Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av MrErling »

Bilde
Denne "murstein" av en bok på 600 sider, og med henvisning til nærmere 1500 referanser, skulle vært på alles nattabord, så ville ingen fått problemer med å falle kjapt i søvn.. :nattinatti

Vel fra spøk til revolver. 8)
Denne boka er dynamitt om hvordan vårt "velfungerende" demokratiske samfunn er på "Autostrada" ned i det svartmørkeste høl.
Obligatorisk lære om vårt kommende fall.
Tung å lese ja, men anbefales på det sterkeste. Dette var min julepresang til flere i min familie! Vi er litt sånn politisk engasjerte kan man si...
Utgitt for ett år siden og selges her https://secure.kolofon.no/index.aspx?pid=2440&docid=71+ fås også på utlån på biblioteket!

Hva den handler om? :mk
man kan si at boka beskriver at vi som samfunn, primært er opptatt av hvilken politisk virkning ulike utsagn har, og i mindre grad opptatt av om utsagnene stemmer med virkeligheten.
(Som nå f.eks. at det er lagd en 4 milliarders motorvei, som ikke tåler norsk kulde.. og de viste det! :oh )

Vitenskapelig og faktisk korrekhet er altså byttet ut med politisk korrekthet.
Noen viktige stikkord i så måte er rase/etnisitet,kjønn, islam, makt, autoritet, skolevesen, demokrati, innvandring og integrering.
Forfatterens tese er at den vestlige sivilisasjon er i ferd med å begå selvmord!
Og at det som ødelegger bærekraften i våre samfunn, er en serie med forhold som for en stor del har sine røtter i et intellektuelt paradigme, som nekter å snakke sant om menneskets natur, og som derfor fører oss inn i skjønnmalende utopier på det ene området etter det andre.

Paradigme = http://no.wikipedia.org/wiki/Paradigme" onclick="window.open(this.href);return false;
http://honestthinking.org/no/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Cbr »

Alså at vår vestlige kultur vil bli erstattet pga sekulering og kapitalisme? Hvorfor? Ikke alle vil ha dypere mening. Så lenge vi er mette er vi fornøyde.

Blir vår kultur endra på, så hva så, det har den alltid gjort. Stagnasjon er død.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av MrErling »

Cbr skrev:Alså at vår vestlige kultur vil bli erstattet pga sekulering og kapitalisme? Hvorfor? Ikke alle vil ha dypere mening. Så lenge vi er mette er vi fornøyde.

Blir vår kultur endra på, så hva så, det har den alltid gjort. Stagnasjon er død.
hahaha
god spøk :thumleft

Dette essayet Selvmord pardigmet, er skrevet for den avislesende mannen og kvinnen i gata.

Samtidig henvender forfatteren seg til journalister, redaktører, politikere, forskere og byråkrater som er blitt virvlet inn i den politisk korrekte runddansen!
Og som derfor, slik han vurderer det hele, trenger noen velrettede spark bak, samt å bli fortalt, in no uncertain terms, at de medvirker til et opplegg der uærlighet er satt i system; et system som med økende hastighet fører oss mot sivilisatorisk sammenbrudd og katastrofe.


Sjelden eller aldri er det blitt publisert en så radikal samfunnskritikk i Norge

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Jompa »

Jeg har ikke lest boka, men hvis essensen i den er at vår kultur går mot "selvmord" så stemmer sikkert det.
Hittil har alle store kulturer kollapset. både i øst og vest, enten de har blitt for store, eller at herskerne har blitt rammet av sinnsykdom,
eller at andre kulturer/stater har kjempet dem ned.

Alle "sivilisasjoner" så langt har vært basert på utnyttelse av slaver, og det tør jeg å påstå at den vestlige kultur også er.
Vi kjøper billige varer som lages av barn og underbetalte arbeidere i u-land. verdensøkonomien baserer seg på at det skal
være noen styrtrike, litt flere rike, millioner forbrukere og mange millioner fattige.

