Ny! Helt ny...

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22940
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Bjerknez »

Blir litt som å leke "mor og far og unge"... Egentlig....

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Reodor Felgen »

Se Keith Code instruksjonsfilmene.

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Takker reodor!

Jeg fikk kjørt litt igår og det gikk veldig bra. Balansen kommer sakte men sikkert og har øvd mye på å stoppe helt før beina går ned... Og starte med høyre fot på bakbrems. Veldig gøy når jeg får det til da!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av FredrikE24 »

Noen tips til nedbremsing og kryp ved stans:

Finn deg et siktepunkt(feks en stolpe, et eller annet man kan se på mens man bremser/krypkjører), klyp deg fast til tanken med lårene og med "tåballene"(ytterst på tærne) på fotpinnene, da får man også som regel riktig vinkel på knær. Helt slappe armer med god vinkel, har du strake armer har de lett for å være litt stive, så len deg svakt fremover om det er tilfellet.

Da bør hvertfall sittestilling på sykkelen være ok. Ser du nevner bakbrems, ved kryp må du bare glemme bakbremsen til fordel for god sittestilling. Mulig jeg tar det litt uklart, men mulig du mener at du setter i gang med fot på bakbrems? Da er det ok :)

Ved brems fra feks. 40 km/h(øk når du etterhvert føler deg trygg) til stans(ref. oppkjøring, så skal du treffe ca. en sjuer på en skala fra 0-10 på bremsekraft, denne skal du finne med en gang, og ikke gå gradvis på bremsen, eller gradvis slippe opp(da øker bremselengden)). Bruker du siktepunktet, rett frem, eller helst litt høyt i "horisonten", sitter riktig og bremser riktig så skal du kunne stanse helt og fremdeles ha full balanse på sykkelen uten å i det heletatt behøve å ta ned en fot i mange sekunder. Det er en veldig god følelse når du får det til.
Når det er i boks, så vil jeg si at neste steg er å øve på å gire ned til første før stans(det er kravet på oppkjøring).

Det er slik man gjerne bør øve, og man også gjør på kjøreskole, men har man mulighet utenom kjøreskole så er det penger å spare.

Under krypkjøring gjelder samme sittestilling egentlig, hodet hevet godt, ikke se i bakken, se på faste punkter dit du vil sykkelen skal, så går det så godt som av seg selv. Det er viktig at man bruker sykkelens egenskaper ved brems, clutchbruk og litt gass til å holde sykkelen i balanse, det er da sykkelen kontrolleres best(holdes i balanse). Så fort kroppen begynner å gripe inn(vifter med armer og bein), så havner man fort utpå :P
Ikke begynn for vanskelig, begynn gjerne i slaaaak nedoverbakke, rett frem og med svak bruk av brems. Snu og krypkjør med litt mostand, før du går videre på flata. Når du mestrer disse tre variantene kan man gjerne prøve litt slalom gjennom kjegler(oppkjøring).

Selv hadde jeg litt nerver før oppkjøring og satt i flere timer hos trafikkstasjonen og studerte førerprøvene i kjøregården og så på hva slags feil folk gjorde. I tillegg bør man øve en hel masse på egenhånd. Det jeg vil si at de fleste feiler(ink. meg selv nå og da) at man ikke er slapp nok i kroppen og armene. Du skal kjøre sykkelen, sykkelen skal ikke gjøre som den vil, så skal du hive med armene for å motvirke det. Det jeg observerte som kanskje var på en god nummer to er blikkbruk ved kryp, ble en del knall og fall på førerprøvene jeg så på, særlig i "garasjen" man skal snu inni(se dit du skal er vel en god ting på akkurat denne delen).

Mye usammenhengende skriverier fra min side her nå, og mye av det er nok smart, men jeg skal ikke skryte av min egen oppkjøring, for den gikk overhodet ikke bra :P Selvom jeg øvde utrolig mye privat, klarte meg veldig bra på kjøreskolen og krypkjøring er noe jeg selv føler jeg er ekstra god på, så var det alltid mye rart som ikke gikk helt godt da det virkelig gjaldt :)

Les "Full kontroll" utgitt av NMCU på senga og lykke til :)

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Tusen tusen takk for geniale tips FredrikE24! Nå har jeg mye å jobbe med :) var ute en liten tur igår og balansen kommer sakte men sikkert men har lang vei igjen :)

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Må bare skryte litt!!!! Jeg har kjørt på veien!!!!! Var oppi hele 70km/t!!!! Åh jeg er SÅ stolt!!! Det gikk bra og det var ikke minst gøy! Håhå!!! Wooooohooo!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22940
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Bjerknez »

Så bra! Nestegang prøver du 80km/t :twothumbs:

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Jaaaaaaa! Åh himmel og hav såGØY!!!! Endelig kunne jeg senke skuldrene og kjenne sykkelen jobbe og "styre selv" fy søren så fantastisk kjørelærer jeg har! Han pusher og vet nøyaktig hvordan! Hørte han på intercomen "kjør på nå! Ta sjansen! Test litt nå!"

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: RE: Ny! Helt ny...

Legg inn av cevillan »

Seanah83 skrev:Med gode råd/hjelp/ og fått låne utstyr av en god kollega nå i starten men jeg har siklet litt på skinnbukser.
De jeg har lånt er goretex og det fungerer helt fint. Hva mener dere?

:vs
Det er ingenting som sikrer deg bedre enn skinn, men det kan være litt tungt og varmt. Goretex, cordura og tilsvarende er lettere og ventilerer bedre, men sikrer deg ikke mot asfalteksem like bra. Tekstil holder deg ventilert og er lett og ledig, men som beskyttelsesutstyr er det ganske dårlig rett og slett.

Det er kun skinn, og til en viss grad kevlar, som virkelig tåler en aketur langs asfalt.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Sprocket »

Seanah83 skrev:Må bare skryte litt!!!! Jeg har kjørt på veien!!!!! Var oppi hele 70km/t!!!! Åh jeg er SÅ stolt!!! Det gikk bra og det var ikke minst gøy! Håhå!!! Wooooohooo!
Ikke noe er bedre enn å kjenne på mestringsfølelse, lykke til videre! :thumleft

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: RE: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

cevillan skrev:
Seanah83 skrev:Med gode råd/hjelp/ og fått låne utstyr av en god kollega nå i starten men jeg har siklet litt på skinnbukser.
De jeg har lånt er goretex og det fungerer helt fint. Hva mener dere?

:vs
Det er ingenting som sikrer deg bedre enn skinn, men det kan være litt tungt og varmt. Goretex, cordura og tilsvarende er lettere og ventilerer bedre, men sikrer deg ikke mot asfalteksem like bra. Tekstil holder deg ventilert og er lett og ledig, men som beskyttelsesutstyr er det ganske dårlig rett og slett.

Det er kun skinn, og til en viss grad kevlar, som virkelig tåler en aketur langs asfalt.
Er det sant? Wow! Så da trodde jeg rett da at skinn er ganske ålreit.. Jeg så et par "jeans" med beskyttelse i også.. Noen som har erfaring med det?

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg kjøpte meg et par jeans med beskyttelse men jeg synes de virker "skrøpelige" så jeg kjører med enten Cordura eller skinn avhengig av temperatur og turens lengde. Drar ikke på meg skinndress for å kjøre til butikken.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av JK95 »

Kjører skinn alt fra til jobb(6km) til lange norgesturer, funker helt supert for meg :) Har med en Biltema-regndress, og en handlepose til å ha inni hver sko, samt et sett vannavstøtende hansker, så er jeg pinadø varm og tørr også om det kommer ei skur. MEN, det viktigste er at DU er fornøyd, og at du har utstyr som er komfortabelt, slik at du faktisk bruker det til alt. Kevlarjeans og kevlargenser samt separat ryggskinne kan være perfekt til 90% av bykjøring, men skal du lengre/ut på kosetur/kjøre aktivt bør du ha dress. Tekstil kan være bra nok for en velt, men etter den ene er det ofte behov for utbytting, hvorpå en god skinndress kan tåle mange. Dra på forskjellige butikker, prøv alt du synes kan virke interessant, og gjør deg opp egne meninger. Husk også på at vi har mye forskjellig vær her i Gnore. Om vår og høst kjører jeg ofte med vindstopper og superundertøy, men på de varmeste sommerdager er selv kun t-skjorte i drøyeste laget, de dagene savner jeg lufting/perforert dress.

Viktigst av alt er uansett at du bruker utstyret ;)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av jongsanim »

Kjører konsekvent med kevlar/lignende jeans til og fra jobb daglig. Unntaket er når det regner eller er for kaldt.

Beskytter ikke like godt selvsagt, men gjør hverdagen litt enklere. Kjører ca 25 min hver vei.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Seanah83
Innlegg: 37
Registrert: 11 jul 2016, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki gpz 500s

Re: Ny! Helt ny...

Legg inn av Seanah83 »

Aha... Da skal jeg ta en tur og se litt... Er da tross alt jente, så shopping er jeg god på! Haha! :)

Svar