Luftkjølt VS vannkjøling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av EasyRider »

Spitfire under krigen hadde ihverfall en væskekjølet motor (Merlin) V12 på 27 liter med og uten kompressor.
fra 1030 til 2060 hk

Bilde

For å ta en annen motor så hadde Avro Lancaster (bombfly) en luftavkjølt Bristol hercules motor på 38.7 liter og 14 sylinder i dobbel radial design med kompressor.
Utviklet fra 1290hk til 1735hk

Hmm ser også at senere modeller av Lancaster hadde merlin motorer.

Bilde

Og her har vi en svenske som er i full gang med å fyre faenskapet.. godt han ikke har tenkt å montere den på en 2juling :lol
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D6Zw1_NiSWg[/video]

Men det var muligen litt offtopic? :P :p ;-) :prop:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

EasyRider skrev:Spitfire under krigen hadde ihverfall en væskekjølet motor (Merlin) V12 på 27 liter med og uten kompressor.
fra 1030 til 2060 hk

Bilde

For å ta en annen motor så hadde Avro Lancaster (bombfly) en luftavkjølt Bristol hercules motor på 38.7 liter og 14 sylinder i dobbel radial design med kompressor.
Utviklet fra 1290hk til 1735hk

Hmm ser også at senere modeller av Lancaster hadde merlin motorer.

Bilde

Og her har vi en svenske som er i full gang med å fyre faenskapet.. godt han ikke har tenkt å montere den på en 2juling :lol
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D6Zw1_NiSWg[/video]

Men det var muligen litt offtopic? :P :p ;-) :prop:
Lurer på hvor nære de svenskene var på å dra avgårde med hengeren :knegg

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

BTW og helt utenom tema..hehe..her er en to takter fra Kawasaki med 100 000hk :)

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

yamaha_110124_2011_yam_yz85_eu_dpbse_det_001 copy.jpg
Da kan man vel ta en vandring ut i andre enden av skalaen. Dette er ihvertfall to hjul :D Dreiemomentet er vel omtrent som en 8mm fastenøkkel, men likevell imponerende ingeniør kunst. Yamaha YZ85ccm ->29Hk....ja, også er har den vann kjøling...selvfølgelig :D
Litt absurd tanke, men hadde forholdet Hk: ccm vert det samme på min Stelvio ville den vert på 393hk hmmm.....muligens litt problemer med temperaturen på tomgang :D

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Andreas »

Stjernemotor er morsomt :thumleft Når jeg gikk skole i Bodø, så jobbet jeg og et par kompiser på kveldstid på verkstedet til Luftfartsmuseet der oppe. Vårt prosjekt var å demontere å restaurere en BMW 132, 9 sylindra radial motor til Junker 52 flyet som står inne på museumet. Denne motoren hadde ligget oppe i Svartisen siden krigen. Så det var litt arbeid å demontere. Blokken var også sprukket, så motoren ble kun kosmetisk restaurert. Men det var lærerikt arbeid :prf

I stjernemotorens tidlige år så slet de også med kjøling. Derfor kom de opp med ideen å la selve motoren med blokk og sylindre rotere sammen med propellen, så da var veiva den delen som sto i ro og var montert til flykroppen.

Denne patenten ble også brukt i en tysk motorsykkel fra 20årene. Framhjulstrekk med roterende, 5 sylindra stjernemotor!

Bilde
Edit: Flyet i man ser i dette klippet, er en Junker 52 med BMW 132 motorer :D
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp-atA[/video]

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ega16 »

Apropos stjernemotor;

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Ao59L3ZSlhM[/video]

mekkern
Innlegg: 7646
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Busa Trond »

:offtopic

Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket :D. Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n wink :scratch Og i dag kom pakka i posten :thumleft

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

Busa Trond skrev::offtopic

Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket :D. Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n wink :scratch Og i dag kom pakka i posten :thumleft
Sett pc'n ut :) er jo -10C

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av TheHaughom »

Busa Trond skrev::offtopic

Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket :D. Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n wink :scratch Og i dag kom pakka i posten :thumleft
Hvem sier man ikke kan gjøre begge deler?
Har en blodtrimma Q9650 med vannkjøling hjemme. Tidligere gikk det i tørris og flytende nitrogen på det mest ekstreme. :twisted
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar