Side 1 av 4

Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 12:42
av ThemotorsykkelGuy
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?

Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 12:46
av ThemotorsykkelGuy
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 12:47
av mortenolb
Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 12:57
av Andreas
Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?

Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 12:59
av ThemotorsykkelGuy
Andreas skrev:Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?

Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
Ingen grunn, jeg bare lurer på om man dro til biltilsynet med en 125cc med under 15 hester, kunne man da helt uten videre registrere den som tung istedefor lett?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:01
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å
Er ikke ønskelig, grunnen til hvorfor jeg lurer på om det er mulig er egentlig ikke relevant.

Så, er det helt mulig? Om en lett sykkel har 15 hk og kunn 125 kubikk, kan den registreres som tung?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:01
av mortenolb
Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV. :lol

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:06
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV. :lol
Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:07
av mortenolb
BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?

Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:08
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
Ja, her er tekniske data: http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... x_1978.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:15
av mortenolb
Men hva sier vognkortet om effekt?

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:18
av Toven
Enkleste ville vel vært å kontakte BT

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:19
av ThemotorsykkelGuy
mortenolb skrev:Men hva sier vognkortet om effekt?
Står ingenting i vognkortet om det. Står bare at det er ENDURO 125. Effekt er ikke oppnevnt.

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:55
av RuneMC
Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)

Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013

Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.

Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)


Men... what's the point... ? :scratch

Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?

Lagt inn: 01 sep 2015, 13:57
av ThemotorsykkelGuy
RuneMC skrev:Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)

Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013

Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.

Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)


Men... what's the point... ? :scratch
Jeg er 18 år, og kjøpte sykkelen som jeg skulle ha som lett-sykkel, men fikk ikke med meg at den var registrert som tung, vognkortet er nytt, for det gamle ble borte.