Politiets responstid...og andre ting

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid

Legg inn av JohnnyTh »

Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:Ganske flaut og se Forsvarets bombegruppe stå på Mongstad klar til å assistere ved bombetrusselen, men må vente på politiet som kommer fra Oslo. Jeg er svært tvilende til t politiet har høyere kompetanse på dette. Men er jo greit å skylde på videre etterforskning.

Vi som er i Innsatsstyrkene i HV har merket dette i mange år. Det er en uvilje i Politiet mot å la Forsvaret assistere. Snakk om sløsing med samfunnsresurser.
Da får jeg bistå med å friske opp minnet ditt! Derfor er "plutselig" HV dratt med inn i diskusjonen! :-k

Og jo! Det er i nettopp redningsaksjoner og større katastrofer/ulykker HV kan bli bedt om å bistå politiet. Er selv med i HV og vet at det er altfor mange "triggerhappye cowboyer" som skulle ønske de kunne få være med på væpna aksjoner! Takk gud for at det ikke er tilfellet!!

Her er ingen aggresjon, men en spade en spade, og en bedreviter en bedreviter! Tar gjerne opp en faglig diskusjon på privaten dersom en har noe faglig innenfor temaet å komme med. Ellers får en holde seg til et forum og synse og klage om noe en ikke man har førstehåndskunnskap om.

Hvis du mener at ting er så feil og galt som du fremstiller, så utfordrer jeg deg til å søke politihøgskolen for å se om du vil gjøre en bedre jobb enn den som nå blir gjort! Det må være mye bedre enn å sitte på ræva å klage over alt som er galt...

Lykke til, over og ut :vs
Aha, jeg trodde vi diskuterte omstendighetene rundt helikopterulykken. Det jeg sa var at jeg håper det ikke kommer frem i ettertid at politiets radio ikke virket. Det har jo vært mange tilfeller av at nettet deres har vært mangelfullt. 22 juli er vel et klassisk eksempel. Mulig du har en annen erfaring enn det som kommer frem i media og mener at politiets nett er godt nok. Hvis du mener du er en bedreviter så får du stå for det selv.

Uvilje i politiet mot å be om assistanse fra forsvaret står jeg for at jeg har sagt. Har selv merket dette og vi så det jo igjen 22 juli. At du har så mye imot forsvaret skal du få lov til, men jeg tror mange i samfunnet og også i politiet er glad for at vi har et forsvar i beredskap.
Var dumt av meg kanskje å si at forsvaret bombeeksperter sikkert ikke er dårligere enn politiets sine, for dette vet jeg jo ingenting om.

Når det gjelder "triggerhappye cowboyer" i HV så tror jeg HV har blitt mye flinkere til å luke ut disse. Jeg har motsatt erfaring så det er sikkert forskjell fra distrikt til distrikt
Ja, for 22 juli er et klassisk eksempel over en typisk hendelse i Norge... Hjelp!! :-)å

Som utdanna befal, så har jeg svært lite å utsette på min tidligere arbeidsgiver! Jeg har derimot slått meg til ro med hvem som gjør hva i samfunnet. En kan sitte på gjerdet og ønske seg så mye kuler og krutt en bare vil, men så lenge det er fred i Norge, så er det heldigvis politiet som løser disse oppdragene :-)å

Og som du selv nevner...cowboyene varierer fra distrikt til distrikt...tror du dette også gjelder hos politiet? Savner en mer nyansert kritikk! Frem til nå, virker det som hele politinorge er udugelig...bortsett fra de "mange flinke" som du forteller om. Slik du beskriver det, så er majoriteten av politifolka dårlig, og unntaket flinke.

Veldig spent og nysgjerrig på hvor du har dette ifra? Personlige opplevelser? Media? Forskning? Eller rett og slett, "kvalifisert" synsing?
Tror ikke jeg har sagt at 22 juli er et klassisk eksempel på en typisk hendelse i Norge. Men slike ekstreme hendelser avdekker jo ofte feil og mangler ved systemer. Har jeg sagt at det er en typisk hendelse i Norge så beklager jeg det. Jeg ser ikke selv at jeg har skrevet det.

Du sier det er politiet som løser slike hendelser i fredstid. Det var sånn før, men for 6-7 år siden kom det en grunnlovsendring som åpner for at HV kan assistere politiet også i fredstid. Før dette måtte det være erklært krig for å benytte bevepnet HV soldater. Uten denne endringen kunne HV ikke assistert politiet i Oslo 22 juli.
Jeg har selv vært så heldig å fått være med på to skarpe hendelser i regi av HV. Begge var ettersøk etter savnet barn. Begge hadde lykkelig slutt. Sånt er svært givende.
Hvis man vil ha kuler og krutt, så er det ikke så vanskelig å få seg en utenlandstur.

Uvilje i politiet ovenfor hv avdelinger er nok desverre selvopplevd, men noen områder er bedre enn andre på dette. F.eks på vestlandet så har dette vært bra. De skjønner sikkert at politiet alene ikke kan bevokte Kårstø, Mongstad og alle disse andre store annleggene med kun politifolk.
Synet mitt på politifolk er nok farget litt av selvopplevde hendelser, uten at jeg ønsker å dra frem disse.

Cowboyer finnes nok politiet og desverre. For en del år siden så var det en pistolklubb på østlandet, som ikke ønsket å låne ut banen til politiet på grunn av uforsiktig våpenbruk. Når man hører hvor lite politiet trener på skyting så er det skremmende. Selv jeg som hobbysoldat i HV skyter mye mer enn en gjennomsnitts politimann. Mulig du kan rette meg på dette siden du har mer kjennskap til politiet enn meg.
Jeg har og en bror som jobber i Oslopolitiet, så hører jo om litt forskjellig.

At det blir noe synsing på et diskusjonsforum på nett er sikkert ikke første gangen. Skulle vi bare diskutert ting vi har faglig kompetanse på så hadde det blitt kjedelig.

Noen som vil diskutere vedlikehold av isolasjon på rørsystem offshore med meg?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

Hvorfor begynne å dra inn HV som må mobiliseres osv hvis det er behov for væpnet mannskap når du har "proffe" lønnet personell i Forsvaret som eks Telemarksbataljonen som er ti ganger mer trenet og egnet en HV?
I HV finner du alt av folk, i Telemarksbataljonen er det frivillige som skriver kontrakt for tjenestetid utover førstegangstjeneste og er motivert for dette.
En annen ting er å dra inn uniformerte folk i ubevæpnede aksjoner, der har du masse frivillige og ikke minst Sivilforsvaret.
Alt for mange i HV tror de er "politi" og er egnet til å løse konflikter.
Har sett mange som går inn i ungdommens HV og har ett nesten regeliøst forhold til våpen og militær og tror de kan løse alle konflikter.
Noen ser på seg selv som yrkesmilitære og mener de er egnet for å assistere politiet.
Nei Gud forby :-)å
Sist redigert av simpson den 17 jan 2014, 20:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Politiets responstid

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev: ... .... ...
At det blir noe synsing på et diskusjonsforum på nett er sikkert ikke første gangen. Skulle vi bare diskutert ting vi har faglig kompetanse på så hadde det blitt kjedelig.

Noen som vil diskutere vedlikehold av isolasjon på rørsystem offshore med meg?
Nei, ikke det, men om du har såkalt "nordsjø-turnus" så kan vi diskutere det ... det bruker å få opp temperaturen, i allefall hos de som har denne ordningen :knegg

Ellers så er jeg ganske enig i simpsons siste innlegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Hvorfor begynne å dra inn HV som må mobiliseres osv hvis det er behov for væpnet mannskap når du har "proffe" lønnet personell i Forsvaret som eks Telemarksbataljonen som er ti ganger mer trenet og egnet en HV?
I HV finner du alt av folk, i Telemarksbataljonen er det frivillige som skriver kontrakt for tjenestetid utover førstegangstjeneste og er motivert for dette.
En annen ting er å dra inn uniformerte folk i ubevæpnede aksjoner, der har du masse frivillige og ikke minst Sivilforsvaret.
Alt for mange i HV tror de er "politi" og er egnet til å løse konflikter.
Har sett mange som går inn i ungdommens HV og har ett nesten regeliøst forhold til våpen og militær og tror de kan løse alle konflikter.
Noen ser på seg selv som yrkesmilitære og mener de er egnet for å assistere politiet.
Nei Gud forby :-)å
Kanskje på grunn av at TMBN kun har 450 mann. Ikke mye man klarer å passe på med det anntallet. HVI er og frivillig og lønnet. De fleste har lang fartstid i forsvaret, både intops, tmbn og lignende. Tror mange undervurderer nivået i HV.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Duville »

Ganske spesielt å lese den holdningen et par av debattantene har til HV.

