Spitfire under krigen hadde ihverfall en væskekjølet motor (Merlin) V12 på 27 liter med og uten kompressor.
fra 1030 til 2060 hk
For å ta en annen motor så hadde Avro Lancaster (bombfly) en luftavkjølt Bristol hercules motor på 38.7 liter og 14 sylinder i dobbel radial design med kompressor.
Utviklet fra 1290hk til 1735hk
Hmm ser også at senere modeller av Lancaster hadde merlin motorer.
Og her har vi en svenske som er i full gang med å fyre faenskapet.. godt han ikke har tenkt å montere den på en 2juling
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D6Zw1_NiSWg[/video]
Men det var muligen litt offtopic?
Luftkjølt VS vannkjøling
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Lurer på hvor nære de svenskene var på å dra avgårde med hengerenEasyRider skrev:Spitfire under krigen hadde ihverfall en væskekjølet motor (Merlin) V12 på 27 liter med og uten kompressor.
fra 1030 til 2060 hk
For å ta en annen motor så hadde Avro Lancaster (bombfly) en luftavkjølt Bristol hercules motor på 38.7 liter og 14 sylinder i dobbel radial design med kompressor.
Utviklet fra 1290hk til 1735hk
Hmm ser også at senere modeller av Lancaster hadde merlin motorer.
Og her har vi en svenske som er i full gang med å fyre faenskapet.. godt han ikke har tenkt å montere den på en 2juling
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D6Zw1_NiSWg[/video]
Men det var muligen litt offtopic?
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
BTW og helt utenom tema..hehe..her er en to takter fra Kawasaki med 100 000hk :)
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Litt absurd tanke, men hadde forholdet Hk: ccm vert det samme på min Stelvio ville den vert på 393hk hmmm.....muligens litt problemer med temperaturen på tomgang
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Stjernemotor er morsomt Når jeg gikk skole i Bodø, så jobbet jeg og et par kompiser på kveldstid på verkstedet til Luftfartsmuseet der oppe. Vårt prosjekt var å demontere å restaurere en BMW 132, 9 sylindra radial motor til Junker 52 flyet som står inne på museumet. Denne motoren hadde ligget oppe i Svartisen siden krigen. Så det var litt arbeid å demontere. Blokken var også sprukket, så motoren ble kun kosmetisk restaurert. Men det var lærerikt arbeid
I stjernemotorens tidlige år så slet de også med kjøling. Derfor kom de opp med ideen å la selve motoren med blokk og sylindre rotere sammen med propellen, så da var veiva den delen som sto i ro og var montert til flykroppen.
Denne patenten ble også brukt i en tysk motorsykkel fra 20årene. Framhjulstrekk med roterende, 5 sylindra stjernemotor!
Edit: Flyet i man ser i dette klippet, er en Junker 52 med BMW 132 motorer
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp-atA[/video]
I stjernemotorens tidlige år så slet de også med kjøling. Derfor kom de opp med ideen å la selve motoren med blokk og sylindre rotere sammen med propellen, så da var veiva den delen som sto i ro og var montert til flykroppen.
Denne patenten ble også brukt i en tysk motorsykkel fra 20årene. Framhjulstrekk med roterende, 5 sylindra stjernemotor!
Edit: Flyet i man ser i dette klippet, er en Junker 52 med BMW 132 motorer
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp-atA[/video]
-
- Innlegg: 7646
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
[video]http://www.youtube.com/watch?v=fU_HYXOgbRw[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=7VU-ULRps4Y[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=7VU-ULRps4Y[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket . Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n Og i dag kom pakka i posten
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Sett pc'n ut :) er jo -10CBusa Trond skrev:
Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket . Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n Og i dag kom pakka i posten
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Hvem sier man ikke kan gjøre begge deler?Busa Trond skrev:
Hører at guttelarva hjemme her ikke er helt enig med Guzzi folket . Det er ikke mc det er snakk om, men overclocking av en i7 2600K. Det har nok vært en stor drøm lenge for ham og bytte ut luftkjølinga med en vannkjølingstype. Det var vist helt nødvendig, alle har vannkjøling sier`n Og i dag kom pakka i posten
Har en blodtrimma Q9650 med vannkjøling hjemme. Tidligere gikk det i tørris og flytende nitrogen på det mest ekstreme.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!