Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førstehjelp

Legg inn av Carpa »

Kom over denne videoen om førstehjelp ved motorsykkelulykke og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen

[video]http://www.youtube.com/watch?v=e1MdIuVifGQ[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Kawagutten »

Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Førstehjelp

Legg inn av SuperMorten »

Med mindre det er livstruende skader som f.eks blødninger, bør hjelmen sitte på. Hete/kulde må kunne reguleres på andre måter enn hjelmen..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Førstehjelp

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..
Kommer vel an på hvor man er i verden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førstehjelp

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Med mindre det er livstruende skader som f.eks blødninger, bør hjelmen sitte på. Hete/kulde må kunne reguleres på andre måter enn hjelmen..
Det kommer vel an på blødningene, men kommer det ut av munnen så bør man jo fjerne hjelmen. Eller oppkast, noe som er en vanlig reaksjon ved en ulykke(sjokk).
Som de sier i videoen så skal man alltid fjerne visiret slik at vedkommende for luft.
De nevner også faren for en lammelse for resten av livet, om man skulle være uheldig å ta av hjelmen på feil måte. Derfor bør man se videoen og se hvordan man fjerner hjelmen mest mulig skånsomt.

Så får man vurdere faren for kvelelse mot faren for en lammelse.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Sist redigert av evike den 28 des 2013, 11:58, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..
Kommer vel an på hvor man er i verden.
Njææ, vet ikke helt ... ved sjokk og sirkulasjonsvikt er det jo veldig vanlig å bli kaldere, uavhengig av hvor man måtte befinne seg i verden.
Men har vi ikke helsepersonell her inne som kan si noe mer om dette?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

evike skrev:Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Da strides de lærde. Veldig få av de fagfolka jeg har hørt er så kategorisk at de snakker med store bokstaver. De sier vel noe sånn som at hvis pasienten ellers er våken og puster greit og ikke spyr selvfølgelig, så kan man la hjelmen sitte på til det kommer fagfolk.
For egen del er jeg glad for at ikke stresser med å få hjelmen av ... etter ei utforkjøring som resulterte i nakkebrudd ble jeg og mine reddende kamerater enige om å vente med hjelmen til det kom ambulanse ... de som mener å ha greie på dette mener det var lurt å vente til det kom flere og kyndige folk.
Men om valget er å drukne eller skade nakken litt ekstra, så er det jo greit ... men poenget var vel å vurdere hvert enkelt tilfelle.
For øvrig synes jeg du skal vende din frustrasjon mot den delen av helsevesenet som sprer slik "ufornuft", og ikke forvente at alle har lest hva du mener om saken.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Førstehjelp

Legg inn av Carpa »

evike skrev:Hjelmen SKAL av. Gidder ikke engang å ramse opp alle motargumentene, men tar fortest mulig et par fellesnevnere:

1. Mange som har vært utsatt for en kraftig ulykke har et stort potensiale for å BLI bevisstløs hvis man ikke allerede er det. Hvordan i all verden skal dere da FORT få tatt av hjelmen uten å lage eventuelle skader verre for at pasienten skal få frie luftveier?

2. De fleste som har vært utsatt for en ulykke som medfører traume mot hodet vil sannsynligvis ha behov for å kaste opp etterhvert. INGEN vil gjøre dette inni en hjelm.

3. Hjelmen skal sitte på hodet for å beskytte mot et treff, mens man sitter på sykkelen, eventuelt er i fart. Hvis man allerede har landet og på et eller annet vis forlatt sykkelen så har ikke hjelmen noen hensikt lenger.

Jeg kan fortsette frem til ca. punkt 15 med gode argumenter for å ta av hjelmen, men føler at jeg har vært gjennom denne løypa så mange ganger at jeg snart mister lysta til å diskutere med folk som er så motstandere av denne fornuften. Pussig de kjører med hjelm i grunnen...

Rister frustrert på skuldrene og reiser i familieselskap.
Ha en fortsatt god jul!
Det var da voldsomt da, og ganske pussig å tro at vi som ikke er 100% enige synes det er pussig å kjøre med hjelm :[-X
De som har denne demovideoen er kyndig medisinsk personal så vidt jeg kan skjønne. De ramser opp mange grunner for å ta av hjelmen, og de demonstrerer hvordan du skal ta den av. De sier også når du ikke skal ta av hjelmen, men heller vente på medisinsk hjelp.
Bare påstå så mye du vil at man alltid skal fjerne hjelmen, men jeg deler ikke din påstand.

Denne videoen er jo en demonstrasjon på hvordan man skal fjerne hjelmen om ulykken er ute, det er viktig å få med seg!
Har du tatt deg tid til å se den?

Fortsatt god jul til deg også, kos deg i familieselskap :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Kawagutten »

jhn skrev:
Kawagutten skrev:Jeg mener at hjelmen bør tas av i sykebilen etter vanlig prosedyre er utført og de må være klare med ekstra luft og kulde omslag fordi mange får heteslag.
Det jeg har lært på div kurs, og som hovedperson i ei ulykke er vel det som Carpa sier.
"... og her mener de at hjelmen ikke nødvendigvis skal tas av, det kommer an på situasjonen"
At heteslag er vanlig har jeg aldri hørt ... at folk blir kalde derimot ..
Vi har tydeligvis forskjellige erfaringer og skader.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Kawagutten »

Elolz skrev:Spurte kompis som jobber på ambulansen i Bergen og Voss:

"Min mening er at hvis pasienten e våken/ puster greit og det ikke er fare for oppkast som kan blokkere luftveiene, kan hjelmen godt være på. Er man derimot usikker på en av tingene skal man ta av hjelmen for å sikre at pasienten puster skikkelig. Luftveiene kommer i første rekke og det er lettere å sikre de hvis hjelmen er tatt av, men hvis det ikke er noe fare/mistanke om problemer med pusten kan hjelmen være på. Det er min mening. Vi som ambulansepersonell vil ta av hjelmen, men samtidig prøve å skåne nakken for skade."

Det er dette med fare for oppkast som er hovedproblemet, så det bør sitte en å følge med hele tiden dersom hjelmen er på. Jeg tror de aller fleste som kommer oppi en slik situasjon og velger å ta av hjelmen, lett kan gjøre feil og belaste nakken for mye.

Det er litt sånn som med folk som ikke er vant med mc og får klaustrofobi bare av tanken på å ta på seg en helhjelm. Vi vet jo godt at dette går helt fint og ikke hindrer oss i å puste normalt på noen måte, hvorfor skulle det være annerledes ved en ulykke? En får fint puste med hjelmen på, åpner en visiret i tillegg og tar av stroppen er det jo luksus. Men en må sitte å følge med hele tiden, klar til å få hjelmen av om det skulle bli behov, kan ikke løpe rundt og hjelpe andre innimellom og bare kaste et blikk bort. En må jo se situasjonen litt an. Om det ligger en der med tydelige nakkesmerter som skriker bare du såvidt er borti hjelmen og ellers puster fint og ikke er kvalm, så tar du jo ikke av hjelmen! :scratch

Om det var jeg som lå der ville jeg følt meg mye tryggere om noen med erfaring tok av meg hjelmen. Hadde jeg vært våken ville jeg bedt de vente på ambulansen, med mindre jeg var ekstremt kvalm.

Helt enig i den :-) i mitt tilfelle hadde det ikke gått ut over nakken men fikk pusteproblemer og heteslag pga kraftige skader i ansiktet/hode og trengte å få hjelmen av.Ansiktet hovnet opp så mye at jeg ikke var til å kjenne igjen.Og det rare var at det bare var en veldig liten ripe i visiret etterpå.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Elolz skrev:Spurte kompis som jobber på ambulansen i Bergen og Voss:

"Min mening er at hvis pasienten e våken/ puster greit og det ikke er fare for oppkast som kan blokkere luftveiene, kan hjelmen godt være på. Er man derimot usikker på en av tingene skal man ta av hjelmen for å sikre at pasienten puster skikkelig. Luftveiene kommer i første rekke og det er lettere å sikre de hvis hjelmen er tatt av, men hvis det ikke er noe fare/mistanke om problemer med pusten kan hjelmen være på. Det er min mening. Vi som ambulansepersonell vil ta av hjelmen, men samtidig prøve å skåne nakken for skade."

Det er dette med fare for oppkast som er hovedproblemet, så det bør sitte en å følge med hele tiden dersom hjelmen er på. Jeg tror de aller fleste som kommer oppi en slik situasjon og velger å ta av hjelmen, lett kan gjøre feil og belaste nakken for mye.