Klart at ett HV slik det var tidligere med svært små muligheter for "aktiv" tjeneste hadde ett spesielt forhold til de oppgavene man kunne komme til å få i fremtiden. Folk vokser ikke på å bli kalt ut til en tjeneste som ikke gir noe som helst. Hvis det er mulighet for at ting kan bli alvorlig så blir gjerne de samme folka prima. Gi folk ansvar eller mulighet for ansvar så tar de også det ansvaret og forholder seg til det.

At enkelte skytegale kan finne på å melde seg til tjeneste i HV på grunn mulighet for oppdrag er mulig, men der er jaggu også Politiet en god mulighet for denne typen mennesker. Sikkert større før enn nå, men fortsatt mulig og ja jeg snakker blant annet av egen erfaring. Lavmål og provoserende oppførsel av UP engasjert i den tida kun fysikk var krav til inntak virker det som.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth Eide.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har hittil ikke sagt noe i denne diskusjonen siden jeg føler meg litt inhabil. Men jeg tror at ett av problemene både forsvar og politi sliter med, er at vi tror vi er så fordømt dyktige. Uansett hvilken avdeling man tilhører, blir vi fortalt av vår overordnede at vi er de beste, at vi er unike osv. Dette er sikkert ment som motivasjon (noe man sannsynligvis lærer på en eller annen lederkonferanse/seminar), men det er veldig farlig å gå rundt og tro at man er best. Er man best spør man ikke etter hjelp, eller tar i mot råd. Dette er som sagt et problem som både politiet og flere militære avdelinger sliter med.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Vel, Barth Eide har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.
Men om du er marinejegere eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet at du ikke er i elitegruppa til HV, da de knapt selv vet hvem som er med og ihvrtfall ikke bruker sosiale medier til å reklamere for sin virksomhet. Så derfor vet jeg at du ikke er med der.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

At HV skal holde seg til det de kan er jo selvsagt et poeng. Og få avdelinger er så drillet på objektsikring og vakthold. Det var for noen år siden meget aktuelt å sende. HV styrker til syden for å stå for vaktholdet av Kabul flyplass. Begrunnelsen var at HV var eksperter på objektsikring. Vi skulle bli Borteværnet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth Eide.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Og det er akkurat her du feiler! Dette er også grunnen til at 016 ble nedlagt. Sitat tidligere forsvarssjef Sunde : " Det var, og er, politiet som har ansvaret for å forebygge og bekjempe terror på norsk jord. Verken de tidligere HV-016-tropper eller resten av Heimevernet hadde, eller har, politisk vedtatte oppgaver knyttet til kontraterror. Forsvarets spesialstyrker kan bistå politiet i slike operasjoner, sier Sunde."

Så da kan en jo stille spørsmålstegn med hva innsatsstyrken egentlig driver med.... 25 dager med terrortrening i året?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Vel, Barth Eide har vel ikke noe med Forsvaret å gjøre.
Men om du er marinejegere eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet at du ikke er i elitegruppa til HV, da de knapt selv vet hvem som er med og ihvrtfall ikke bruker sosiale medier til å reklamere for sin virksomhet. Så derfor vet jeg at du ikke er med der.
Barth Eide var forsvarsminister fra 11 november 2011 før han ble utenriksminister. Det å si at forsvarsministeren ikke har noe med forsvaret å gjøre er litt merkelig i mine øyner.

Hvilken Elite avdeling er det vi har i HV nå? Den har jeg aldri hørt om?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Duville »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.

Jeg er ganske sikker på at du vil finne svært mange "historier" innenfor utøvende politiembetsmenn også, hvis du beveger deg litt off record i den etaten. Kan jo ta en utrykning på Vestlandet for litt siden til ev viss buss. Hadde nok ikke noe å si for utfallet den gang men likevel det er ikke betryggende, først med tanke på telefosformidling, så spørsmål om bevæpning og til slutt transport til hendelse stedet. Man vil finne uheldige hendelser i alle etater. Spørsmålet er ledelse og opplæring, samt hva som forventes av vedkommende. Det gjelder både for Politi og HV. Å si generelt at folk i HV er undermåls sier vel bare alt om de som uttaler ser og ingen ting om HV.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Når HV Derby ble mobilisert 22 juli så var de klar til å løse oppdrag etter 3 timer. Det er nok raskere enn det TMBN hadde klart. Med all respekt for TMBN.
Vel, 22 juli er ikke akkurat en vanlig hendelse i Norge.
Og blande inn HV i dette er bare tull da beredskapstroppen er mye bedre egnet og trent enn 99% av HV soldater til å takle dette.
Har en bror som var Kompanisjef i HV04 og hans omerådesjef var/er sjef i beredskapstroppen i politiet til daglig.
Har fått høre mye som er "off record" og vil si at HV absolutt bør holde seg til det de kan, bortsett fra ett X antall gamle marinejegere osv som er i en særegen gren i HV.
Og jeg vil med temmelig stor sikkerhet påstå at du ikke er i den gruppa.
Men det er ikke vanlige hendelser hendelser man har en beredskapsfunksjon for.

Beredskapstroppen er helt klart best egnet, men hvor mange er de? Hvor stor del av Oslo tror dere beredskapstroppen klarer å holde vakt i?

Din bror kompanisjefen og områdesjefen er tydligvis ikke enig med forsvarsminister Espen Barth Eide.

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentar ... ?id=663760" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jeg er marinejeger eller ikke vet vel du egentlig veldig lite om?

Hvor mange dager i året trener vanlig politi på terrorhendelser? Før var det 4 dager. HV øver 25 dager i året.
Og det er akkurat her du feiler! Dette er også grunnen til at 016 ble nedlagt. Sitat tidligere forsvarssjef Sunde : " Det var, og er, politiet som har ansvaret for å forebygge og bekjempe terror på norsk jord. Verken de tidligere HV-016-tropper eller resten av Heimevernet hadde, eller har, politisk vedtatte oppgaver knyttet til kontraterror. Forsvarets spesialstyrker kan bistå politiet i slike operasjoner, sier Sunde."

Så da kan en jo stille spørsmålstegn med hva innsatsstyrken egentlig driver med.... 25 dager med terrortrening i året?
Fra Forsvaret.no
Utgjør spydspissen av kampkraft i Heimevernet, og består av spesielt utvalgt, utdannet og utrustet personell. Styrken kan hurtig mobiliseres og er en nasjonal ressurs. Innsatsstyrkene bidrar til nasjonal sikkerhet.
Foruten vernepliktsforvaltningen består Heimevernet av en rekke frivillige innsatsavdelinger og spesialiserte tropper, disse er også stasjonert rundt om i landet. Personellet har normalt lang fartstid fra Forsvaret -og ofte også fra internasjonale operasjoner. De har skrevet en innsatsavtale med Forsvaret, men jobber til daglig i sivil jobb. Dette er erfarne og voksne soldater, som har et ønske om å kunne bidra om samfunnet trenger det.

Innsatssoldatene kommer ofte fra operative avdelinger i Forsvaret og forplikter seg til minimum 2-3 uker med militær trening hvert år, og kan bli beordret på skarpe oppdrag i Norge. De må oppdatere og videreutvikle sin militære kompetanse fortløpende. De kan delta på en rekke fagkurs, task force-oppdrag og andre forsvarsaktiviteter.

Styrkene utgjøre en unik kapasitet og er en svært kostnadseffektiv sikkerhetsløsning for samfunnet vårt.

Helt klart er det mindre fokus på terror handlinger nå enn det et var i starten. Når hele vesten var i terror modus ette 9/11.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar