Engangsavgift på mc ned 30%

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Intruder »

Ja,la oss for all del trekke fram de som har skapt mange arbeidsplasser,det er vel og bra...
Men hvor mange arbeidsplasser har han lagt ned,og vil legge ned i forbindelse med fiskerier nordpå...Men slike småplasser gir vi faan i.....
Hvor mye har Røkke gjort for å redusere forurensende utslipp fra bedriftene sine ?
Og på et fiskebruk i Chile (tror jeg) drev han med utnyttelse av de ansatte uten like...og brukte selve sleipingen Arne Hjeltnes til å informere om det motsatte...
puh :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:Dette blir en smule OT, men hva hvis f.eks Røkke bare ga f.. og lot Aker gå nedenom og hjem? Han (som eier av Aker) holder 30.000 mann i jobb. Og det skal vi være glade for, mener jeg. Og hvis han ikke får lov til å fortsette med det (og får lov til å tjene penger), tar han med seg hele dritten til et lavkostland og så ser vi ikke mer til verken han eller arbeidsplassene
Ja, hva da? Da hadde det kanskje stått noen andre klar til å overta. Røkke er ikke den store frelser som mange ser ut til å tro.
I kjølvannet av hans rampage langs norskekysten ligger det ganske mange nedlagte fiskeforedlingsbedrifter, ruinerte fiskere og i enkelte tilfeller hele bygder lagt nærmest øde. Røkke har økonomi til å kjøpe torskekonsesjoner, og det har han gjort i stort monn, han eier i dag konsesjoner verdt ca 2 milliarder. Alt dette går på bekostning av den jevne fisker langs hele norskekysten.
Dette er bare Norge, så kan man jo nevne Chile f.eks, de har ikke bare godord om Røkke der heller + en del andre land i de områdene.
Røkke blir ikke sett på som velgjører der heller ... mere en pirat.
Hvis man ser hva som har skjedd i Aden-bukta de siste 10 år, så er det et direkte resultat av den type fiskeripolitikk Røkke bedriver.
Og nå driver regjering på å gjøre det litt behageligere for han og hans like, og litt verre for meg og mine like.
Vi har jo i alle år hatt folk som tenker slik ... Stolt Nielsen, Fredriksen, div cruiserederi osv osv, men jeg tror ikke det var Engangsavgiften som fikk de til å flagge ut.
Om utflagging er en stor bekymring, så kunne man sikkert funnet noen mere treffsikre virkemidler enn Engangsavgiften.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av AJ »

Skattelister, Segway og Røkke (og eventuelt røkla for øvrig...) blir en smule off-topic i denne tråden.
Så la oss holde oss til temaet, folkens :offtopic :[-X .

De andre tingene må gjerne diskuteres i egne tråder...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:
jhn skrev:
L-NA skrev:
Intruder skrev:Synes folk som har råd til MC bør tåle denne utgifta,jeg :redface ...men er antagelig en 1 % er der også.. :lol :prop:
Selvfølgelig må vi tåle det :-) på lik linje med alle andre avgifter som vi må tåle for å opprettholde byråkratiet vårt... :redface ... Skal jo tross alt leve alle byråkratene som Jens og gjengen fikk ansatt..... og dei også må jo ha råd til MC -slik som alle oss andre....Skulle bare mangle....ja .... :-)å
Klart det hadde vært fint om alt av avgifter plutselig forsvant, men det finnes jo andre ting her i landet som kanskje kunne vært tatt tak i før man reduserer luksusavgifter .... eller kanskje ikke ... de har jo legalisert segway, så engangsavgiften er vel det siste hindret på veien mot et perfekt samfunn?
Uff ja, tenke om noen synes det er gøy med Segway, og da kjører rundt på disse vederstyggeligheter uten avgift...slik som jeg har sett at de gjør i mange andre land. Enkelte land har de jo nytte av disse segwayene også, bla. på flyplasser, sykehus, etc. Og så kunne det jo i det minste laget litt mer regler og forskrifter slik at vi kunne fått fø på enda noen dyre byråkrater. Hadde jo sett finere ut på Arbeidsledighet statistikken også det. Nei, moro uten avgift - det vil vi ikke ha noe av -blant vanlige folk. Men, men skal ikke klage vi har det jo godt her i landet, tross av månelandinger på Mongstad og politikkere som glemmer noen ti talls millioner rundt om i "kroker og krer".... Beklager :redface Nå glemmer vi dette tullet med reduserte avgifter, så kan vi heller snakke om noe hyggelig :-) , slik som skattelistenne som er komet ut i dag :-). legger jo en liten demper på at naboen kan se at jeg er inne og kikker på inntekten hans, men vi kan da ihvertfall kose oss med å snakke dritt om alle det millionærene og milliardærene som avisene gleder oss med å henge ut :-) . kolonnen hvor vi ser alle millionene det tross alt betaler i skatt, den driter vi i, men har Dere sett den formuen da gitt..... ;-)
Jeg har ikke noe i mot segway, eller mindre utgifter, men jeg mener regjeringen så langt har konsentrert seg om de litt mere populistiske sakene.
De har foretatt noen merkelige grep som ikke er helt enkle å forklare ved hjelp av logikk.

ang. skattelette ... leste nettopp i E24 at
"Kjell Inge Røkke får med regjeringens opplegg en skattelette på 41,3 millioner.
Landets 28 ligningsmilliardærer vil få nærmere 240 millioner i skattelette.
De 845 personene med en formue over 100 millioner vil få en skattelette på 900,9 millioner kroner.
Nesten 100 prosent"
.http://e24.no/privat/skatten-2013/uten ... urn false;
Sist redigert av jhn den 17 okt 2014, 14:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av L-NA »

Intruder skrev:[video][/video]L-N-A

Skattelistene som er kommet i dag har ingen ting med engangsavgiften å gjøre.der får du nok lage en annen diskusjonsplattform.... :knegg

og hvis halvparten av de dobbeltarbeidende familier nøyde seg med ei lønn så ville antallet arbeidssøkere bli langt mindre.....men så var det at den ene part i disse tilfelle måtte ha trygd å leve av.....
Den som kaster den første sten...


OG mange av disse millionærene med losjebakgrunn og genser,nikkers og alpelue er jo de samme som er så ivrige på OL og annen dritt,eneste nedtur for dem hadde vel blitt at Knogen skulle stått foran dem på tribuna.. :evil
:knegg :knegg

TrottleTroll
Innlegg: 1
Registrert: 17 okt 2014, 17:44
Motorsykkelen din: VFR1200F

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av TrottleTroll »

Her vil nok hver eneste krone i gave fra Siv komme oss som kjøpere av nye sykler til gode!
Enig! Men det er viktig å huske at dette ikke er en gave, dette er Siv som reduserer ranet av norske motorsyklister.
Og jeg kan ikke se for meg at Venstre ønsker å gå mot et tiltak som reduserer køene inn til norske byer.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Intruder »

Ja,tenk de stakkars motorsyklistene som ranes.... =;
Får håpe engangsavgiften minst blir som før...det har vi lekne gutta råd tell... :rofl:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Svolp »

Ja da er det banka, finner ikke noe info vedrørende dette ennå. Noen som vet?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23239
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Bjerknez »

Har sendt mail til Alf Graarud Motor angående sykkelen jeg kjøpte i slutten av oktober angående om det finnes en mulighet for å "møtes på halvveien" hvis engangsavgiften settes ned. I mine øyne er jo kontrakten skrevet så rent juridisk har jeg nok et problem, men jeg sendte nå uansett en mail, slik at jeg skal slippe å tenke på at jeg vertfall ikke prøvde :thumleft

Jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte sykkelen og jeg angrer ikke på at jeg kjøpte i oktober av den grunn. Så saken min ser nok ikke lys ut, men det er nå som sagt lov til å prøve seg :thumleft

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Har sendt mail til Alf Graarud Motor angående sykkelen jeg kjøpte i slutten av oktober angående om det finnes en mulighet for å "møtes på halvveien" hvis engangsavgiften settes ned. I mine øyne er jo kontrakten skrevet så rent juridisk har jeg nok et problem, men jeg sendte nå uansett en mail, slik at jeg skal slippe å tenke på at jeg vertfall ikke prøvde :thumleft

Jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte sykkelen og jeg angrer ikke på at jeg kjøpte i oktober av den grunn. Så saken min ser nok ikke lys ut, men det er nå som sagt lov til å prøve seg :thumleft
Det er nok ikke Alf Graarud du må sende mail til da, men Siv Jensen. Men du kan nok spare deg bryet. Sykkelen din ble registrert i 2014, og da er det avgiftene for 2014 du må betale. Det er også betalt, ellers hadde du ikke fått skiltet. Pengene ser du aldri igjen.