Det er litt sånn som med folk som ikke er vant med mc og får klaustrofobi bare av tanken på å ta på seg en helhjelm. Vi vet jo godt at dette går helt fint og ikke hindrer oss i å puste normalt på noen måte, hvorfor skulle det være annerledes ved en ulykke? En får fint puste med hjelmen på, åpner en visiret i tillegg og tar av stroppen er det jo luksus. Men en må sitte å følge med hele tiden, klar til å få hjelmen av om det skulle bli behov, kan ikke løpe rundt og hjelpe andre innimellom og bare kaste et blikk bort. En må jo se situasjonen litt an. Om det ligger en der med tydelige nakkesmerter som skriker bare du såvidt er borti hjelmen og ellers puster fint og ikke er kvalm, så tar du jo ikke av hjelmen! :scratch

Om det var jeg som lå der ville jeg følt meg mye tryggere om noen med erfaring tok av meg hjelmen. Hadde jeg vært våken ville jeg bedt de vente på ambulansen, med mindre jeg var ekstremt kvalm.
Nesten ordrett det samme som jeg har lært av et par kjenninger som har lang fartstid som ambulansepersonell og en av de har også noen år som redningsmann på helikopter. Begge to har et meget godt ry langt utover den normale bekjentskapskretsen for sin dyktighet, og driver også med kursing/opplæring av ambulansefolk.
En av de har forresten opplevd en slik ulykke fra innsiden av hjelmen og fikk store nakkeplager, så dette er noe han har stort fokus på.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Knut Morten skrev:Hei!
Med noe over 30 år i Røde kors, og instruktør i TGF (trafikalt grunnkurs i førstehjelp), tar jeg sjansen på å blande meg inn i denne diskusjonen.
1. HJELMEN SKAL AV!
Hvis pasienten er våken og klar - be pasienten om å ta av hjelmen selv.
Er pasienten IKKE helt våken og klar - ta av hjelmen. Det beste er om en er 2 stk til dette.
En tar godt tak i kjeven på pasienten med en hånd, og legger den andre under nakken for å støtte denne. Den andre tar tak i stroppene på hjelmen - trekker den litt ut - for så å trekke hjelmen forsiktig rett bakover uten å "vippe" for mye (pass på nese og øredobber).
Når så hjelmen er av, skal den som tok av hjelmen sette seg slik at en støtter hodet og nakken med knær/hender. Bli sittende her til hjelpen kommer.

2. Det er IKKE mulig å gi frie luftveier på en god måte med hjelmen på. Selv om pasienten virker våken, kan pasienten kaste opp. Hvis det skjer - Da har du for dårlig tid til å ta hjelmen av på en skånsom måte.

Selv om hjelmen virker uskadet, så er ikke det ett tegn på at pasienten ikke har fått skader.
Må si jeg stiller meg litt undrende til skråsikkerheten mtp denne uttalelsen.

Og denne som LordShaft skrev i en annen tråd:
Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.

Jeg har etterhvert vært på et utall førstehjelpskurs rundt omkring i forskjellige sammenhenger, og ingen av de instruktørene, som man må anta har fått sin lærdom fra samme kilde som dere, er så kategoriske, men de sier omtrent noe som at hvis pasienten er våken og puster greit og det ikke er noen umiddelbar fare for oppkast, kan hjelmen være på inntil det kommer hjelp som vet hvordan den skal fjernes mest mulig skånsomt, man bør helst ha kursing/opplæring i dette ... så hvordan kan det ha seg at det er så store sprik i meningene?
Hvorfor har ikke alle andre lært det samme? Har dere tilgang på mere og bedre info som resten av helsevesenet ikke har? Jeg synes det er litt merkelig.
Jeg har en liten mistanke om at jeg selv hadde hatt en litt kortere rehabilitering og en litt mere funksjonell kropp om dette hadde vært gjort "riktig" i min ulykke for noen år siden ... men det får vi aldri vite.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Førstehjelp

Legg inn av simpson »

Hadde førstehjelpskurs med en lege fra Luftambulansen.
Han at hjelmen bør av så fort som mulig.
I værste fall kan folk dø pga att ikke hjelm blir fjernet.

Svar