Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

ojda skrev:En hjelm som ligger på lager innpakket i eske, forringes ikke.
Jeg spør fordi jeg er interessert, ikke fordi jeg er kverulant (eller, tja, jeg er kverulant og :P):

Forringes en hjelm som henger i butikk med trafikkstøv/sollys/kunder som prøver den på, o.l.? ;)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

jongsanim skrev:
ojda skrev:En hjelm som ligger på lager innpakket i eske, forringes ikke.
Jeg spør fordi jeg er interessert, ikke fordi jeg er kverulant (eller, tja, jeg er kverulant og :P):

Forringes en hjelm som henger i butikk med trafikkstøv/sollys/kunder som prøver den på, o.l.? ;)
Ja,, det tror jeg ofte er tilfellet :sorry
Er den ute av esken, er det etter min mening ikke en ny hjelm lenger :-k
Hvor ofte det har noe å si, se det er en annen sak.
Men om jeg skal kjøpe en hjelm, som ikke taes fra lageret, betaler jeg ikke full
pris for denne.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Kawagutten »

En hjelm må brukes over litt tid før den tilpasser seg hodet så om den er testet noen få ganger mener jeg går bra.Har solgt hjelmer til kjentfolk før som har vært brukt på noen få småturer og de har ikke blitt noe dårligere av det men har den blitt brukt av noen som den ikke helt har passet til og blitt svettet i hadde den nok blitt forringet fort så en hjelm må testes.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

For å ta det litt klarere :D En hjelm som ligger utpakket i butikken
kan fortvekk ha vært en tur eller tre i gulvet, fått riper etter ublid
omgang med hyller, gulv el.l. :D Sånt betaler jeg ikke full pris for =;
En god pris, å det kan vurderes ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - personlig utvikling

Legg inn av Myst »

Glad at 1. april er over, nå slipper jeg å skrive en lang spøk..

For å avslutte hjelm-diskusjonen: gjort er gjort, og livet går videre. Var en rant om tanker jeg hadde akkurat da og måtte få det ut. Å skrive ut er faktisk god terapi for dårlige tanker. Nå er det også kjent sak at hjelmer med dekor koster mer. Hvilke prinsipper og krav man har for kjøp av varer, får være opp til hver enkelt. Jeg kjøpte den løst fra hylla og sikkert blitt prøvd av mange, men ved inspeksjon har jeg ikke oppdaget noe galt. Fikk til og med godkjent av læreren. :)

Har hvertfall blitt en erfaring rikere å ta med neste gang jeg skal oppgradere.

And now for something completely different:

Fra nå av utvider jeg denne tråden til en personlig utviklings(b)logg; om hva timen gikk ut på, hva som skjedde og egen vurdering. Ikke meningen at det skal gis respons på hver minste ting, men er åpen for aktuelle kommentarer/råd der det skulle passe.

Da var andre kjøretime vellykket over. Hadde en lugn prat med lærer Tormod, heretter kalt bare T., og fikk ros for at jeg var en av de få som var godt forberedt teorimessig og ydmyk ifht selvinnsikt og ferdigheter. Fikk kjøre en A2 sykkel og trente på start, stopp, clutch- og gasskontroll. Tillegg kom selvsagt sikt, observasjon og sittestilling. Alt henger jo sammen, så trener egentlig på "hele pakken". Gikk ganske greit egentlig, selv om jeg kvelte motoren en del ganger, men ingen velt ( :prf ). Ikke helt lett med brems og clutch koordinasjon foreløpig. T. måtte dra tidlig så fikk ikke tatt en evaluering etterpå, men regner med det er godt tegn når jeg gikk til bilen og hadde DET gliset. Neste time er på mandag kl 1600.

Hovedmål: start, stopp, clutch- og gasskontroll + sikt og observasjon.
Resultat: stort sett greit, akkurat som på bil. En del kvelninger.
Kommentar: øver mer på koordinasjon mellom clutch og gass, holde full grep om hendlene og bruke alle fingre for brems og clutch. IKKE to fingre på brems under kjøring. Må også bli mer bevisst på balanse før stopp og riktig timing på fotstøtten.
Kommer og går..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av LordShaft »

Artig å lese en del av de tingene du tenker på og føler selv du sliter med. Ting jeg gjør helt automatisk og faller meg helt naturlig. Sikkert veldig nyttig for uerfarne å lese. :thumleft

Selv har jeg inntrykk av at du over tenker og analyserer for mye. Slapp av, stol på kjørelæreren og kos deg. Det meste av dette vil du mestre med glans på sikt

Note 3

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Overtenker? Analyserer for mye? Nei, hvor har du det fra, tru? Kan umulig være de innleggene lenger oppe... :lol :roll (overkill, I know..)

Spøk til revolver, tja, er vel det (b)logger er til for; å dele tanker, kunnskap og erfaringer. Om mine og alle dere andres skriverier vil være det minste nytte for andre, både faglig og moro, så er det jo bare artig. Om man slenger inn litt humor også, da tipper jeg de flestes hverdag kan bli litt bedre.

Dessverre vil nok meste av tiden (min) gå til denne tråden da, har ikke akkurat så mye å bidra til de andre temaene. Enda. :-k
Kommer og går..

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av LordShaft »

Misforstå meg rett... jeg syns det er kjempe fint at du deler dine erfaringer på denne måten :thumleft

Du vil nok raskt ha mye mer å bidra med. Egne erfaringer er alltid gull verdt, i de fleste situasjoner og emner :)



Note 3

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Oppsummering kjøretime 7/4-14

Hovedmål: beherske kontrollert start og stopp. Gass- og clutchkontroll. Giring. Sving og unnamanøver.

Resultat: begynner å beherske clutchkontroll. Fortsatt noen kvelninger og dårlig koordinasjon. Svinging gikk greit, samt unnamanøver. Siste gang prøvd med full fart og veltet en kjegle. Litt trøbbel med giring, fant ikke giret med en gang.

Egen vurdering: Til tross for store vanndammer, en veldig fin time. Trenger fortsatt å øve på kontrollert start/stopp. Hadde noen perfekte prøvinger, må huske hvordan jeg klarte de og automatisere dem. Sving- og manøverøvelsene gikk veldig bra. Prøvde med ulike fartstilpasninger og gir. Slet litt med giring opp, så det må jeg jobbe mer med. Unnamanøver ikke så ille som jeg trodde. Sykkelen er lettstyrt og klarte bra selv i normal fart (40-50 km/t), kun en kjegle veltet på det.
Fortsatt litt stiv iblant. Slakke armene mer.

Lærerens tips: Sitte godt mot tanken (pass på ballene!), slakke armer.

Supplement: pratet litt om sykkelens fortrinn og effektiv avvikling. Lurt å bruke de fordelene man har (smidighet, ekstra plass, osv.) og lese trafikken så tidlig som mulig for effektiv kjøring.

Neste time: onsdag 9/4-14 kl. 1730
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Oppsummering kjøretime 09/4-14

Hovedmål: repetere start/stopp. Sving og unnamanøver. Krypkjøring og balanse.

Resultat: Bedre selvtillit og beherskelse av igangsetting og stopp. Trene mer på fartstilpasning før sving og generelt giring. Manøvrering gikk greit i normal fart.
God balanse på krypkjøring, ingen velt. Greit clutchkontroll.

Egen vurdering: Enda en gladtime, gledelig når ting går som det skal. Virker som jeg begynner å få god kontroll på clutch- og gasskontroll. Sliter fortsatt litt med giring. Hvordan jeg klarte å ende opp på 5. gir når jeg skulle sette den i N er jo mysterie i seg selv... Lærte og erfarte at all bremsing skal være ferdig før et visst punkt før sving. Ellers endrer man svingradiusen og kommer ut av den jevne svingkurven man må ha. Dette gjelder dog kun forbrems. Veltet ingen kjegler på unnamanøver. Krypkjøringen gikk bedre enn forventet, selv om det er vanskelig å holde lavest mulig fart og rett balanse, går smertelig ut over armene. Avsluttet med 8-kjøring sammen med læreren og alene etterpå. Skjedde noe merkelig, klarte å gi full styreutslag, kjente at det "buttet", men gikk helt fint. Enten hadde sykkelen skikkelig godt grep, eller jeg som satt riktig balansert, eller kanske kombinasjon av begge.. Hm.. :-k

Supplement: skulle vise ham par YT-videoer men telefonen døde før jeg rakk det. Tok en prat om dem istedenfor. Mulig jeg lager egen tråd for slike videoer for å utveksle meninger, kunnskap og erfaringer.

Neste time: dessverre ingen skole i påskeuken, så neste time er satt til tirsdag 22/4 kl. 1600.
Sist redigert av Myst den 10 apr 2014, 12:18, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

Det er hyggelig å lese her, når selvtilitten tydligvis er tilbake igjen :thumleft
Ønsker deg lykke til fremover, du har mye å glede deg til :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Danke danke. :D Jada, er på god vei nå (både billedlig og bokstavelig), overvunnet meste av frykten og psyken. Hvis alt går bra, håper jeg å gå over til trinn 3 i mai-månedskifte. Har helt glemt å nevne at oppkjøringen har jeg utsatt til 10. juni, så ingen stress med at alt skal sitte fort. Hvis igjen alt går bra, klarer jeg kanskje trinn 4 akkurat i begynnelsen av juni.

Er bare litt frustrerende å ikke ha mulighet til egen sykkel og øve på egen hånd. (flere faktorer som ødelegger her)
Kommer og går..

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av detvarvondtdet »

Godt å lese at ting går bra :) Virker som om du har en fin progresjon.

Hadde min første kjøretime i dag (dobbeltime). Startet som jeg regner med at alle gjør med å gå igjennom sykkelen. Kontroll av dekk, lys, kjede, bremser osv. Så var det rett på sykkelen, ut fra parkeringsplassen til kjøreskolen og rett inn i en lengre bakke der jeg skulle trene på stopp og bakkestart hele veien opp mens kjørelæreren gikk i forveien. Da vi kom på toppen av bakken satt læreren seg bakpå og vi kjørte noen hundre meter bort til en stor parkeringsplass til et næringsbygg som står tomt. Dette ga goood boltreplass til å øve seg.

Mye 8 tallkjøring rundt noen større objekter (en container etc) som tvang meg til å løfte blikket opp og frem. I mellom objektene skulle jeg bremse ned til nesten full stopp, kontrollere turtall osv med clutch/gass og så øke på farten igjen. Hele tiden mens jeg hadde god forankring osv. Etter en liten stund med disse øvelsene var det på tide å gi litt mer gass og gire opp i 2 og 3 gir mens jeg øvde på pushteknikk ene veien, snu i enden av parkeringsplassen, gi gass og øve på litt kraftig nedbremsing med nedgiring når jeg da kom til andre enden (fra ca 50kmt). Gjentok så dette noen ganger før vi kjørte ut i trafikken.

Kjørte så en liten halvtime (i gjennom strømmen/skjetten for de som er kjent) i trafikken før tiden var ute. Største utfordringene jeg opplevde da var å huske alt som for meg er automatisert når jeg kjører bil. Sjekke dødvinkel, blinklys osv. Plutselig ble alle disse tingene noe jeg måtte tenke konkret på samtidig som jeg måtte huske blikkbruk, forankring osv. Heldigvis stresset ikke kjørelæreren meg unødvendig med disse tingene. Eneste han egentlig kommenterte under kjøring i trafikk var "blikket opp og frem dit du skal". En ting som stresset meg litt var dårlig sikt pga regnvær. Savnet vindusviskere ;)

Alt i alt meget fornøyd med første time :) Ingen uhell av noen slag. Merker at jeg må være veldig fokusert på å holde blikket godt opp og frem. Det er kanskje det viktigste jeg sitter igjen med nå et par timer etterpå.

Samt at det selvfølgelig var utroooolig gøy :D

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Grattis med første kjøretime vel stått, men syns det er en del som skurrer for meg. Jeg regner med du har kjørt masse før og har god kontroll? Hvilken trafikkskole har du begynt på, og hvor eksakt kjørte dere?

Beklager min skeptisisme, men syns dette høres veldig omfattende ut for en første kjøretime, særlig da en dobbeltime "bare" er 1,5 timer og går skikkelig fort når man setter seg på sykkelen. Jeg har litt vanskelig å tro at dere rakk alt det der ila den tiden, og at læreren tok deg ut i trafikken med en gang. Klart, kanskje du har A1/A2 lappen fra før og skal utvide til A. Baserer mine antagelser kun på det du har skrevet.

Jeg har bare et annet inntrykk av hvordan oppstarten til uerfarne begynnere er, for oss pleier første timen å handle om det grunnleggende; å bli kjent med sykkelen, ta sjekkontrollen og starte forsiktig med lav fart og prøve litt på egenhånd. Så går man videre avhengig av elevens egne ferdigheter. Det tok meg 4 dobbeltimer å komme til krypkjøring.

Trafikkskoler skal egentlig ha en fast læreplan å følge (læretrinner), mulig læreren ville vise hva du har i vente, det vet jeg ikke noe om. Vanligvis må man presisere kjøreteknikk før man går videre til trinn 3 og ut i trafikken.

Dette er ikke ment som kritikk eller anklaging, bare det er sagt. For meg hørtes det bare litt rart ut med en slik start. :-) Du er sikkert veldig flink og ønsker deg lykke til med opplæringen/utvidelsen. :thumleft
Kommer og går..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

Den gang jeg var ung og tok lappen (jaja, 2000, ikke så lenge siden da), var min første time slik:

"Har du kjørt noe før?"
- Ehm, tja, en moped med automatgir?
"jaja"

Så var det rett ut i trafikken i Oslo :D

Svar