteavtale med korea.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:Har du planer om å pensjonere deg tidlig da? 4 - 6 måneder der nede hadde blitt glammesak for min del....hele sesongen er jo vekke, også er det hjem til vinter igjen.
Skulle faen bare mangle at du fikk greit betalt. Det er jo helt sjukt å dra vekk så lenge

Note 4
Jeg får 7000kr dagen. 6 dager i uka.... Det er vanskelig å si nei :-k Og når prosjektet er ferdig så har jeg ikke noe nytt å gå til. Så eneste alternativet er å la seg ansette et sted igjen.
Det er bra betalt, men ikke vanvittig.
Omtrent det jeg har når jeg er på jobb, bortsett fra at jeg jobber 7 dager i uka og har betalt fri når jeg kommer hjem.
Går i 4/4 ordning.

Og som ansatt har du mange fordeler i forhold til selvstendig, du må legge av feriepenger, betale sykeforsikringer selv, moms, arbeidsklær, ikke rett til ledighet/permisjonspenger osv som selvstendig.
Hvis du legger sammen alt du må betale i forhold til det som blir dekket av en arbeidsgiver så er det en betydelig sum.
Når jeg som ansatt var i Korea så hadde jeg 3800kr dagen inkludert diett, pluss feriepenger. Og så blandet arbeidsgiver seg opp i rotasjonene mine og siden jeg fikk for mange timer så måtte jeg avspasere 7 uker uten lønn når jeg kom hjem fra sist Korea tur. Hadde det ikke vært for at oppsigelsestiden min var omme etter de 7 ukene så måtte jeg avspasert 6 uker til uten lønn. Hvis man tar hensyn til at jeg måtte avspasere så hadde jeg under 3000kr dagen. Så jeg går kraftig opp i lønn nå.
Om man må betale arbeidsklær selv kommer an på hva man har i kontrakten med kunden. Jeg må ikke holde det selv. Har og gratis reise og bolig. Moms betaler man ikke på tjenester utført i utlandet.

Hvis du har fått en jobb som betaler 7000kr dagen også når du er hjemme på fri så må du ta godt vare på den jobben. Det er jo en timelønn på over 500kr. Fantastisk bra. Jeg kan nok bare drømme om å tjene en million her hjemme i Norge i det faget jeg er i. Klarer halvparten hvis jeg jobber tett. Vi har grunnlønn på 178kr/t.
Har ikke 7000 kr dagen når jeg er hjemme, da er det grunnlønn, 245 kr/t 7,5 t pr dag.
Hvorfor hang arbeidsgiver seg opp i timene? Arbeidsmiljøloven gjelder ikke i utlandet, så du kan jobbe så my som du vil utenlands uten at de kan si noe.
Hadde du hatt visum til korea, som du egentlig må ha for å jobbe lovlig der, hadde du i tillegg bare betalt 13% i skatt+7,8% i trygdeavgift til Norge.
De som går fast i Korea for oss har ca. 1.000.000 nok. utbetalt i året for 6 mnd. arbeid. pga gunstig skatteavtale med korea.
Arbeidsmiljøloven gjelder riktig nok ikke i utlandet, men det vi har over årsverket må arbeidsgiver utbetale som overtid. Det er de lite interessert i, så da lar de folk gå lange perioder på avspasering på slutten av året.
Jeg tror skatten til Korea er 17,8%. Og det hjelper ikke om du har visum. Du må være ute av landet i en viss periode. Hvis man er i Norge mindre enn 183 dager i løpet av en 12 måneders periode, så betaler man kun skatt på det man tjener i Norge. Han kameraten min i Korea betaler 17,8% til Korea og 11% til Norge i trygdeavgift. Dette er det han kompisen min har fortalt meg. Jeg kjenner ikke til skattereglene godt nok.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Har ikke 7000 kr dagen når jeg er hjemme, da er det grunnlønn, 245 kr/t 7,5 t pr dag.
Hva er det du jobber med? Dette gir jo 1.396.500 kr i årslønn. Regner med du ikke har noe ferier siden du er i rotasjon? Ikke rart man snakker om lønnsadel :D
I mitt fag som går 2-4 offshore er man heldig hvis man klarer 500.000kr i året.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av simpson »

Mulig prosenten på skatt har gått opp siden jeg var der sist.
Stemmer at du tidligere måtte være i korea mer enn 185 dager, men det er noen år siden det var sånn.
Nå gjelder skatteavtalen uansett hvor mange dager du er der.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Har ikke 7000 kr dagen når jeg er hjemme, da er det grunnlønn, 245 kr/t 7,5 t pr dag.
Hva er det du jobber med? Dette gir jo 1.396.500 kr i årslønn. Regner med du ikke har noe ferier siden du er i rotasjon? Ikke rart man snakker om lønnsadel :D
I mitt fag som går 2-4 offshore er man heldig hvis man klarer 500.000kr i året.
Vi driver med commissioning av oljerelatert utsyr på veftene der nede.
I 4/4 ordning har vi ikke ferie, men har jo fri annen hver måned uansett.
De som går 2/4 har jo heller ikke ferie.
Trodde alle som reiste hadde lønn når de har fri? :scratch
Det har alle jeg kjenner som jobber i Nordsjøen osv.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Har ikke 7000 kr dagen når jeg er hjemme, da er det grunnlønn, 245 kr/t 7,5 t pr dag.
Hva er det du jobber med? Dette gir jo 1.396.500 kr i årslønn. Regner med du ikke har noe ferier siden du er i rotasjon? Ikke rart man snakker om lønnsadel :D
I mitt fag som går 2-4 offshore er man heldig hvis man klarer 500.000kr i året.
Vi driver med commissioning av oljerelatert utsyr på veftene der nede.
I 4/4 ordning har vi ikke ferie, men har jo fri annen hver måned uansett.
De som går 2/4 har jo heller ikke ferie.
Trodde alle som reiste hadde lønn når de har fri? :scratch
Det har alle jeg kjenner som jobber i Nordsjøen osv.
Du har uansett ferie eller ikke fått deg en flott jobb. Hadde jeg klart å få 1.300.000kr i årslønn med å jobbe 6 måneder så hadde jeg ikke reist til Korea det kan jeg love deg.

Det er ikke alle som har betalt fri. I iso fag tror jeg faktisk de fleste enda har betalt tur for tur.
I StS som jeg har vært i nesten 11 år så hadde vi månedsutbetaling. Det fungerte sånn at alle timer man jobbet gikk grunnlønna i en timebank. Offshoretillegg, overtid og andre tillegg ble utbetalt i sin helhet. Så fikk vi utbetalt 148 timer x 178kr hver måned. Hadde man jobbet mer enn 148 timer den måneden så gikk overskytende timer i timebank. Hadde man ikke jobbet nok timer så ble det trukket av fra timebanken når lønna ble utbetalt. Ofte hadde man minustimer i banken.
Betaling får man kun når man jobber. Ingen jeg har jobbet sammen med har hatt betalt når de har fri.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av freddy123 »

Dere har jaggu mye bedre betalt en meg begge to så :) og jeg må dra meg opp om morgen hver dag bortstett fra de 4 ukene med fri da :) , nei må nokk komme meg offshore skjønner jeg :)

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

freddy123 skrev:Dere har jaggu mye bedre betalt en meg begge to så :) og jeg må dra meg opp om morgen hver dag bortstett fra de 4 ukene med fri da :) , nei må nokk komme meg offshore skjønner jeg :)
Du må være litt mer spesifikk. De fleste offshore tjener ganske dårlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av LordShaft »

Dårlig vil jeg ikke si vi tjente, men langt ifra de astronomiske greiene som står i avisene.

Jeg lå på rundt 700 i året, men da var det inkludert litt overtid. Nå skal det også sies at vi var kontraktøter

Note 4

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av freddy123 »

Blir innenfor elektro isåfall , har store planer om å ta skipselektrikker eksamen , bare jeg kommer igang med lesinga :)

Tror lønna er grei nok :) , men veit ikke da jeg ikke kjenner noen som jobber som det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av LordShaft »

Vil du offshore bør du få tatt deg høyspent.... dette er slik jeg har forstått det ikke mange som har offshore. Og veldig etterspurt.

Note 4

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Dårlig vil jeg ikke si vi tjente, men langt ifra de astronomiske greiene som står i avisene.

Jeg lå på rundt 700 i året, men da var det inkludert litt overtid. Nå skal det også sies at vi var kontraktøter

Note 4
isofag (stillas, isolasjon og overflate) tjener ca 450.000 inkludert feriepenger. Som oftest før man noen lapper til i overtid så man kommer seg opp i underkant av 500.000 i året.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av Olden »

JohnnyTh skrev: isofag (stillas, isolasjon og overflate) tjener ca 450.000 inkludert feriepenger. Som oftest før man noen lapper til i overtid så man kommer seg opp i underkant av 500.000 i året.
Dette er nokså riktig. Det er ihvertfall det dem sier ute på jobb hos oss.
Dem gikk jo 2-3 / 2-4 rotasjon lenge også, men jeg mener dem har forhandlet til seg fast 2-4 rotasjon nå.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3456
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

Olden skrev:
JohnnyTh skrev: isofag (stillas, isolasjon og overflate) tjener ca 450.000 inkludert feriepenger. Som oftest før man noen lapper til i overtid så man kommer seg opp i underkant av 500.000 i året.
Dette er nokså riktig. Det er ihvertfall det dem sier ute på jobb hos oss.
Dem gikk jo 2-3 / 2-4 rotasjon lenge også, men jeg mener dem har forhandlet til seg fast 2-4 rotasjon nå.
Stemmer, vi fikk 2-4 rotasjon i fjord. Og gikk ned i lønn da. :-k Lurt igjen :prop:
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar