Tabbe: Men reddet av sykkelen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av tagesk »

Klokken ni i morges (søndag), i lyskrysset der Sars' gate møter Finnmarksgata, der var det akkurat tilstrekkelig med usynlig rim til at bakhjulet slapp.

I et brøkdelen av et skund så jeg for meg en "low side" med alt som hører med. Seile bortover asfalten, knust speil, vrikket kne, og så videre.

Men, før jeg rekker å velte tar BMW over, skrur av motoren et øyeblikk, og bakhjulet slipper ikke mer enn at jeg lett beholder balansen og kan kjøre videre
Dog med 180 i puls :-)å

Takk BMW.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av KawaKjetil »

Regner med du er på sørlige del av Norge, og ikke i Finnmarks området :D
Ja, antispinn på BMW er gulle god når det trengs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av AJ »

Hadde et par "redningsaksjoner" fra KTM systemene i sommer.

Den ene kunne fort ha blitt dramatisk da jeg feilberegnet en av de nederste svingene ned Trollstigen. For kjapt inn i svingen og kom utafor asfalten og kjente at sikkerhetssystemene reagerte lynkjapt, uten at jeg klarer å beskrive mer nøyaktig hva som skjedde. Kom i hvert fall på veien igjen med noe høyere puls enn hva den inspirerte kjøringen allerede hadde gitt meg... :-)å .
Pleier ikke ta noen sjanser ved hårnålsvingkjøring, men gikk utover min kjørekompetanse i dette tilfellet.

Det andre tilfellet var langt mindre dramatisk. Merket godt at sykkelen gikk på hjulet ved pådrag etter en skarp sving i en stigning ved giring fra andre til tredje. Eller kanskjje det var fra tredje til fjerde :scratch ?. Med MTC'en innkoblet og dermed god wheeliekontroll. Rakk ikke reagere før systemene fint "landet" sykkelen igjen. Uten MTC hadde nok den litt overivrige gassbruken gitt meg en liten støkk i livet, tenker jeg... :-k .
Siden jeg ikke syns wheelies er så stas heller... Liker å ha begge hjula trygt planet mot bakken :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av Bjerknez »

tagesk skrev:Klokken ni i morges (søndag), i lyskrysset der Sars' gate møter Finnmarksgata, der var det akkurat tilstrekkelig med usynlig rim til at bakhjulet slapp.

I et brøkdelen av et skund så jeg for meg en "low side" med alt som hører med. Seile bortover asfalten, knust speil, vrikket kne, og så videre.

Men, før jeg rekker å velte tar BMW over, skrur av motoren et øyeblikk, og bakhjulet slipper ikke mer enn at jeg lett beholder balansen og kan kjøre videre
Dog med 180 i puls :-)å

Takk BMW.

[TaSK]
Er skummelt og kjøre om morgenen nå ja. Har sett flere steder at det er rim på veien. Jeg kjører nok mer forsiktig enn dem fleste når underlaget blir såpass utrygt så jeg har berget meg så langt. Men betryggende å høre at BMW'en reddet deg... :-)å

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av RuneMC »

Igår var det stort sett tørt i skyggen kl 15, men idag var det stort sett fuktig på samme tid. Det betyr at is/rim smelter først langt ut på dagen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av hakhap »

Traction control er godt å ha

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ZZR-Erling

Re: Tabbe: Men reddet av sykkelen

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjent antispinn gripe inn en gang på min K1300S. Det var på ei søkkvåt gammel trebro i Kitzbuhel. Kona mi på sin GSXR1000 måtte brått inn med clutchen, etter en større sleng...
Er plenty med is og rim her borte nå, så jeg setter vekk biken idag.

Svar