Nybegynnersykkel for høy fører

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

Hei! Er ny her på forumet. Bestod oppkjøring klasse A i dag! Har faktisk ikke tenkt så mye på konkret sykkel før nå når lappen er i boks. Skolesykkelen var en XJ6, og både kjørelærer og sensor mente at denne var i minste laget for meg (ca. 195 cm). Følte også selv at jeg slet med å finne riktig posisjon på sykkelen - det ble veldig unaturlig sammenkrøket på en ukomfortabel måte.

Det jeg lurer på er om det finnes andre sykler i samme klassen som er bedre for høye førere? Ser litt på en GSX650, men ser for meg at denne er i samme kategori som XJ6. Mange vil sikkert anbefale sykler i offroad/touring-kategorien, men jeg har hovedsakelig lyst på en mer "sportslig" sykkel.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37947
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av AJ »

Heisan Jalla80 :vs !
Velkommen hit til MCsiden.no og gratulerer så mye med lappen sånn helt på tampen av sesongen :thumleft .

Detn første sykkelen jeg tenker på med din kroppslengde er Yamaha TDM 900 - en høyreist sykkel med god kjøre- og sittestilling, som også er overraskende sprek i forhold til de det spesifikasjonene tilsier.
Hadde en en slik i fire år og kjøre tett opp mot 60000 km med den uten andre problemer enn at et par fester på sidedekslene vibrerte i stykker.
Ikke helt uvanlig på noen MC-modeller med tosylindrede motorer... ;-).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av kjellv »

Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!

Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.

Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

AJ skrev:Heisan Jalla80 :vs !
Velkommen hit til MCsiden.no og gratulerer så mye med lappen sånn helt på tampen av sesongen :thumleft .

Detn første sykkelen jeg tenker på med din kroppslengde er Yamaha TDM 900 - en høyreist sykkel med god kjøre- og sittestilling, som også er overraskende sprek i forhold til de det spesifikasjonene tilsier.
Hadde en en slik i fire år og kjøre tett opp mot 60000 km med den uten andre problemer enn at et par fester på sidedekslene vibrerte i stykker.
Ikke helt uvanlig på noen MC-modeller med tosylindrede motorer... ;-).

Takk for tips! Det blir nok en tur innom Bikerstreet Stavanger en av de nærmeste dagene - kanskje de har en TDM til prøvesitting.

Litt kjedelig å investere i sykkel på høsten når det mest sannsynlig betyr å sette den på lagring innen ikke alt for lang tid - selv om sesongen her i distriktet (Stavanger) kan strekkes ganske langt. Kjørelæreren hadde visst kjøretimer året rundt bortsett fra romjulen (da var det for glatt) i fjor.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av tagesk »

Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.

Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.

Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

kjellv skrev:Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!

Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.

Kjenner meg veldig godt igjen i det. Har f.eks. prøvesittet Mazda MX5 ved flere anledninger (synes det er en veldig bra bil), men det er rett og slett ikke plass til meg i den.

VStrom kan muligens bli aktuell. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en litt mer sportslig sykkel, men mulig at v-twin-lyden kan lokke meg over på noe mer fornuftig i forhold til min størrelse.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37947
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av AJ »

Ellers passer jo KTM 1190 til høyreiste motorsyklister. Særlig R modellen med salhøyde på 87 cm, om jeg ikke husker feil.
Disse syklene veier heller ikke så mye til å være såpass store.
1200 kubikk og 150 HK er heller ikke å forakte... :P :p
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av kjellv »

Jalla80 skrev:
kjellv skrev:Dessverre for deg du er 20 cm lengre enn gjennomsnittsmannen. Det merker du nok hver dag. Må bøye hodet om du skal gjennom ei dør, når du skal inn i en bil, når du skal kjøpe klær osv.
Jeg har en sønn som er 198, så jeg kjenner godt til utfordringene dine!

Dessverre er de fleste motorsykler også bygget for gjennomsnittsmannen. Men heldigvis med noen unntak.
De typiske R-syklene bør du sannsynligvis se helt bort fra. Du vil nok få problemer med den veldig framoverlente sittestillingen, knærne opp på siden av tanken, knevinkelen, og hodet/hjelmen fram foran luftstrømmen over vindskjermen.
Yamaha TDM900 er et meget godt forslag. En allsidig, lettkjørt og svært anvendelig sykkel. Er det Suzuki du ser etter, så kikk litt på VStrom. Litt i samme kategori. Eller Honda Varadero.

Kjenner meg veldig godt igjen i det. Har f.eks. prøvesittet Mazda MX5 ved flere anledninger (synes det er en veldig bra bil), men det er rett og slett ikke plass til meg i den.

VStrom kan muligens bli aktuell. I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en litt mer sportslig sykkel, men mulig at v-twin-lyden kan lokke meg over på noe mer fornuftig i forhold til min størrelse.
Motorkarakteristikken på disse tosylindrede enten det er V eller paralelltwin er ganske annerledes enn en rekkefirer.
XJ6en du kjørte opp med har 76 hk, men krefter har den ikke før du har kommet 2/3 opp på turtelleren. På TDMen har du krefter hele veien, og den trives best på rundt 3000 rpm. (jeg hadde en slik som første sykkel selv i 3 år)
Sykkelen er ellers regnet for problemfri. Det er ingen kjente feil og svakheter på den, den bare virker :thumleft

Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.

Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.

Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.

[TaSK]
En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jarodden »

tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.

Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.

Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.

[TaSK]
Jeg er 183 og gikk rett på en 1200 GS som min første sykkel.

Den ble byttet i sommer - etter 50.000 kilometer uten en feil - i en ny 1200 GSA denne gang.

Ikke noe å være redd for.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av kjellv »

Jalla80 skrev:
tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.

Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.

Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.

[TaSK]
En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).
Det er gjerne slik at man kanskje øker litt i volum hver gang man handler sykkel. Ikke gjør slik som Bjerknez her inne, han startet på 1300cc. Når han skulle bytte sykkel så måtte han nesten bytte seg nedover, og derfor kjøpte han en 600 som han hadde noen måneder før han kunne begynne å klatre seg opp igjen til noe skikkelig hissig på 1000 cc :lol
Start gjerne med noe som ikke er alt for stort og tungt. Vent kanskje med literssykkel til du har kjørt en stund. TDMen har 86hk, og duger fint til nesten alt du ber den om. Den er riktignok ingen terrengsykkel, til det er den for lav under girkassa.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Fsva »

Gratulerer med lappen :prf
Jeg har dessverre ingen tips til mc, men på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du sjekke ut omtrent hvordan sittestillingen blir på forskjellige sykler avhengig av høyde på fører.
Kanskje det kan hjelpe deg i letingen etter sykkel :-)

Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

kjellv skrev:
Jalla80 skrev:
tagesk skrev:Jeg er 202, og bestemte meg for at en for liten sykkel, det kom ikke på tale.
Derfor startet jeg med en BMW R1150 GS.

Perfekt sykkel for en stor mann.
MEN, den var alt for tung som nybegynnersykkel.
Og for stor.

Skal ikke si at de første 50.000 km var traumatiske, men jeg forbannet den digre og tunge panzerstahl-greia mer enn én gang på hver eneste tur.

[TaSK]
En R1150GS vil jeg nok uansett ikke starte med. Men lurer også litt på kubikk vs. nybegynnernivå. Det man leser ang. nybegynnersykler dreier seg jo ofte om kubikk. Jeg spøkte litt til kjørelæreren om at jeg burde hoppe rett på en Goldwing, og fikk til svar at det ikke nødvendigvis var så dumt (ikke at jeg har planer om å kjøpe Goldwing).
Det er gjerne slik at man kanskje øker litt i volum hver gang man handler sykkel. Ikke gjør slik som Bjerknez her inne, han startet på 1300cc. Når han skulle bytte sykkel så måtte han nesten bytte seg nedover, og derfor kjøpte han en 600 som han hadde noen måneder før han kunne begynne å klatre seg opp igjen til noe skikkelig hissig på 1000 cc :lol
Start gjerne med noe som ikke er alt for stort og tungt. Vent kanskje med literssykkel til du har kjørt en stund. TDMen har 86hk, og duger fint til nesten alt du ber den om. Den er riktignok ingen terrengsykkel, til det er den for lav under girkassa.
Har ingen ambisjoner om offroadkjøring. Kjøring på grusveg på langkjøringen var "offroad" nok for meg :-) Men TDM er absolutt aktuelt, finn.no er i den andre nettleserfanen her nå.

Jalla80
Innlegg: 6
Registrert: 07 okt 2015, 22:13
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Jalla80 »

Fsva skrev:Gratulerer med lappen :prf
Jeg har dessverre ingen tips til mc, men på http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du sjekke ut omtrent hvordan sittestillingen blir på forskjellige sykler avhengig av høyde på fører.
Kanskje det kan hjelpe deg i letingen etter sykkel :-)
Genialt! Takk for tipset! Siden viser jo veldig tydelig hvor malplassert jeg ser ut på en XJ6.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nybegynnersykkel for høy fører

Legg inn av Tobben84 »

Hei. Jeg kommer til å legge ut min Ducati Hypermotard 1100S 2008 modell for salg i morgen i Stavanger, så du er velkommen til å se på den. Jeg selger da jeg skal ha meg en adventure-sykkel for de store ekspedisjoner :-) Ducatien er veldig romslig i sittestillingen for meg på 185cm med dårlig rygg, og knær, samt at den har vanvittig med punch og morrofaktor. Ideelt så ville jeg beholde den som sykkel nummer to, men økonomien tillater ikke det desverre....

Svar