Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Kawagutten »

Toven skrev:Et spørsmål uten å ha lest gjennom alt som er skrevet her:

Skal sette sykkelen i et skur her hjemme, som står for seg selv med ingen isolering, skal sette opp en ventilasjonsluke for å få ventilasjon og. Men har det noe for seg å legg en varmelampe inni bua? Dekker sykkelen med wd40 og legger på pustbart inne trekk (Oxford dormex).
Pluss, jeg har 2 støtter. En depotstøtte og en styrekronestøtte. Jeg kan jo da få hjula av gulvet men kan det oppstå "tretthetsbrudd" (sikkert ikke riktig ord men.. :P) ?
Eller er det likegreit å fylle opp dekka med maks luft og flytte sykkern et par centimeter en gang i uka, for å unngå flatpunkter på dekk
Fyll tanken helt full og tapp ut av gasserne,sjekk/lad opp batteri en gang før våren og vask av WD40 før du kjører den varm.Det er også greit å ta oljeskift og smøre wirer.Står den trykt når du setter den på depostøttene holder de helt sikkert til våren(kommer kanskje an på kvaliteten på de).
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

Vil advare på det sterkeste mot å vaske sykkelen rett føre den settes vekk for vinteren.

Prater av egen erfaring, dette var en rutine for meg i mange år å spyle hele sykkelen ren,
for deretter å parkere i garasjen (garasje i huset, dvs varm garasje).

Var helt sikker på at fuktigheten ville fordampe raskt, noe som ikke var tilfelle i det hele tatt.
Etter noen år fant jeg ut at min mc som jeg var første eier på, hadde gravrust under listene på bensintanken,
korrosjon var det også utenpå motoren, + mange flere steder.
Raskt forklart, sykkelen er ikke lenger pen å se på, noe den kunne vært om jeg hadde vasket sykkelen om våren istedet for.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av reldor »

olepeder skrev:Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?
Hei , jeg har brukt denne til en lagring.
Pakket inn sykkelen når frosten hadde satt inn(tørr luft), sykkelen var rengjort og klar for lagring .
Den holdt sykkelen ren og helt uten antydning til rust.
Så jeg har tro på den :D

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Epylypzon »

Kjører kanskje innom selvvalgt anlegget, parkerer den i carporten der den står hver dag ellers i året. Å der står den til våren kommer. Hvis den ikke tåler det skal jeg aldri kjøpe BMW igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Kmann »

Epylypzon skrev:Kjører kanskje innom selvvalgt anlegget, parkerer den i carporten der den står hver dag ellers i året. Å der står den til våren kommer. Hvis den ikke tåler det skal jeg aldri kjøpe BMW igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

Kmann skrev:
Epylypzon skrev:Kjører kanskje innom selvvalgt anlegget, parkerer den i carporten der den står hver dag ellers i året. Å der står den til våren kommer. Hvis den ikke tåler det skal jeg aldri kjøpe BMW igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft
Går god for denne jeg også, carport er helt greit, 10x bedre enn en lukket frittstående garasje.
Både MC og bil klarer seg helt utmerket, om de får stå tørt og uten direkte sollys.

Gummi blir raskt ødelagt i sola, noe jeg fikk en påminnelse om nå i sommer,
da jeg gikk til innkjøp av en svær laminert gummimatte (til pakninger osv...).
Rullen med gummi ble gjenglemt på verandaen i tre uker, og ble totalt ødelagt i uv-strålene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av gsx750_80 »

Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)
En bekjent hadde en CX 500 stående 3-4 år på bakkeplan, i en låve.
Dette var i trøndelag, og et sted med en god del nedbør.
Chromdeler feks, rustet ganske mye på disse årene. Dette var et jordgolv
med gamle jernbanesviller lagt oppå, dvs fuktige omgivelser og ikke akkurat
diffusjonstett underlag.
Er det betonggulv og en relativt tett garasje burde det gå mye, mye, bedre.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

gsx750_80 skrev:
Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)
En bekjent hadde en CX 500 stående 3-4 år på bakkeplan, i en låve.
Dette var i trøndelag, og et sted med en god del nedbør.
Chromdeler feks, rustet ganske mye på disse årene. Dette var et jordgolv
med gamle jernbanesviller lagt oppå, dvs fuktige omgivelser og ikke akkurat
diffusjonstett underlag.
Er det betonggulv og en relativt tett garasje burde det gå mye, mye, bedre.
God ventilasjon er viktig, blir godt nok om taket er tett, bare det er goood ventilasjon.
Kan fort bli soppangrep om garasjen er for tett, som er ille i tillegg til rustangrep.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaJens »

Garasja eg lhar laggra mine sykkler i alle år har et tak,tre vegger og ingen dør. Funker fint som fy og aldri hatt problem rust eller noke annent. Det viktigaste er at det er god lufting så fuktigheten ikke setter seg. Har brukt strekk laken og dratt over. Ikke anbefalt å bruke noke som ikke puster.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Tobben84 »

Vasker den godt, smører kjede, tørker den så godt som mulig og kjører den varm/kort tur, setter hele sykkelen inn med Mucoff bikespray eller acf50. Deretter parkerer jeg innerst i min uisolerte garasje med et gammelt laken trekt over. Tar også av batteriet og setter det inn i varm bod.....

Skal sies at jeg stort sett kun har "nedetid" desember, januar og februar.... :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Bjerknez »

Har for meg at det er mye hysteri rundt dette med vinterlagring, men at noen forholdsregler så klart må taes.

For min del så skal sykkelen stå i en kjeller. Kjelleren blir vel kanskje 10 grader på det kaldeste (murkjeller) og det er helt tørt der. Sesongen er foreløpig ikke heeelt over for min del, men setter den nok inn i løpet av desember og tar den ut igjen februar/mars. Hvis ikke sykkelen klarer seg i 2-3 måneder i 10+ grader uten å gjøre så alt for mye med den så er det noe galt med sykkelen etter min mening.

Det er noe helt annet hvis sykkelen blir stående i konstant mange kuldegrader tror jeg, men med riktig frostveske, full tank og nysmurt kjede og et lite laken over (uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.

Men setter man den i en varm kjeller etc. som meg, så tror jeg det holder med en vask og kanskje vask/rens av kjedet samt smøring.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:(uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.
Slik at den ikke er full av sementstøv fra taket og div annert?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:(uten at jeg helt hvet hva det lakenet er godt for bortsett fra og forhindre fotavtrykk i lakken av naboens katter etc.) så tror jeg man er good to go.
Slik at den ikke er full av sementstøv fra taket og div annert?
Joda... ser den, hvis man har en mur garasje. Et laken koster jo uansett ikke rare slanten så det slenger jeg vel over uansett hvor sykkelen står. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av cannon »

De fleste av oss har vel garasjen og kjelleren full av andre metallsaker, både verktøy, gressklipper, sykler osv osv. Hvis de tingene klarer seg så er det bare å parkere sykkelen og glede seg til våren. Jeg pleier å koble fra batteri-jord i tillegg, og lade batteriet med elektronisk lader en gang ila vinteren. På min forrige sykkel, med mye chrome, sprayet jeg kromdelene med CRC for å beskytte mot rust. Vet ikke om det var nødvendig. Vask kan vente til våren, hvis sykkelen ikke er utsatt for salt.

Batteri skal uansett lagres kaldt når det ikke er i bruk. Kuldegrader spiller ingen rolle for et ladet batteri.

Brukeravatar
MickeyMouse
Innlegg: 39
Registrert: 16 okt 2014, 22:04
Motorsykkelen din: '07 ZX10R
Sted: Østlandet

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av MickeyMouse »

Advarer mot å vaske sykkelen for så å sette den vekk, uansett om det er i en "varm" garasje.
Prater av egen erfaring, da dette var rutine for meg hver høst med sykkel der jeg var første eier (første virkelige eier), og etter noen år oppdaget gravrust under lister etc... (virkelig GRAVRUST som man banker vekk).
Fuktigheten holder i laaang tid fant jeg ut, lettmetallet var også ødelagt av korrosjon enkelte steder.

Så.....folkens.......IKKE vask doningen, vent til våren med dette. Den tåler skitten i vinterhalvåret.

Svar