Politiets responstid...og andre ting

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...
Dette er en skarp aksjon. Alt som ikke er øvelse er skarpt. Du tenker på væpnede aksjoner.

Jeg har ikke kun tenkt på væpnede aksjoner men kapasiteten som kan assistere politiet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...
Dette er en skarp aksjon. Alt som ikke er øvelse er skarpt. Du tenker på væpnede aksjoner.

Jeg har ikke kun tenkt på væpnede aksjoner men kapasiteten som kan assistere politiet.
Sånn for ordens skyld, er det svært vanskelig og tolke dine svar til en generell assistanse for politiet. Når man drar inn beredskapstroppen, tmbn og de såkalte "terrorøvelser", så er det ikke redningstjeneste og brannslokking jeg tenker på...mulig det er noe galt med meg :scratch

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...
Dette er en skarp aksjon. Alt som ikke er øvelse er skarpt. Du tenker på væpnede aksjoner.

Jeg har ikke kun tenkt på væpnede aksjoner men kapasiteten som kan assistere politiet.
Sånn for ordens skyld, er det svært vanskelig og tolke dine svar til en generell assistanse for politiet. Når man drar inn beredskapstroppen, tmbn og de såkalte "terrorøvelser", så er det ikke redningstjeneste og brannslokking jeg tenker på...mulig det er noe galt med meg :scratch
Var vel ikke jeg som dro inn tmbn og beredskapstropp i denne diskusjonen. Vi snakket jo om assistanse for politi. Noe av dette er bevepnet og HV har brukt mye penger på "terrorøvelser"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Chanten
Innlegg: 123
Registrert: 26 okt 2011, 16:22
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650 Gladius 2009

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Chanten »

JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...
Dette er en skarp aksjon. Alt som ikke er øvelse er skarpt. Du tenker på væpnede aksjoner.

Jeg har ikke kun tenkt på væpnede aksjoner men kapasiteten som kan assistere politiet.
Sånn for ordens skyld, er det svært vanskelig og tolke dine svar til en generell assistanse for politiet. Når man drar inn beredskapstroppen, tmbn og de såkalte "terrorøvelser", så er det ikke redningstjeneste og brannslokking jeg tenker på...mulig det er noe galt med meg :scratch
Var vel ikke jeg som dro inn tmbn og beredskapstropp i denne diskusjonen. Vi snakket jo om assistanse for politi. Noe av dette er bevepnet og HV har brukt mye penger på "terrorøvelser"
Det er mulig du og bare du har tenkt på assistanse ( i form av letemannskaper ol) men de aller fleste av panelet har snakket om noe helt annet. Hvis dette er standarden for innsatsstyrken...så forstår jeg politimesterne rundt omkring. Jeg for min del, avsluttet her nå... Detta bruker jeg ikke mer tid på :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:
Chanten skrev:
JohnnyTh skrev:HV på plass i Lærdal.
http://m.hv.forsvaret.no/aktuelt/hendel ... erdal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som verken TMBN eller andre spesialavdelinger assisterer politiet. Så da er det vel greit å ha HV.
Det er vel ingen som har protestert mot HV's bistand i slike situasjoner. HV er utrolig god beredskap å ha i bakhånd. Skogbrannen på Froland er også et godt eksempel på dette. Diskusjonen gjaldt skarpe aksjoner...
Dette er en skarp aksjon. Alt som ikke er øvelse er skarpt. Du tenker på væpnede aksjoner.

Jeg har ikke kun tenkt på væpnede aksjoner men kapasiteten som kan assistere politiet.
Sånn for ordens skyld, er det svært vanskelig og tolke dine svar til en generell assistanse for politiet. Når man drar inn beredskapstroppen, tmbn og de såkalte "terrorøvelser", så er det ikke redningstjeneste og brannslokking jeg tenker på...mulig det er noe galt med meg :scratch
Var vel ikke jeg som dro inn tmbn og beredskapstropp i denne diskusjonen. Vi snakket jo om assistanse for politi. Noe av dette er bevepnet og HV har brukt mye penger på "terrorøvelser"
Det er mulig du og bare du har tenkt på assistanse ( i form av letemannskaper ol) men de aller fleste av panelet har snakket om noe helt annet. Hvis dette er standarden for innsatsstyrken...så forstår jeg politimesterne rundt omkring. Jeg for min del, avsluttet her nå... Detta bruker jeg ikke mer tid på :-)å
Nei jeg har snakket om all assistanse til politiet. Ikke bare med våpen. HV som er ressurs i samfunnet. Høres lurt ut at du avslutter, så slipper vi denne skitkastingen på hverandre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

Det HV bistår med i er jo egentlig det sivilforsvaret er tiltenkt.
Faren med å bruke HV som politibistand er at det er alt for mange tullinger som tror de er Rambo og absolutt ikke har noen forutsetning til å drive politiarbeid. Det går til hode på enkelte og de påstår de har politimyndighet osv.
Men du kan bruke HV på lik linje som Røde Kors, sivilforsvar osv, men der går grensen.
Gudskjelov så er det som er vanlig.
Til væpnet aksjoner har vi Politiets beredskapstropp som er best trent, kortest responstid osv som tar seg av sivile oppdrag.
Og siden vi ikke er en militærstat, får HV holde seg til mobiliseringskrig og ikke blande seg inn i sivile hendelser.
Dessverre er det mange HV-soldater som liker å tro de er godt trente elitesoldater med store kunnskaper om terror, våpen og sprengstoff.
Som gruppe har de så stor tiltro at tenn stemplene til tjenestevåpnene ble inndratt da de ikke ble sett på som skikket til å ha våpen hjemme.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av Flanker »

Når Politet trenger bistand til å gjøre "polititing" så bør det første man griper til være Politireserven. Men de har vel verken vært brukt eller trent siden OL på Lillehammer i 1994. HVs innsatsstyrker er det best trente mannskapene man har tilgjengelig, som kan stille på kort varsel. Og de er gode på objektsikring, og her blir de en sjelden gang brukt. Bl.a. 22. juli og ved havnebesøk fra utenlandske mil. fartøy. Ellers er jeg helt enig i at de er lite egnet til å utføre andre typer politioppdrag, men en gripbar ressurs er de...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Det HV bistår med i er jo egentlig det sivilforsvaret er tiltenkt.
Faren med å bruke HV som politibistand er at det er alt for mange tullinger som tror de er Rambo og absolutt ikke har noen forutsetning til å drive politiarbeid. Det går til hode på enkelte og de påstår de har politimyndighet osv.
Men du kan bruke HV på lik linje som Røde Kors, sivilforsvar osv, men der går grensen.
Gudskjelov så er det som er vanlig.
Til væpnet aksjoner har vi Politiets beredskapstropp som er best trent, kortest responstid osv som tar seg av sivile oppdrag.
Og siden vi ikke er en militærstat, får HV holde seg til mobiliseringskrig og ikke blande seg inn i sivile hendelser.
Dessverre er det mange HV-soldater som liker å tro de er godt trente elitesoldater med store kunnskaper om terror, våpen og sprengstoff.
Som gruppe har de så stor tiltro at tenn stemplene til tjenestevåpnene ble inndratt da de ikke ble sett på som skikket til å ha våpen hjemme.
Hv soldater på oppdrag for politiet har politimyndighet, når de påstår det så er det helt riktig. Vi får alltid et midlertidig politimyndighets id kort på øvelser.

Rambo og tullinger er det ganske god kontroll med i dagens innsatsstyrker. Og de forsvinner ut av avdelingene. Når man trener 6-8 ganger i året så har ledelsen god kontroll på hvaslags folk man har med. Et av de største treningsmomentene i dag er trening i maktanvendelse.
HV blander seg ikke inn i sivile hendelser, men assisterer når det er behov fra politiets side. Og siden vi ikke bor i en politistat så har man ikke nok politi til å håndtere alle hendelser.

Tror en del som er veldig kritiske her, har svært lite kjennskap til dagens HV mannskap. Det er ikke det HV man så for 10 år siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

Flanker skrev:Når Politet trenger bistand til å gjøre "polititing" så bør det første man griper til være Politireserven. Men de har vel verken vært brukt eller trent siden OL på Lillehammer i 1994. HVs innsatsstyrker er det best trente mannskapene man har tilgjengelig, som kan stille på kort varsel. Og de er gode på objektsikring, og her blir de en sjelden gang brukt. Bl.a. 22. juli og ved havnebesøk fra utenlandske mil. fartøy. Ellers er jeg helt enig i at de er lite egnet til å utføre andre typer politioppdrag, men en gripbar ressurs er de...
Høres ut som vi er helt enige. Er jo vakt som er mest aktuelt. Kan ikke helt se for meg hvilke andre politioppgaver det skulle være aktuelt å bli brukt til, som ikke beredskapstroppen eller FSK kunne utført.
Politireserven trener bare noen få dager hvært 4 år. Men tror de fremdeles trener. De ble sist brukt under Kofi Annans statsbesøk i Norge i 1999.
Et av problemene med politireserven er at de bare rekruteres på østlandet og dermed ofte ikke har lokalkjenskap
Politireserven ble i 2013 foreslått nedlagt. HV har muligens overtatt mye av oppgavene de var tiltenkt etter Grunnlovsendringen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Det HV bistår med i er jo egentlig det sivilforsvaret er tiltenkt.
Faren med å bruke HV som politibistand er at det er alt for mange tullinger som tror de er Rambo og absolutt ikke har noen forutsetning til å drive politiarbeid. Det går til hode på enkelte og de påstår de har politimyndighet osv.
Men du kan bruke HV på lik linje som Røde Kors, sivilforsvar osv, men der går grensen.
Gudskjelov så er det som er vanlig.
Til væpnet aksjoner har vi Politiets beredskapstropp som er best trent, kortest responstid osv som tar seg av sivile oppdrag.
Og siden vi ikke er en militærstat, får HV holde seg til mobiliseringskrig og ikke blande seg inn i sivile hendelser.
Dessverre er det mange HV-soldater som liker å tro de er godt trente elitesoldater med store kunnskaper om terror, våpen og sprengstoff.
Som gruppe har de så stor tiltro at tenn stemplene til tjenestevåpnene ble inndratt da de ikke ble sett på som skikket til å ha våpen hjemme.
Hv soldater på oppdrag for politiet har politimyndighet, når de påstår det så er det helt riktig. Vi får alltid et midlertidig politimyndighets id kort på øvelser.

Rambo og tullinger er det ganske god kontroll med i dagens innsatsstyrker. Og de forsvinner ut av avdelingene. Når man trener 6-8 ganger i året så har ledelsen god kontroll på hvaslags folk man har med. Et av de største treningsmomentene i dag er trening i maktanvendelse.
HV blander seg ikke inn i sivile hendelser, men assisterer når det er behov fra politiets side. Og siden vi ikke bor i en politistat så har man ikke nok politi til å håndtere alle hendelser.

Tror en del som er veldig kritiske her, har svært lite kjennskap til dagens HV mannskap. Det er ikke det HV man så for 10 år siden.
At HV HAR Politimyndighet er en sannhet med modifikasjoner.
Det stemmer at politiet kan gi BEGRENSET POLITIMYNDIGHET til HV. Det er ikke helt samme sak. Det er ikke noen automatikk at hvis du bistår politiet så får du dette. Det er helt avhening av hva slags bistand som ytes.
Politiet sliter innad med hvordan konstabler takler makten de har, hvordan de utøver den og hvor de setter egne grenser.
Når proffe politifolk med flere års utdannelse har probelmer med dette kan jeg med gru ntenke på hva vanlige folk i HV uniform forestiller seg hva de kan gjøre.
Har av egen erfaring sett hvor galt det kan være under flommen på østlandet i 1995.
Der var HV med begrenset politimyndighet, men de gikk SS og Gestapo en høy gang.
At HV kan være bedre i dag enn for noen år siden er mulig, men de er forsatt en reserve avdeling i forsvaret og ikke reservepoliti som mange sikkert skulle ønske det var.
At de kan brukes til å sikre eiendom som eks 22 juli, ja ok, men å bruke de på Utøya for å beskjempe en massemorder? Nei.
Får noen år siden gikk en soldat bananas på Heistadmoen, som er en militærleir, så var det Beredskapstroppen som løste oppgaven selv om det er på militært omeråde.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev: Hv soldater på oppdrag for politiet har politimyndighet, når de påstår det så er det helt riktig. Vi får alltid et midlertidig politimyndighets id kort på øvelser.
At HV HAR Politimyndighet er en sannhet med modifikasjoner.
Det stemmer at politiet kan gi BEGRENSET POLITIMYNDIGHET til HV. Det er ikke helt samme sak. Det er ikke noen automatikk at hvis du bistår politiet så får du dette. Det er helt avhening av hva slags bistand som ytes.
Politiet sliter innad med hvordan konstabler takler makten de har, hvordan de utøver den og hvor de setter egne grenser.
Når proffe politifolk med flere års utdannelse har probelmer med dette kan jeg med gru ntenke på hva vanlige folk i HV uniform forestiller seg hva de kan gjøre.
Har av egen erfaring sett hvor galt det kan være under flommen på østlandet i 1995.
Der var HV med begrenset politimyndighet, men de gikk SS og Gestapo en høy gang.
At HV kan være bedre i dag enn for noen år siden er mulig, men de er forsatt en reserve avdeling i forsvaret og ikke reservepoliti som mange sikkert skulle ønske det var.
At de kan brukes til å sikre eiendom som eks 22 juli, ja ok, men å bruke de på Utøya for å beskjempe en massemorder? Nei.
Får noen år siden gikk en soldat bananas på Heistadmoen, som er en militærleir, så var det Beredskapstroppen som løste oppgaven selv om det er på militært omeråde.
Det var derfor jeg skrev "på oppdrag for politiet" var ikke meningen at det skulle høres ut som det var automatisk. Men militær befalingsmann og vaktsoldat har automatisk militær politimyndighet på militært område samt i områdets umiddelbare nærhet.

Tror ikke helt vi skal sammenligne de regulære HV soldatene som f.eks brukes ved flom o.l. og Hv innsatstyrker som har et helt annet treningsnivå, det hadde ikke vært rettferdig ovenfor HV F.
Ville vel vært rart om ikke det var politiet som håndterer en kriminell handling selv om det er på militært område. Er jo ikke sånne hendelser det er snakk om, er det det? For min del snakker jeg om store hendelser som er utenfor politiets kapasitet. Dette vil jo oftest være vakthold.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av simpson »

Da er det ikke sikkert vi er veldig uenig, bare litt med formuleringer å gjøre.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Politiets responstid...og andre ting

Legg inn av RuneMC »

RuneMC skrev:Apropos nødnett, så har vel Telenor poengtert i media at det er fullt mulig å prioritere trafikken i det vanlige mobilnettet for nødetatene og politi.

Nødnettet er bygget opp parallelt med mobilnettet med eget utstyr for å være helt separat (men ofte montert på samme mastene som basestasjoner til de andre mobiloperatørene), til stor kostnad, men det blir likevel for "lilleputt" å regne i forhold til kapasiteten og feiltoleranse som dagens mobilnett har. (Nødnettet har til nå kostet 9 milliarder pluss årlige driftsutgifter på 400 mill som belastes kommunenes budsjett).

M.a.o. er det brukt veldig mye skattekroner på et eget nødnett som i praksis er dårligere enn det vanlige mobilnettet. Og nødetatene kunne altså via prioritering av trafikken i det vanlige mobilnettet være sikret å alltid få kontakt. Kryptering finnes det flere løsninger for. Et eksempel er Topsec app som f.eks. Regjeringen bruker.
Hah! Hva var det jeg sa. NÅ uker etter brannen i Lærdal kommer det fram at det var mobildekning via stasjon 1 km unna, men at den var overbelastet av vanlige mobilbrukere. NÅ skal de endelig ta i bruk prioriteringen som sikrer prioritet for nødetater i vanlig mobilnett, slik at disse får kontakt selv om alle andre ikke får det. Ikke store kostnaden for Telenor - en konfigurerings-sak - så hvorfor politikerne i flere AP-regjeringer har "sittet på gjerdet" er et stort spørsmålstegn.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar