Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Jeg tenker ofte på mye rart når jeg kjører hjem på motorsykkeln fra jobb, og idag endte jeg opp med å fundere litt rundt R-sykler.

Dagens R-sykler (Panigale, GSX-R etc.) er jo banesykler som det er lov å kjøre på vei. Det vil si at de er ikke veldig komfortable eller praktiske i hverdagen for gjennomsnitts-føreren. Joda, det er sikkert noen som er komfortabel hele dagen på en R-sykkel, men hvis man legger godviljen til så kan man vel være enige i at R-sykkel ikke akkurat er bygd for komfort.

Hvis man ønsker en sportslig sykkel med litt aggressiv sittestilling samt kåpe så kommer man ned på en Sportstourer. Noe som er en utdøende rase pga ADV syklene. En sportstourer er jo ofte relativt tung, og veldig praktisk. Turkoffert fester, stort sete ++

Påstanden min er at gapet mellom en R-sykkel og en sportstourer er for stort. Hva med en sportssykkel? Ikke R-sykkel eller sportstouring sykkel, men en sykkel som er nesten like lett og rask som en R-sykkel men med mer avslappet ergonomi. For eksempel en Panigale med behagelig knevinkel, mindre foroverlent og et sete som er komfortabelt. Det nærmeste jeg har kommet er de gamle Supersport syklene fra Ducati:

Bilde

På øyet så ser de mer komfortabel ut enn dagens Panigale (mindre foroverlent). For ordens skyld så kaller Ducati sine R-sykler for "Superbike" nå, mens den som er avbildet er en "Supersport" som de ikke har som modell i dag (korriger meg gjerne hvis det er noen Ducatifanatikere som leser).

For å dra Ducati resonnementet litt lengre: Dagens Panigale er mer komfortabel enn 848'n som var forgjengeren i "Superbike" kategorien. Hvis Ducati hadde videreført "Supersporten" så kan man anta at den ville vært enda mer komfortabel?

Hva mener dere, mangler det et segment i dagens marked? Kunne du tenkt deg en komfortabel "R-sykkel"? En Panigale man kan kjøre en helgetur på uten å oppsøke kiropraktor etterpå?

Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av hakhap »

Kunne tenkt meg en Tuono byggd mtp bagasje :)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

En R-sykkel med bar risers og komfortsete? :D

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

mortenolb skrev:En R-sykkel med bar risers og komfortsete? :D
Joda, men da er vi med en gang på en MacGyver løsning/Frankenstein bygg. Bremseveskebeholder som stanger i vindskjermen og et sete som gjør kneposisjonen på tanken rar.

Du er jo selv over gjennomsnittet høy. Ville du kjøpt en versjon av GSX-R som var bygd som en mellomting mellom en banesykkel og en sportstourer?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

Cutless skrev:
mortenolb skrev:En R-sykkel med bar risers og komfortsete? :D
Joda, men da er vi med en gang på en MacGyver løsning/Frankenstein bygg. Bremseveskebeholder som stanger i vindskjermen og et sete som gjør kneposisjonen på tanken rar.

Du er jo selv over gjennomsnittet høy. Ville du kjøpt en versjon av GSX-R som var bygd som en mellomting mellom en banesykkel og en sportstourer?
Nei, jeg tror jeg hadde kjøpt en GSX-R som den skal være. Synes den virka ganske mye mer komfortabel enn de andre R-syklene jeg har sitti på. Har du prøvd å sitte på den? Bedre sittestilling der :D

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Tommas »

S1000XR?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

Sånn sett vil jeg påstå at Z1000SX er mer hva han spør etter, men såvidt jeg forstår så er det ikke helt det han spør etter.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Tommas skrev:S1000XR?
Nja, tanken er god, men jeg ser på den som en ADV sykkel uten offroadegenskaper. Samme som Multistrada.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

mortenolb skrev:Sånn sett vil jeg påstå at Z1000SX er mer hva han spør etter, men såvidt jeg forstår så er det ikke helt det han spør etter.
Jo, nå nærmer vi oss, men det er fremdeles en sportstourer.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

Mulig den SuperDuke GT-tingen er noe i nærheten av hva du er ute etter? :-k

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

Fortsatt klassifisert som en sportstourer, men GSX-S1000F er vel kanskje enda litt nærmere dit du vil enn Z1000SX? Kåpeversjonen av GSX-S1000..
Sist redigert av mortenolb den 01 okt 2015, 16:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Tommas »

Skjønner godt hva du mener.

Vi er kanskje mer over på noe slikt?

http://www.bmwmotorcycle.com/2016_bmw_r ... mation.htm


Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Der traff du spikern på hodet. Den er fremdeles en sportstourer, men veldig nært det jeg savner. Den burde hatt litt mer HK samt kvitta seg med det grusomme analoge speedometeret. Jeg skjønner ikke hvordan de kan gå for analogt speedometer og digital turteller...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Bjerknez »

Det var dne første sykkelen jeg også kom på. Altså den BMW'en som Tommas linker til. Men vi snakker om en 1200cc her med 125HK'er. Momentet er nok ganske heftig vil jeg tro. Sånn rent effektmessig vil nok kanskje Speed Triplen lett holde følge med denne, men min subjektive mening er at BMW'en er overlegen når det kommer til dempere og elektronikk ellers. Altså hvis man finner den samme elektronikken der som i min.

Ellers så synes jeg Kawa 1000SX er en veldig flott sykkel i det segmentet, men den blir som sagt litt stor og tung kanskje...?

Hvis det eneste ankepunktet til BMW'en er analogt speedometer og digital turteller så tror jeg at jeg ville prøvd og venne meg til dette.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av simpson »

[quote="Bjerknez"] men min subjektive mening er at BMW'en er overlegen når det kommer til dempere og elektronikk ellers. Altså hvis man finner den samme elektronikken der som i min. quote]


Overlegen over hva da? All elektronikk i forhold til alle andre sykler?

Svar