Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
0,44 var forbruket på Super Ténéréen under forumtouren.
Jeg har ellers inntrykket av at forbruket ikke variere mye uansett hvor jeg kjører. Unntak kanskje for turer som f.eks Aursjøveien der det kjøres i lavere fart og på lavere gir.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg har ellers inntrykket av at forbruket ikke variere mye uansett hvor jeg kjører. Unntak kanskje for turer som f.eks Aursjøveien der det kjøres i lavere fart og på lavere gir.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Alle er ikke like interessert, men kanskje stadig flere begynner å tenke litt over forbrukstallene på motorsykkelen de kjører nå som litersprisen faretruende nærmer seg 30 kr.
På dagens tur viste kjørekomputerens forbruksindikator 0,44 på mila ved oppstart og de første milene på turen, som forbruket har ligget på så langt denne sesongen med et pr dipp ned på 0,43.
Så sank snittforbruket til 0,43 og de siste 4 milene hjem til garasjen sto måleren på 0,42.
Ikke verst for en KTM 1290 SA som med stormskritt nærmer seg 70K :):
Med toppboks, bare så det er nevnt...
Forbruket var ikke så ille da sykkelen var ny heller...:
Nå er ikke jeg akkurat noen sinke i trafikken, heller ikke i dag. Men hva er jeg bevisst på som kan være noen faktorer som påvirker forbruket?
Pkt. 1: Jeg kjører som om sykkelen har fem og ikke seks gir. Dvs. at jeg i all hovedsak kun bruker sjettegiret i hastigheter over 80, helst 85 km/t og i utforbakker lavere hastigheter uten gassbruk. Dvs. å la sykkelen trille av seg slev på høyeste gir.
Pkt. 2. Jeg har brukt automatisk kjedesmører siden sykkelen var ny. Jevnlig smøring under kjøring gir kanskje mindre rullemotstand i drivlinja som igjen påvirker bensinforbruket?
Pkt. 3. Jeg kjører på Mitas Terra Force-R dekk. Kanskje disse har lav rullemotstand som påvirker forbruket på en gunstig måte?
Pkt. 4. Et mer kontroversielt punkt, som ganske sikkert mange vil reagere på, nemlig dette med innkjøring.
Både denne og den forrige KTM'en ble tildels svært aktivt innkjørt, om man kan uttrykke det på den måten. Altså ikke akkurat i penkjøringsenden av kjøreatferdskalaen...
Kan dette ha bidratt til at forbruket ligger på fra 0,42 og kanskje 0,41 senere i sesongen på langkjøring til det høyeste jeg har registrert så langt i år, 0,44?
Kan også legge til at verken den forrige 1290'en eller den jeg har nå har vist tegn til oljeforbruk.
Vet ikke om det er tilfelle, men har hørt nevnt at forsiktig innkjøring viser seg å gi høyt oljeforbruk etter noen titalls tusen km. på enkelte sykler.
Uansett og okkesom, jeg er godt fornøyd med forbrukstallene på sykkelen og tenker at dette er bra med de høye bensinprisene vi nå har.
På dagens tur viste kjørekomputerens forbruksindikator 0,44 på mila ved oppstart og de første milene på turen, som forbruket har ligget på så langt denne sesongen med et pr dipp ned på 0,43.
Så sank snittforbruket til 0,43 og de siste 4 milene hjem til garasjen sto måleren på 0,42.
Ikke verst for en KTM 1290 SA som med stormskritt nærmer seg 70K :):
Med toppboks, bare så det er nevnt...
Forbruket var ikke så ille da sykkelen var ny heller...:
Nå er ikke jeg akkurat noen sinke i trafikken, heller ikke i dag. Men hva er jeg bevisst på som kan være noen faktorer som påvirker forbruket?
Pkt. 1: Jeg kjører som om sykkelen har fem og ikke seks gir. Dvs. at jeg i all hovedsak kun bruker sjettegiret i hastigheter over 80, helst 85 km/t og i utforbakker lavere hastigheter uten gassbruk. Dvs. å la sykkelen trille av seg slev på høyeste gir.
Pkt. 2. Jeg har brukt automatisk kjedesmører siden sykkelen var ny. Jevnlig smøring under kjøring gir kanskje mindre rullemotstand i drivlinja som igjen påvirker bensinforbruket?
Pkt. 3. Jeg kjører på Mitas Terra Force-R dekk. Kanskje disse har lav rullemotstand som påvirker forbruket på en gunstig måte?
Pkt. 4. Et mer kontroversielt punkt, som ganske sikkert mange vil reagere på, nemlig dette med innkjøring.
Både denne og den forrige KTM'en ble tildels svært aktivt innkjørt, om man kan uttrykke det på den måten. Altså ikke akkurat i penkjøringsenden av kjøreatferdskalaen...
Kan dette ha bidratt til at forbruket ligger på fra 0,42 og kanskje 0,41 senere i sesongen på langkjøring til det høyeste jeg har registrert så langt i år, 0,44?
Kan også legge til at verken den forrige 1290'en eller den jeg har nå har vist tegn til oljeforbruk.
Vet ikke om det er tilfelle, men har hørt nevnt at forsiktig innkjøring viser seg å gi høyt oljeforbruk etter noen titalls tusen km. på enkelte sykler.
Uansett og okkesom, jeg er godt fornøyd med forbrukstallene på sykkelen og tenker at dette er bra med de høye bensinprisene vi nå har.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Forza 350 er omtrent låst på 30 km/l, kan klare 32 km/l hvis jeg kjører veldig fint.
CB125F'en gikk derimot på 58 km/l når jeg kjørte som normalt. Teoretisk skulle den vist klare 67 km/l men det fikk jeg aldri til med min kjøring.
CB125F'en gikk derimot på 58 km/l når jeg kjørte som normalt. Teoretisk skulle den vist klare 67 km/l men det fikk jeg aldri til med min kjøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Bensinforbruket er jeg ikke spesielt opptatt av nei. Kjlrer ikke MC for å spare penger. Men Rocket bruker 0.75 i skrivende stund på småkjøring. Det samme som Caddyen til ho mor med 2.0l bensiner på 140ish hester.
Kjenner det bryr meg svært lite og ikke prøver jeg å kjøre spesielt økonomisk heller. Men i sjettegiret på Rocketen så har jeg vel nesten tomgangsturtall i 60km/t. Altså et gir man kun slenger inn når man skuffer avgårde på E6. Selv femtegiret er sjelden brukt. 3 giret er det jeg bruker mest under 70km/t og da trenger jeg heller ikke å gire i rundkjøringer etc. :)
Kjenner det bryr meg svært lite og ikke prøver jeg å kjøre spesielt økonomisk heller. Men i sjettegiret på Rocketen så har jeg vel nesten tomgangsturtall i 60km/t. Altså et gir man kun slenger inn når man skuffer avgårde på E6. Selv femtegiret er sjelden brukt. 3 giret er det jeg bruker mest under 70km/t og da trenger jeg heller ikke å gire i rundkjøringer etc. :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
0,67 og mulig å kjøre ned mot 0,5 med cruisecontroll og noenlunde flat vei
Rekkevidden er viktigere for meg, 30 mil på tanken
Rekkevidden er viktigere for meg, 30 mil på tanken
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Sånn går nu dagan
(Dette var kjøring på Rudskogen )
(Dette var kjøring på Rudskogen )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Selv har jeg høyere forbruk på min 1290 vs AJ som ble avlest i dag med 0,56 men bare småkjøring. På langkjøring har jeg lest 0,55 men ikke fysisk målt noe jeg må gjøre snart. Kjørestilen min kan være en årsak som AJ bemerket tidligere da jeg bruker 6 gir mere, en annen ting kan være min Akrapovic eksos som ble montert hos forhandler før jeg hentet ut sykkel’n ny. Usikker på om motor programmeres om ved montering av Akrapovic eksos som ligger under KTM og PowerParts deler … Priset til nesten 12k for eksosen pluss montering.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Ikke for at jeg bryr meg veldig, men blir spennende og se hva Rocket'en bruker av suppe på langkjøring i sommerferien hvor jeg kan legge inn både 5 og 6 giret. Jeg vil tro jeg får den ned i rundt 0.7l/m noe jeg ikke annser som halvgæærnt med tanke på motorstørrelsen og vekt etc.
Men å gjøre et stort forsøk på og spare bensin kommer ikke til å skje. De få kronene koster jeg på meg med et smil :)
Men å gjøre et stort forsøk på og spare bensin kommer ikke til å skje. De få kronene koster jeg på meg med et smil :)
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 19 jun 2021, 12:27
- Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
- Bosted: Kristiansand
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Måler mot full tank hver gang jeg fyller og forbruket ligger på ca. 0,33L på mila jevnt over på cb500Xen. Det går an
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Bosted: Sira. Flekkefjord
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Vstrom,en min ligger på 0.42 på blandet kjøring. 1000cc. 20000km.å102hk.
Mener og å huske at den var litt tørstere før med mindre km på telleverket.
Mener og å huske at den var litt tørstere før med mindre km på telleverket.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
- hansiver
- Innlegg: 334
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Min Versys 650 bruker 0,38 på rolig langkjøring. Ved litt mer aktiv kjøring 0,40. Godt fornøyd med det
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Ut fra hva jeg leser rundt om så virker det som om tosylindrede motorer rundt 1000 kubikk er de motorene som generelt bruker minst suppe i forhold til effekt. Trolig fordi disse motorene befinner seg i en slags "sweet spot" i forhold til hvordan de fleste av oss kjører?
EN liten motor (600cc og under) vil jo måtte tynes mer hvis man vil kjøre aktivt enn en motor ala KTM1290 med 180HK'er og en god del NM.
Så har du motorer som min som trolig går motsatt vei. Altså at motoren blir for stor i forhold til hvordan motorsykkelen brukes og den bidrar også til økt vekt.
Cruiseren jeg hadde er den sykkelen som har blitt minst suppe av alle syklene jeg har hatt. 0.44 l/m og det var en 1300cc. Street Triplen som var en 675cc brukte rundt 0.53 l/m og de to S1000R jeg hadde brukte rundt 0.6l/m. I forhold til effekt og motorstørrelse vinner cruiseren, etterfulgt av S1000R. Street Triple R brukte mindre suppe enn S1000R, men i forhold til effekten så gjorde den ikke det.
Selvsagt kommer kjørestil etc. inn i bildet også ved siden av en del andre faktorer, men javnt over når jeg ser hva andre skriver så virker det som om 2 sylindrede sykler mellom 1000-1300cc er veldig energieffektive.
Jeg tror motoren i Rocket som nevnt går motsatt vei. her er det mye motor samt vekt og dra rundt, selv om man ikke kjører bajass. Derimot har jeg lagt merke til at selv om man kjører litt bajass og leker litt, så går den ikke over 0.8l/m og det er nok trolig fordi motoren anstrenger seg ikke like mye under "press".
Når det er sagt, som jeg også har nevnt tidligiere, så hadde jeg en VW Toran 2008 modell som jeg kjøpte helt ny. Dette var en blodsenket og chippet 2.0TDI med 220HK'er og 410NM. Denne klarte på langkjøring 0.44l/m. Ganske imponerende.
EN liten motor (600cc og under) vil jo måtte tynes mer hvis man vil kjøre aktivt enn en motor ala KTM1290 med 180HK'er og en god del NM.
Så har du motorer som min som trolig går motsatt vei. Altså at motoren blir for stor i forhold til hvordan motorsykkelen brukes og den bidrar også til økt vekt.
Cruiseren jeg hadde er den sykkelen som har blitt minst suppe av alle syklene jeg har hatt. 0.44 l/m og det var en 1300cc. Street Triplen som var en 675cc brukte rundt 0.53 l/m og de to S1000R jeg hadde brukte rundt 0.6l/m. I forhold til effekt og motorstørrelse vinner cruiseren, etterfulgt av S1000R. Street Triple R brukte mindre suppe enn S1000R, men i forhold til effekten så gjorde den ikke det.
Selvsagt kommer kjørestil etc. inn i bildet også ved siden av en del andre faktorer, men javnt over når jeg ser hva andre skriver så virker det som om 2 sylindrede sykler mellom 1000-1300cc er veldig energieffektive.
Jeg tror motoren i Rocket som nevnt går motsatt vei. her er det mye motor samt vekt og dra rundt, selv om man ikke kjører bajass. Derimot har jeg lagt merke til at selv om man kjører litt bajass og leker litt, så går den ikke over 0.8l/m og det er nok trolig fordi motoren anstrenger seg ikke like mye under "press".
Når det er sagt, som jeg også har nevnt tidligiere, så hadde jeg en VW Toran 2008 modell som jeg kjøpte helt ny. Dette var en blodsenket og chippet 2.0TDI med 220HK'er og 410NM. Denne klarte på langkjøring 0.44l/m. Ganske imponerende.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Tror det har mer å gjøre med hvor mye bensin man bruker på tomgang enn noe annet. Så en 1000cc bruker mer eller mindre automatisk mer enn en 750 eller 500cc sykkel selv om man kjører i nøyaktig samme hastighet på samme distanse. Kan feks sammenligne 500cc CB500X med 1000cc Africa Twin, så finner man at CB500X klarer ca 32 km på litern mens Africa Twin klarer omtrent 21.Bjerknez skrev: ↑16 jun 2022, 06:22 Ut fra hva jeg leser rundt om så virker det som om tosylindrede motorer rundt 1000 kubikk er de motorene som generelt bruker minst suppe i forhold til effekt. Trolig fordi disse motorene befinner seg i en slags "sweet spot" i forhold til hvordan de fleste av oss kjører?
På et helt generelt grunnlag så er det også slik at motorer med færre sylindere bruker mindre bensin. Så 1 sylinder bruker mindre enn 2, 2 bruker mindre enn 4. Men her finnes det et betydelig unntak, noen motorer kan feks ha 6 sylindere men kun bruke 2. Så feks BMW 1250 GS med 6 sylindere bruker mindre bensin enn Africa Twin, og gjetter på at årsaken er at BMW har avansert motorstyring som kan kjøre på færre sylindere (uten at jeg er helt sikker), men 1250 GS'en bruker mindre suppe enn 1000 Africa så det vil være en veldig naturlig forklaring på hvorfor. (Dette er en teknikk mange biler bruker)
Kjørestil kommer også inn i bildet, hvis man er mye opp og ned i fart så bruker man vesentlig mer bensin. Men det mest energieffektive er faktisk å komme seg fort opp i fart, så feks andregir, rett opp i 80. Så går man til det høyeste giret man har, og legger seg omtrent på tomgang. Man bruker minst bensin hvis man gir akkurat litt for lite gass til å opprettholde farten sin.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Jeg er langt fra noen fagmann og slett ingen ekspert på området.
Men såpass peiling har jeg at er nødt til å korrigere SilverSmurfer her:
BMW GS1250 modellene har altså ikke 6-sylindret motor. Disse syklene har en 2-sylindret boxermotor hvor en vesentlig del av motorkonstruksjonen er en dobbelt kamakselløsning, som de er alene om, så vidt jeg vet, med lynrask bytte av kamaksel ved bestemt turtall, om jeg husker korrekt. Med forbehold om at min forsøksvise beskrivelse av motorløsningen er korrekt.
Men altså ingen 6-sylindret motor med motorstyring som kobler ut noen av sylindrene.
Mulig BMW 1600, som har 6-sylindret rekkemotor har en slik løsning. Men det har ikke jeg noen kunnskap om.
Men såpass peiling har jeg at er nødt til å korrigere SilverSmurfer her:
BMW GS1250 modellene har altså ikke 6-sylindret motor. Disse syklene har en 2-sylindret boxermotor hvor en vesentlig del av motorkonstruksjonen er en dobbelt kamakselløsning, som de er alene om, så vidt jeg vet, med lynrask bytte av kamaksel ved bestemt turtall, om jeg husker korrekt. Med forbehold om at min forsøksvise beskrivelse av motorløsningen er korrekt.
Men altså ingen 6-sylindret motor med motorstyring som kobler ut noen av sylindrene.
Mulig BMW 1600, som har 6-sylindret rekkemotor har en slik løsning. Men det har ikke jeg noen kunnskap om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?
Av de syklene jeg har hatt er det slett ikke noen bastant sammenheng mellom motorvolum og bensinforbruk. Cruiseren er den sykkelen jeg hadde med størst volum (untatt Rocketen) og den brukte desidert minst suppe, med ganske god margin.SilverSmurfer skrev: ↑16 jun 2022, 08:20Tror det har mer å gjøre med hvor mye bensin man bruker på tomgang enn noe annet. Så en 1000cc bruker mer eller mindre automatisk mer enn en 750 eller 500cc sykkel selv om man kjører i nøyaktig samme hastighet på samme distanse. Kan feks sammenligne 500cc CB500X med 1000cc Africa Twin, så finner man at CB500X klarer ca 32 km på litern mens Africa Twin klarer omtrent 21.Bjerknez skrev: ↑16 jun 2022, 06:22 Ut fra hva jeg leser rundt om så virker det som om tosylindrede motorer rundt 1000 kubikk er de motorene som generelt bruker minst suppe i forhold til effekt. Trolig fordi disse motorene befinner seg i en slags "sweet spot" i forhold til hvordan de fleste av oss kjører?
På et helt generelt grunnlag så er det også slik at motorer med færre sylindere bruker mindre bensin. Så 1 sylinder bruker mindre enn 2, 2 bruker mindre enn 4. Men her finnes det et betydelig unntak, noen motorer kan feks ha 6 sylindere men kun bruke 2. Så feks BMW 1250 GS med 6 sylindere bruker mindre bensin enn Africa Twin, og gjetter på at årsaken er at BMW har avansert motorstyring som kan kjøre på færre sylindere (uten at jeg er helt sikker), men 1250 GS'en bruker mindre suppe enn 1000 Africa så det vil være en veldig naturlig forklaring på hvorfor. (Dette er en teknikk mange biler bruker)
Kjørestil kommer også inn i bildet, hvis man er mye opp og ned i fart så bruker man vesentlig mer bensin. Men det mest energieffektive er faktisk å komme seg fort opp i fart, så feks andregir, rett opp i 80. Så går man til det høyeste giret man har, og legger seg omtrent på tomgang. Man bruker minst bensin hvis man gir akkurat litt for lite gass til å opprettholde farten sin.
Men fra Street Triple RS (675cc), BMW S1000R (1000cc) og Rocket (2.500cc) så er det sammenheng mellom volum og forbruk.
Men i FORHOLD TIL EFFEKT så tror jeg S1000R og Rocket vinner, hvis man tenker effekt i forhold til forbruk.
Jeg er klar over at vi ikke finner noe fasit på dette da det er uhyre mange faktorer som spiller inn, men uansett et litt artig tema :)