Er du en ATGATT-kjører på MC?
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Ja, det er nok helt klart noe jeg bør ha. Har innlegg i jakken, men det er nok ikke tilstrekkelig
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Hva med nyrebeltet ?????
Ser nesten ingen i Norge som kjører med denne, mens i Tyskland er det etter hjelmen den viktigste delen (har jeg følelsen av)....
Synspunkter ??
Dortmunder
Ser nesten ingen i Norge som kjører med denne, mens i Tyskland er det etter hjelmen den viktigste delen (har jeg følelsen av)....
Synspunkter ??
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Æ har kombinert ryggskinne og nyreelte,litt smalt men likevel...På snescooter bruke æ et bedre belte med en
ganske solid ryggplate som dekker ca halve ryggen.Det føles veldig bra.Et nyrebelte gjør vel mest nytte ved
offroadkjøring,det skal vel først og fremst hindre nyrene i å ristes løs,trur ikke det har så veldig stor nytte ved ulykker
men mulig æ tar feil,har egentlig ikke tenkt så mye på det.
ganske solid ryggplate som dekker ca halve ryggen.Det føles veldig bra.Et nyrebelte gjør vel mest nytte ved
offroadkjøring,det skal vel først og fremst hindre nyrene i å ristes løs,trur ikke det har så veldig stor nytte ved ulykker
men mulig æ tar feil,har egentlig ikke tenkt så mye på det.
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Jeg kjører med bullfilter 7 links ryggskinne, er det meningen at de brede borrelåsbeltene man har over vom'en skal fungere som nyrebelte?
Jeg er noe breiere enn personen på bildet, så ryggskinna går ikke så langt ut.
Jeg er noe breiere enn personen på bildet, så ryggskinna går ikke så langt ut.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Alle ryggskinner som går over skuldrene som en ryggsekk kontra den du legger i jakken har jo nyrebelte. Det er jo kraftige tøylige magefester nede og mange har også dobbel stramming, f,eks som det er på Halvarsson Track.Dortmunder skrev:Hva med nyrebeltet ?????
Ser nesten ingen i Norge som kjører med denne, mens i Tyskland er det etter hjelmen den viktigste delen (har jeg følelsen av)....
Synspunkter ??
Dortmunder
har jo også sett ryggskinner som bare har sånne tynne klipsfester ved magen og da støtter dem jo ikke opp noe som helst men trudde de fleste hadde med nyrebelte!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 40
- Registrert: 01 des 2009, 11:29
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Er dette: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... -Vest-0001" onclick="window.open(this.href);return false;
bedre enn en løs ryggskinne, som f.eks dette?: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... ector-0001" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror at den vesten er myyye mer behagelig å ha på, og ikke minst mye raskere å ta på uten alle de stroppene osv! Dessuten glir den ikke opp, slik som ryggskinnen jeg bruker på alpint gjør det er det værste som er, og der er det i tilegg stropper som går ned under lårene og opp igjen for å holde den nede... :o
bedre enn en løs ryggskinne, som f.eks dette?: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec ... ector-0001" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror at den vesten er myyye mer behagelig å ha på, og ikke minst mye raskere å ta på uten alle de stroppene osv! Dessuten glir den ikke opp, slik som ryggskinnen jeg bruker på alpint gjør det er det værste som er, og der er det i tilegg stropper som går ned under lårene og opp igjen for å holde den nede... :o
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Jeg kjører som regel med alt kjøreutstyr på, men har hendt at jeg ikke har gjort det for å f.eks dra på buttikken, er så jævla styr på en varm sommerdag og ta av seg av den vanlig buksa for å dra seg skinnbuksa. Men sko (som regel de svarte på det ene bildet mitt, som blir brukt til butikk kjøring, og ordentlig racing-sko som blir brukt litt mer fartsylte og lengre turer), Skinnjakka, hjelm og hansker blir alltid brukt.
Ryggskinna derimot, blir kun brukt på lengre turer.
Men for å svare på oystein1988 sitt spm. Jeg har to typer rykkskinner. Vanlig sånn med stropper, og en slik en vest. Begge fra alpint. Og det er uten tvil at vesten er den mest behagelige å bruke. MEN! Den er no så sinnsykelig varm å bruke også.. På en varm sommerdag så er det nesten uutholdelig å bruke vesten.
