Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt Canon 5D MK II og MK III samt alt av Canon sin L-optikk til den samlede sum av rundt 140.000,- Jada, det ga meg noen gode bilder, men de beste bildene jeg tok som faktisk henger på veggen og som jeg liker best selv er de som er tatt med langt rimeligere utstyr. Ikke fordi 5D MK III med alskens L-optikk er dårlige greier, men fordi man er mer anonym med mindre utstyr.

Det man får med dyre speilreflekser som man ikke får med mange andre kameraer er ergonomi og dermed også rask tilgang til innstillinger. Men utstyret er tungt og det gir meg som sagt ikke bedre bilder enn andre gode kameraer i langt billigere prisklasse. Feks. så er Fujifilm X100S/X-E2 etc. minst like bra på feks. ISO ytelse som 5D MK III og bildekvaliteten med riktig optikk er ikke noe dårligere enn L-optikken til Canon.

Sony RX100II som jeg har i dag er noen hakk under Fuji kameraene nevnt over, men det er jaggu meg ikke dårlig det heller, prisen tatt i betrakning.

Men Fuji X20 derimot imponerte meg ikke noe særlig. Grumsete bilder og ganske elendig ISO ytelse. Men lysstyrken er god over hele fjøla og det veier opp for litt dårlig ISO ytelse, men det blir for dårlig. X20 når ikke RX100II til knærne når det kommer til bildekvalitet. Har eid dem begge over lenger tid og testet.

MEN.. X20 er allikevel et flott kamera på sin måte. Det er uhyre robust bygget, man har mulighetene for enkelt å endre blender/ISO/lukkertid etc ved å vri på noen fysiske hjul. Et kamera man lett kan like, men under yten så finner man ikke så veldig mye spennende desverre.

I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.

Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.

Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli :thumleft
To kloke konklusjoner på én gang!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Speilløst er sikkert framtiden, men ennå er utvalget i glass for lite og jeg liker å ta bilder i dårlig lys. Beholder speilet en stund til..

5 kilos fotobag ser jeg på som "trim" :-)

Det begynner å komme "hybrid" løsninger: https://foto.no/artikler/teknologi/tekn ... anserer-m3 - speilløse kamerahus med fullformat sensor som kan bruke eksisterende objektiver uten adapter kommer vel om ikke lenge.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

mFT er både lite og har et utvalg av glass som burde dekke de aller fleste behov.

Brukeravatar
elgringobananas
Innlegg: 41
Registrert: 25 jan 2013, 09:26
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F 1993

Re: Foto ?

Legg inn av elgringobananas »

Bruker kun 50mm. Den viktigste brennvidden som passer både til portrett og landskap osv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

poulet_cavalier skrev:Speilløst er sikkert framtiden, men ennå er utvalget i glass for lite og jeg liker å ta bilder i dårlig lys. Beholder speilet en stund til..

5 kilos fotobag ser jeg på som "trim" :-)

Det begynner å komme "hybrid" løsninger: https://foto.no/artikler/teknologi/tekn ... anserer-m3 - speilløse kamerahus med fullformat sensor som kan bruke eksisterende objektiver uten adapter kommer vel om ikke lenge.
Hva er det du ikke finner av glass til Fujifilm her?
http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-fatning" onclick="window.open(this.href);return false;

Bare sånn så det er sagt så er Fujifilm sine speilløse kameraer MINST like god på ISO ytelse som de dyre speilrefleksene.

Men for all del, jeg forstår dem som velger speilrefleks grunnet ergonomien og evt. De gode fokusmotorene på de dyreste modellene. Men man må vesentlig opp i pris.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:Speilløst er sikkert framtiden, men ennå er utvalget i glass for lite og jeg liker å ta bilder i dårlig lys. Beholder speilet en stund til..

5 kilos fotobag ser jeg på som "trim" :-)

Det begynner å komme "hybrid" løsninger: https://foto.no/artikler/teknologi/tekn ... anserer-m3 - speilløse kamerahus med fullformat sensor som kan bruke eksisterende objektiver uten adapter kommer vel om ikke lenge.
Hva er det du ikke finner av glass til Fujifilm her?
http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-fatning" onclick="window.open(this.href);return false;

Bar.e sånn så det er sagt så er Fujifilm sine speilløse kameraer MINST like god på ISO ytelse som de dyre speilrefleksene.

Men for all del, jeg forstår dem som velger speilrefleks grunnet ergonomien og evt. De gode fokusmotorene på de dyreste modellene. Men man må vesentlig opp i pris.
ISO ytelsen er ikke så viktig for min del - absolutt alle kameraer, selv toppmodellene som Canon 5d Mk III tar rævva bilder med høy ISO. Mitt kamera har ISO range på 50-102,400 men jeg har satt maks ISO til 3600 (om det ikke er helt spesielle behov). Men raske linser og fullformat sensor er viktigere etter min mening (det er lov å være uenig). Treg fokus er vel ikke noe problem på de nye speilløse kameraene? De sliter fortsatt med fokus i dårlig lys.

Selv om de speilløse kameraene begynner å bli bra (Sonyen som Lordshaft har lyst på har faktisk fullformat sensor) er det fortsatt litt opp til de beste speilrefleksene (sånn jeg ser det har Nikon best hus og Canon best på glass).

Speilløst er sikkert framtiden. Jeg skal vurdere det når de kommer med EF mount, fullformat og god fokus i lite lys.

Edit: men jeg ser poenget med et lett og ledig kamera som alltid er med. Uansett, skål !!
Bilde
Sist redigert av poulet_cavalier den 26 mai 2015, 20:24, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

mFT har raskere autofokus (S-AF), en omtrent alle DSLR, også i mindre enn ideelt lys. Speilløse kommer allerde med fullformat forøvrig. Kan jo skjønne man ønsker å beholde en mount, men det er jo mer historisk enn en fordel med "formatet" som sådan.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

ATWindsor skrev:mFT har raskere autofokus (S-AF), en omtrent alle DSLR, også i mindre enn ideelt lys. Speilløse kommer allerde med fullformat forøvrig. Kan jo skjønne man ønsker å beholde en mount, men det er jo mer historisk enn en fordel med "formatet" som sådan.
Det er sant. Sensorstørrelsen er et annet argument.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bringisen skrev:ND filter av forskjellig grad er etter min mening enda et must, jeg har flere grader. ND4, ND8 og ND10 "Big Stopper". Jeg har også graderte filter i filterholdere, men her blir det litt mer klunder, og man kan få tilsvarende effekter i bildebehandlingsprogrammet.

Et annet filTer som jeg synes bør være i en fotobag, er et polafilter. Dette fjerner reflekser i vann, glass, og kan i noen tilfeller forsterke noen farger. Spesielt blått når solen er litt lav.

Her et par kjappe bilder jeg har tatt, der ND filter er brukt.

På den andre siden, så er det ikke kun for å stoppe farten man trenger ND filter. Hvis man vil bruke veldig store blendere for å få uskarp bakgrunn, er det ikke alltid lett når det er veldig lyst ute, uten ND filter. Nå hjelper det på å ha lukkertider på 1/8000, ja til og med har noen kamera også 1/16000 lukkertider nå.

Bilde

Bilde

Bilde
De bildene var virkelig flotte. Er du på flickr eller noe annet sted?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev: I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.

Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli :thumleft
Jeg har hørt flere som skryter vilt og uhemmet av dette kamera. Har egentlig ikke greie på Fuji i det hele tatt.

Men er dette kamera all MANUAL!? Altså ingen auto instillinger? :-k Prisen er ikke akkurat avskrekkende om det er så bra som folk skal ha det til, og ytelsen på det kan sammenlignes med langt dyrere kamera :-k

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Flanker »

Det kan fint kjøres i full-auto modus, som et hvilketsomhelst annet moderne kamera. Retro er det, men ikke på den måten. Har selv et X100 (første generasjon) som jeg er knallfornøyd med! Innebygd ND filter er det også...

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Foto ?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev: I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.

Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli :thumleft
Jeg har hørt flere som skryter vilt og uhemmet av dette kamera. Har egentlig ikke greie på Fuji i det hele tatt.

Men er dette kamera all MANUAL!? Altså ingen auto instillinger? :-k Prisen er ikke akkurat avskrekkende om det er så bra som folk skal ha det til, og ytelsen på det kan sammenlignes med langt dyrere kamera :-k
Det er ikke et kamera for de som liker å skyte på auto i mine øyne, det er for spesielt interesserte, og gjerne som et kamera nummer 2, de fleste vil nok ha mye større glede av noe som en LX100, eller noe der man kan bytte objektiv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev: I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.

Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli :thumleft
Jeg har hørt flere som skryter vilt og uhemmet av dette kamera. Har egentlig ikke greie på Fuji i det hele tatt.

Men er dette kamera all MANUAL!? Altså ingen auto instillinger? :-k Prisen er ikke akkurat avskrekkende om det er så bra som folk skal ha det til, og ytelsen på det kan sammenlignes med langt dyrere kamera :-k
Hadde jeg vurdert et nytt kamera i dag, så hadde jeg ikke en gang vert i tvil om hva det hadde blitt! En kompis av meg har dette kameraet og fikk testet det i går og det er bare helt kanon! Hardplast kameraer som 5D MK III virker bare kjipe i forhold:
http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-t1- ... WT4fkYl82Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Her er noen bilder jeg tok med Fujifilm X100S smanes med en gjeng fotoentusiaster for en stund siden i Oslo. To av dem som var med på turen er dem som står for fototestene på akam.no.

Hva vil jeg fortelle med disse bildene?
Ikke noe annet enn at et lite og kompakt kamera som X100S fungerer ypperlig til gatefoto. Man tar bilder i nuet og jeg knipser fra hofta for å ikke vise at jeg faktisk tar bildene. Da hadde det nok fort blitt bråk i noen tillfeller. Man blir liksom ikke lagt merke til med et lite kamera. Hadde jeg hatt med 5D'en med L-optikk så kunne man ikke gjort dette i den grad uten at man hadde blitt lagt merke til. Man er også langt mer utsatt for ran på høylys dag i slike bydeler :-)å

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Svar