Triumph Tiger Explorer 1200

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ArcticTiger »

@Ojda: Det er jo i overkant spennende å kjøpe "noe som ikke finnes" da, for en god slump penger :oh
Men jeg tipper du kommer til å få deg et ganske fårete flir om kjeften første gangen du setter deg på den nye Tigern og lar den store tripelen dra deg silkemykt av gårde :thumleft
Triumphs triple-motorer er virkelig flotte, med vibrasjonsfri gange og dreiemoment og effekt i massevis over nesten hele turtallsregisteret. Det gjør sykkern veldig snill og lettkjørt. 1050 motoren som er i min sykkel er fantastisk, og den nye 800 motoren har også fått veldig gode kritikker :thumleft
Så med 1200ccm på gang blir det nok "Brukbart" ja :knegg :knegg
Men vær litt obs på at sykkern kanskje er litt høy, en Tiger er en "stor" sykkel, og har litt høyt tyngdepunkt (?). Det er ikke noe stort problem, en venner seg fort til det :D .

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

ojda skrev:Litt mere fakta og tegninger/forklaringer.
Dog på Germansk :scratch
Hehe! Jeg fikk fortalt at det var mer info på Tysk, men glemte å lime inn linken.
Men her kommer den.
http://www.tigerhome.de/index.php?act=A ... &id=182227" onclick="window.open(this.href);return false;
Når det gjelder uvant vektfordeling, så skal nok det gå bra.
Det blir nok til å ta det ekstra rolig til å begynne med, å vokse sammen med nyvinningen.
Jeg er overbevist om at 1050'n hadde vært stor nok motormessig for meg, men jeg har falt for 19" forhjul og ønsker bedre vindbeskyttelse enn den har. Også følger det med mye annet godis på kjøpet da. :bananas
Skulle jeg først legge mye penger i ny sykkel kunne jeg likegodt løpe linen helt ut.
Jeg har kjøpt ny sykkel en gang tidligere, da kjøpte jeg den sykkelen jeg hadde mest lyst på av alt som fantes. Dengang ble det en Yamaha XJR1200. En deilig følelse som varte.
Situasjonen er nøyaktig den samme i dag. Dette er den sykkelen jeg mest lyst på uansett pris, om real life møte og prøvekjøring sier noe annet får jeg heller ta det derfra.
(Noe jeg sterkt betviler) :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av Snikkeren »

Er jo ikke så veldig mye høyere enn TDM'en. Med setet på laveste innstilling er det bare 1,5 cm i høydeforskjell.
Da er det spørs hvor bred den er i forhold til TDM'en.
Hmm, lukter jeg en prøvetur kanskje? Må tenke litt på det, vet ikke om jeg har råd til det. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

Snikkeren skrev:Er jo ikke så veldig mye høyere enn TDM'en. Med setet på laveste innstilling er det bare 1,5 cm i høydeforskjell.
Da er det spørs hvor bred den er i forhold til TDM'en.
Hmm, lukter jeg en prøvetur kanskje? Må tenke litt på det, vet ikke om jeg har råd til det. ;e
=; Grav ned Visakortet fort som faan.
Det var der jeg gjorde feilen. ](*,)

Eller kansje :=D> \:D/ :=D> \:D/ :=D>
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av MaxTron »

Artig med sånne tråder, og nyheter som engasjerer og setter igang følelser hos folk :bananas

Og gratulerer til ojda!

Er jo som mange sikkert veit på ingen måte min smak innen sykkel, men det er jo ikke så viktig :-)

Og ett par vinkelgir er jo ingenting å bekymre sæ for vist en har nok POWER så er det jo uansett en grei og driftssikker og ikke minst forholdsvis vedlikeholdsfri løsning.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

MaxTron skrev:
Er jo som mange sikkert veit på ingen måte min smak innen sykkel, men det er jo ikke så viktig :-)

.
Feil! Det er jo akurat det som er viktig.
Nettop det å kunne ha forskjellig smak, og ikke nødvendigvis like samme sykkel hele bunten. Hurra for den lille eller store forskjellen :bananas
Nei! er det ikke påtide å legge seg, jobb i morgen å.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ZZR-Tom »

ArcticTiger skrev:@Ojda: Det er jo i overkant spennende å kjøpe "noe som ikke finnes" da, for en god slump penger :oh
Men jeg tipper du kommer til å få deg et ganske fårete flir om kjeften første gangen du setter deg på den nye Tigern og lar den store tripelen dra deg silkemykt av gårde :thumleft
Triumphs triple-motorer er virkelig flotte, med vibrasjonsfri gange og dreiemoment og effekt i massevis over nesten hele turtallsregisteret. Det gjør sykkern veldig snill og lettkjørt. 1050 motoren som er i min sykkel er fantastisk, og den nye 800 motoren har også fått veldig gode kritikker :thumleft
Så med 1200ccm på gang blir det nok "Brukbart" ja :knegg :knegg
Men vær litt obs på at sykkern kanskje er litt høy, en Tiger er en "stor" sykkel, og har litt høyt tyngdepunkt (?). Det er ikke noe stort problem, en venner seg fort til det :D .
955cc er også slik.
Også må du no ikkje gløme å nevne lyden :prop:

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av joo »

Gratulerer :=D> Snart vår.

Skulle jeg byttet sykkel i dag er dette en av de tre jeg ville sett nærmere på. Med min smak da :thumleft Kommer muligens et par tilbakemeldinger fra deg når du har rullet på noen mil?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:
MaxTron skrev:
Er jo som mange sikkert veit på ingen måte min smak innen sykkel, men det er jo ikke så viktig :-)

.
Feil! Det er jo akurat det som er viktig.
Nettop det å kunne ha forskjellig smak, og ikke nødvendigvis like samme sykkel hele bunten. Hurra for den lille eller store forskjellen :bananas
Nei! er det ikke påtide å legge seg, jobb i morgen å.
Skulle hatt en "liker" knapp her så skulle du fått den. Smaken skal være så forskjellig som mulig etter min mening , det er den eneste måten ting ikke blir kjedelig :thumleft
En annen ting er at vi gjennom et helt liv som regel forandrer vår smak , ofte basert på opparbeiding av erfaring. Selv var jeg hektet på "plastikk raketter" også kalt R-sykler i min første periode som motorsyklist. Så hadde jeg en kort tid som ihugga Harley fan. Nå ser det ut som jeg har fått frelse i Adventuresyklenens mangfoldige egenskaper , måtte det bare vare :knegg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

For de som måtte være interesert i den Tyske faktasiden om EX1200, er den å finne i en Engelsk nedlastbar versjon her. https://rapidshare.com/#!download|384tl ... BACB63|0|0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av AJ »

Ser ut til å være en meget velutstyrt sykkel, den nye Tiger'n :-) :
http://img7.imageshack.us/img7/3439/tig ... entati.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fine og nyttige detaljer og finesser (vil kanskje de fleste mene...?) som blinklys som slår seg av automatisk, girindikator og varsel/nødblinker ++ mye mer - ikke minst originalt x-trautstyr (til en noe stiv pris, kanskje... :knegg ).
Uansett så sitter jeg med en sterk følelse av at Triumph har laget en vinner \:D/
Denne og Tiger 800 kommer helt sikkert til å gjøre solide innhogg i salgsstatistikken kommende sesong :janikk

Så får sånne som meg som kjører Tiger 1050 tenke at nettopp denne modellen og forløperne til den la grunnlaget for suksessen :thumleft ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av Busa Trond »

Gratulerer med valget igjen. Har du kjørt løpet ut med vesker og alt? Ikke dumt på de årlige smuglerturene :thumleft
Gleder med til å se på den sykkel Genial.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

Må se hva en eventuell introsykkel har med seg av ekstra først.
Sitter og titter litt på H-B kofferter, men det er jo ingen som er klare med bærere så vidt jeg vet. Vil iallefall ha varmehåndtak, styrehåndtaksbeskyttelse, og en koffertløsning og motorbeskyttelse.
Så får se etterhvert.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av ojda »

Busa Trond skrev:Gratulerer med valget igjen. Har du kjørt løpet ut med vesker og alt? Ikke dumt på de årlige smuglerturene :thumleft
Gleder med til å se på den sykkel Genial.
Det kan se ut til at jeg kommer til ihvertfall velge SW-Motech 35 og 45 + 37 og liter alu topp og sidekofferter,
de orginale blir alt for små (25+37 og 35l toppboks)
Dekktrykkontroll skal jeg ha. Så spørs det vel om jeg ikke kommer til å se til Sw-Moteh
når det gjelder motorbøyler og skidplate. Seter og vindskjerm vil jeg teste ut det orginale før jeg gjør noe med. Da får det være nok, =; det kommer jo en jul til neste år også. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av AJ »

Triumph-veskene og toppboksen til Tiger 1050'en har ikke rare lastekapasiteten, men de ser forsåvidt bra ut. Kommer til å fortsette å bruke disse når turen krever mindre bagasjekapasitet; handletur på KIWI'n, dagsturer osv.
Standardbagasjeløsningen til Tigder Explo. 1200 ser ut til å være av samme slaget, dvs. ikke spesielt romslige...

På lengre turer kommer jeg fortsatt til å bruke Rev-Pack bag'en på 100 l i kombo med org. sidevesker , evt. tailbag og Bags Connection "GS" tankbak - eller samme kombo med nyinnkjøpt GIVI "Maxia" som rommer 55 l. i stedet for Rev-Pack'en.
GIVI'en skal også få påmontert en lastegrind.
Går alt greit med montering av festeplate og det hele tror jeg GIVI boksen kan bli et godt bagasjealternativ på Tiger.

Når det gjelder Tiger Explorer 1200 vil det garantert komme mange gode løsninger. Utstyrsprodusentene gnir seg i hendene for hver nye MC-'SUV' som slipper på markedet... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar