Dette står det respekt av.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
HeleneFS
Innlegg: 81
Registrert: 22 nov 2009, 02:35
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600
Sted: Oslo/Akershus

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av HeleneFS »

Wow, jeg er helt imponert :notworthy:

Krysser fingrer og tær for at du får sykkelen godkjent så fort som mulig :)
Mvh Helene

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av Jompa »

Æ leste hele historien fra side 1 i kveld, og måtte en tur innom bloggen din.
Det e helt utrulig for et pågangsmot du har !!! \:D/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av SheDevil »

Wheelonass skrev:Dette skal ikke være enkelt! ](*,)
Nok dokumentasjon...
Sikkerhetstiltak som krever hodebry for å få gjennomført...
Utrolig flott å ha noen gode hjelpere gjennom klubben som virkelig står på! :-) '
Det ligger en del utfordringer med språk og regelverk, og at dette tross alt er den første F.B.S.-sykkelen i Norge som skal godkjennes, og en av få i verden... krysser fingrene for at vi kommer nærmere ei løsning i løpet av denne uka.

Motorsykkelen står derfor enda uten skilter, og jeg har ikke fått vært ute på luftetur :( Når sant skal sies så er det enda kaldt, vått og masse grus på veiene så jeg har vel godt av å vente...
Var hyggelig å møte deg på MC-messen og ser frem til å få møte deg på veien igjen :janikk

Om det er noen trøst, så har jeg fortsatt ikke fått kjørt noe enda i år selv om det er gode muligheter for det. Har måttet prioritere oppussing og det tar tid dessverre....

Uansett, lykke til :P :p

Den som venter på noe godt......

:janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Wheelonass
Innlegg: 59
Registrert: 19 des 2010, 11:17
Motorsykkelen din: BMW R1200 R F.B.S.
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av Wheelonass »

God påske, alle sammen!
I går hadde vi første vårdagen her nord, utrolig deilig! Selv om trangen til å nyte landeveien ble enda sterkere...
Som dere skjønner så er det ikke mye som skjer på godkjenningsfronten iom at det er påske. Skal ha et møte 3.mai for å enes om en teknisk løsning for å sikre bedre at jeg ikke kan komme bort i bryteren for nedfelling av F.B.S.`n ved et uhell. Trafikkstasjon i Bodø vil ha ei sperre på hastighet, jeg vil ha en ekstra barriere i stedet, feks at clutch må være helt inn for at bryter skal aktiveres... så da får vi se hva vi blir enige om...

Håper alle har hatt gode påskedager, og at landeveien er blitt flittig brukt :prop:
-------------------------------------------------
Kjør for livet! Jeg har nettopp funnet tilbake til mitt...

http://www.wheelonass.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av jhn »

De vil vel ikke sprette opp igjen når du slipper clutchen? Nei, det gjør de nok ikke.
Mener å ha sett et tilsvarende svensk? system tidligere, der gikk det på hastighet.
Det kan nok sikkert være en smaksak hvilken løsning som velges.
Lykke til :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av RuneMC »

"Keep it simple" pleier å være god regel for alle tekniske løsninger.

Fartssperre høres greit ut. Clutch pluss fart er vel teoretisk OK, men alt kan feile, og en feil som gjør at man ikke får aktivert støttehjulene kan kanskje være verre enn at de aktiveres i lav fart ?

Av det jeg så av bryterplassering her, så virker det nå å være romslig avstand bort til bryterne - er det i tillegg blokkering for at de løser ut over gangfart, så skjønner jeg ikke problemet... :scratch

Uansett - lykke til!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av jhn »

Det her har æ egentlig ikke tenkt nok over til å en bastant mening om, men æ trur æ ville foretrekke noe automatiserte greier som går på hastighet. Alle har vel opplevd at det av og til plutselig oppstår situasjoner som krever en kjapp stopp og en fot i bakken et øyeblikk pluss betjening av blinklys, clutch og brems. Det kan jo bli litt hektisk til tider, å gå i bakken midt i rushen fordi man ikke rakk å trykke på knappen ville vært ergelig ](*,) Men som sagt så har æ ikke full oversikt over fordeler/ulemper ved de forskjellige løsninger
Litt spent på hvilken løsning det blir

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av Duville »

Wheelonass skrev:God påske, alle sammen!
I går hadde vi første vårdagen her nord, utrolig deilig! Selv om trangen til å nyte landeveien ble enda sterkere...
Som dere skjønner så er det ikke mye som skjer på godkjenningsfronten iom at det er påske. Skal ha et møte 3.mai for å enes om en teknisk løsning for å sikre bedre at jeg ikke kan komme bort i bryteren for nedfelling av F.B.S.`n ved et uhell. Trafikkstasjon i Bodø vil ha ei sperre på hastighet, jeg vil ha en ekstra barriere i stedet, feks at clutch må være helt inn for at bryter skal aktiveres... så da får vi se hva vi blir enige om...

Håper alle har hatt gode påskedager, og at landeveien er blitt flittig brukt :prop:

Hmm det høres jo bra ut hvis det er på dette nivået - hvor de begynner å komme med krav om smådetaljer, da er det vel ikke lenge til du har dette godkjent. Får krysse fingre og aaaalt som kan krysses for å få det i orden før sommeren er alt for langt kommen :D Lykke til.

Brukeravatar
Wheelonass
Innlegg: 59
Registrert: 19 des 2010, 11:17
Motorsykkelen din: BMW R1200 R F.B.S.
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av Wheelonass »

For å spesifisere litt:
Den boksen som ble henvist til er hovedenheten som gir strøm til kompressor og der det er ei egen sikring (en knapp som må trykkes ned) for at jeg skal kunne få felt ned de ekstra hjulene uansett om bryterne som styrer hjulene opp og ned fungerer. Denne boksen er plassert slik at det ikke er noen fare for at knappen ved et uhell skal slås på.
Selve styringen av hjulene opp og ned er bygd ved at henholdsvis blinklys- og nødlys-bryter styrer disse funksjonene (det er en egen vippebryter på venstre hånd som styrer blinklys). Trafikkstasjonen vil derfor ha en hastighetssperre på disse bryterne for at jeg ikke ved et uhell skal komme borti nødlysbryteren (hjul ned) i fart (over 30km/t). Jeg har diskutert denne løsninga med et firma som kan ombygging av kjøretøy, samt hørt med ombygger i Tyskland hvordan dette best kan løses... begge disse mener at det blir en så stor usikkerhet og fare for at ei slik sikring vil kunne feile, og da i værste fall ikke koble til bryter igjen når jeg har bruk for støttehjulene. Det er også noe komplisert å få dette til.
Det er derfor ønskelig for meg å heller lage en ekstra barriere for at slike uhell ikke skal kunne skje, og at det da lages ei løsning med at clutch må holdes inne for at bryter for hjul ned skal kunne fungere. Begrunnelsen for dette er at jeg ved stopp alltid har clutch inne, og derfor ikke vil glemme dette. (og det er sjelden du ligger i nedlegg og trykker inn clutch?).
Alt handler jo om mestring og det å ha nok opplæring i bruk av systemet, og disse ekstra hjulene er tross alt mine bein under motorsykkelkjøring. Det vil være det samme da jeg skulle lære å kjøre bilen min med håndgass og -brems og kun ei hånd tilgjengelig på rattet... en kort kjøretur så satt dette i systemet.
Jeg tror vi blir enige til slutt, jeg er veldig glad for at jeg har tålmodigheten og ikke stanger hodet i veggen! Det er tross alt vår ute! :b_c:
-------------------------------------------------
Kjør for livet! Jeg har nettopp funnet tilbake til mitt...

http://www.wheelonass.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av ZZR-Tom »

Hørest veldig bra ut og vi håper du er på veien snarast mulig :thumleft

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av SheDevil »

Høres smart ut dette, håper det løser seg snart dette og at du kan nyte de bare veiene i nord :prf
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av jhn »

Tålmodighet e en god egenskap å ha. Du har selfølgelig rett, uansett hvordan det blir så må det jo læres og øves på. Du e nok best i stand til å bedømme hva som funke best for dæ.
:-k Pga en litt ufølsom høyrefot kan det av og til være vanskelig å finne bremsa, så æ trur æ må se litt på hvordan få en hendel på styret uten for mye mikkmakk
Æ har jo tenkt lenge på det, så da e det vel tide å få det gjort

Brukeravatar
Wheelonass
Innlegg: 59
Registrert: 19 des 2010, 11:17
Motorsykkelen din: BMW R1200 R F.B.S.
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av Wheelonass »

jhn skrev: :-k Pga en litt ufølsom høyrefot kan det av og til være vanskelig å finne bremsa, så æ trur æ må se litt på hvordan få en hendel på styret uten for mye mikkmakk
Æ har jo tenkt lenge på det, så da e det vel tide å få det gjort
Om jeg kan få anbefale Likevel MC Norge sine hjemmesida, der finner du nok god hjelp i hvordan du kan gjøre en ombygging.
-------------------------------------------------
Kjør for livet! Jeg har nettopp funnet tilbake til mitt...

http://www.wheelonass.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av MaxTron »

Dette F.B.S.-systemet er jo godkjendt i EU?
Er de ikke da nødt til å godkjenne det i og med at vi er med i EØS??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Dette står det respekt av.

Legg inn av ZZR-Tom »

Men MAX då? Skjønner vel at logikk ikkje må brukast når det er snakk om byrokrati vel? :lol

Svar