R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

En ADV er ovelegen alle andre i å kombinere de spesielle egenskapene fra alle sykkeltyper :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av AJ »

simpson skrev:En ADV er ovelegen alle andre i å kombinere de spesielle egenskapene fra alle sykkeltyper :thumleft
Det tror jeg det ikke er vanskelig å være enige om :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev: Men påstanden til Dykkeren er at han med en GS kjører fra de FLESTE R sykler.
Hvorfor ikke alle R sykler da?
Hvis jeg leste Dykkern`s post rett så snakket vel han om hårnåls-svinger og det var da jeg hoppet inn med mitt lille bidrag ;)

Etter det har det tatt av en smule her og blitt til ADV ift Isle of man etc...etc...

Det er vel ingen tvil om at RR er desidert best ift det de er konstruert for - bla på bane , det er vel ingen som mener at de kan holde følge med en RR på en ADV på ACR/Rudskogen eller IOM.

Men tilbake til hårnåler og serpentinerne in real life så er min erfaring veldig lik Dykkern`s - når det begynner å stramme seg til på slutten av Stelvio eller enda trangere pass så er det andre faktorer som kommer til - du er som oftest ned på første gir og trenger og orientere deg 180 grader inn mot hver sving. Du kommer sjelden over 160 km/t på rettstrekkene og der er S1000R/Tuono etc faktisk kjappere enn sine RR søsken. Å begynne og snakke om Apex-Exit-riktig turtall etc blir mindre viktig. Alt av elektroniske hjelpemidler er de samme på begge kategorier sykkel - dempere/bremser ligeså ( produkjsonssykler ).

Jeg kjører selv en streetfighter som jeg mener er det ultimate for serpentiner men syns egentlig disse fjellpassene er noe oppskrytt ift de flatere partiene med høyfartssvinger som fins i hopetall med mindre trafikk og klart mindre stressende å kjøre.

Men man må jo over de fleste passene når man først er der selvfølgelig :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Det meste av det nevner går på fører og ikke egenskaper på sykkelen
Og det er ofte ikke samme bremser/dempere og dekk på RR og Streetfighter selv om de kanskje er fra samme fabrikant.
Samme gjelder elektronikk

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

Ok- for å tyne denne ihjel - vi må jo ta utgangspunkt i samme fører hvis vi skal sammenligne egenskapene til de forskjellige syklene ellers så er det enda mer poengløs diskusjon :sk?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Du kan jo ikke diskutere sykkelegenskaper med utgangspunkt i førerens kvalifikasjoner?
Da må du heller diskutere hvilken sykkel som er mest lettkjørt

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av WikingTnT »

?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

WikingTnT skrev:Ok- for å tyne denne ihjel - vi må jo ta utgangspunkt i samme fører hvis vi skal sammenligne egenskapene til de forskjellige syklene ellers så er det enda mer poengløs diskusjon :sk?
Du kan jo ikke det.
En ADV er enklere å kjøre fort i krappe svinger enn en RR sykkel.
Men det gjør ikke ADV til en sykkel med bedre kjøreegenskaper enn en RR.
Så det at en fører ikke klarer å håndtere en RR er ikke relevant for sykkeltypen eller diskusjonen.
Derfor er det ikke kvalifikasjonen til fører men egenskapene til sykkelen som betyr noe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror faktisk jeg er helt enig med simpson her. Høres vertfall veldig logisk ut.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg så nettopp en video på facebook som kjørte r-sykkel hardt i hårnålsvinger. De som er venn med meg der kan se den på siden min. Tror ingen på en ADV hadde klart å holde følge.
Jeg er helt enig med Simpson i det han skriver her. Tror ikke mange ADV sykkler hadde holdt følge med meg på Autobahn. Og ikke tror jeg de er best off-road. Det finnes spesialiserte sykkler til det. Men de er best til å være god til alt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE

Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°

Ingen ADV ville ha klart dette.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Blaamand »

Supermotard kommer jo også et stykke ned :crazy:
image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BRAAAAAP! :mc1

Daniel_hoy
Innlegg: 32
Registrert: 29 aug 2014, 20:06
Motorsykkelen din: Husaberg FS650

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av Daniel_hoy »

simpson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE

Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°

Ingen ADV ville ha klart dette.
Det er vel ingen som tror at ADV er raskere på bane enn R? :scratch
Men greier en R sykkel 55° i en hårnål sving på en humpete brosteins vei? Tviler på det..

Nesten alle veier vi kjører på er langt i fra en bane med fine svinger, perfekt asfalt og mulighet til å bruke hele bredden for å få perfekt inngang/utgang på svingen.
Normale veier er full av hull, telehiv, grus, og andre trafikanter. Da er ikke en R sykkel ideell :D

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av simpson »

Blaamand skrev:Supermotard kommer jo også et stykke ned :crazy:
image.jpeg
Hvertfall når bildet er tatt midt i ett realt tryn og 0,3 sekunder før mann og sykkel spiser asfalt og grus med begge henda.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: R motorsykkel vs bikermotorsykkel i svinger

Legg inn av JohnnyTh »

Daniel_hoy skrev:
simpson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE

Litt om nedleggsvinkel på asfaltsykler
Naken gatesykkel ca 50 °
R sykkel ca 55°

Ingen ADV ville ha klart dette.
Det er vel ingen som tror at ADV er raskere på bane enn R? :scratch
Men greier en R sykkel 55° i en hårnål sving på en humpete brosteins vei? Tviler på det..

Nesten alle veier vi kjører på er langt i fra en bane med fine svinger, perfekt asfalt og mulighet til å bruke hele bredden for å få perfekt inngang/utgang på svingen.
Normale veier er full av hull, telehiv, grus, og andre trafikanter. Da er ikke en R sykkel ideell :D
Hårnålsvinger med brostein? Jeg vet om et par av de, men det er ikke mange. Man må da heller ikek ha perfekt asfalt for å kjøre R sykkel. Det der er en myte. Og så dårlige veier har vi faktisk ikke i de fleste deler av Europa.

Håper vi en gang får testet dette. To dyktige førere som tar hver sin tur på ADV, R og HD og ser hvilken de kan kjøre fortest med :)
Dette er egentlig en rar diskusjon siden de fleste ADV eiere sier de ikke er så opptatt av fart og derfor gjør det ikke noe at toppfarten på sykkelen er så lav :) Helt til man snakker om hårnålsvinger. Da skal de plutselig kjøre fortere enn alle andre :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar