Vinter oppbevaring av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av AJ »

Interessante synspunkter der.

Selv velger jeg å bytte olje og oljefilter før vinterlagring. Ikke for annet enn å fjerne den gamle med all forurensingen, som jeg tror motoren har gått av å slippe å ha 'innabords' i en inaktiv periode på flere måneder.
Om det har noen betydning vet jeg ikke, men jeg tror altså at motoren har bedre av renere olje enn en som langt på vei har gjort jobben. Dvs. blitt mørk og dermed fanget opp mye urenheter.

I tillegg fyller jeg tanken helt full med 98 oktan bensin. Dette for å unngå at etanolinnholdet i 95 oktan forringes og blir til en kjemisk forbindelse som har svært dårlig bensinegenskaper.
Tror også at dette kan ha noe for seg.
Uansett så er disse tingene forholdsreglene billige forsikringer. Dessuten vet jeg at sykkelen er kjøreklar straks muligheten er der.
Eneste å passe på i tillegg er dekktrykk og at batteriet er fulladet. Enkle grep som gjør sykkelen good to go :twothumbs: .

Gjør forøvrig ingen "PMS" oppstarter i løpet av vinteren...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Interessante synspunkter der.

Selv velger jeg å bytte olje og oljefilter før vinterlagring. Ikke for annet enn å fjerne den gamle med all forurensingen, som jeg tror motoren har gått av å slippe å ha 'innabords' i en inaktiv periode på flere måneder.
Om det har noen betydning vet jeg ikke, men jeg tror altså at motoren har bedre av renere olje enn en som langt på vei har gjort jobben. Dvs. blitt mørk og dermed fanget opp mye urenheter.

I tillegg fyller jeg tanken helt full med 98 oktan bensin. Dette for å unngå at etanolinnholdet i 95 oktan forringes og blir til en kjemisk forbindelse som har svært dårlig bensinegenskaper.
Tror også at dette kan ha noe for seg.
Uansett så er disse tingene forholdsreglene billige forsikringer. Dessuten vet jeg at sykkelen er kjøreklar straks muligheten er der.
Eneste å passe på i tillegg er dekktrykk og at batteriet er fulladet. Enkle grep som gjør sykkelen good to go :twothumbs: .

Gjør forøvrig ingen "PMS" oppstarter i løpet av vinteren...
Alt dette vil jeg kalle "fornuftige vurderinger i forhold til Bruk"
Etter en tid så er Olje skift en nødvendighet uansett både med tanke på syrer som dannes over tid, samt "skit". Det med 98 oktan har jeg ikke tenkt på (brukt95) men det hørers jo okså meget fornuftig ut...noe jeg tror jeg vil gjøre neste Vinter, men igjen så er det dette med "lengden på Vinteren" Får jeg brukt sykkelen i løpet av Vinteren, har det ingen betydning. Men siden jeg aldri vet det på forrhånd, så er jo 98 Octan det eneste fornuftige å fylle på. :thumleft

Svar