Ny 1% klubb i Norge;;;

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av DrGreve »

spidair skrev:
biker7 skrev:Over 70% straffedømte er vel "litt" mere enn "noen", som du sier Spidair.. Men politi juger muligens om dette.. ;-)
Står det for hva? Og var alt sammen MENS medlemmet var medlem eller før...? ER litt for mye gråtåke i den statistikken til at jeg svelger den helt...

Første gang jeg besøkte en sånn "beryktet MC klubb" (Ikke HA...) så var jeg pisse redd, for jeg trodde jo det som sto i avisa om disse klubbene og trodde faktisk jeg ville få møte vaskeekte MC bande'ister som ville ha rester av små barn i sjegget... Isteden ble jeg, med hamrende hjerte (jeg regnet det jo som sikkert at jeg ihvertfall kom til å få juling et par ganger og bli truet på livet antagelig resten av livet) en gjeng meget høffelige "sjeggete" menn som med respekt reiste seg og håndhilste på meg og som ikke hadde noe i mot å snakke med en kar "utenfra" uten å føle noen trang til å måtte banke meg opp, rane meg eller på andre måter true meg til å gjennomføre kriminelle ting. Jeg hang sammen med den gjengen i noen år, var ofte sjåført og var med på det meste i den klubben etterhvert, men uten å være direkte innvolvert i klubbens styre og stell så klart og ble meget god venn med de fleste i den klubben og opplevde dem som alle andre jeg møter ute i samfunnet, bare at de hadde en hobby som mer og mer gled over i en livsstil... Jeg var førstehånds vitne til hvordan politiet spanet på denne klubben, da jeg selv var med et medlem da vi bar opp en kaffe kopp til politi mannen i bilen vi hadde lagt merke til satt og fulgte med oppe fra lia over klubbhuset og lurte på om han ikke ville være med inn på klubbhuset en tur, sånn at han fikk en ordentlig titt på hva som foregikk på innsiden av klubbhuset.

Jeg hang som sagt med denne gjengen i noen år og så jo hvordan denne klubben utviklet nettverket sitt med andre klubber til også å være venner med HA (Dette var før ekslosjonen i Konnerud gata i Drammen, der den tilfeldige forbi passerende kvinnen ble drept..). Bandidos og Outlaws kom på banen og de var LANGT mer skremmende og voldelige enn jeg hadde opplevd i noen av de HA vennlige klubbene, der Outlaws utmerket seg spesielt, for det var ingen av dem som eide en eneste sykkel... Allikevel kalte de seg MC klubb.... Jeg var også med på en del "treffninger" og jeg vet for a fact at ingen fra den klubben jeg hang sammen med var bevæpnet da vi måtte gå spissrot mellom omtrent dobbelt så mange Bandidos og Outlaws medlemmer som ikke gjorde noe for å skjule at de var bevæpnet med både pistoler og store kniver og ved den anledningen ble jeg bedt om å ta en annen vei av medlemmene i klubben jeg hang sammen med, nettopp fordi de ikke ville ha meg skadet når jeg ikke var medlem eller hadde tilhørighet i klubben, men jeg har aldri sviktet mine venner så jeg insisterte på å være med dem.. Nå skjedde det, merkelig nok, ingenting... Jeg vet ikke hvorfor, for de var åpenbert ute atter å ta klubb medlemmene i klubben jeg hang sammen med, men vi gikk bare stille tvers i mellom den gruppen og til bilen min og kjørte til klubb huset...

Det står helt tydelig for meg at dette var en krig hverken gutta i klubben eller HA ønsket, men det hardet til etter det. Jeg trakk meg ut etter et par insidenter etter det, da politiet begynte å bli mer pågående og trakaserende og MC miljøet frastøtte det jeg vil kalle "ordentlige" folk, som jeg vet at både klubben jeg vanket i og HA ønsket å få tak i, og tiltrakk seg mer "hardkokte" typer... Bandidos og outlaws hadde en del skikkelig hardkokte typer vet jeg... Folk som hadde sittet inne for både mord og grov vold...

I disse årene så jeg ikke en eneste antydning til noe kriminellt i den klubben, som kanskje var en av de fineste og "stolteste" klubbene i norge på den tiden, der man måtet som et minste krav ha sykkel for å bli medlem der og medlemmene ble valgt med omhu... Vet om en som ville inn i klubben der jeg vanket i syv år, men som ikke kom inn fordi han trodde ryggmerket var fribillet til å være bråkmaker og slike ville ikke klubben ha... Ble selv forespilet et medlemsskap i klubben der jeg kunne droppe det første halve året som heng around fordi jeg allerede hadde lagt ned såpass mye arbeid i klubben, men detet var akkurat rundt tiden da førstemann kom til verden og etter å ha gått noen runder falt valget på familien, noe som ikke var så vansleig valg da denne krigen tårnet seg opp i horisonten.

Etter det har jeg besøkt gutta mange ganger, både før og etter HA og jeg kan bare si at jeg ikke har noen tinnhatt på meg jeg, for jeg har ikke sett eller hørt NOE i den klubben (HA MC Drammen) som minner om noe kriminelt. Det jeg ser er menn som helst vil pleie intressen og livsstilen sin i fred. Ingen ønsker eller ytringer om noe verdens herredømme på noen områder, praten begynner, fortsetter og slutter stort sett om deres store lidenskap, rå motorsykler det er lagt timesvis med arbeid og nitidige studier for å lage, et detalj arbeid som ofte har forbløffet meg og et håndarbeid som er helt fantastisk i alle sammenhenger, enkelte av syklene er pokker meg mer kunst enn en bruks gjenstand, men allikevel fullt funksjonelle motorsykler. De fleste av gutte i HAMC Drammen er håndverkere og livnærer seg som nettopp håndverkere og de er noen durabelig flinke håndverkere også, som klarer å lage ting vi andre bare kan drømme om når det kommer til mekanikk, lakkering og sveise arbeid, for ikke å snakke om noen av tingene de har laget i tre... Perfeksjonisme i ypperste klasse, enkete av dem er pokker meg Leonardo Da Vinch med ryggmerke!!! Jeg er ikke helt borte selv når det kommer til håndarbeid, men nettopp derfor ser jeg jo også at de er flinke, da jeg vet hva som ligger bak det de har gjort! Hvis dere noen gang blir bedt inn hos HA MC Drammen så gå dere en tur i lokalene der og se i selv syn hva de gutta er i stand til å lage, det er som å vandre i en skikkelig fin kunstutstilling der du noen steder bare blir stående å gape, for du trodde det ikke var mulig å lage det meste av det de har på huset av ting de har laget. Skikkelig flotte saker og jeg kan love deg at du vil måpe, og sikle!!!, når du ser noen av de syklene de har laget, for du ser ikke noe som er flottere på en custom utstilling laget av profesjonelle engang, med et detalj arbeid vi andre bare kan drømme om!! Og disse gutta, som jobber helt vanlige arbeids dager (og enda lenger enn vanlige arbeids dager... som håndverkere flest!!), og som etter endt arbeid dag lager kunst som enhver kunst kritikker ville fullrost som meget forseg gjort og nydelig arbeid, har altså tid til å være fulltids kriminelle på toppen av det? I do not think so! Something just do not add up!!

Den kriminelle biten har ihvertfall gått meg hus forbi... Og hvorfor i all verden skal de holde på med kriminelle ting når de klarer seg på legalt vis spør jeg meg om? Hva er vitsen med det, når de da står i fare for å miste det legale arbeidet de har? er så mye som skurrer her og som ikke går opp i den media skapte modellen vi forespeiles av nettopp media og politi...

Men er det åpen dag på huset der eller du har sjansen til å stikke innom der så anbefaler jeg deg å spørre om å få se deg litt rundt i lokalet (Alt som er åpent for "vanlige", da har som alle andre MC klubber en privaten.....) for du vil bli forbløffet hva disse "helkriminelle" 1%'ere har klart å lage når de ikke er kriminelle... Du vil også få en "fag" kunnskap om sykler du nok ikke finner andre steder, for er det noe disse gutta KAN så er det motorsykkel!!! Som sagt, noe av det er så flott at du blir stående å lure på hvordan de har fått det til, og absolutt verdt en titt om du har sjansen. Bare greie medlemmer der... Så kanskje mye av "1% klubb fobien" vil gå over også..... Det er faktisk ikke på langt nær så ille som enkelte i denne tråden skal ha det til... Med eller uten tinnfoil hatt :)
Skulle nesten tro at det var Atle J i Payback som hadde forfattet dette forsvarsskrivet :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av spidair »

DrGreve skrev: Skulle nesten tro at det var Atle J i Payback som hadde forfattet dette forsvarsskrivet :lol
Beklager hvis det ble oppfattet som et forsvars skriv, prøvde bare å skrive min versjon av det jeg har opplevd sålangt jeg da... Tror nok at HA mer enn bra nok klarer å forsvare seg, helt uten min hjelp...

Aner ikke hvem Atle J i Payback er jeg... :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av jhn »

spidair skrev: ... Jeg var også med på en del "treffninger" og jeg vet for a fact at ingen fra den klubben jeg hang sammen med var bevæpnet da vi måtte gå spissrot mellom omtrent dobbelt så mange Bandidos og Outlaws medlemmer som ikke gjorde noe for å skjule at de var bevæpnet med både pistoler og store kniver og ved den anledningen ble jeg bedt om å ta en annen vei av medlemmene i klubben jeg hang sammen med, nettopp fordi de ikke ville ha meg skadet når jeg ikke var medlem eller hadde tilhørighet i klubben, men jeg har aldri sviktet mine venner så jeg insisterte på å være med dem.. Nå skjedde det, merkelig nok, ingenting... Jeg vet ikke hvorfor, for de var åpenbert ute atter å ta klubb medlemmene i klubben jeg hang sammen med, men vi gikk bare stille tvers i mellom den gruppen og til bilen min og kjørte til klubb huset...

Hva er det de kriger om? Det er vel forholdsvis sjelden veltilpassede lovlydige voksne mennesker starter krig mot konkurrerende foreninger.
Jeg har så langt ikke hørt om noen gatekamper mellom bridge- og sjakk-foreningen.

spidair skrev:Den kriminelle biten har ihvertfall gått meg hus forbi... Og hvorfor i all verden skal de holde på med kriminelle ting når de klarer seg på legalt vis spør jeg meg om? Hva er vitsen med det, når de da står i fare for å miste det legale arbeidet de har? er så mye som skurrer her og som ikke går opp i den media skapte modellen vi forespeiles av nettopp media og politi...
Det er jo et godt spørsmål som kan stilles alle kriminelle ... ikke bare mc-kriminelle..

Selv om du ikke opplevde noe kriminellt i din kontakt med 1% klubben, så har du jo hørt og lest at flere av disse klubbene blir ansett som kriminelle ... tror du ikke det stemmer? Er det bare en menneskelig misforståelse, eller er det en verdensomspennende ondsinnet plan for å "ta" disse gutta? ... helt uten grunn?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av biker7 »

Ok,hvis det da er som noen i denne tråden her påstår stort sett trivelige, flinke, hardtarbeidende, skattebetalende folk i noen av disse klubbene, som helst vil unngå bråk med andre 1%klubber. Hvorfor i allverden konverterer ikke disse klubbene til å bli en "99%-klubb" da ?? Da vil dem jo slippe alt dette bråket med andre klubber, politiet etc. Mens de kan fortsette samholdet, mc-interessen etc. :-k :scratch
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av JohnnyTh »

biker7 skrev:Ok,hvis det da er som noen i denne tråden her påstår stort sett trivelige, flinke, hardtarbeidende, skattebetalende folk i noen av disse klubbene, som helst vil unngå bråk med andre 1%klubber. Hvorfor i allverden konverterer ikke disse klubbene til å bli en "99%-klubb" da ?? Da vil dem jo slippe alt dette bråket med andre klubber, politiet etc. Mens de kan fortsette samholdet, mc-interessen etc. :-k :scratch
Det er jo det som er det merkelige. Hvis de er så lovlydige så burde de jo gjøre alt de kan for å rette opp inntrykket samfunnet har av dem og ta avstand fra alt som forbindes med 1% klubber.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av Voodoodoo »

En skal være bra naiv for å ikke skjønne at bandidos, ha, outlaws, coffin cheaters, mongols, etc. Er kriminelle organisasjoner.
De som er fullverdige medlemmer i en 1% klubb er forpliktet til å sette klubben høyest alltid og følge de til enhver tid gjeldende regler og pålagte plikter.
Jeg finner det derfor jævlig rart at profilerte medlemmer i nevnte klubber gjentatte ganger blir straffedømt i saker som omhandler nark, vold, prostitusjon, osv.
Da de dersom de opererte på siden av klubben og gjorde dette uten klubbens velsignelse hadde blitt ekskluderte. Isteden stiger de i gradene, de får utbetalt dagpenger når de soner osv.
Nå baserer jeg min kunnskap på litt annen bakgrunn enn en og annen sosial sammenkomst på klubbhuset i nærmiljøet for utad vil de selvfølgelig fremstå som de snilleste guttene i gata.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Sv: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av cevillan »

simpson skrev:
cevillan skrev:
Denne tråden handler om at det er kommet ytterligere en kriminell organisasjon i form av en mc-bande til landet, og hva vi mener om det. På svært merkelig og finurlig vis dreier tråden seg om at "politi og påtalemyndighet er korrupt". Ok, la oss si at det stemmer. La oss si at hver eneste politimann, advokat/jurist, politiker, baker og smed er korrupt. På hvilken måte er det da greit å si at en kriminell organisasjon er ok? Hvor faen er logikken i det?

Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."

Heeeelt vanvittig...
Vel, tråder har en tendens til å omhandle litt mer enn bare trådtittel. Det gjelder alle tråder og er ikke finurlig i det hele tatt.
Jeg har heller ikke sett noen har sagt Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."
At du er naiv og mener at politi kan gjøre som de vil mot 1% klubbene fordi at du ikke liker de og mener at du er en kriminell hvis du er medlem har jo heller ingenting i denne tråden å gjøre hvis du leser trådtittel.
Du mener du sitter på fasiten og liker ikke at ikke alle har ditt trangsynte syn på både politi og HA.
Heeeeelt vanvittig...
Jeg mener på ingen måte at jeg sitter på fasiten, men jeg synes mye av argumentasjonene ikke henger på greip. Og du må gjerne kalle meg trangsynt. Det får man alltid høre når man diskuterer med altier, konspirasjonsteoretikere og andre som "kjenner sannheten" og ikke lar seg lure/kue av "overmakten" :prop:

Det er viktig å ikke ha et så åpent sinn at hjernen faller ut.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sv: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av simpson »

cevillan skrev:
simpson skrev:
cevillan skrev:
Denne tråden handler om at det er kommet ytterligere en kriminell organisasjon i form av en mc-bande til landet, og hva vi mener om det. På svært merkelig og finurlig vis dreier tråden seg om at "politi og påtalemyndighet er korrupt". Ok, la oss si at det stemmer. La oss si at hver eneste politimann, advokat/jurist, politiker, baker og smed er korrupt. På hvilken måte er det da greit å si at en kriminell organisasjon er ok? Hvor faen er logikken i det?

Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."

Heeeelt vanvittig...
Vel, tråder har en tendens til å omhandle litt mer enn bare trådtittel. Det gjelder alle tråder og er ikke finurlig i det hele tatt.
Jeg har heller ikke sett noen har sagt Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."
At du er naiv og mener at politi kan gjøre som de vil mot 1% klubbene fordi at du ikke liker de og mener at du er en kriminell hvis du er medlem har jo heller ingenting i denne tråden å gjøre hvis du leser trådtittel.
Du mener du sitter på fasiten og liker ikke at ikke alle har ditt trangsynte syn på både politi og HA.
Heeeeelt vanvittig...
Jeg mener på ingen måte at jeg sitter på fasiten, men jeg synes mye av argumentasjonene ikke henger på greip. Og du må gjerne kalle meg trangsynt. Det får man alltid høre når man diskuterer med altier, konspirasjonsteoretikere og andre som "kjenner sannheten" og ikke lar seg lure/kue av "overmakten" :prop:

Det er viktig å ikke ha et så åpent sinn at hjernen faller ut.
Er enig i at det er mye rar argumentasjon.
Men å kalle påstander som er annerledes enn sin egen oppfatning for konspirasjonsteorier er vel litt drøyt?
For min del kan alle kriminelle få utlevert våpen og gjøre slutt på hverandre, men når politiet tyr til ulovligheter for å trakassere og bekjempe enkelte grupperinger går det for langt, enten det er mc-klubber eller ransbander.
Overgrep fra myndigheter er noe av det verste som er og da får ofte den andre parten sympati.
Opptøyer i USA nå om dagen er vel ett godt eksempel på det?
At noen mistenkes for kriminell virksomhet gir ikke politiet frie tøyler.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Sv: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av cevillan »

simpson skrev:
cevillan skrev:
simpson skrev:
cevillan skrev:
Denne tråden handler om at det er kommet ytterligere en kriminell organisasjon i form av en mc-bande til landet, og hva vi mener om det. På svært merkelig og finurlig vis dreier tråden seg om at "politi og påtalemyndighet er korrupt". Ok, la oss si at det stemmer. La oss si at hver eneste politimann, advokat/jurist, politiker, baker og smed er korrupt. På hvilken måte er det da greit å si at en kriminell organisasjon er ok? Hvor faen er logikken i det?

Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."

Heeeelt vanvittig...
Vel, tråder har en tendens til å omhandle litt mer enn bare trådtittel. Det gjelder alle tråder og er ikke finurlig i det hele tatt.
Jeg har heller ikke sett noen har sagt Dere sier "jeg stoler ikke på politi fordi jeg ble ikke tatt i promillekontroll fordi jeg hadde jernbaneuniform, og derfor finnes kameraderi. Ergo er HA ok."
At du er naiv og mener at politi kan gjøre som de vil mot 1% klubbene fordi at du ikke liker de og mener at du er en kriminell hvis du er medlem har jo heller ingenting i denne tråden å gjøre hvis du leser trådtittel.
Du mener du sitter på fasiten og liker ikke at ikke alle har ditt trangsynte syn på både politi og HA.
Heeeeelt vanvittig...
Jeg mener på ingen måte at jeg sitter på fasiten, men jeg synes mye av argumentasjonene ikke henger på greip. Og du må gjerne kalle meg trangsynt. Det får man alltid høre når man diskuterer med altier, konspirasjonsteoretikere og andre som "kjenner sannheten" og ikke lar seg lure/kue av "overmakten" :prop:

Det er viktig å ikke ha et så åpent sinn at hjernen faller ut.
Er enig i at det er mye rar argumentasjon.
Men å kalle påstander som er annerledes enn sin egen oppfatning for konspirasjonsteorier er vel litt drøyt?
For min del kan alle kriminelle få utlevert våpen og gjøre slutt på hverandre, men når politiet tyr til ulovligheter for å trakassere og bekjempe enkelte grupperinger går det for langt, enten det er mc-klubber eller ransbander.
Overgrep fra myndigheter er noe av det verste som er og da får ofte den andre parten sympati.
Opptøyer i USA nå om dagen er vel ett godt eksempel på det?
At noen mistenkes for kriminell virksomhet gir ikke politiet frie tøyler.
Politiet skal absolutt ikke ha frie tøyler og må følge lover og regler, og det er uakseptabelt at folk blir utsatt for justismord. Samtidig har jeg liten forståelse for at noen frivillig ønsker å melde seg inn i politiets søkelys.

Her er (en) definisjon på konspirasjonsteori, hentet fra Wikipedia;
En konspirasjonsteori forsøker å forklare en politisk, sosial eller historisk hendelses bakenforliggende årsak som en hemmelig og ofte avledende sammensvergelse, iscenesatt av en hemmelig allianse mellom mektige personer (noen ganger omtalt som «en usett maktelite») og ikke som åpne aktiviteter eller som naturlige hendelser.
De fleste her inne som forsvarer 1 %-klubbene snakker om lyssky aktivitet utført av "overmakten" for å ta rotta på vanlige mennesker. Alt er selvfølgelig skjult og kommer aldri frem i media, fordi mektige grupperinger ønsker det slik. For meg høres det veldig konspiratorisk ut, og ikke i tråd med hvordan jeg ser på virkeligheten. Poengterer man dette, blir man stemplet som naiv, trangsynt og ikke har sett hvordan verden "egentlig henger sammen".

Jeg tror heller det omvendt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev: Her er (en) definisjon på konspirasjonsteori, hentet fra Wikipedia;
En konspirasjonsteori forsøker å forklare en politisk, sosial eller historisk hendelses bakenforliggende årsak som en hemmelig og ofte avledende sammensvergelse, iscenesatt av en hemmelig allianse mellom mektige personer (noen ganger omtalt som «en usett maktelite») og ikke som åpne aktiviteter eller som naturlige hendelser.
De fleste her inne som forsvarer 1 %-klubbene snakker om lyssky aktivitet utført av "overmakten" for å ta rotta på vanlige mennesker. Alt er selvfølgelig skjult og kommer aldri frem i media, fordi mektige grupperinger ønsker det slik. For meg høres det veldig konspiratorisk ut, og ikke i tråd med hvordan jeg ser på virkeligheten. Poengterer man dette, blir man stemplet som naiv, trangsynt og ikke har sett hvordan verden "egentlig henger sammen".

Jeg tror heller det omvendt.
Jeg tror nok det er litt av begge deler.....
Det er liten tvil om at begge sider operer litt i gråsonen for å nå målene sine. En behøver ikke konspirasjonsteoretiker for å vite at noen ganger utvider forskjellige instanser sine handlingsrom for å lettere kunne komme til pågripelse/avklaring av enkelte situasjonr.
Det er vel strengt talt 1000 vis av eksempler på dette opp gjennom årene.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av detvarvondtdet »

Jeg kjente Irene som ble drept av "bomba i Drammen", og kjenner begge sønnene hennes godt. Jeg er nok litt farget av det i min oppfattelse av disse 1% klubbene.
Nå skal det samtidig sies at jeg bor ikke langt unna et Outlaws klubblokale og har aldri opplevd noe negativt med det/dem.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av simpson »

Jeg har aldri betvilt at det foregår ting i noen 1% klubber som vi ikke skal vite om.
Men min erfaring fra politimetoder kommer ifra den tid da det som er HA Oslo i dag hadde tilhold i Lillestrøm og het Customzisers.
De leide lokaler av faren til en kompis av meg og hadde leid hele bygården.
De satte opp en stor port så ingen kom inn i bakgården.
Men min kompis hadde nøkkel siden han bodde i en leilighet i samme bakgård.
Vi var der på fester, grillet i bakgården både alene og sammen med klubben der.
Min kompis skulle en morgen på jobb og låste seg ut.
Da slo de til, tok han inn i arresten og hadde full tilgang til lokalene.
De dro inn masse sykler, puttet hele hurven av medlemmer i arresten.
Gutta slapp ut da razziaen var over.
De fant aldri noen ting der, to sykler var papirløse, men siden det var hjemmelagede rammer fantes det ikke papirer og de ble levert tilbake.
Men Politiet fortsatte å utsette kompisen min for press for å komme inn, hadde møter med faren hans for å få kontrakten oppsagt osv.
De var ekstremt pågående og kom med regelrette trusler mot de.
Som faren sa, de betaler punktlig, følger utleiekontrakten til punkt og prikke, i motsetning til diverse tidligere næringsdrivende som hadde leid der, skaper ingen problemer hverken for han eller andre naboer, så hvorfor skulle han si opp kontrakten?
De eneste som skapte problemer var politi og de fortsatte å plage de helt til klubben flyttet til Oslo.
Forskjellen er at 1% klubber kødder ikke med deg hvis du ikke gjør noe mot de eller har noe usagt med de, mens politiet er skruppelløse mot helt ordinære, vanlig borgere som ikke gjør noen lovbrudd men er så uheldig å kanskje kjenner neon i klubben eller leier ut lokaler til de eller lignende. Kommer med trusler, trakasseringer, razziaer hjemme hos private folk og gjør generelt livet surt så lenge du ikke danser etter disses pipe.
Skjønner at mange synes dette høres utrolig ut, men det skjer hele tiden og ikke bare mot 1% klubber.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av cevillan »

simpson skrev:Jeg har aldri betvilt at det foregår ting i noen 1% klubber som vi ikke skal vite om.
Men min erfaring fra politimetoder kommer ifra den tid da det som er HA Oslo i dag hadde tilhold i Lillestrøm og het Customzisers.
De leide lokaler av faren til en kompis av meg og hadde leid hele bygården.
De satte opp en stor port så ingen kom inn i bakgården.
Men min kompis hadde nøkkel siden han bodde i en leilighet i samme bakgård.
Vi var der på fester, grillet i bakgården både alene og sammen med klubben der.
Min kompis skulle en morgen på jobb og låste seg ut.
Da slo de til, tok han inn i arresten og hadde full tilgang til lokalene.
De dro inn masse sykler, puttet hele hurven av medlemmer i arresten.
Gutta slapp ut da razziaen var over.
De fant aldri noen ting der, to sykler var papirløse, men siden det var hjemmelagede rammer fantes det ikke papirer og de ble levert tilbake.
Men Politiet fortsatte å utsette kompisen min for press for å komme inn, hadde møter med faren hans for å få kontrakten oppsagt osv.
De var ekstremt pågående og kom med regelrette trusler mot de.
Som faren sa, de betaler punktlig, følger utleiekontrakten til punkt og prikke, i motsetning til diverse tidligere næringsdrivende som hadde leid der, skaper ingen problemer hverken for han eller andre naboer, så hvorfor skulle han si opp kontrakten?
De eneste som skapte problemer var politi og de fortsatte å plage de helt til klubben flyttet til Oslo.
Forskjellen er at 1% klubber kødder ikke med deg hvis du ikke gjør noe mot de eller har noe usagt med de, mens politiet er skruppelløse mot helt ordinære, vanlig borgere som ikke gjør noen lovbrudd men er så uheldig å kanskje kjenner neon i klubben eller leier ut lokaler til de eller lignende. Kommer med trusler, trakasseringer, razziaer hjemme hos private folk og gjør generelt livet surt så lenge du ikke danser etter disses pipe.
Skjønner at mange synes dette høres utrolig ut, men det skjer hele tiden og ikke bare mot 1% klubber.
Det som er utrolig med denne historien, er at du mener den er kritikk mot politiet.

Din fars kompis hadde ingen betenkeligheter med å motta penger fra en kriminell organisasjon? Så lenge de betaler og følger leiekontrakten er alt greit? Høres ut som en del av manuset til The Sopranos. Hvem overtok lokalene når mc-kompisene dro til Oslo? En trivelig nynazistisk organisasjon som også var eksemplariske betalere?

Jeg tror bare vi får være enige om å være uenige i hvem som er de kjipe i din historie.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av spidair »

cevillan skrev: [Din fars kompis hadde ingen betenkeligheter med å motta penger fra en kriminell organisasjon?
Bruker du å banke ungene dine før de gjør noe galt? Bare sånn for sikkerhets skyld liksom, for det kan jo hende at de vil gjøre noe galt og da er det greit å banke dem opp på forskudd? For det er equalenten til det du sier her....

Å dømme noen FØR man har bevis for det tjener ingen, for før eller senere kommer slikt tilbake og biter deg i ræva også. Og det er forhånd dømming du bedriver her, når du ikke har bevis for at denne klubben leide lokalet med "kriminelle penger" . De kunne ha leid lokalet med spare pengene sine for alt du vet... Men det holder altså bare å TRO at de er kriminelle, så er de det?

Hva er kriteriene dine for at en MC klubb er kriminelle egentlig? Langt hår? Ryggmerke? Flakkende blikk eller overdreven bruk av solbriller? Motorsykkel merke kanskje? Harley eiere er kanskje mer utsatt for denne forhånds dømmingen enn KTM eiere håper jeg? Hva er kriteriene?

For meg er det bevis og dom, og selv da er det MEDLEMMET som er kriminellt, ikke klubben! Enn så lenge mangler politiet bevis for ENHVER påstand om at MC klubber i seg selv bedriver kriminalitet, det de har til nå er medlemmer... Og at noen er så tjukke i hodet at de ville startet med organisert kriminalitet med lett synlige ryggmerker på ofte bråkete motorsykler har jeg faktisk liten tro på... At NOEN i MC miljøet er kriminelle kan jeg godt være med på, men det er et langt hopp fra det til at ALLE så og si automagiskt er kriminelle som medlemmer i den eller den klubben....

Men jeg er ikke innblandet i noe av dette, ikke er jeg kriminell og ikke er jeg medlem i noen klubb, så jeg driter egentlig tynt i det... Men jeg mener bestemt at det er fakta og bevis som skal være tellende, ikke anekdoter og påstander og forhånd dømming...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny 1% klubb i Norge;;;

Legg inn av Bjerknez »

Har fulgt denne tråden en stund på sidelinjen og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg ikke helt kjøper det du sier cevillan.

Selv Pedofile, bankranere, drapsmenn etc. kan fremstå som samfunnets gullklumper blandt folk flest. Man hører jo stadig om folk som sier "Hadde aldri trodd at HAN/HUN kunne gjort noe slikt" etc. Selv om man er kriminell så trenger man ikke være drittsekk overfor folk flest av den grunn. man kan reise seg for gamle damer på bussen og hjelpe en 8-åring over en tett trafikkert vei.

Er man kriminell så går man heller ikke rundt å skryter av dette til "regelryttere" og holder seg for god til å dra opp ulovligheter til man er sammens med den "indre berme".

Ja, jeg tror det finnes kameraderi over alt. Både i politiet, i rettsvesenet OG så klart blandt kriminelle MC gjenger. Kanskje aller mes kameraderi finner man i sistnevnte.

Jeg kan så absolutt tro på at man kan melde seg inn i en tilsynelatende kriminell MC klubb uten at man bør merke noe negativt av den grunn. Sikkert en gjeng hyggelige gutter/jenter. Men man blir vel ikke akkurat introdusert for "hele pakka" med en gang. Jeg tror det finnes en indre kjerne som holdes ganske skjult for ferskinger. Ferskingene er jo dem som skal skryte av klubben og fpr å gi positive oppslag i mediene. Altså, slike som deg. Flott PR for dem dette.

Det finnes råttne skall over alt, men jeg tror nok at det finnes litt mer av det i kriminelle MC miljøer enn i det norske rettsvesen.

Låst