KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
isakberntsen
Innlegg: 49
Registrert: 03 jan 2012, 21:01
Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av isakberntsen »

okey :) det første vi gjorde var å sette på klistremerkene, (viktig å ta av de gamle) det er veldig lett å få bobler på et punkt på sidene. du må derfor presse klistremerket bit for bit veldig hard på. Det skal nesten ikke gå an å få bobler noen annen plasser en på sidekåpene. får å få på handholkene skjerte jeg av de gamle(kanskje litt dumt hvis du vil ha dem til overs) de nye holkene er ikke helt samme, de er litt strammere en de gamle og mye tøffere :thumleft pga de er stram må du legge de i varmt vann i ca 15 min. imens du har de i vannet må du fille litt helt ytterst på gass handtaket (ellers får du den ikke på) når holkene har ligget lenge nok i vannet kan du ta en hårføner og tørke dem, samtidig som de varmes :-) etter dette må du spraye klarlakk (spraylakk) inni holkene og smøre det godt ut slik at det blir glatt. grunnen til dette er at de sklir bedre inn og når lakken har tørket blir den som lim og da sitter holkene helt fast. dette hørtes kanskje litt komplisert ut, men vi var 2 stk på 16 som gjorde det på ca 1,5 time.
handholker: 150kr
sticker set: 710kr
led lys: 300 kr
handguards: 500kr (ikke på for øyeblikket)

led lysene kjøpte jeg på mekk (narvik) og lettsykkeln og det andre powerpartene kjøpte jeg på Spinnin-wheel.no

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Doktoren...

Legg inn av fikse »

Ja, da er stakkars miniDuke-en avlevert til Doktoren (Ride MC Bergen)...
Med følgende symptomer:
Oljeforbruk: Den spiser olje som en gammel B20 kjørt en million. Alt etter 1.000KM er nivået på bunn av glasset. Nå skal de tappe-fylle og plombere alle åpninger. Dette blir spennende!
Lekkasje nede venstre fremgaffel: Grei skuring, pakninger byttes. Trolig må bremseklosser byttes også: De er full av smørje (men merkverdig nok er det en helt OK bremsevirkning. Noe mindre "aggressiv", men kniper man litt så bremser det rikeligt.
Lekkasje kjølevæske venstre side motor: Den blir "morsom" å finne, siden den bare har vist seg 2 ganger. Uten at jeg har noen smart forklaring på hvorfor den skulle lekke akkurat disse 2 gangene, helt ordinær kjøring.
Manglende pigger på fremdekk: Her ville leverandøren av Heidenau-dekkene pigge om fremdekket. Ble enig med Ride om å få det tatt når vintersesongen er ferdig, og sommerbleskene skal på. Fint å få en løsning på dette. Fremdekket mangler nå rundt halvparten av piggene, mens bakdekket (samme merke og type) har alle piggene i behold.
Bomgiring: Av og til finner den på å legge seg mellom 4-5 og 5-6 gir. Ganske interessant når den like etter et girskift finner på å ruse seg opp som om den ikke er i noen gir. I tillegg stemmer ikke alltid nøytral-lampen, den kan være i 1.gir mens indikator viser at den er i nøytral.
En haug med elektriske feil: Defekt skiltlys. Defekt blinklys venstre bak. Vann i alle blinklys. Startbryter som ikke funker ved lave temperaturer. Blinklysbryter som blinker av seg selv. Fartsmåler som viser alt fra 0 til 140 uavhengig av reell fart. Bremslysbryter framme er i praksis død. Kanskje den virker om sommeren... Treg funksjon i føler for sidestøtte. Opp til 1 minutt etter at sidestøtten er foldet ut, viser den i displayet at den er satt ut. Ikke noe stort problem i det daglige, men det er en vesentlig grunn til at den føleren er der.
Sikkert et par ting til jeg ikke kommer på i farten.

I tillegg døde xenon-pæren i dag. Uvisst av hvilken årsak. Sukk.

Den som hadde en lett liten sykkel som bare virket som den skulle. Savner den gamle Sting-en. DET var KTM-kvalitet det!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Du kan jo prøve Hyosung ? Den er ikke værre eller bedre enn KTM Duken din tror jeg ? Jeg droppet KTM 125 i fjor og etter å ha lest bloggen din er jeg ikke lei ofr det.

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Just for the record:

Min Duke er 100% strøken, fungerer perfekt og har ingen problemer. De eneste to problemene jeg har hatt er at ett av blinklysene fikk duggdråper inni seg, og det andre var at jeg synes gassvaieren trakk seg for tregt tilbake. Begge ble fikset på 30 min hos AMD i Oslo.

Enten så takler ikke Duken vinterkulda, eller så takler den ikke Fikse! :D Kanskje du fikk en modell som kom for raskt av samlebåndet ved første batch?

Dette ligner jo ikke grisen.

Men, det er hyggelig å lese at Ride ordner opp! Du må jo virke som verdens mest irriterende kunde når du møter opp med så mye problemer.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:Du kan jo prøve Hyosung ? Den er ikke værre eller bedre enn KTM Duken din tror jeg ? Jeg droppet KTM 125 i fjor og etter å ha lest bloggen din er jeg ikke lei ofr det.
Hehe. Nei takk, ellers takk :[-X Om jeg skulle bytte, så vil jeg ha noe som ligner mini-Duke-en. Altså, solide kjøreegenskaper selv om det er en liten sykkel. Og/men med en kvalitet som tåler noenlunde en norsk sesong. Er vel beredt på å måtte stelle sykkelen, men utgangspunktet må være noe i nærheten av begrepet "kvalitet". Det var jo for pogger derfor jeg kjøpte den Duke-en! KTM skal jo liksom være solide saker? Den gamle Sting-en som en i familien kjørte rundt med, var jo seriøs kvalitet.. Ja den trengte stell, og drakk bensin som en gammel sjøulk, men den tålte i det minste litt vann og frost.

Om verkstedet får skikkelig stand på Duke-en, så kommer jeg til å vurderer å selge den, og heller gå for en japse-sak.
Time will show ;e
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:Just for the record:

Min Duke er 100% strøken, fungerer perfekt og har ingen problemer. De eneste to problemene jeg har hatt er at ett av blinklysene fikk duggdråper inni seg, og det andre var at jeg synes gassvaieren trakk seg for tregt tilbake. Begge ble fikset på 30 min hos AMD i Oslo.

Enten så takler ikke Duken vinterkulda, eller så takler den ikke Fikse! :D Kanskje du fikk en modell som kom for raskt av samlebåndet ved første batch?

Dette ligner jo ikke grisen.

Men, det er hyggelig å lese at Ride ordner opp! Du må jo virke som verdens mest irriterende kunde når du møter opp med så mye problemer.
Godt å høre andersen! Men kjører du den nå i drittværet?

Meget mulig sykkelen ikke tåler meg :knegg Nei, jeg tror nok det er sykkel som ikke liker kulde og vann. Har jo kjørt div andre sykler om vinteren (dvs ikke når det har vært mye snø/is, men ellers), og aldri opplevd så mye tull. Forrige daglig-sykkelen min, Honda Deauville, turte jeg ikke kjøre med når de var is/snø pga høy vekt, men den beklaget seg _aldri_. Om det var minus aldri-så-mye så startet den, og alt elektrisk funket som det skulle. Aldri opplevde jeg noe oljeforbruk eller lekkasjer heller. Problemet med den var at den rustet som et helv... til tross for godt stell. Samt at den var for tung for skikkelig vinterkjøring.
I skrivende stund sitter jeg å tenker på den gamle Sting-en som en i familen kjørte rundt med. Det er også en 125 KTM. Men bygget i Østerrike.............. :[-o< :thumleft

Jau, har fått noen hint av forhandleren om at jeg har noen relativt "utfyllende" eposter, så jeg er sikkert "kunden fra helv..." :bananas
De har jo (selvsagt) ikke opplevd en Duke-eier med så mye trøbbel. Kanskje jeg har for store forventninger? Er det for mye forlangt at greiene funker om vinteren? Er sykler nu til dags bygget for sol og sommer og hasj og lynol? :terge :moi:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ArcticTiger »