Det verste er jo at om avgiftsletten kommer, og nye Triumph ST plutselig blir 15-20000 billigere så blir din det også over natta! Ennå større verdifall får gamlesykkelen din med sine 1300cc, men det er Graarud sitt problem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23239
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Har sendt mail til Alf Graarud Motor angående sykkelen jeg kjøpte i slutten av oktober angående om det finnes en mulighet for å "møtes på halvveien" hvis engangsavgiften settes ned. I mine øyne er jo kontrakten skrevet så rent juridisk har jeg nok et problem, men jeg sendte nå uansett en mail, slik at jeg skal slippe å tenke på at jeg vertfall ikke prøvde :thumleft

Jeg var jo klar over dette når jeg kjøpte sykkelen og jeg angrer ikke på at jeg kjøpte i oktober av den grunn. Så saken min ser nok ikke lys ut, men det er nå som sagt lov til å prøve seg :thumleft
Det er nok ikke Alf Graarud du må sende mail til da, men Siv Jensen. Men du kan nok spare deg bryet. Sykkelen din ble registrert i 2014, og da er det avgiftene for 2014 du må betale. Det er også betalt, ellers hadde du ikke fått skiltet. Pengene ser du aldri igjen.

Det verste er jo at om avgiftsletten kommer, og nye Triumph ST plutselig blir 15-20000 billigere så blir din det også over natta! Ennå større verdifall får gamlesykkelen din med sine 1300cc, men det er Graarud sitt problem.
Du har så klart rett i det.

Vi går nok på en liten smell begge to så det går nok opp i opp dette ja. Det tenkte jeg ikke på.

Uansett, så driter jeg egentlig i det. :thumleft :vs

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Svolp »

Litt ergerlig men hvis en kjøper ny sykkel vell vitende om at det er foreslått en såpass stor endring er det jo litt dristig.. Jeg solgte min sykkel i aug rett før dette ble annonsert så litt heldig med tidsdunkter var jeg. Har sitti på gjerdet siden da denne justeringen hvis det nå går igjennom sparer meg for nesten 50000kr!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Tommas »

Redd for at dette går under kategorien for "noe som ville ha vært gøy", og derfor ikke tillates av mikropartier med ca 500 velgere - men fortsatt budsjettmakt.

Krysser fingre ;-)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Cutless »

Nå er jeg redd for håpe for tidlig, men kom over dette på DB.no nå nettopp:

Dette er de enige om:

• Frp-seier: Diesel- og bensinavgiftene skal ikke prisjusteres.
• Billigere biodrivstoff, billigere hybridbiler og mer til kollektivtrafikk og jernbane.
• Kompromiss på barnetillegget: Kuttet blir mindre dramatisk.
• Kuttet i overgangsstønaden for enslige forsørgere utsettes.
• Skatteklasse 2 beholdes.
• Kuttene i formueskatten noe redusert.
• Minstrefradraget øker.
• TV2: Grensen for momsfri netthandel reduseres fra 500 kroner til 350 kroner.

Eller tolker jeg dette feil? Kan det være at alle andre "radikale" forslag på statsbudsjettet har blitt fjernet inkl MC-avgiften?


Edit:

Fremskrittspartiets kjernesaker er godt bevart i budsjettforslaget forhandlerne nå er enige om, mener finansminister og Frp-leder Siv Jensen, skriver NTB.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23239
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Bjerknez »

Ut fra ordlyden rundt om kring i de ganske aviser så synes jeg ikke det virker som om det blir noen redusering av engangsavgiften...

Svar