Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Takk for gode bilder, Herr Greve. Bol D'oren er såpass gammel at jeg føler mye av det nye utstyret (design) krasjer med det gamle. Alt er jo subjektivt, altså. Jeg ser for meg buffalosko, dressbukse, skinnjakke og midtskill med for mye "forskjellig" utstyr.. :knegg Det er innmari greit å kunne se forskjellige løsninger, og høre om andres erfaringer. Tips og triks fra dere her inne mottas med stor takk! :notworthy:

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

HaakonJarl skrev:Takk for gode bilder, Herr Greve. Bol D'oren er såpass gammel at jeg føler mye av det nye utstyret (design) krasjer med det gamle. Alt er jo subjektivt, altså. Jeg ser for meg buffalosko, dressbukse, skinnjakke og midtskill med for mye "forskjellig" utstyr.. :knegg Det er innmari greit å kunne se forskjellige løsninger, og høre om andres erfaringer. Tips og triks fra dere her inne mottas med stor takk! :notworthy:
Helt enig at givi blir feil på din :)
H & B syns jeg blir mer tidsriktig for din flotte sykkel.
Lykke til :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

DrGreve skrev: Helt enig at givi blir feil på din :)
H & B syns jeg blir mer tidsriktig for din flotte sykkel.
Lykke til :thumleft
Hoho. Takk. :roll
Nå må det bli natta, samboeren begynner visst å miste tålmodigheten her. :mrb
Takk igjen for innspill - vi sees plutselig på veien. :mc2

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

HaakonJarl skrev:
l-k-p skrev::D Gratulerer og lykke til. Har selv en cb 900f -81. Og den har fungert kjempebra i alle år. Idag 78 000 km. Men, det er ikke, som å kjøre en moderne mc. Den er en meget god veteran. Dessuten er deler lett tilgjengelig. Mvh. Lars
Så absolutt noe annet enn en nyere MC, dog var jeg vel inneforstått med sykkelens alder. Heldigvis. Jeg håper det ligger mang en langtur igjen i den motoren. Telleren rundet nettopp 46.000km (om den stemmer). Fornøyd med 1.000km på to-tre uker. :prf
Kløtsjen krever noe mer enn bare pekefingeren... :sk? Flott balansepunkt og igrunn veldig "lettkjørt" for nærmere 270kg tørrvekt. :P :p
Styredemperen sammen med noe nyere bakdempere gjør wobbled'Oren min ganske så medgjørlig. :-#

Jeg jukser litt med ett bilde fra salgsannonsen; når båten er på vannet kommer det noen nypolerte bilder av gliset. :redface :roll

Har noen av dere erfaringer med kjøp (brukt som nytt) og montering av bagasjebærer/-e og kofferter?? Samboeren min fikk seg full kjøredress før helga, men å bruke henne som pakkesel er en nokså dårlig løsning har vi begge skjønt. :-k Jeg prøvde å finne salgsannonsen fra blocket.se uten særlig hell. Mest sannsynlig solgt regner jeg med.


*Klarer ikke siden å nedskalere for store bilder?*
Hei Gratulerer med ny sykkel (?). Jeg har sett denne på finn.no, nylig. Selv kjøpte jeg også en CB 1100 F, nylig. Som du kanskje vet så er alle disse
produsert i 1983 (senest). Siden det er produksjonsår som gjelder har du egentlig krav på avgift(er) som veteran. Du kan få dokumentasjon fra meg på dette,
om du vil.
mvh

-gsx750_80

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Hei GSX,

Helt riktig! Takk, og det samme til deg. Sykkelen fikk en lang togtur ned til Oslo. Jeg blir mer fornøyd for hver kilometer vi ruller. Ja, det kan jeg veldig gjerne tenke meg og setter stor pris på det. Forrige uke nå kom omreggen ('85) så en e-post er snart på vei til biltilsynet. Her lukter det refusjon lang vei. :knegg

Dustespørsmål: Skal peilepinnen skrus helt ned ved peiling av olje, eller skal den bare føres rett ned og opp? Disse flotte fossiler drikker noen dråper olje virker det som.

Og, er det noen av dere som kan anbefale steder å bestille deler o.l. fra - hvor handler dere? :scratch

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

På Honda skal IKKE peilepinnen skrus ned når olja skal peiles. =; Gjør du det, er det du tror er max, minimum, og det du tror er minimum, rådebank.

Oljeforbruket kan variere endel, avhengig av oljetype. Men de er ofte litt slitne i sylindre/stempelringer etter bortimot 30 år.
Ikke kjør på olje tynnere enn 10W40, vi solgte Motul 5100 15W50 (delsyntetisk) som fungerte bra på disse CB'ene. Oljeforbruket sank med 2/3 i forhold til 10W40 olje fra en annen leverandør.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av SuperMorten »

Kjellrf skrev:vi solgte Motul 5100 15W50 (delsyntetisk) som fungerte bra på disse CB'ene. Oljeforbruket sank med 2/3 i forhold til 10W40 olje fra en annen leverandør.
Gjelder ikke bare Honda, men er min erfaring fra Suzuki også :-)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

:-J
Og da har vi toppa oljenivået med korrekt peiling! Grøss. Takk for svar.

I skrivende stund har CB'en 10W40 syntetisk fra Motorex, og det virker ganske så greit. Jeg innbiller meg at det eneste merkbare oljeforbruket var forrige uke da fruen og jeg kjørte Oslo - Sarpsborg både torsdag og fredag for å kjøpe ny bil. Høy fart med høyt turtall hjelper vel på?

15w50 viskositet altså - jeg ser oppjusteringen til 15W absolutt vil ha noe for seg. Finnes forresten ikke 15W40, eller har økningen til (15W)50 noe spesielt for seg? CB'en min runder straks 50.000km om telleren stemmer, og jeg må si det virker som om motoren har det godt mekanisk. 2/3 mindre oljeforbruk.... Burde jeg teste dette ved neste oljeskift? :scratch

Jeg leste forresten at du skrev tidligere Kjell, at kamkjedestrammerene kunne bukke under tidlig på disse. Er dette grunnet grisekjøring og slett vedlikehold, eller er det rett og slett en svakhet i motorkonstruksjonen?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

HaakonJarl skrev::-J

Jeg leste forresten at du skrev tidligere Kjell, at kamkjedestrammerene kunne bukke under tidlig på disse. Er dette grunnet grisekjøring og slett vedlikehold, eller er det rett og slett en svakhet i motorkonstruksjonen?
Er nok en blanding av de tre faktorene, men manglende stramming er nok hovedårsaken. En jeg kjenner hadde problemer etter 15.000 km (første året), den sykkelen blei kjørt hardt (bl.a. mye rykk og napp-kjøring). Så regner med at hard kjøring gir mer slitasje. De har også en tendens til å sote ned hvis de blir kjørt for pent. Det er tross alt en sportssykkel :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Dette dukker ikke opp hver dag så løp og kjøp :)
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... archQuery=" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av SveinT »

Edit : Jeg var litt rask med å legge ut svar, her var det jammen flere sider gitt , og jeg hadde vært her før :knegg
---------------------------------

Du har vel besøkt dette spesialiserte forumet ? http://www.cb1100f.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tastes en del spesielt om CB 750-900-1100 16V serien på classichonda.no forumet også ,
http://forum.classichonda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

HaakonJarl skrev:Hei GSX,

Helt riktig! Takk, og det samme til deg. Sykkelen fikk en lang togtur ned til Oslo. Jeg blir mer fornøyd for hver kilometer vi ruller. Ja, det kan jeg veldig gjerne tenke meg og setter stor pris på det. Forrige uke nå kom omreggen ('85) så en e-post er snart på vei til biltilsynet. Her lukter det refusjon lang vei. :knegg

Dustespørsmål: Skal peilepinnen skrus helt ned ved peiling av olje, eller skal den bare føres rett ned og opp? Disse flotte fossiler drikker noen dråper olje virker det som.

Og, er det noen av dere som kan anbefale steder å bestille deler o.l. fra - hvor handler dere? :scratch
Hei!

Jeg har vært fraværende fra mcsiden en stund. Det er et par-tre stykker som har spurt om denne dokumentasjonen. Send meg en epost-adresse,
evt som personlig melding, så skal jeg gi informasjon.
Jeg søkte 15.mai, og har nylig mottatt et brev Tollregion Oslo og Akershus, datert 4/7, der det opplyses om lang saksbehandlingstid.
Svar kan forventes innen 4 måneder.

Skulle tro at dette skulle gå mye raskere, men den gang ei..

En annen sak: Oljeforbruket på en CB 1100 F jeg hadde for lenge siden var høyt, muligens mer enn 0.5 liter per 100 mil.
På en 5500 km rundtur i Europa fylte jeg flere liter.. (sykkelen hadde 7000 - 20000 km på telleren, i mitt eie (CV 3287).)

Deler har jeg i liten grad handlet, foreløpig. Det virker som Ebay er et sted mange benytter. Likeledes har jeg sett henvisninger til dette firmaet:
http://www.davidsilverspares.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

gsx750_80 skrev:
HaakonJarl skrev:Hei GSX,

Helt riktig! Takk, og det samme til deg. Sykkelen fikk en lang togtur ned til Oslo. Jeg blir mer fornøyd for hver kilometer vi ruller. Ja, det kan jeg veldig gjerne tenke meg og setter stor pris på det. Forrige uke nå kom omreggen ('85) så en e-post er snart på vei til biltilsynet. Her lukter det refusjon lang vei. :knegg

Dustespørsmål: Skal peilepinnen skrus helt ned ved peiling av olje, eller skal den bare føres rett ned og opp? Disse flotte fossiler drikker noen dråper olje virker det som.

Og, er det noen av dere som kan anbefale steder å bestille deler o.l. fra - hvor handler dere? :scratch
Hei!

Jeg har vært fraværende fra mcsiden en stund. Det er et par-tre stykker som har spurt om denne dokumentasjonen. Send meg en epost-adresse,
evt som personlig melding, så skal jeg gi informasjon.
Jeg søkte 15.mai, og har nylig mottatt et brev Tollregion Oslo og Akershus, datert 4/7, der det opplyses om lang saksbehandlingstid.
Svar kan forventes innen 4 måneder.

Skulle tro at dette skulle gå mye raskere, men den gang ei..

En annen sak: Oljeforbruket på en CB 1100 F jeg hadde for lenge siden var høyt, muligens mer enn 0.5 liter per 100 mil.
På en 5500 km rundtur i Europa fylte jeg flere liter.. (sykkelen hadde 7000 - 20000 km på telleren, i mitt eie (CV 3287).)

Deler har jeg i liten grad handlet, foreløpig. Det virker som Ebay er et sted mange benytter. Likeledes har jeg sett henvisninger til dette firmaet:
http://www.davidsilverspares.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har bare gode erfaringer med David Silver og en stor fordel med å handle der er at man betaler lite i frakt i forhold til csmnl.com, som konskvent bruker en flat rate på 20 euro eller mer på frakt. http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false; er også grei å handle fra, hvis man ser forbi fraktprisen :)
http://www.bike-teile.de/" onclick="window.open(this.href);return false; er også en plass som kan være lurt å følge med på.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Vulgata »

Henta 2 stk. 900f, 1981, i Stockholm. Et flott eksemplar som hadde en eier og hadde rullet 31000. Nydelig sykkel. Den andre var litt mere shabby, men alikevel flott å kjøre med sine 40000km. Synes modellen er et smykke. Kommer nok innom i denne tråden igjen.

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Gratulerer med to(!) nye sykler! Fine sykler. :prf

Og der kom det en ny deleside på nett. Takk for det! Enda flere tips å notere seg bak øret hva angår oljeforbruk..! Kofferter og stativ er på vei i posten, og bør komme frem før 2. august, for da blir det to uker MC-ferie med min bedre halvdel! Gleder meg. :thumleft

Men nå blir det gamle Mosseveien gitt - tut og kjør!
:mc_p: :mc1

Svar