GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror ikke nødvendigvis at folket skyr ny teknologi..... Jeg ser bare på meg selv. Jeg trodde aldri jeg kom til å få bruk for all den teknologien som bor i min sykkel..... Men jaggu fikk jeg bruk for det 2 ganger allerede.

Poenget er, at for oss som ikke kjører nedover i Europa flere ganger i året. Holder oss stort sett i norge. Så er det ikke nødvendig å bruke 3 - 4 tusen på en egen enhet som GPS.... Det er faktisk litt penger jeg velger å prioritere på andre ting. At det gjør livet langt lettere. At det er verdt sine kroner i gull, finnes jeg ikke usikker på. Men ingen skal komme å fortelle meg at jeg ikke blir å komme meg gjennom en europatur uten nettopp denne gps enheten :thumleft

At deler av turen blir preget av litt mere planlegging ser jeg ikke på som negativt, mere litt sjarm og hygge. Utrolig hvor mye kos det kan være å studere kart, pad osv med en nedkjølt weissbier i hånden :thumleft

ZZR-Erling

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ZZR-Erling »

Noen tror vist at det ene utelukker det andre :mk
Ja, vi bruker, (dvs jeg med bluetooth til kona), GPS på utenlandsturer spesielt, og på Norgesturer for jeg liker det, ikke må, MEN, vi bruker kart også...fullt mulig det ;-)

Å vase rundt med BARE kart i Europa, tilhører "Adeccoligaen", men javel, hvis du liker det, så funker det for deg ;)

ZZR-Erling

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:Dere som ikke ser poenget, har ikke kjørt nok, tror jeg da. Har stått flere ggr med blafrende kart langs motorveier og diverse, i Tyskland.
Det du sier er veldig nedlatende og ubehøvlet, så jeg er glad det var du og ikke jeg som sa det.
For det du sier virker riktig.

Den som sier "Jeg tar en titt på kartet før jeg drar på tur" kan ikke har kjørt i en millionby noen gang.
Eller forsøkt å kjøre gjennom ti, tyve eller tredve motorveikryss i Tyskland i løpet av en dag.
Det er greit med en telefon begravet bak plast på tankvesken om man skal kjøre hele veien fra Oslo til Drammen, til og med via Hønefoss. Men varsles du om stau på A7 og må ta noen avgjørelser uten unødig opphold, da er det bare skikkelig, dedikert utstyr som gjelder.

Og det er bare i nærområdet du vet hvor du er. Det vil si, er du på et fremmed sted er ikke et kart så mye verdt: Hvordan vet du hvor du er?
Noen gang forsøkt å stoppe en forbipasserende på Autobahn?

Men jeg ville aldri insiuere noe slikt som som du påstår :mk

[TaSK]
:knegg

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Jeg tror ikke nødvendigvis at folket skyr ny teknologi..... Jeg ser bare på meg selv. Jeg trodde aldri jeg kom til å få bruk for all den teknologien som bor i min sykkel..... Men jaggu fikk jeg bruk for det 2 ganger allerede.

Poenget er, at for oss som ikke kjører nedover i Europa flere ganger i året. Holder oss stort sett i norge. Så er det ikke nødvendig å bruke 3 - 4 tusen på en egen enhet som GPS.... Det er faktisk litt penger jeg velger å prioritere på andre ting. At det gjør livet langt lettere. At det er verdt sine kroner i gull, finnes jeg ikke usikker på. Men ingen skal komme å fortelle meg at jeg ikke blir å komme meg gjennom en europatur uten nettopp denne gps enheten :thumleft

At deler av turen blir preget av litt mere planlegging ser jeg ikke på som negativt, mere litt sjarm og hygge. Utrolig hvor mye kos det kan være å studere kart, pad osv med en nedkjølt weissbier i hånden :thumleft
Hvor høy verdi en GPS har er jo en umulighet å kunne komme til en enighet om. Det har med økonomi og nytteverdi og gjøre, her er jo folk like ulike som i sykkelvalget.

Og at man kan komme seg gjennom Europa uten GPS er det heller ingen tvil om. Folk kommer seg til og med gjennom Europa på stivrammede Harleyer :P :p

Jeg er også enig i at det er sjarmerende og herlig å sitte med en bayer, samtidig som man planlegger ruten for neste dag på papirkartet.
Men det er også fint å kunne legge kartet i toplokket på sidekofferten når man setter seg på sykkelen. Da bruker man anvisningene til GPS'en og ser hvor lenge man har igjen til planlagt bestemmelses sted. Slipper dessuten å passe på når ny side på kartet skal brettes. Kanskje GPS'en finner ut underveis at vi kan kjøre litt lenger i dag, eller at vi bør vurdere et tidligere stopp.

Så jeg sier ja takk, begge deler :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er forsåvidt enig med begge sider her. Det er noe eget og sitte med et kart og lagge opp ruten over en kaffekopp eller ti. Å stoppe litt underveis for å de brife litt ved å dra opp kartet etc. ser jeg for meg som en sosial og hyggelig greie. Fint når man skal på ferie samens med flere hvor turen er viktigere enn destinasjonen.

Når det er sagt, så er dte litt annerledes når destinasjonen er viktigere enn selve turen. man har et ærend på en adresse i en storby etc. man ikke er kjent feks. Da er det GPS som gjelder.

Blir litt sånn "se hvor verdens vant jeg er som klarer og komme meg fra A til B kun ved hjelp av kart. Er jeg ikke flink?"

De fleste klarer vel å tyde et kart, men det forutsetter også at man vet hvor man er på kartet. Vet man ikke det, så må man enten resonere seg frem til det eller evt. spørre andre hvor man er etc. Har man kjørt seg vill midt i en storby så hjelper det lite å dra opp et kart. Joda, man kan kjøre rundt og rundt i storbyen til man treffer på en severdighet som er gjenkjennbar på kartet for så og plotte ut kursen derfra. Men å kjøre i en storby unødig er vel kanskje ikke så stort ønske for mange av oss mc folk?

Jeg har god erfaring med å bruke draft samt GPS på vannet etter at jeg var båtmann for noen år siden. Draft er alltid kjekt og ha, men som sagt, så hjelper det lite hvis man ikke vet akkurat hvor man er. Skal man vite det, så må man navigere etter kartet hele tiden under veis. Alternativet når man har rotet seg bort er å ta båten til et kjent sted langs land som feks. en marina eller lignende. Men da dukker det brått opp et problem til. Hva hvis det er skjær på veien? Man ferdes jo i et farvann man ikke kjenner når man setter kursen mot dette punktet...

Jeg mener ja takk, begge deler. Kartet for kosen sin skyld og GPS'en for effektivitetens sin skyld. :thumleft

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

ATWindsor skrev:Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.
Tja.. et kart tar jo også sin plass. De fleste har vel en slags MC kartbok etc. og jeg tror ikke denne tar så veldig mye mindre plass enn en GPS/Mobiltelefon?

Med tanke på effektivitet så er det vel ingen tvil om at GPS er best, men det er som sagt noe eget med å planlegge turen ved hjelp av kart, så jeg ser det positive med begge deler egentlig. Hva som er best (GPS eller ikke) kommer jo helt ann på hva man ønsker ut av turen :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bringisen »

ATWindsor skrev:Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.
Hvis man virkelig går inn for det så finner man alltid ulemper, uansett hva det gjelder. Hvis man i tillegg kun ser fordelene med alternativet så er løpet avgjort :-k

Nå svarer jeg på ditt innlegg, men skal ikke påstå at akkurat du tenker slik ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Bringisen skrev:
ATWindsor skrev:Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.
Hvis man virkelig går inn for det så finner man alltid ulemper, uansett hva det gjelder. Hvis man i tillegg kun ser fordelene med alternativet så er løpet avgjort :-k

Nå svarer jeg på ditt innlegg, men skal ikke påstå at akkurat du tenker slik ;-)
Poenget mitt var at diskusjonen har blitt litt mot "er det best å navigere med og uten GPS", noe som er litt på siden av problemstillingen, som er om et dedikert GPS-system er verd det du må ut med.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

tagesk skrev: Dette er den mest fantastiske roserøde maling av virkeligheten jeg har hørt på lenge.
Roma - god skilting og lett å finne frem?
Vi kan ikke være på samme planet.

Det er med GPS som med ABS-bremser: I sin alminnelighet øker motstanden proposjonalt med alteren.
Lat var bedre før, og alt det der.
Da jeg tok lappen var det mange som snakket om at dersom du kjørte i vannet ville bilbelter hindre deg å komme løs, og at man derfor ikke burde bruke bilbelter.

Spørsmålet var å få et råd.

Jeg har kjørt fra Tromsø til Pisa og tilbake 8 ganger uten GPS. Så jeg vet alt (!) om å stå i nødlomme på Autobahn i mørket og forsøke å finne ut hvor man er, og hvordan man kommer seg i riktig retning. Hyggelige minner, bevares. Særlig den gangen jeg kom til Fraqnkfurt a.M. og forventet å komme til Bonn efter å ha tatt feil i et motorveikryss utenfor Koblez; lite trøst å få fra Hustruen da. Men å bruke dét som argument mot å ha GPS, det er for teit.

Det er, synes jeg, viktig å skille mellom hva man gir som råd og hva man liker selv (fordi man er vokst opp med NAF kartbok).

[TaSK]

Tagesk, du må lese innleggene mine og selve trådstarten en gang til. Jeg skjønnmaler ikke, og NOK EN GANG, jeg sier jatakk til begge deler :vs Det betyr at jeg synes GPS er ålreit.

Tråden handler om nødvendigheten av det , la meg gjenta oppstarten her : Etter suksessen(?), "Cruise control, er det noe poeng?" Så lanserer jeg en tråd om GPS :) Er det verd mange tusen å ha en spesialisert GPS? Tråden er jo skapt for en debatt og diskusjon

Vi diskuterer ikke "råd" her, men bruken og hvor enig og uenig vi er. Argumentene dine om 8 ganger Pisa Tromsø holder ikke for meg :D Jeg har kjørt mer en 8 ganger nedover i Europa uten GPS rett og slett fordi det ikke fantes den gangen.
og jeg planla ruta på kvelden sammen med de andre ( noe av sjarmen synes jeg over et par øl) med kartboka til Kraks Kart som ikke er altfor detaljert men er hendig da du får med deg alle land i europa. Samme boka når jeg kjørte Transfagarsan og Romania og Karpatene i 2011.

Har jeg kjørt meg litt bort ?, selvsagt, har jeg hatt brukfor GPS min, selvsagt har jeg det. Har jeg GPS nå , Ja både i bilen og til sykkel :)

Jeg tror ikke vi kommer noe særlig lengre, og heldigvis skal ingen av oss kjøre noe særlig sammen slik at temaet neppe blir noe problem på neste tur :-)

Poenget mitt er fakisk veldig enkelt og det står omtrent i alle innleggene mine i denne tråden, at det er fint med begge deler, men jeg fortrekker oversikten et kart gir meg spes i planleggingen og fortståelsen av hvor jeg skal. Du må gjerne angripe meg for det men det er nå mitt standpunkt uansett :) Til sist , Roma er slettes ikke den kjipeste byen å kjøre i Europa. Synes Paris er verre selvom det er ringvei der også...men de vinkler skiltene så rart at de er vriene å lese og forstå når du ikke er vant til de.

Heldigvis er vi forskjellige, mht sykkel, meninger, oppfatninger og erfaringer. Uten den forskjellen ville faktisk et forum som dette vært rimelig dødt.
Memento mori

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

Barbarozza skrev: Poenget mitt er fakisk veldig enkelt og det står omtrent i alle innleggene mine i denne tråden, at det er fint med begge deler, men jeg fortrekker oversikten et kart gir meg spes i planleggingen og fortståelsen av hvor jeg skal.
Fine greier: Alt er bedre enn ikke alt.

Ingen (håper jeg) planlegger en tur på GPS'en. Heller ikke jeg. Og ingen (håper jeg) sitter om kvelden og planlegger neste dag uten kart.
Men spørsmålet handler ikke om planlegging av turen.
Spørsmålet er heller ikke om det er fint å ha alt. Heller ikke om kart er bra, eller om Roma er en godt skiltet by.

Spørsmålet er om det er verdt å kjøpe GPS som er dedikert, vanntett MC-modell.

Og på dette spørsmålet tror jeg svaret er ja.
Det er særlig å kunne kommunisere med GPS'en når det begynner å regne og man begynner å synes litt synd på seg selv.

Ellers tror jeg nok du og jeg reiser på akkurat samme måte. Med grundige kart-studier på forhånd, pugging av "landemerker", og med GPS påskrudd underveis.
Med både nymotens ABS-bremser og nymotens GoreTex :prf

Uansett - tilsammen har vi vel belyst GPS-feltet godt skulle jeg tro.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jongsanim »

ATWindsor skrev:Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.
Koster med papirkart også ;) Men nå argumenterer jeg bare på pø, intet vondt ment.

Ser på Cappelen sin side at MC kart for Norge koster 249,- og et veiatlas for Europa koster 349,-.

Så får man regne på hvor ofte man vil bytte ut de to produktene for å få med seg endringer som er skjedd, hos oss handler kunder gjerne Oslokartboka hvert 2-3 år.

;)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

jongsanim skrev:
ATWindsor skrev:Husk at GPS koster penger og tar plass på sykkelen, spørsmålet er sånn jeg ser det om fordelene er verd den relativt høye prisen og plunder og heft. Ikke om GPS er bedre enn ikke GPS om man får det gratis og uten heft.
Koster med papirkart også ;) Men nå argumenterer jeg bare på pø, intet vondt ment.

Ser på Cappelen sin side at MC kart for Norge koster 249,- og et veiatlas for Europa koster 349,-.

Så får man regne på hvor ofte man vil bytte ut de to produktene for å få med seg endringer som er skjedd, hos oss handler kunder gjerne Oslokartboka hvert 2-3 år.

;)
Mulig jeg er lov-tech, men jeg printer gjerne ut ruter på forhånd og har mobil-GPSen i tillegg. Bruker ikke kartbok.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:Jeg vil jo si det stikker en god del over resten på det bildet. Men takk for informasjonen.
GPS på GS hindrer ikke sikten mot vei i det hele tatt. Men er du litt høy, så skjuler den toppen av turtelleren. Det er en smule irriterende og mange borrer i innfestingen for å få løftet GPS'en høyere.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
Barbarozza skrev: Poenget mitt er fakisk veldig enkelt og det står omtrent i alle innleggene mine i denne tråden, at det er fint med begge deler, men jeg fortrekker oversikten et kart gir meg spes i planleggingen og fortståelsen av hvor jeg skal.
Fine greier: Alt er bedre enn ikke alt.

Ingen (håper jeg) planlegger en tur på GPS'en. Heller ikke jeg. Og ingen (håper jeg) sitter om kvelden og planlegger neste dag uten kart.
Men spørsmålet handler ikke om planlegging av turen.
Spørsmålet er heller ikke om det er fint å ha alt. Heller ikke om kart er bra, eller om Roma er en godt skiltet by.
Men likevel diskuteres alt dette ...
tagesk skrev: Spørsmålet er om det er verdt å kjøpe GPS som er dedikert, vanntett MC-modell.

Og på dette spørsmålet tror jeg svaret er ja.


[TaSK]
Jeg mener svaret er nei.
Jeg har en GPS som jeg bruker på mc, i bil, i båt, på snescooter og til fots, med sjøkart og topografiske kart ... ganske mye mere for penga enn en dedikert mc-modell.
Den forteller hvor jeg har vært, hvor jeg er og hvor jeg skal. Kanskje ikke like brukervennlig som en mc-modell, men det må da være grenser for hvor mye bekvemmeligheter man skal forlange på en mc-tur.
De få gangene jeg har behov for å søke opp noe underveis, kan jeg stoppe og ta av hanskene.
Uhyre sjelden behovet er så akutt at man må stoppe langs motorveien for å blafre med kartene.
Men blir det for vanskelig å finne frem, kan man jo bruke kollektivtrafikk.

Bjerknez sier at det nytter ikke å dra opp et kart midt i byen, hvorfor gjør det ikke det, egentlig?

Svar