Enkelt og kynisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Cbr »

Vrøøl. Uærlighet satt i system har det vært i årtusener. Den vestelige kultur er ikke statisk men i stadig endring.

Ingen gode alternativer til den vestelige kultur eller kapitalismen. Demokrati er det eneste systemet så fungere. Men er det alt en kjenne så kan jeg vel forstå at det er lett å kritisere. Kritikerne får ta seg en tur til india/iran/nord korea.

La oss alle være jille med hverandre systemet fungere ikke, mennesker blir ikke styrt av kun jillhet.

Status idag er at vår kultur sprer sin klamme hånd over planeten mer hver dag.

Dette minne meg om han ungdommen så sko prøve å få meg øve på Zeitgeist/venus project. Å hvor jeg hadde det løye med å rive istykker det tullet. Alt en trengte hva å google litt.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av MrErling »

Boka "Nomade" (dansk) er ett must å få med seg.
er akkurat ferdig med den.
Bildehttp://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 744&rom=MP
Somalierinnen og muslimen Ayaan Hirsi Ali regnes av mange, som en av vår tids modigste intellektuelle.

Ayaan Hirsi Ali vil advare det amerikanske samfunnet mot å begå samme feil som hun mener Europa har gjort, nemlig å undervurdere farene ved islamsk fundamentalisme.
Hun hevder islam vanskelig lar seg forene med vestlige verdier, og ser den som en trussel mot demokrati og ytringsfrihet.
For å få til en vellykket integrasjon, fortsetter hun, må vi tørre å stille ubehagelige spørsmål knyttet til emner som sex, vold, penger og religion.

Nomade er både en personlig og politisk bok som går rett inn i debatten om det flerkulturelle samfunnet.
Ett samfunn som vil ødelegge vår nasjon!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=H7wMvrWM ... r_embedded[/video]

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av MrErling »

Ønsker å skaffe meg denne "skattekisten"....
Skal bli interessant å få kunnskap om fa**skapen, og virkelig få innblikk i galskapen

Bilde

http://www.amazon.com/gp/product/159698 ... 1596981040

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Svein2 »

Nå har jeg lest ferdig boka "Under Ukkos himmel" av Rolf Rønning, en kamerat og sambygding.
Det er ei god bok om forfedrene til innvandrerne på Finnskogen, om deres liv og overtro.
http://www.trysil-forlaget.no/spenningsroman.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå kunne jeg tenkt meg å begynne å lese om noe helt annet, som f.eks. drekking, kvinnfolk og MC kjøring.
Noen med tips om gode bøker. :mk

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av SheDevil »

Var innom biblioteket her en dag og var usikker på hva jeg ville lese.....

Kom bort til et bord der det lå 8-10 bøker med litt "ukjente" norske forfattere og som kanskje var verdt et forsøk..

Tok med meg denne "Sjabervik" en novellesamling..

Link: http://www.samlaget.no/nn-no/skjonnlitt ... unden.aspx

Interesant å få et innblikk i menneskers sine livsvilkår over et tidsrom på 175 år...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Fidel »

Jeg har hatt noen fortreffelige dager med litt ordentlig litteratur. Ian Falloon har begått et praktverk kalt "Moto Guzzi - Racing and Production models from 1921 to the present", som gir et utmerket innblikk ikke bare i MC-historien, men også i historien til en hel bygd - altså Mandello del Lario. Konklusjon: Guzzi er MER enn bare en MC ;-)

Ellers har jeg kost meg med en julegave jeg egentlig fikk forrige jul, men som jeg først nå har fått anledning til å lese perm til perm, nemlig "Moto Guzzi - Sport and Le Mans Bible", også av nevnte Falloon. Mye bra historier her også, altså.

Så har jeg begynt å abonnere på et entusiastblad, Italian Motor Magazine, og fikk de fire første nr i posten nylig, så da har jeg noe å kose meg med mellom slagene.

Sånn går nu dagan.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av tagesk »

Ukens bok er Thinking, fast and slow av Kahneman.
Den handler om at vår besvisshet, det vil si hvordan vi tenker, består av to adsiklte deler. De to delene heter Del 1 og Del 2.

Del 1 har som jobb å se ut gjennom øynene, oppdage om en tiger kommer ut av bushen, og sikre at vi klatrer opp i nærmeste tre.
Fordi den har en viktig rolle (Darwin, et cetera) er den i stand til å vurdere omgivelsene, og ta avgjørelser, uten av "vi" blir spurt.
Del 1 sikrer at "det som ser kjent ut" ikke er "synlig" for oss i hverdagen.
Du legger ikke merke til at alle bøkene i bokhyllen står der de skal.
Du "ser det" når noe er uvanlig eller uventet.

Del 2, det er den som Del 1 vekker opp når noe ikke stemmer.
Se følgende:
boken skrev: Da han bygget Arken og fylte den med dyr, hvor mange dyr av hver type tok Moses med seg?
Svaret er ikke to!
Dersom du svarte to, da bestemte Del 1 at Ark + dyr => bibel. Alt OK (ingen grunn til å klatre opp i et tre).
Beklageligvis var det ikke Moses, men Noah, som bygde en ark.

Saken er: Del 1 bygget en "historie" som så "grei ut", og da fant den ingen grunn til å vekke op Del 2 for å fundere over saken
Moses passet fint inn i historien som hadde med noen bibel-greier å gjøre.
boken skrev: Da han bygget Arken og fylte den med dyr, hvor mange dyr av hver type tok Kennedy med seg?
Del 1 vil nå si "Kennedy?, det passer ikke med Ark og dyr og Bibel - Del 2, kan du ta en titt på dette?"
Er Kennedy en tiger?
Og plutselig "ser" vi spørsmålet.

Boken handler om disse to delene av vår bevissthet og hvordan de påvirker hvordan vi tar avgjørelser.
Her er enda et eksempel.
boken skrev: Per er en stille fyr som liker å ha orden i tingene rundt seg. Han liker ikke å bli forstyrret når han arbeider.
Gitt denne beskriveslen, vil du gjette at Per studerer på Bibliotekhøyskolen eller på BI?

Det er nå meget lett å velge Bibliotekhøyskolen. Hvorfor?
Fordi Del 1 lager en liten historie, basert på en karikatur som er lett gjenkjennelig, og der passer Bibliotekshøyskolen godt inn.
Alt OK; ingen tiger; la Del 2 sove.

Saken er at Del 2 vil si "uh, det er 50 ganger så mange studenter på BI som på Bibliotekshøyskolen. Det vil si at selv om Per er fem ganger så typisk på Bibliotekshøyskolen så av alle som passer beskriveslen vil minst ti ganger så mange gå på BI. Altså er konklusjonen av Per med en sannsynlighet på 10:1 studerer på BI".
Men Del 2 blir ikke spurt, for Del 1 fant "en historie" som passet.

Alt dette er viktig fordi det er Del 1 som kjører når vi er ute med MC, og det er Del 1 som drar inn bremsen uten at du behøver å fundere over saken når en elg spretter frem.
Men det er Del 2 som sikrer at du ikke kjører riktig så fort akkurat når det begynner å bli mørkt (selv om du ikke har sett elgen enda).

Kunnskap om hva Del 1 og Del 2 gjør, hvordan de interagerer og hvordan de påvirker avgjørelser er viktig.
Om du trodde Moses var med i Arken, da har du bevist at du trenger å øve opp Del 2.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Irongirl
Innlegg: 182
Registrert: 08 jan 2012, 15:25
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Sted: Sarpsborg

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Irongirl »

En bok som jeg virkelig kan anbefale til folk som liker litt grøssere er 'Håndtering Av Udøde' av John Ajvide Lindqvist

Bilde

Syns bøkene hans er fantastiske og dette er en bok jeg helt klart kommer til å lese igjen!!

"I Stockholm våkner hundrevis av nylig avdøde til liv. Felles for dem alle er at de ikke vil annet enn å komme hjem.

Håndtering av udøde er en varm, humoristisk, skrekkinngytende og satirisk fremstilling av et moderne samfunn som definitivt ikke er rustet til å takle dette ekstraordinære fenomenet. En roman som rører ved de store spørsmålene ved det å være menneske, på en måte som bare Lindqvist kan.

Vi følger flere forskjellige personer som opplever sakte, men sikkert at Stockholm blir snudd på hodet. De døde gjenoppstår og i dette kaoset blir vi kjent med høyst levende som prøver å takle hverdagen etter at en av deres kjære, kommer tilbake etter å ha vært død en stund. Gjennom de levende hovedpersonene, blir vi vitne til hvordan de prøver å takle hverdagen med de døde. Er de døde de samme personene de en gang var, da de var levende eller kommer de tilbake som en helt annen person? Og hvordan tilpasser de levende seg sammen med de gjenoppståtte? Og hvorfor har de døde i det hele tatt gjenoppstått? Det hele blir vevd i en mengder av filosofiske spørsmål om livet etter døden. Blant annet det evige om det er et liv etter vi dør eller ikke."
Sesongstart 2012 - 26 Februar

Drive fast, drive hard, drive safe.... It's not the speed that kills you. It's the sudden stop

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:Ukens bok er Thinking, fast and slow av Kahneman.
Den handler om at vår besvisshet, det vil si hvordan vi tenker, består av to adsiklte deler. De to delene heter Del 1 og Del 2.

Del 1 har som jobb å se ut gjennom øynene, oppdage om en tiger kommer ut av bushen, og sikre at vi klatrer opp i nærmeste tre.
Fordi den har en viktig rolle (Darwin, et cetera) er den i stand til å vurdere omgivelsene, og ta avgjørelser, uten av "vi" blir spurt.
Del 1 sikrer at "det som ser kjent ut" ikke er "synlig" for oss i hverdagen.
Du legger ikke merke til at alle bøkene i bokhyllen står der de skal.
Du "ser det" når noe er uvanlig eller uventet.

Del 2, det er den som Del 1 vekker opp når noe ikke stemmer.
[TaSK]
Det her forklarer jo ganske mye. Vi har ikke så mange trær å klatre i, og her finnes vel heller ikke tigre, (æ kjørte riktignok på et tre for å unngå å kjøre på en rein, men det e kanskje ikke helt sammenlignbart?) så Del 1 e arbeidsledig og har nok sovnet, og dermed ingen til å vekke opp Del 2.
Så da går æ rundt her, i en nærmest komalignende tilstand, men æ har fått forklaringa, så da e det greit :prf
:-k Skulle det dukke opp en tiger, så håpe æ det skjer ved juletider, da kan man jo i det minste klatre opp i nærmeste juletre

Men lesestoff. Nå for tiden går det mest i meteorologi & oseanografi, og lastebehandling med tilhørende lovverk.
Sistnevnte e ikke spesiellt engasjerende, for å si det litt pent

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Crinos »

Siste boken jeg leste var en Warhammer 40.000 bok... - Blood Angeles Omnibus
http://www.amazon.com/Blood-Angels-omni ... 1844165590" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde

Boken før der var How to make love the Bruce Campbell way:
http://www.amazon.com/Make-Love-Bruce-C ... =1-1-fkmr0" onclick="window.open(this.href);return false;
Fikk den i bursdagsgave for mange år siden av en barndomskammerat av meg... Sammen synes vi at Bruce Campbell er en av de desidert tøffeste b-skuespillerene som finnes. Spesielt med tanke på Army of Darkness: http://www.imdb.com/title/tt0106308/" onclick="window.open(this.href);return false; (plus Evil Dead en og 2 selvsagt)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar