Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Hvilken tiltro du har til meg som både fagmann og evner til å utføre jobben min er revnende likegyldig for meg :thumleft

Når det kommer til synsing, konkludering, diagnose osv er det ikke opp til en vanlig mann/kvinne på gata til å fundere på. Det de bør kunne er enkel første hjelp. For da å kunne hjelpe en forulykket så godt som mulig før nødetatene ankommer stedet.
Er pasienten, som jeg har sagt før....Bevisstløs, SKAL hjelmen av!!!!
Er pasienten våken, bevisst og kan gjøre rede for seg bør den taes av!!
Er du alene har vanskelig for å klare dette når pasienten er bevisst følger du instruksjonene til AMK (113)

At dette er uklart for deg, usikkert...eller bare noe du har lyst å bryte ned i atomer for å ha noe å diskutere. Kjempe greier. Jeg er trygg på mine egne erfaringer, kunnskap og evne til å utføre jobben min.

Takk for meg :vs

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev: Hvilken tiltro du har til meg som både fagmann og evner til å utføre jobben min er revnende likegyldig for meg :thumleft
Det var da en usedvanlig dårlig holdning til fremtidige "kunder"
Jeg trodde det var en fordel at folk hadde tiltro til ambulansetjenesten
LordShaft skrev: Når det kommer til synsing, konkludering, diagnose osv er det ikke opp til en vanlig mann/kvinne på gata til å fundere på. Det de bør kunne er enkel første hjelp. For da å kunne hjelpe en forulykket så godt som mulig før nødetatene ankommer stedet.
Akkurat derfor er det en fordel om hele helsevesenet/ambulansetjenesten gir de samme råd ... så menigmann slipper å lure på hva som er riktig og galt
LordShaft skrev: Er pasienten, som jeg har sagt før....Bevisstløs, SKAL hjelmen av!!!!
Er pasienten våken, bevisst og kan gjøre rede for seg bør den taes av!!
Er du alene har vanskelig for å klare dette når pasienten er bevisst følger du instruksjonene til AMK (113)
Men her er du mere nyansert. Hadde du sagt det på denne måten tidligere hadde ikke vi to hatt noe å diskutere. Dette er noe helt annet enn bare "SKAL av"
LordShaft skrev: At dette er uklart for deg, usikkert...eller bare noe du har lyst å bryte ned i atomer for å ha noe å diskutere. Kjempe greier. Jeg er trygg på mine egne erfaringer, kunnskap og evne til å utføre jobben min.

Takk for meg :vs
Ingenting å takke for :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Som du ser i første linjen, jeg referer til deg som i du. Og ikke alle framtidige "kunder"

Jeg er også rimelig sikker på at jeg hele tiden har sagt at hjelmen SKAL av når pasienten er bevisstløs ;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Som du ser i første linjen, jeg referer til deg som i du. Og ikke alle framtidige "kunder"

Jeg er også rimelig sikker på at jeg hele tiden har sagt at hjelmen SKAL av når pasienten er bevisstløs ;-)
Jeg er jo en potensiell fremtidig kunde, og jeg har sikkert noen meningsfeller der ute, så det blir sikkert flere enn meg du er revnende likegyldig til, men det er greit nok ... dette trenger vi ikke å diskutere.
Denne setningen : "Det var da en usedvanlig dårlig holdning til fremtidige "kunder" var ment som en liten fleip

Men til saken ....
Jeg har oppfattet at du sier hjelmen SKAL av. Punktum.
Når du sier "SKAL" med store bokstaver, og samtidig argumenterer mot meg, er det lett å oppfatte "SKAL av" som en evig og udiskutabel sannhet. Det strider mot hva jeg har lært
Det er det jeg har stusset over i denne diskusjonen ... to motstridende meldinger fra samme hold ... fagfolkene her inne har vært ganske så bastante og konsekvente med å si "SKAL" av, mens de fagfolkene jeg har møtt nyanserer dette med å si at situasjonen bestemmer.
Hvis du har lest hva jeg sier, så ser du at jeg er enig at den må av når pasienten er bevistløs, har pustevansker og/eller er kvalm. Men om han/hun er våken og klar, puster fint osv, men "bare" har rygg/nakkeskader kan man med fordel vente på kyndig hjelp, og bevege minst mulig på pasienten
Er dette vranglære skal jeg ta det opp med instruktørene ved neste anledning, og fortelle dem at en fremmed mann med et kult nick og ukjente kvalifikasjoner sier at dette er feil.
Har jeg oppfattet deg feil, så beklager jeg det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »


LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Ikke for å lage noe stor diskusjon igjen, men hjelmen skal av :thumleft

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av Bjerknez »

Skulle jeg over all formodning ende opp i en ulykke så håper jeg det er DU som kjører bak/forran meg LordShaft :thumleft
Jeg tror så absolutt du vet hva du snakker om. Jeg regner vel med at man må kunne noe mer enn å spyle med en brannslange når man har en slik jobb.

Etter en del dokumentarer på TV så får man liksom LITT mer forståelse angående hva som kreves av en brannmann :thumleft

Så akkurat her er jeg ganske sikker på at du faktisk VET hva du snakker om :thumleft :lol

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Førstehjelp

Legg inn av Tommas »

Husker godt historien fra kjøreskolen (som sikkert er en vandrehistorie) om de som samvittighetsfullt fikk spjelket et stygt benbrudd, men når ambulansen kom så var mannen død.
Midt i all spjelkingen hadde de glemt å sjekke puls på stakkaren.

Jeg er ikke noe racer i førstehjelp, men uten puls er vel alt annet sekundært.


Kjør pent!

Toven

Re: Førstehjelp

Legg inn av Toven »

Pust er så mye mer viktig å sjekke enn puls - vi fikk lært at mange har sluttet med å sjekke puls og konsentrer om pust i stedet. Igjen, hva vi fikk lært.
Kommer man over en bevisstløs person som ikke puster normalt, sikre frie luftveier og begynn med HLR
Motsatt, en bevisstløs person som puster, sikre frie luftveier og legg i stabilt sideleie og observer.

Ikke at jeg er noe mer fagperson enn kurs i sammenheng med utdanningen, nautikk (styrmannskolen).

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Førstehjelp

Legg inn av Tommas »

Ja, sikkert lurt å presisere det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:Skulle jeg over all formodning ende opp i en ulykke så håper jeg det er DU som kjører bak/forran meg LordShaft :thumleft
Jeg tror så absolutt du vet hva du snakker om. Jeg regner vel med at man må kunne noe mer enn å spyle med en brannslange når man har en slik jobb.

Etter en del dokumentarer på TV så får man liksom LITT mer forståelse angående hva som kreves av en brannmann :thumleft

Så akkurat her er jeg ganske sikker på at du faktisk VET hva du snakker om :thumleft :lol
Sier takk for tilliten... Det er alltid rom for å bli bedre innen dette feltet. Men jeg tror jeg er over gjennomsnittet oppdatert på ABC (førstehjelp) samt jeg er instruktør i faget :thumleft

En bevistløs person puster IKKE før det motsatte er bevist :prf Greit å ha liggende i bakhodet.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Førstehjelp

Legg inn av Voksen »

Hva en skal gjøre angående hjelm skifter jo sånn av og til, og om ikke lenge så har en eller annen smarting funnet ut noe annet igjen.
Jeg for min del er etter å ha sett denne filmen helt sikker på at hjelmen ikke SKAL taes av før pasienten har ankommet sykehuset.https://www.youtube.com/watch?v=ZWQrmYN7xxA" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av LordShaft »

Tommas skrev:
Jeg er ikke noe racer i førstehjelp, men uten puls er vel alt annet sekundært.


Kjør pent!
Som Toven sier, puls er ingen hensikt å sjekke.... Veldig få vet hvordan de gjør dette, og en skal være rimelig godt trent for å kjenne andre sin puls og ikke sin egen... Spesielt ute på et skadested. Så i alt for mange tilfeller kjenner du din egen puls i fingrene og ikke pasienten sin puls.

Første hjelp skal være enkelt. Så enkelt at det ikke er tvil om noe... Da blir puls alt for vanskelig. En ting som er enkelt, er pasient våken? Eller er pasient bevisstløs?

SJekk om pasient puster regelmessig! (hva er regelmessig?) hvis ikke.... start HLR

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Førstehjelp

Legg inn av Tommas »

Ja, jeg skrev rett og slett direkte upresist i forhold til hva jeg mente :-)

Svar