Tung sykkel med 25 kw.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Hei.

Jeg kjøpte i helgen min første motorsykkel(fikk mc-lappen sist uke). Sykkelen jeg kjøpte er en Yamaha Fz6n 2007 modell. Det jeg lurer på er om det kan stå feil motoreffekt i vognkortet? Den er registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men med bare 25 kw = 34 hk. Mens i finn annonsen er det oppgitt 78 hk(legger ved en link av finn annonsen). http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nå har ikke jeg kjørt mange motorsykler, men den virker sprek nok til og ha 78 hester, så jeg antar at den har det. Jeg vil gjerne at det skal stemme overens med vognkortet i tilfelle jeg blir kontrollert en gang.

Håper noen kan hjelpe meg.

Hilsen Sebastian

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Sebidola skrev:Hei.

Jeg kjøpte i helgen min første motorsykkel(fikk mc-lappen sist uke). Sykkelen jeg kjøpte er en Yamaha Fz6n 2007 modell. Det jeg lurer på er om det kan stå feil motoreffekt i vognkortet? Den er registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men med bare 25 kw = 34 hk. Mens i finn annonsen er det oppgitt 78 hk(legger ved en link av finn annonsen). http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nå har ikke jeg kjørt mange motorsykler, men den virker sprek nok til og ha 78 hester, så jeg antar at den har det. Jeg vil gjerne at det skal stemme overens med vognkortet i tilfelle jeg blir kontrollert en gang.

Håper noen kan hjelpe meg.

Hilsen Sebastian
Merkelig!
Send med regnr. i pm så skal jeg sjekke den hos Yamaha.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Jompa »

Enten har selgeren lurt deg til å tru at du kjøpte en fulleffekt sykkel, eller så har han lurt deg til å kjøpe en fulleffekt som er registrert som A1, altså med
lav effekt.
Blir det oppdaga risikerer du å måtte betale avgiftsmellomlegget pluss gebyr og avskilting.

Sats på at selgern bløffa i annonsen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Dette er merkelig!
Regnr står i annonsen. Jeg søkte den opp i kjøretøyregisteret, der er den reg som du sier med 25kw
Så søker jeg den opp i individregisteret hos Yamaha, der er den garantiregistrert 20.04.2007 som fulleffekt med 78hk.
Hvordan er den da? Hvirker den tam som ei stuebikkje eller er det futt i den?
Kan den ha vært nedplombert på et senere tidspunkt? Tydelig at den var fulleffekt ved førstegangsreg i hvert fall!

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Hei.

Takk for raske svar. Jeg synes ikke den er tam, jeg har som sagt ikke kjørt så mange sykler, jeg kan aldri tenke meg at det bare sitter 34 hester i den:) Forrige eier sier han aldri har sett hva det sto i vognkortet, men kjøpte den som fulleffekt. Han virker som en ordentlig, og troverdig type.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Jeg antar at denne, hvis den er nedplombert, har en sperre på gassrulla.
Da vil den ha effekt ganske lik en fulleffekt helt til gassrulla møter sperra, altså fra start og oppover. Da virker den frisk. På denne skal du merke et realt fraspark litt høyt i turtallsregisteret hvis den har fulleffekt. På en laveffekt Fazer vil denne boosten mangle.

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Ok, hvor kan jeg sjekke om den er fulleffekt, på biltilsynet? Burde jeg kontakte biltilsynet uansett?

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Kjempefint at du kunne sjekke yamaha registret for meg Kjellv!;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Sebidola skrev:Kjempefint at du kunne sjekke yamaha registret for meg Kjellv!;)
Jobber hos en forhandler vettu :thumleft
Jeg tror nok at du bør sjekke hos biltilsynet. Be om å få hele reg. historikken til den.

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Det skal jeg gjøre, takk for hjelpen;D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av kjellv »

Hold oss orientert da. Og gjør dette snarest. Lagre annonsen på finn.no i "dine funn" når du er innlogget der. Da vil annonsen kunne hentes fram igjen i mane år framover. Dette kan være viktig dersom du må bevise noe i forhold til tidligere eier...

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Har pratet med en hyggelig dame hos vegvesenet på Jessheim. Hun sier at forhandleren har typegodkjent den som 25 kw dessverre. Men en fra teknisk avdeling skal ringe meg opp. Jeg har ett lite håp om at hvis den er solgt som 58 kw(fulleffekt) at det skal gå an og omregistrere den uten de store kostnadene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Kawagutten »

Hvis sykkelen gjør rundt 150-160 så er den nok en 34hk og går den over 200 eller mer så er den fulleffekt vil jeg tro.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Sebidola
Innlegg: 19
Registrert: 23 aug 2015, 16:22
Motorsykkelen din: Yamaha - fz6-n - 600 - 2007

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Sebidola »

Har ikke testet den i de hastighetene, men som kjellv sier at det skal komme ett spark høyt i registeret. Det kan hende det "sparket" mangler. Har sendt en mail til Yamaha Norge nå, hvis det er en feil på vognkortet så må jeg ha en bekreftelse fra de. Så er litt spent på svaret fra yamaha.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Tung sykkel med 25 kw.

Legg inn av Kawagutten »

Ut fra annonsen ser det ut til at forrige eier har lurt deg så lenge biltilsynet sier den er ned registrert til 34hk og da er det BT du må forholde deg til.Jeg ville tatt dette opp med selger og prøvd å få ut noen kr av han for det koster noen tusenlapper å få ordnet dette fordi dette må gjøres gjennom et godkjent verksted.Regner med det havner på rundt 5000 å få registrert den om.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar