Hva gjør du akkurat nå?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av mortenolb »

Prosesserer intrykket jeg fikk istad da jeg kom til en ulykke i toppen av lierbakken. Jeg var på jobb, med vogntog. Ser det står en bil med nødblinken på midt mellom krypfeltet og midtre feltet. Jeg kjører inn foran og stopper. Det satt tre personer i veikanten, og når jeg kommer foran bilen ser jeg at panser og frontruta har fått en kraftig trøkk. Det lå også plastdeler i veien. Jeg lurer jo på hva i alle dager det er som har skjedd, siden jeg ikke ser noe antydning til at noe som har blitt truffet. Samtidig som jeg har fått kommet meg ut av bilen og bort til de andre så kommer første politibil til stedet. Han sa jeg kunne gå igjen siden jeg ikke hadde sett noe, og at de nå var der. På veien tilbake til bilen ser jeg at det ligger en elg i grøfta. Skjønte da at det var den bilen hadde truffet, og den hadde flydd en del meter. Dama som satt i veikanten hadde blod på seg, og jeg regner med at det var hennes. Ellers så det ikke videre alvorlig ut, annet enn at hun var i sjokk.

Nå til den alvorlige delen, som bekymrer meg kraftig;
Av alle bilene som var på veien, så var det kun meg og to andre biler som tok seg bryet med å stoppe. Det var meg, en som kom bak meg, og en som kom løpende over fra andre kjøreretningen. Vet ikke om de to som satt med dama i grøfta var kommet dit, eller om de var i bilen selv. Men hvordan har det seg at 99 % av alle bilister bare kan velge å kjøre forbi? Det var ingen nødetater der, og det var tydelig at noe hadde skjedd - om det så bare var motorstopp så stod bilen MIDT i veien, da går man ut for å hjelpe til om det så måtte vært for å bli nok folk til å bære bilen bort for hånd. Trygt er det i alle fall ikke. Tar man seg et kvart sekund for å snu hodet og se på bilen når man kjører forbi og dermed kan se at det faktisk har skjedd noe ganske stygt - Stopper man ikke?
Jeg vet at mange tenker "jaja, noen andre stopper". Problemet er jo det at ALLE tenker jo akkurat det. Utenom noen få. Jeg skal ikke si jeg er noen helgen, for jeg har de tankene selv, men forteller meg selv at stoppe, det skal jeg. Hvertfall når det er tydelig at det har skjedd noe.
Jeg merker at jeg blir litt ekstra nervøs for å havne i en ulykke når jeg opplever sånt. Skal folk bare kjøre forbi meg om jeg ligger der halvdau, fordi de tenker at noen andre kan stoppe?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av evike »

Den kakespisende gjengen på tur i går spiste opp kaka, så siden det ikke er noe moro å være inne, så går jeg ut i garasjen og maler et nytt strøk på CD-hylla som skal henges i stua.

Mht. motorsykkel og kjøring så kan nevnes at t.o.m. Honda CBF trenger litt hjelp av og til, så i dag har den vært hos Speed-doktoren og fått strammet kjedet. Veldig fristende å lage vitser av skjede som trenger smøring og annen type service, men overlater det til andre i dag :redface
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Snikkeren »

Akkurat no koser jeg meg litt før jeg skal ut og øvekjøre med svogeren min. Han har fått lov å låne svigerfar sin VN 800.
ImageUploadedByTapatalk 21375986422.179016.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Tomgsx-r »

evike skrev:Den kakespisende gjengen på tur i går spiste opp kaka, så siden det ikke er noe moro å være inne, så går jeg ut i garasjen og maler et nytt strøk på CD-hylla som skal henges i stua.

Mht. motorsykkel og kjøring så kan nevnes at t.o.m. Honda CBF trenger litt hjelp av og til, så i dag har den vært hos Speed-doktoren og fått strammet kjedet. Veldig fristende å lage vitser av skjede som trenger smøring og annen type service, men overlater det til andre i dag :redface
På verksted for og stramme kjedet :scratch

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av evike »

Tomgsx-r skrev:
På verksted for og stramme kjedet :scratch
Ja, når en ikke vet hva en driver med - så bør en la det være, på vesentlige komponenter. En får bare innrømme det. (Tar gjerne imot undervisning, både jeg og KM, men ingen har løpt etter oss for å tilby det, selv om vi har latt det skinne nokså tydelig imellom.)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Carpa »

evike skrev:
Tomgsx-r skrev:
På verksted for og stramme kjedet :scratch
Ja, når en ikke vet hva en driver med - så bør en la det være, på vesentlige komponenter. En får bare innrømme det. (Tar gjerne imot undervisning, både jeg og KM, men ingen har løpt etter oss for å tilby det, selv om vi har latt det skinne nokså tydelig imellom.)
Dette er noe jeg trenger å lære meg også. Kanskje noen kan forbarme seg over oss og holde et minikurs?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av DrGreve »

evike skrev:
Tomgsx-r skrev:
På verksted for og stramme kjedet :scratch
Ja, når en ikke vet hva en driver med - så bør en la det være, på vesentlige komponenter. En får bare innrømme det. (Tar gjerne imot undervisning, både jeg og KM, men ingen har løpt etter oss for å tilby det, selv om vi har latt det skinne nokså tydelig imellom.)
Kanskje det er bedre å si det i klartekst istedet for å "la det skinne igjennom"? :)
Min erfaring er at mc-ister er mer enn villig til å gi en hjelpende hånd i nøden.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av evike »

DrGreve skrev:
evike skrev:
Tomgsx-r skrev:
På verksted for og stramme kjedet :scratch
Ja, når en ikke vet hva en driver med - så bør en la det være, på vesentlige komponenter. En får bare innrømme det. (Tar gjerne imot undervisning, både jeg og KM, men ingen har løpt etter oss for å tilby det, selv om vi har latt det skinne nokså tydelig imellom.)
Kanskje det er bedre å si det i klartekst istedet for å "la det skinne igjennom"? :)
Min erfaring er at mc-ister er mer enn villig til å gi en hjelpende hånd i nøden.
Hva skal en si til folk som allerede har fylt fritida si med alt de synes er moro? "Kan du hjelpe meg/oss å stramme kjedet og lære oss hvordan, siden du kan?" En skal kjenne folk ganske godt for å kunne stille et slikt spørsmål.
En ting er i nøden, når en står langs veikanten og har et akutt problem. Da går det an å spørre folk. Noe helt annet er alt det andre som en bør få gjort i løpet av neste måned eller så. Jeg har ihvertfall tanken i bakhodet om at andre da tenker: "Det er vel derfor vi har verksteder". Noen gir jo den type svar, bare litt bedre pakket inn.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av evike »

Carpa skrev:
Dette er noe jeg trenger å lære meg også. Kanskje noen kan forbarme seg over oss og holde et minikurs?
Kan bli veldig mange minikurs etterhvert... Dette er jo bare en av tingene. Dog har jeg faktisk lært en sånn ting tidligere, som jeg kan huske: Jeg klarer å bytte gassvaier.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av LordShaft »

Der finnes utrolig gode filmer på YouTube som viser de fleste hvordan dette skal gjøres. Det gjelder også masse andre små ting til sykkel

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av mortenolb »

Har så lyst på R-sykkel at det gjør fysisk vondt. Hovedsaklig GSX-R 750 L1 eller nyere. Skjer ikke at jeg har råd til det. :(

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av Carpa »

Akkurat kommet hjem fra en liten 12 mils tur. Var innom Svelvikdagene og hilste på trivelige folk på standen til Smia MC
Kaffe og vafler fikk vi også :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg sitter og ser på det fine været, og vurderer om jeg skal kjøre meg en tur, eller ikke.
Men... jeg tror nok det blir en tur ;) Vet ikke hvor, men ut på to hjul må jeg iallefall :)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av evike »

Har sittet og vurdert om jeg skulle ta bil eller MC til bursdagsfeiring.
hehe - Det blir nok sykkel i dag også, ja.

Pakka var litt for stor for Givi 36 l. Gudskjelov at det fulgte med en 45 liter til den lille søte ER5'en vi har kjøpt til dattera, for da kan jeg låne den. (Givi'en altså). Så nå får jeg med både pakke og overnattingsutstyr, litt ekstra drikke og for sikkerhets skyld: Regndress.

Fortsatt god helg!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Legg inn av LordShaft »

Ute å Lufter dyret, samt hodet og fornuften. Finnes ikke noe bedre terapi enn å få seg en runde på sykkelen :drg

Bilde

Svar