I fjor sommer bestemte jeg og Cutless at vi skulle ta en liten MC tur inkludert overnatting i telt. Det er vel ingen av oss som er noen Lars Monsen og spesielt ikke undertegnede. Etter mye leting på Goolge Maps og street view så fant vi det perfekte stedet og slå opp teltet.
Det skal innrømmes med det første at dette for mange fremstår som en kjedelig og planlagt tur, men sannheten er at dette er en av de MC turene jeg husker aller best. Selv om det bare var 5-6 mil fra stuedøra mi. Her var fokuset og overnatte i telt samt oppleve campinglivet i litt forsiktig grad i trygge temperaturer og oppholdsvær. Ja, vi sjekket også yr.no grundig før avreise.
Egentlig var det to steder vi hadde plukket ut fra Google Maps, men det viste seg at ett av stedene ble enstemmig vedtatt når vi først var der. For vi måtte så klart ha tilgang til toalett uten å måtte tre skinka over en grein for å gjøre sitt fornødne. Ja, vi hadde tenkt på alt. Vi klarte faktisk å oppnå følgende krav.
- Campingplassen lå ikke alt for langt fra veien og krevde kun noen titalls meter med kjøring på skogsti.
- Været var nærmest perfekt og temperaturen akkurat passe.
- Det var toalett på området.
- Veien var veldig lite trafikkert og syntes ikke fra leirplassen. Det var heller ikke en eneste bil som passerte.
- Det var et tjern like ved leirplassen.
- Vi fikk parkert motorsyklene rett ved teltet.
Vi parkerte syklene og salet av før vi slo opp teltet. Vi fyrte opp bålet og la pilsen lett tilgjengelig. ØL pølser hadde vi så klart også med. Det var vindstille, og det eneste vi hørta var knittringen fra bålet. Det ble noen pils og en god del skjitprat og etter noen timer så bestemte vi oss for å ta kvelden. Egentlig skulle vi ligge i teltet begge to, men været var såpass fint at jeg betemte meg for å ligge ute under åpen himmel. Det var så klart stjerneklart. Bålet knittret fortsatt og det ble vel en sovepils eller to før jeg sloknet.
Neste morgen våknet jeg opp i en litt småfuktig sovepose. Bålet hadde så klart sloknet og eimen av ØL fra tomme ØL bokser gjorde dette til en ekte camping opplevelse. Jeg så utover tjernet og det lå en liten dis over vannet. Rett og slett helt perfekt! Det ble jo ikek akkurat voldsomme mengder med pils kvelden før så noen hangover hadde jeg ikke. Men semskede tenner og campingsveis hadde jeg definitivt.
Rett og slett en av de korteste turene jeg har kjørt med motorsykkel, men også en av de turene jeg husker aller best. Det er svært sjeldent jeg opplever at alt klaffer når man er på tur og selv om vi ikke var veldig langt hjemmefra så følte jeg meg litt som Lars Monsen et lite øyeblikk. Hvem vet… neste gang så kanskje vi utfordrer skjebnen og finner ett sted uten toalett?