Husqvarna har jo noen flotte 125 kubikkere,(offroad/motard) med topp kjøreegenskaper,men om de tåler saltjurka noe bedre enn Duken din er ikke godt å si :-k

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Du klarer ikke å overbevise meg Fikse. Jeg syntes denne Duken hørers litt ræva ut jeg da. Ikke for det en god forhandler gjør sikkert livet verdt å leve \:D/

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:Husqvarna har jo noen flotte 125 kubikkere,(offroad/motard) med topp kjøreegenskaper,men om de tåler saltjurka noe bedre enn Duken din er ikke godt å si :-k
Det kan være noe å se på, definitivt :thumleft Såpass grundig jeg har behandlet Duke-en har jeg mine tvil at det er saltet som ødelegger, mer heller vann og frost. Har seriøst grundig behandlet sykkelen totalt med ACF-50, og spyler den med kaldt vann så ofte det er fysisk mulig (parkerer sykkelen ved siden av vannslangen, så den får ofte en spyling med vann på nedre deler). Men det hjelper ikke det, når sykkelen virker å være laget med tanke på indiske somre :notlistening Hadde jeg ikke behandlet sykkelen så grundig som jeg har gjort, hadde den nok dødd for lenge siden ](*,) Trur eg!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:Du klarer ikke å overbevise meg Fikse. Jeg syntes denne Duken hørers litt ræva ut jeg da. Ikke for det en god forhandler gjør sikkert livet verdt å leve \:D/
Litt sånn tve-egget den mini-Duke-en. Herlig å kjøre. Men "en anelse" ustabil. :bananas Vent litt. Har vi hørt den før? 8)
Men ting fra Korea? Glem det. Da skal jeg først oppleve 1 som med hånden på hjertet kan si at en Hysesang funker problemfritt gjennom 1 vestlandsk vinter, og som faktisk er morro å kjøre i svingene... :terge
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

Tror en Hysesang er hverken bedre eller dårligere enn en KTM Duke. Litt møl med de sør koreanske og selv om jeg ikke har hatt så mye tull som deg.Jeg opplever Hysesang som greie nok men ikke mere enn det.Den er så god at jeg tar steget opp fra 125 til 250 i år. Ingen høyadare men grei nok. Økonomisk sett er den sikkeret ikke et godt valg :sorry

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Pollti »

fikse skrev: Men ting fra Korea? Glem det. Da skal jeg først oppleve 1 som med hånden på hjertet kan si at en Hysesang funker problemfritt gjennom 1 vestlandsk vinter, og som faktisk er morro å kjøre i svingene... :terge

Jeg husker jeg brakk meg av latter over Mazda da de ankom kongeriket i sin tid :scratc Hvor dumt var ikke det ? :-k

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av ArcticTiger »

Pollti skrev:[quote="fikse
Men ting fra Korea? Glem det. Da skal jeg først oppleve 1 som med hånden på hjertet kan si at en Hysesang funker problemfritt gjennom 1 vestlandsk vinter, og som faktisk er morro å kjøre i svingene... :terge

Jeg husker jeg brakk meg av latter over Mazda da de ankom kongeriket i sin tid :scratc Hvor dumt var ikke det ? :-k[/quote]

Er ikke det fortsatt en drittbil? Jeg ler ennå :knegg

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Pollti skrev:[quote="fikse
Men ting fra Korea? Glem det. Da skal jeg først oppleve 1 som med hånden på hjertet kan si at en Hysesang funker problemfritt gjennom 1 vestlandsk vinter, og som faktisk er morro å kjøre i svingene... :terge

Jeg husker jeg brakk meg av latter over Mazda da de ankom kongeriket i sin tid :scratc Hvor dumt var ikke det ? :-k[/quote]

Vel, så var vel de første Mazda-ene til å le av :P :p Temmelig elendige og spinkle greier. Lav pris var det da, den var til å smile av :P :p
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

ArcticTiger skrev:
Er ikke det fortsatt en drittbil? Jeg ler ennå :knegg
Med andre ord så har du ikke prøvd en Mazda i det siste :terge
Lager mye bra greier de vel? Men smaken er jo som baken, delt, heldigvis :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar