R sykkel eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
lalieng
Innlegg: 14
Registrert: 07 sep 2012, 21:46
Motorsykkelen din: 2000 honda hornet

R sykkel eller ikke?

Legg inn av lalieng »

hei, kan nå begynne med å si at jeg alltid har hatt lyst på en R sykkel helt siden jeg tok mc lappen for 4 år siden nå. men la R-sykkel drømmen på vent inntill jeg hadde fått kjørt noen år på andre sykkler og samla opp litt erfaring og blitt litt mer "voksen" i hodet.

men vurderer og kjøpe meg R-sykkel til neste år og lurer derfor på om det er noen som har noen sykkler som de kan anbefale til en fersk R-sykkel sjåfør? helst 2005 og nyere :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Elruts84 »

Hvis du skriver litt om pris og kanskje mer hvilken type du liker selv så hjelper det litt for folk med R- erfaring å hjelpe deg :D

Lykke til :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av KawaJens »

Ta den MC`n du liker best sjølv. Du kommer til å få en masse forskjellige anbefalinger men i bunn og grunn så er alt bra.

lalieng
Innlegg: 14
Registrert: 07 sep 2012, 21:46
Motorsykkelen din: 2000 honda hornet

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av lalieng »

regner med sånn rundt 100 000 kroners klassen da:) jeg er en stor fan av ducati, selv om jeg aldri har eid en selv. men japansk er nok det som er mest aktuelt tror jeg. selv om jeg elsker utseende til triumph daytona :)

er det noen som har prøvd den daytonaen?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av mortenolb »

Gsx-r :vs

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Reodor Felgen »

4-sylindret R har definitivt tøffest motorlyd innenfor mc. Følg magefølelsen, R er uansett aldri fornuftig.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av JK95 »

Ville kanskje anbefalt 600 eller 750 før du prøver literssykkel? Har ikke prøvd større enn 600 selv, men Thea sparker mer enn friskt nok for meg pr nå :prop: Har en kompis med 675 Daytone, et smykke med nyyyydelig lyd den også, men som mange kommer til å nevne, kjøp med hjertet, ikke hjernen :thumleft Blir det feil kan du jo bare selge og prøve noe annet :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av mortenolb »

Vil definitivt anbefale 1000cc. Du har alt for mye krefter, men 600 mener jeg er ubrukelig på veien. Alt for mye jaging.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23146
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har enda til gode å faktisk kjøre en ekte R-sykkel, men er enig med de som mener at du bør kjøpe deg den sykkelen du har mest lyst på. Altså den sykkelen du selv mener er best ut fra magefølelse og førsteinntrykk. Det har du har bygget deg opp litt erfaring fra andre sykler først er nok ikke dumt, men uavhengig av hva du har kjørt før så tror jeg ikke du bør være så fordømt "redd" for at en R-sykkel i 600cc klassen automatisk skal få lappen din inndratt. På lavere turtall er dem ikke veldig spennende å kjøre tror jeg. Det er når turtaller nærmer seg rødgrensa slike sykler virkelig er i sitt ess, men det vet du jo helt sikkert om fra før...

Hva du bør velge med tanke på fornuft tør jeg ikke mene så mye om, men å velge japansk slår vel aldri feil her. Skulle jeg hatt en R-sykkel i 600-klassen i dag som er japansk så hadde det blitt en Honda CBR 600RR (Repsol). Men da snakker jeg den som er ny nå med tanke på utseendet.

Er du villig til å prøve litt mer eksotiske merker så er det absolutt ingen som slår Ducati Panigale 899 med tanke på design. Å herregud for en råsexy sykkel! Men den koster jo litt mer enn disse japsene og er i mine øyne flere hestehoder over. Lyden er bare helt orgasmisk og draget er der det "skal" være etc.

Hovedproblemet med R-sykler så vidt meg bekjent er kanskje hyppigere service intervaller samt sittestillingen. Det er ikke veldig mange jeg vet om/kjenner som mener en ekte R-sykkel er noe å ty til på langturer, selv om unntak finnes. Men det kan jo hende DU er en av de få som kommer til å elske en sllik. Personlig så får jeg bekkenløsning bare jeg ser en R-sykkel så for meg er dette uansett noe som aldri blir kjøpt inn. Men vinner jeg i Lotto så kjøper jeg en Panigale og henger den i taket, midt i stua. (bytter ut taklampa). Rett og slett en knalltøff sykkel :-)å

Uansett så er du inne i en periode nå som er episk. Å være på sykkeljakt er spennende og den dagen du står der og overekker kontantene til selger og setter deg på sykkelen for første gang er bare helt episk. :-)å

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

Du må definitivt gå innom R sykkel før du går videre og så teste litt av hvert innimellom for så å gå til raktor rett før slutten hehehe

PS Bjerknes har ikke peil på R :lol
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23146
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:Du må definitivt gå innom R sykkel før du går videre og så teste litt av hvert innimellom for så å gå til raktor rett før slutten hehehe

PS Bjerknes har ikke peil på R :lol
Det har du helt rett i :lol
Men hvis det er noe du mener jeg sier som er direkte feil så opplys meg gjerne. :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

Mr b har hatt en bratt læringskurve men det er noe igjen :knegg som det å bestemme seg for hva han vil :-) Han har lært veldig mye på kort tid men så er han fra Fredrikstad hehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:Du må definitivt gå innom R sykkel før du går videre og så teste litt av hvert innimellom for så å gå til raktor rett før slutten hehehe

PS Bjerknes har ikke peil på R :lol
Det har du helt rett i :lol
Men hvis det er noe du mener jeg sier som er direkte feil så opplys meg gjerne. :thumleft
Hehe hadde nok sagt noe hvis jeg mente det var nødvendig men det er det ikke :-)
Sparer til vintern hehe neida ;-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

Skål :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23146
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: R sykkel eller ikke?

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:Mr b har hatt en bratt læringskurve men det er noe igjen :knegg som det å bestemme seg for hva han vil :-) Han har lært veldig mye på kort tid men så er han fra Fredrikstad hehe
Jepp, har gått direkte fra tung 1300cc cruiser som førstesykkel til Street Triple R for så og ta steget til literklassen med en BMW S1000R. Alle syklene har vært knallgode på hver sin måte og jeg har nok som kawagutten nevner ikke funnet hva som er riktig for meg enda da behovene forandrer seg med tiden. Jeg kan se meg selv på både traktor og cruiser igjen, men R-sykkel...? NIKS! Det er det eneste jeg kan love her og nå, og det går på sittestilling.

men gir man beng i sittestillingen og jeg skulle hatt meg en R-sykkel så hadde det blitt en Panigale 1199. Men kjenner allerede nå at jeg må på do... :-)å

Svar