Men jeg vil anbefale å kjøpe vest Må si at jeg ikke har brukt det med stropper siden jeg kjøpte vesten, den går til passasjeren
Ryggskinna derimot, blir kun brukt på lengre turer.
Men for å svare på oystein1988 sitt spm. Jeg har to typer rykkskinner. Vanlig sånn med stropper, og en slik en vest. Begge fra alpint. Og det er uten tvil at vesten er den mest behagelige å bruke. MEN! Den er no så sinnsykelig varm å bruke også.. På en varm sommerdag så er det nesten uutholdelig å bruke vesten.
Men jeg vil anbefale å kjøpe vest Må si at jeg ikke har brukt det med stropper siden jeg kjøpte vesten, den går til passasjeren
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kjøpte et par slike på MC-Messa i Porsgrunn...:
Litt forskjeller, men i prinsippet samme løsning.
Tror nok helt sikkert at jeg kommer til å bruke denne på svært varme sommerdager i stedet for den vanlige kjørebuksa med alle de vanlige sikkerhetsdetaljene, som chap'en ikke har...
Men den sjansen tar jeg. Om uhellet skulle være ute som hjelper skinn tross alt allikevel...
Litt forskjeller, men i prinsippet samme løsning.
Tror nok helt sikkert at jeg kommer til å bruke denne på svært varme sommerdager i stedet for den vanlige kjørebuksa med alle de vanlige sikkerhetsdetaljene, som chap'en ikke har...
Men den sjansen tar jeg. Om uhellet skulle være ute som hjelper skinn tross alt allikevel...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Risiko er sannsynligheten for ulykke multiplisert med omfanget av skade.AJ skrev: Men den sjansen tar jeg. Om uhellet skulle være ute som hjelper skinn tross alt allikevel...
Eftersom sannsynligheten for å tryne ikke påvirkes av om man har ryggskinne eller slike luftige bukser, avhenger
risikoen av skaden.
Eller med andre ord: Økningen i risikoen ved å glemme ryggskinnen er MYE høyere enn økningen i risikoen ved å droppe
kjørebuksen på en fin sommerdag.
Du har min støtte (for hva det nå måtte være verdt ).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Glad for støtten ;)tagesk skrev: Eller med andre ord: Økningen i risikoen ved å glemme ryggskinnen er MYE høyere enn økningen i risikoen ved å droppe
kjørebuksen på en fin sommerdag.
Du har min støtte (for hva det nå måtte være verdt ).
[TaSK]
Ryggskinnen er forøvrig alltid med
Like naturlig som sikkerhetsbelte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
BUMP!
Mange nye medlemmer siden dette emnet ble startet, så da velger jeg å hente det frem for å vekke ny oppmerksomhet rundt hva vi ikler oss, for egen sikkerhets skyld!
Mange nye medlemmer siden dette emnet ble startet, så da velger jeg å hente det frem for å vekke ny oppmerksomhet rundt hva vi ikler oss, for egen sikkerhets skyld!
Globe skrev:All The Gear All The Time ?
Konsekvent ved bruk av sikkerhetsutstyr? Sko-, bukse- og jakke med polstring og skjerming, hansker og hjelm... uannsett turens lengde og planlagte varighet, eller ??
Ser jo mye ulik bruk av dette i trafikkbildet (foruten hjelmbruk da).
Er du ATGATT-kjører på MC?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Klokt å trekke fram denne tråden nå som høstsesongen er begynt. Det har allerede vært MC-ulykker med vilt involvert. Høsten er tiden hvor nettopp byksende vilt ut i vegbanen er noe vi skal være ekstra oppmerksomme på.
Det samme med rester av jord og gras etter traktorhjul fra utkjøringer fra gardsbruk og jorder.
Intervjuet for øvrig en kar nå nylig, som forulykket etter å ha møtt på grus i en sving på vegstrekningen vi kjørte da vi hadde Randsfjorden Rundt treffet her på Hadeland høsten 2010.
Han fikk jakka og hjelmen ødelagt, men skinnbuksa kun fikk kosmetiske skader. Dessverre hektet han ene beina fast mellom framflyttetsettet på cruiseren sin - en Suzuki Intruder - og fikk kompliserte knusningsskader i foten.
Men ellers kom han fra det uten en skramme og skrubbsår. Takket være godt kjøreutstyr.
Ikke minst lovpriste han bruken av hjelmen siden han skled et stykke bortover asfalten hvor hjelmen skrubbet godt mot vegdekket:
- Jeg var bevisst hele tiden og så asfalten gjennom visiret mens jeg skled bortover vegen flere meter, fortalte han.
- Tør ikke tenkte på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde brukt hjelm...
Det samme med rester av jord og gras etter traktorhjul fra utkjøringer fra gardsbruk og jorder.
Intervjuet for øvrig en kar nå nylig, som forulykket etter å ha møtt på grus i en sving på vegstrekningen vi kjørte da vi hadde Randsfjorden Rundt treffet her på Hadeland høsten 2010.
Han fikk jakka og hjelmen ødelagt, men skinnbuksa kun fikk kosmetiske skader. Dessverre hektet han ene beina fast mellom framflyttetsettet på cruiseren sin - en Suzuki Intruder - og fikk kompliserte knusningsskader i foten.
Men ellers kom han fra det uten en skramme og skrubbsår. Takket være godt kjøreutstyr.
Ikke minst lovpriste han bruken av hjelmen siden han skled et stykke bortover asfalten hvor hjelmen skrubbet godt mot vegdekket:
- Jeg var bevisst hele tiden og så asfalten gjennom visiret mens jeg skled bortover vegen flere meter, fortalte han.
- Tør ikke tenkte på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde brukt hjelm...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Bruker alltid fullt kjøreutstyr. Hjelm, hansker, støvler, ryggskinne og Cordura bukse/jakke. Har som regel jeans under buksa. På skikkelig varme sommerdager bruker jeg skinn-jeans. Denne er det ikke polstringer på, så da tar jeg det ekstra pent, og brukes ikke på lengre tur.
Bruker til og med gul vest - uten at vi skal ta DEN diskusjonen her. Det er i annen tråd det!
Har forøvrig satt inn foret i jakke/bukse nå. Det har bare vært 5-6 grader om morran de siste dagene!
Bruker til og med gul vest - uten at vi skal ta DEN diskusjonen her. Det er i annen tråd det!
Har forøvrig satt inn foret i jakke/bukse nå. Det har bare vært 5-6 grader om morran de siste dagene!
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Nå når tempen har begynt å falle, vil jeg kalle meg en MEAGATT-kjører.. Mer Enn All The Gear All The Time...
100 km/t ++ i over en time blir fort kaldt. Tar på meg så mye klær jeg klarer. Ull innerst. Fleece jakke og bukse, 3 par med sokker, vindtett hals, en ekstra ullgenser utenpå fleecen, og til slutt kjøreklær utenpå. Ser ut som storebroren til Terminator-Arnold når jeg er påkledd..
100 km/t ++ i over en time blir fort kaldt. Tar på meg så mye klær jeg klarer. Ull innerst. Fleece jakke og bukse, 3 par med sokker, vindtett hals, en ekstra ullgenser utenpå fleecen, og til slutt kjøreklær utenpå. Ser ut som storebroren til Terminator-Arnold når jeg er påkledd..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?
Kjører stort sett med fullt utstyr, men av og til blir det letterer antrekk.
Kjørte i 40c i Kroatia i fjor og da røyk kjørejakka av. Beholdt ryggskinne og hansker, trur det er bedre å unngå heteslaget enn å tviholde på full mundur.
Har akt asfalt i 100 før så jeg veit hva slags eksem en får av det og tar sjansen.
Her hjemme blir det full pakke hver gang, varme er ikke et tema.
Kjørte i 40c i Kroatia i fjor og da røyk kjørejakka av. Beholdt ryggskinne og hansker, trur det er bedre å unngå heteslaget enn å tviholde på full mundur.
Har akt asfalt i 100 før så jeg veit hva slags eksem en får av det og tar sjansen.
Her hjemme blir det full pakke hver gang, varme er ikke et tema.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity